Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 13:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vertrouwensbeginsel: toezegging ontlenen aan wet?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laurens93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015 9:25    Onderwerp: Vertrouwensbeginsel: toezegging ontlenen aan wet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

---

Laatst aangepast door laurens93 op zo 31 jan 2016 13:42, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met andere woorden: je wilt studiefinanciering ontvangen omdat je het gerechtvaardigde vertrouwen hebt gekregen dat de wet ongewijzigd zou blijven gedurende jouw studietijd?

Ik zou me daar verre van wagen. Dat zou het hele rechtssysteem laten vastlopen als iedereen zich kan beroepen op de oude wettekst. Dat is bij voorbaat volledig kansloos.

Terzijde: 1) de DUO zelf is geen bestuursorgaan; dat is de minister van OCW.. en 2) de wettekst is niet opgesteld door de minister van OCW maar door de formele wetgever. En ook de formele wetgever is geen bestuursorgaan...

Edit: ook al zou in jouw geval de toezegging concreet door een persoon zijn gedaan (een bevoegd ambtenaar bij de DUO die uitlatingen mocht doen over de bevoegdheidsuitoefening van de minister) dan nog slaagt je beroep niet. Een geslaagd beroep op het vertrouwensbeginsel speelt alleen in situaties waarin het bestuursorgaan zelf al verkeerde informatie heeft verstrekt. Dat is bij jou niet het geval. Voorheen was de studiefinanciering inderdaad 4 jaar met een prestatiebeurs. Die 'toezegging' was toen geheel legitiem. Dat de wet vervolgens wijzigt maakt niet dat je dan nog kan vertrouwen op een oude regeling. Dat zou in een zeer uitzonderlijk geval alleen anders zijn als ze - nadat de wet al is veranderd! - jou hebben toegezegd dat jij gewoon nog 4 jaar krijgt (maar ook dan wordt het heel lastig).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat is de situatie? Als jij op dit moment een bachelor doet en jij hebt daar vertraging mee opgelopen ongeacht de reden, heb jij naar mijn weten gewoon recht op 4 jaar studie-financiering. Alleen als jij gaat beginnen met een nieuwe studie (master), dan val je onder de nieuwe regeling
Bekijk profiel Stuur privé bericht
laurens93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

---

Laatst aangepast door laurens93 op zo 31 jan 2016 13:42, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 13 mei 2015 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

laurens93 schreef:
Niet per se dat de wet ongewijzigd zou blijven. Eerder dat er (zoals hierboven ook te lezen staat) veelvuldig gecommuniceerd is dat voor huidige bachelorstudenten niks verandert, bijvoorbeeld op de website van het ministerie van OCW.

Dan zou je de minister (en dus de Staat) moeten dagvaarden op grond van onrechtmatige daad wegens onjuiste informatieverstrekking (HR 2 november 1990, NJ 1993, 635, Staat/Bolsius). Je kunt dan de schade vorderen die je hebt geleden door die onjuiste informatie. Die schade lijkt me nogal lastig te begroten (is er eigenlijk wel sprake van schade?), maar wellicht wil de rechter die begroten op het bedrag van de misgelopen studiefinanciering.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is precies de reden va van de afwijzing?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
laurens93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015 9:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

---

Laatst aangepast door laurens93 op zo 31 jan 2016 13:42, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 14 mei 2015 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

laurens93 schreef:
Denk je echt dat een 'civiele' zaak een redelijke kans van slagen heeft?

Nee, dat denk ik niet.

Aan algemene informatie in een brochure of op een website kan in de regel geen gerechtvaardigd vertrouwen worden ontleend, en zeker niet als je situatie een beetje afwijkt van wat gebruikelijk is.

Het probleem voor ons is dat je niet even duidelijk uitlegt wat er precies aan de hand is.

Wanneer ben je begonnen met je (eerste?) studie? HBO? WO?
Wanneer ben je begonnen met je (tweede?) studie? (rechten? HBO? WO?) Of moet ik "verbreden" anders begrijpen?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
laurens93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2015 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Wanneer ben je begonnen met je (eerste?) studie? HBO? WO?
Wanneer ben je begonnen met je (tweede?) studie? (rechten? HBO? WO?) Of moet ik "verbreden" anders begrijpen?


Op 1 september 2012 begon ik met mijn eerste studie, WO Informatica.
Vanaf 1 september 2012 kreeg ik studiefinanciering.
Op 1 september 2013 ben ik begonnen met WO Rechten.
Vanaf 1 september 2015 heb ik geen recht meer op studiefinanciering, terwijl ik dacht dat dit tot 1 september 2016 zou duren.
In juni 2016 hoop ik mijn bachelor Informatica te halen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015 2:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

laurens93 schreef:
bona fides schreef:

Wanneer ben je begonnen met je (eerste?) studie? HBO? WO?
Wanneer ben je begonnen met je (tweede?) studie? (rechten? HBO? WO?) Of moet ik "verbreden" anders begrijpen?


Op 1 september 2012 begon ik met mijn eerste studie, WO Informatica.
Vanaf 1 september 2012 kreeg ik studiefinanciering.
Op 1 september 2013 ben ik begonnen met WO Rechten.
Vanaf 1 september 2015 heb ik geen recht meer op studiefinanciering, terwijl ik dacht dat dit tot 1 september 2016 zou duren.
In juni 2016 hoop ik mijn bachelor Informatica te halen.


De crux zit 'm er dus in dat de wet spreekt over 4 jaren, zonder differentiatie of je nu 4 jaar (of langer) over je bachelor doet, of 3 jaren en 1 jaar (of langer) een master volgt. Bij de wijziging zijn die twee opleidingen wel uit elkaar getrokken en dat was blijkens de informatie - dat ben ik bij nader inzien met je eens - die ik ook zelf op Rijksoverheid.nl heb teruggevonden niet heel duidelijk.

Waarschijnlijk is dit nu nog moeilijk te beantwoorden, maar dat zal in je verhaal wel een belangrijk punt gaan worden: was het voor jou nu voorzienbaar.. kon jij op de hoogte zijn.. heb jij m.a.w. per abuis op de informatie vertrouwd. De pagina in het internet archief laat een koppeling zien naar een stappenschema waarin je zelf kunt uitzoeken of de oude of de nieuwe regels op jouw geval van toepassing zijn. Dit stappenschema bestaat nog steeds, maar de vraag is dan natuurlijk of de vragen tussentijds gelijk zijn gebleven. Nu wordt expliciet de vraag gesteld of je per 1 september 2015 al 36 maanden of meer studiefinanciering hebt gehad; bij positief antwoord val je onder de nieuwe regels.

Als dié vraag er toen ook al in zat en de DUO/minister heeft toentertijd in verstrekte informatie in brieven of folders ook naar dat stappenschema verwezen, dan wordt het een moeilijk verhaal.

Wel ben ik met je eens, en ik kom dan terug op mijn vorige - ongenuanceerde - reactie, dat dit een interessante zaak is, waarbij veel studenten in hetzelfde schuitje zitten. Wellicht kun je eens met ISO/Lsvb sparren... die hebben goede contacten met gerenommeerde advocaten die hen soms gratis bijstaan en niet vies zijn van een rechtszaak met een hoge onzekerheidsfactor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015 3:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

micver schreef:
laurens93 schreef:
bona fides schreef:

Wanneer ben je begonnen met je (eerste?) studie? HBO? WO?
Wanneer ben je begonnen met je (tweede?) studie? (rechten? HBO? WO?) Of moet ik "verbreden" anders begrijpen?


Op 1 september 2012 begon ik met mijn eerste studie, WO Informatica.
Vanaf 1 september 2012 kreeg ik studiefinanciering.
Op 1 september 2013 ben ik begonnen met WO Rechten.
Vanaf 1 september 2015 heb ik geen recht meer op studiefinanciering, terwijl ik dacht dat dit tot 1 september 2016 zou duren.
In juni 2016 hoop ik mijn bachelor Informatica te halen.


De crux zit 'm er dus in dat de wet spreekt over 4 jaren, zonder differentiatie of je nu 4 jaar (of langer) over je bachelor doet, of 3 jaren en 1 jaar (of langer) een master volgt. Bij de wijziging zijn die twee opleidingen wel uit elkaar getrokken en dat was blijkens de informatie - dat ben ik bij nader inzien met je eens - die ik ook zelf op Rijksoverheid.nl heb teruggevonden niet heel duidelijk.

Ik ben er intussen ook achter dat het gaat om een wetswijziging die pas per 1 september 2015 in werking treedt.

Maar klopt wat jij zegt nu wel? Zoals ik het lees, maar ik kan heel goed iets over het hoofd zien, was er recht op 4 jaar studiefinanciering tijdens de bacheloropleiding, en is dat nu nog maar 3 jaar. Als er een masteropleiding volgt, levert dat weer extra tijd op.

Ik dacht eerst begrepen te hebben dat de duur van de studiefinanciering voor TS op één of andere manier verkort werd door de tweede studie (of dat hij juist dacht door die tweede studie extra tijd te krijgen, terwijl dat nu niet meer het geval was). Maar dat lijkt niet het geval te zijn; de tweede studie zorgt er wel voor dat hij de bachelor(s) niet op tijd zal hebben afgerond. Zijn verwachting was dus niet gebaseerd op die 2 studies en wordt ook niet verstoord door die 2 studies. De legitieme verwachting van iedere student wordt verstoord (althans, daar lijkt het op).

Weer een typische Harmonisatiewet-arrest-casus, maar het is bekend hoe die aflopen.

Is er niet voorzien in een overgangsregeling of een soort van compensatieregeling? Hebben alle studenten die in 2012 zijn begonnen nu plots een jaar korter voor de bachelorstudie?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
laurens93



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 16 mei 2015 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

---
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds