Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verschil tussen bezwaar en verzet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014 0:50    Onderwerp: Verschil tussen bezwaar en verzet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag beste forumleden,

Ik ben in de war geraakt door een aantal termen.
Een aantal dagen geleden ben ik een dagje naar de rechtbank geweest om een aantal zittingen bij te wonen. Ik wilde naar de politierechter maar dat was die dag besloten, dus ben ik naar de kantonrechter gegaan.

Er kwamen zaken voorbij als wildplassen, onverzekerd rijden en rijden zonder rijbewijs.

De rechter vroeg elke keer aan de verdachte op het einde of hij/zij 'in hoger beroep' wilde.

Zijn de mensen die voor dergelijke boetes moeten voorkomen nu in verzet of in beroep gegaan? Dus houdt dat in dat als ze in hoger beroep willen ze dan naar het gerechtshof moeten voor een zaak omtrent wildplassen?

Ik weet dat je tegen een strafbeschikking verzet kan aantekenen (art. 257e Sv), houdt dat dan dus in dat men eerst in bezwaar is gegaan?

Voorbeeld:
Ik krijg een boete voor te hard rijden. Op de website van het CJIB staat dat je binnen 14 dagen bezwaar kan maken. Stel nu dat het CJIB je bezwaar niet honoreert, moet je dan in verzet tegen de (al dan niet gewijzigde) strafbeschikking bij de rechter? Dus eigenlijk ga je 'in beroep'.

Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen omtrent deze terminologie.

Dank u wel.

Christopher.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014 1:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat ik niet weet wat je achtergrond is, dus wat je ongeveer wel en niet weet, is het lastig om antwoord te geven.

Lichte verkeersovertredingen worden administratief (en niet strafrechtelijk) afgedaan via een boetebeschikking. Daartegen kun je in administratief beroep ("bezwaar") bij de OvJ. Wijst die het administratief beroep af, dan kun je naar de kantonrechter en vervolgens naar het Hof Leeuwarden (als dat intussen niet veranderd is).

Andere strafbare feiten (waaronder "veel" te hard rijden) worden strafrechtelijk afgedaan. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- direct dagvaarden. Je moet dan naar de rechtbank. Je kunt in beroep bij een gerechtshof, in cassatie bij de Hoge Raad.
- transactievoorstel. Betaal je, dan koop je daarmee vervolging af. Betaal je niet, dan word je normaal gesproken door de OvJ gedagvaard.
- strafbeschikking. Je kunt in verzet bij de OvJ. Trekt hij de strafbeschikking niet in, dan kom je bij de rechter. Dan is er weer hoger beroep en cassatie.

De toegang tot hoger beroep is beperkt bij lichte straffen:
http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Hoger-beroep/strafzaak/Pages/default.aspx

De reden dat de kantonrechter vraagt of de verdachte in hoger beroep wil is art. 397a Sv (bij de poltiierechter is het art. 381 Sv):
Quote:
1. Zowel de officier van justitie als de verdachte kunnen na de mededeling betreffende het rechtsmiddel dat tegen het vonnis openstaat, ter terechtzitting afstand doen van de bevoegdheid om dat rechtsmiddel aan te wenden. Op zijn recht daartoe wordt de verdachte opmerkzaam gemaakt.

2. Afstand ter terechtzitting van rechtsmiddelen wordt in het proces-verbaal dier terechtzitting vermeld.

3. Indien het opmaken van het proces-verbaal van de terechtzitting achterwege is gebleven, geschiedt de vermelding, dat afstand van rechtsmiddelen is gedaan, in de aantekening, bedoeld in artikel 395a, eerste lid.

Waarom een verdachte ooit direct zonder verder na te denken afstand van het recht op hoger beroep zou doen, dat weet ik niet. (Nou ja, misschien om dan direct de boete te betalen of de straf direct uit te zitten om er sneller vanaf te zijn.)

De verdachte die op dit moment aangeeft juist in hoger beroep te willen stelt hiermee nog geen hoger beroep in. Hij doet dan slechts geen afstand van zijn recht hoger beroep in te stellen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op ma 10 nov 2014 2:10, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014 1:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u wel Bona Fides voor de kraakheldere uitleg en de genomen moeite.
Het is mij nu helemaal duidelijk. Fantastisch!

Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds