Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 15:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verschil Hbo-recht, Wo-recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jim



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 9:36    Onderwerp: Verschil Hbo-recht, Wo-recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

1. Weet iemand uit ervaring hoe snel de studietempo is bij hbo rechten en wo rechtsgeleerdheid voltijd (eerstejaars)?

Bijv. (misschien concreter);
Hoeveel bladzijden studiestof moet je gemiddeld per week doornemen of eigenmaken bij hbo-R? En Wo R?

2. Op de website van zowel de UVA als de EUR heb ik gelezen dat je met een hbo rechten diploma via een schakelprogramma en een master in rechten het civiel effect kan verwerven. Gezien de studieduur duurt het even lang. Dus waarom na een hbo propedeuse overstappen naar de universiteit? Hierover meningen graag!

3. Kan iemand mij vertellen waarom WO studenten gemiddeld 6 tot 7 jaar doen over hun studie rechten, terwijl men maar gedurende de studie 12 uur les heeft per week ?
Natuurlijk is "het waarom" per persoon weer anders. Heeft dit niet eerder een bureaucratische oorzaak? (Een keer herkansen volgend jaar weer proberen ofzo??)
Maar gezien de feiten krijg ik sterk het idee dat als je daadwerkelijk 40 uur per week studeert je dan in 4 jaar kunt afstuderen? Klopt dit? Of mis ik hier iets?


Groet,
Jim
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1) Studietempo? Er is denk ik niet echt een “gemiddeld aantal bladzijden”. Wel ligt het studietempo bij WO Rechten hoger, je gaat dieper en abstracter in op de stof. Daarnaast is een groot verschil tussen HBO en WO dat je minder contacturen hebt op het WO en een zelfstandigere instelling. Men heeft minder tot helemaal niet te maken met groepswerk en dingen worden minder uitgekauwd voor je.

2) Ervan uitgaande dat het even lang duurt, waarom na propedeuse naar universiteit? Je weet dat je het niveau aankan van WO, vaak betere aansluiting (minder papierenrompslomp) en het staat beter op je CV.

3) Waar is de bron dat een rechtenstudie gemiddeld 6 tot 7 jaar duurt in voltijd? Als ik om mij heen kijk is dat helemaal niet zo. Wel zijn de eisen aangescherpt wat betreft herkansingen, zo heb je bijvoorbeeld in Rotterdam maar 3 herkansingen per jaar en in Leiden heb je, als je lager dan een 4 scoort, geen herkansing dat collegejaar voor het desbetreffende vak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 12:13    Onderwerp: Re: Verschil Hbo-recht, Wo-recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je echt 40 uur per week produktief zou zijn, dan kun je die studie denk ik in 2,5-3 jaar doen. Het aantal bladzijden studiestof zegt niet zo veel. Jurisprudentie leest namelijk een stuk langzamer dan gewone teksten. Bovendien zijn boeken voor het HBO bij mijn weten vaak in een wat eenovudiger taal geschreven en dat leest natuurlijk ook een stuk sneller.

Een reden om na de P over te stappen is dat je jezelf dan het schakeljaar bespaart, alsmede dat je dan direct in het WO-systeem zit.

In aanvulling op wat Nobility schrijft over groepswerk en voorkauwen: veel studenten kunnen helaas de vrijheid die ze krijgen blijkbaar niet aan. Op de EUR is dan ook een handvasthousysysteem ingevoerd met allerlei verplichte werkgroepen e.d. Dat maakt het wel weer "schoolser".
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 12:29    Onderwerp: Re: Verschil Hbo-recht, Wo-recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Op de EUR is dan ook een handvasthousysysteem ingevoerd met allerlei verplichte werkgroepen e.d. Dat maakt het wel weer "schoolser".
Dit geldt ook voor Leiden (is waarschijnlijk nog erger), dus de uni wordt steeds meer Hbo....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jim



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 10 mei 2009 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties.
Wellicht heeft iemand een literatuurtip voor me (om te kijken) of nederlands recht op de universiteit wel echt iets voor mij is?

thanks
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds