Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold Signal
CREDFY - India...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 14 mei 2024 0:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verzoek tot verwijderen gegevens van een forum
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjan Westerlaken



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 06 mei 2008 23:09    Onderwerp: Verzoek tot verwijderen gegevens van een forum Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kreeg vandaag onderstaande mail naar aanleiding van mijn eigen forum. Op mijn forum zij oa discussie's over transportbedrijven en hier gaat dit stuk over, enkel de onderstaande namen worden gebruikt ter verduidelijking en niet om iets af te kraken oid. Maar hoe sterk staan wij in ons recht als forum-eigenaren?

Quote:
Verzoek om verwijdering van de gegevens van Jantje en Jantje BV
06-05-2008

Geachte www.wesje.nl

Met verwijzing naar artikel 36 van de Wet bescherming persoonsgegevens, wil ik graag verwijdering van mijn gegevens

Ik wens de volgende aanpassingen in mijn gegevens:

Graag verzoeken wij u om de link zoals hieronder aangegeven te wijzigen en de gegevens van Jantje en Jantje BV te verwijderen
Zie link - http://www.verwijdermijnnaam.nl/VW/www.wesje.nlforum-497-060508/

Ik verzoek u mij binnen 14 dagen per e-mail te berichten of dan wel in hoeverre u aan mijn verzoek voldoet.

Als u aan mijn verzoek hebt voldaan, kunt u de aanpassingen doorgeven aan info@verwijdermijnnaam.nl



Hoogachtend,

www.verwijdermijnnaam.nl




Wat is jullie mening? Want wie garandeerd mij dat dit vanuit meneer Selman gestuurd word. Ik zit te denken om een mail terug te sturen dat wij geen anonieme mails aannemen met dergelijke verzoeken maar enkel en alleen aangetekende brieven. Deze mail is verstuurd vanuit een G-mail adres vandaar, te weten: verwijdermijnnaam@gmail.com.


Gr,

Arjan Westerlaken


Laatst aangepast door Arjan Westerlaken op wo 07 mei 2008 19:26, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 0:10    Onderwerp: Re: Verzoek tot verwijderen gegevens van een forum Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan Westerlaken schreef:
Ik zit te denken om een mail terug te sturen dat wij geen anonieme mails aannemen met dergelijke verzoeken maar enkel en alleen aangetekende brieven.

Aangetekend gaat wat ver, maar ondertekend of in ieder geval voldoende controleerbaar lijkt mij op zich geen onredelijke eis.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 8:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens is het wel zo netjes om deze naam niet ook nog eens op dít forum te plaatsen, dus om de mail voor dít forum even te anonimiseren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 9:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens. Maar als blijkt dat de klacht inderdaad van de genoemde persoon afkomstig is, dan ben je verplicht om de informatie weg te halen. Tenzij je duidelijk kunt maken waarom het noodzakelijk is dat de informatie blijft staan.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arjan Westerlaken



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de mail even anoniem gemaakt was dat vergeten cq niet aangedacht. Alvast bedankt voor jullie meedenken en ik ga inderdaad vragen om een schriftelijk ondertekend verzoek via de post.

Gr,

Arjan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
EdwardB



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die tekst ziet er erg juridisch uit, maar ... de wet bescherming persoonsgegevens is bedoeld voor natuurlijke personen. Niet voor rechtspersonen, zoals de B.V. (8x) Dat blijkt al uit de definitie van persoonsgegeven (Art. 1 aanhef en onder a Wbp).

En voor zover het gaat om een natuurlijk persoon (1x) hoeven persoonlijke gegevens ook nog niet altijd verwijderd te worden (Zie art. 2 en 3 Wbp). Maar je schreef dat het hier een forum betreft. Ik zit mij af te vragen of Jan Smit nu kan vragen zijn naam uit deze bijdrage op dit forum te laten verwijderen met een beroep op de Wet bescherming persoonsgegevens. Kijk, ik heb natuurlijk wel recht op vrijheid van meningsuiting en met deze tekst doe ik ook niet op onrechtmatige wijze afbreuk aan de eer en de goede naam van Jan Smit. Met andere woorden: ik vraag mij af of dat wel nodig is. Ik zou toch gewoon moeten kunnen schrijven dat ik best 'ns met die gast een biertje wil drinken in Amsterdam. Maar ja: hij is een publiek figuur en dat is jou natuurlijke persoon niet. Dat is een verschil. Maar stel dat jij in een Vrachtwagentijdschrift een artikel had geschreven en toevallig de naam van die natuurlijke persoon had gebruikt .... Question

Samengevat: de naam van de BV is juridisch waarschijnlijk geen probleem en zeker niet op grond van de Wbp. De naam van de natuurlijke persoon is misschien een probleem; daar twijfel ik over. Die zou ik misschien anonimiseren of verwijderen. Los van hetgeen rechtens juist is, kun je ook andere argumenten hebben om gewoon in te stemmen. De juridische mogelijkheden zijn zeker niet altijd de beste.

BTW: Grappig trouwens, mijn ervaring met bedrijven is juist dat ze er alles aan doen om de Wbp niet na te leven. Heeft er ooit iemand op basis van artikel 35 Wbp zijn persoonsgegevens opgevraagd? Het lukt je niet! Smile
_________________
Mijn website krijgt meer bezoek dan ik; en dat mag zo blijven. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arjan Westerlaken



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verwijdermijnnaam.nl krijgt waarschijnlijk flink betaald door meneer Jantje want ik had dit terug gestuurd:

Quote:
Geachte Heer, mevrouw,

Helaas kunnen wij aan uw verzoek nog niet voldoen.
Verzoeken tot verwijdering van namen , artikelen en foto's kunnen alleen behandeld worden indien zij per post, ondertekend en op briefpapier van het betreffende bedrijf (indien een bedrijf hierbij betrokken is) bij ons aangeleverd worden.

Helaas is het al meer voorgekomen dat buitenstaanders ( al dan niet grappig bedoelt) dit soort verzoeken deden ,met als gevolg een verstoring van diverse relaties.

Hopende op uw begrip,

Met vriendelijke groet,

Arjan Westerlaken
www.wesje.nl


En daarop was dit het antwoord:

Quote:
Hallo, dit is geen grap maar een serieuze vraag.

Jantje van Jantje BV heeft ons als bedrijf (www.verwijdermijnnaam.nl) ingehuurd om bepaalde gegevens van internet te verwijderen, wij spreken daarom ook namens Jantje.

Ik begrijp dat u deze gegevens op papier wilt ontvangen, kunt u de adresgegevens zenden zodat wij dit verzoek via post kunnen opsturen.

gr sjors namens www.verwijdermijnnaam.nl


Laatst aangepast door Arjan Westerlaken op wo 07 mei 2008 22:19, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Freak



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 183


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De persoon die zijn naam van internet afgehaald wilt hebben, heeft die dat forumbericht gepost? Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat op het moment dat iemand zelf iets op internet post, hij zich er van bewust moet zijn (zeker als dit in de voorwaarden van dit forum staat) dat dit doorgegeven zal worden aan derden (bezoekers van dat forum)

(ben geen jurist overigens)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjan Westerlaken



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vervolgens weer door mij geantwoord:

Quote:
Hallo Sjors,

Ik geloof dat ik niet helemaal begrepen word. Jantje kan schriftelijk met mij contact opnemen. Ik ben wellicht achterdochtig maar ik zal u uitleggen waarom. Zoals ik u al eerder mailde heb ik dergelijke verzoeken eerder gehad, deze heb is destijds ter goeder trouw ingewilligd, met verstoorde relaties tot gevolg. Mede hierdoor is mijn wantrouwen in dergelijke verzoeken zeer hoog geworden. Als u mij dan namens Jantje een mail stuurt vanaf een G-mail account wat een ieder vrij aan kan maken stijgt mijn wantrouwen al. Als ik dan verder ga zoeken en spitten kom ik op uw site www.verwijdermijnnaam.nl die vervolgens bomvol reclame staat, u mij verteld een bedrijf te zijn waarvan ik geen enkele gegevens kan vinden in het handelsregister. Na het natrekken van de domeinnaamhouder van verwijdermijnnaam.nl kom ik wel een opgeheven Wormenkwekerij tegen.

Na deze optelsom zult u begrijpen dat ik het verzoek van Jantje alleen ten uitvoer zal brengen als Jantje mij verzoekt om mijn NAW gegevens en hij mij een brief ondertekend per post verstuurd. Wij zijn absoluut voornemens om medewerking te verlenen aan dergelijke verzoeken maar dan wel op een manier waaruit wij op kunnen maken dat wij daadwerkelijk met meneer Jantje van Jantje BV van doen hebben.

Met vriendelijke groet,

Arjan Westerlaken
www.wesje.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EdwardB schreef:
Die tekst ziet er erg juridisch uit, maar ... de wet bescherming persoonsgegevens is bedoeld voor natuurlijke personen. Niet voor rechtspersonen, zoals de B.V. (8x) Dat blijkt al uit de definitie van persoonsgegeven (Art. 1 aanhef en onder a Wbp).

Klopt, maar de naam van de B.V. kan wel heel goed een gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon zijn, en daarmee een persoonsgegeven.

Quote:
En voor zover het gaat om een natuurlijk persoon (1x) hoeven persoonlijke gegevens ook nog niet altijd verwijderd te worden (Zie art. 2 en 3 Wbp).

Goed punt. Art. 36 is niet van toepassing op onder meer de verwerking van persoonsgegevens voor uitsluitend journalistieke, artistieke of literaire doeleinden.

Quote:
Maar stel dat jij in een Vrachtwagentijdschrift een artikel had geschreven en toevallig de naam van die natuurlijke persoon had gebruikt .... Question

Dan is de wet volgens mij niet van toepassing, zie art. 2 lid 1. En anders is er nog art. 36 lid 4.

Overigens is de reikwijdte van art. 36 niet onbeperkt:
lid 1 schreef:
Degene aan wie overeenkomstig artikel 35 kennis is gegeven van hem betreffende persoonsgegevens, kan de verantwoordelijke verzoeken deze te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.

De verantwoordelijke kan dus weigeren gehoor te geven aan het verzoek als aan de vereisten van dit lid niet is voldaan. Hij moet de weigering wel met redenen omkleden (lid 2). Overigens bevat de Wbp heel wat wettelijke voorschriften waar mogelijk in strijd mee wordt gehandeld. Zo stelt art. 8 nogal wat beperkingen aan de verwerking van persoonsgegevens. Maar iemand die in een forum over zichzelf schrijft verleent m.i. ondubbelzinnige toestemming voor de verwerking (art. 8 sub a).

Het zou dus in deze zaak dus wel netjes zijn van de betrokkene (of diens gemachtigde) om aan te geven met welk voorschrift er precies strijd zou zijn.

@Arjan: het is voldoende als Sjors kan aantonen door Jantje te zijn gemachtigd (en aangeeft waarom het beroep op art. 36 dient te slagen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjan Westerlaken



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mi kan Sjors dat niet. Aangezien de overeenkomsten via die dubieuze website aangegaan worden en betaling via paypal geschied zover ik wijs word uit die website.

Maar als ik het goed begrijp moet Sjors ook aangeven wat er precies in strijd is met art 36?

Sorry maar ik ben niet zo heel erg thuis in de rechten wereld...... maar ik wil dit wel goed uitzoeken omdat ik ook contacten en banden heb met eigenaren van andere dergelijke forums.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arjan Westerlaken schreef:
Maar als ik het goed begrijp moet Sjors ook aangeven wat er precies in strijd is met art 36?

Zoals ik de wet lees wel, ja. Tenzij het ook zonder nadere toelichting duidelijk is waarom er is voldaan aan één van de voorwaarden achter "indien".

Laat ik het zo zeggen: als Jantje (zelf, of via een gemachtigde) vraagt om verwijdering van gegevens, dan mag jij dat weigeren onder opgave van redenen. Als jij weigert, moet je uitleggen waarom je weigert. Dus dan leg je uit dat de gegevens bij jouw weten niet feitelijk onjuist zijn, voor het doel van de verwerking ter zake dienend zijn en voor zover jou bekend ook niet in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. (Zie de tekst van art. 36 lid 1 Wbp.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mercuriusgids.nl



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 24 mei 2008 14:24    Onderwerp: louche site www.verwijdermijnnaam.nl Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is een louche site zonder enige rechtenkennis. Het staat inderdaad op een voormalige wormenkwekerij geregistreerd. Ik stel voor dat men het volgende terugstuurt.

Op grond van artikel 37 van hetzelfde wetsvoorstel deel ik u mede dat wij verplicht zijn om de identiteit vast te stellen van de verzoeker; [Ident]. Tevens deel ik u mede dat op grond van onze algemene voorwaarden en privacy regels alleen de persoon in kwestie of een gezaghebbende instantie ( zoals het CBP, Den Haag ) deze gegevens kan verwijderen en deze niet kunnen worden verwijderd door een derde partij. Met een derde partij wordt hier de verzender van onderstaande email bedoeld; www.verwijdermijnnaam.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arjan Westerlaken



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 24 mei 2008 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twee weken geleden heb ik van verwijdermijnnaam.nl een e-mail gekregen dat de verzoeker zich per brief in contact zou stellen met mij. Tot heden nog niets vernomen dus zo serieus zal het dus allemaal niet zijn. Zodra er nieuws is zal ik het hier nog vermelden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 24 mei 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar iemand die in een forum over zichzelf schrijft verleent m.i. ondubbelzinnige toestemming voor de verwerking (art. 8 sub a).

Tot nu toe zag ik art. 5 Wbp over het hoofd:
Quote:
1. Indien de betrokkene minderjarig is en de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt, of onder curatele is gesteld, dan wel ten behoeve van de betrokkene een mentorschap is ingesteld, is in de plaats van de toestemming van de betrokkene die van zijn wettelijk vertegenwoordiger vereist.
2. Een toestemming kan door de betrokkene of zijn wettelijk vertegenwoordiger te allen tijde worden ingetrokken.

Uit de MvT (Kamerstukken II, 1997/98, 25 892, nr. 3, p. 67 en 68 ) blijkt dat lid 2 los staat van lid 1. Ik vind het wat merkwaardig, maar als iemand vraagt zijn gegevens te verwijderen gaat het verweer "maar je hebt indertijd uitdrukkelijk toestemming gegeven" blijkbaar niet op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds