Verval zorgverzekering buitenland
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Verval zorgverzekering buitenland Auteur: sjoerdotter BerichtGeplaatst: di 04 aug 2015 22:49
    —
Categorie:
Deze casus gaat over de zorgverzekeringswet. Dit valt naar mijn mening het meest onder socialezekerheidsrecht maar deze vraag heeft ook raakvlakken met bestuursrecht en internationaal recht.

Casus:
Een man is op wereldreis van september tot augustus het volgende jaar. Hij blijft langer weg dan gepland omdat hem tijdens zijn reis iets overkomt waardoor hij een ziekenhuis in Australië moet verblijven.
Er is een forse schuld ontstaan bij de zorgverzekeraar in Nederland, en hij wordt aangemeld als wanbetaler bij het zorginstituut Nederland en hij moet zijn premie via het CJIB gaan betalen.

Vraag:
Is het mogelijk om de schuld voor de premie bij de zorgverzekeraar ongedaan te maken omdat de verzekerde voor langere tijd niet in Nederland heeft verbleven?
Door het langdurige verblijf in het buitenland vervalt namelijk de zorgverzekering in Nederland.

Website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/ben-ik-verzekerd-voor-de-zorgverzekering-als-ik-in-het-buitenland-woon.html

#2: Re: Verval zorgverzekering buitenland Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 05 aug 2015 8:48
    —
sjoerdotter schreef:
Is het mogelijk om de schuld voor de premie bij de zorgverzekeraar ongedaan te maken omdat de verzekerde voor langere tijd niet in Nederland heeft verbleven?
Door het langdurige verblijf in het buitenland vervalt namelijk de zorgverzekering in Nederland.

Hij gaat ook in Australië belasting betalen? En meldt zich aan voor een verblijfsvergunning in het plaatselijke asielzoekerscentrum? En de kosten van het ziekenhuisverblijf, hoe denk je daar over?

Je mag zelf uitzoeken hoe dit precies is geregeld, maar ik durf wel te stellen dat hier geen sprake is van emigratie. De man blijft gewoon woonachtig in Nederland en zal ervoor moeten zorgen dat zijn zaken daar door iemand worden waargenomen.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl