Vindplaats verdragsluitende staten Weens Koopverdrag
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

#1: Vindplaats verdragsluitende staten Weens Koopverdrag Auteur: Lotusbloesems75 BerichtGeplaatst: di 30 aug 2011 18:19
    —
Beste Rechtenforum.nl-leden,

In mijn Kluwer Collegebundel 2011 - 2012 staan o.a.:
- Weens Koopverdrag
- Haags Betekenisverdrag
- EVEX II (Verdrag van Lugano)
- EEX-VO (Brussel I verordening)
- Rome I en Rome II verordeningen

Maar ja, hierin staat niet vermeld welke landen allemaal de verdragsluitende staten zijn / voor welke landen desbetreffende verordeningen van toepassing zijn.

Ik vind het wel raar dat er bijv. in mijn Kluwer Collegebundel wel de verdrags artikelen van het Weens Koopverdrag in staan, maar in het verdrag zelf staat niet omgesomd welke landen bij dit verdrag zijn aangesloten.
Kan toch niet zo zijn dat je voor het tentamen al die landen uit je hoofd moet leren?

Kan iemand mij verder op weg helpen?


Alvast bedankt.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 30 aug 2011 18:39
    —
Een verdrag dat in principe voor ieder land openstaat kan zelf niet bepalen door wie het is ondertekend. Die informatie zul je dus ook tevergeefs in de tekst van het verdrag zoeken.

Dit soort verdragen geven wel aan bij welk land de verdragsstaten hun "instrument of ratification" moeten deponeren. Daarnaast worden multilaterale verdragen en de landen die ze hebben ondertekend bijgehouden door de VN.

Voorbeeld: United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods

Zie hier.

In het geval van EU recht moet je beseffen dat het gaat om EU recht en dat je het antwoord dient te weten.

#3:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: di 30 aug 2011 20:23
    —
Bij een IPR vak hoort ook een IPR wetten- en verdragenbundel, de Kluwer bundel is daar niet toe geoutilleerd. En als je het daarmee wel moet doen, moet je handelen naar wat de officiële titel van het CISG impliceert, met als bekende uitzonderingen (die ook op het tentamen zouden moeten worden genoemd m.i., zonder overige info in de Kluwer) UK en USA die niet verdragsluitend zijn.

Dit houdt overigens niet in dat een overeenkomst tussen partijen handelend vanuit beroep of bedrijf waarbij een van de partijen in een van die landen zich bevindt niet door het CISG kan worden beheerst, partijen kunnen er ook voor kiezen bijvoorbeeld (maar dit moet dan ook uit de casus blijken).



Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl