Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 9:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verplichte hiv test
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2006 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
3.3 [eiser] stelt dat [gedaagde] gerekend kan worden tot de groep van personen met een verhoogd risico, gelet op eerder drugsgebruik en detentieverleden

Hm, beter maar niet naar de gevangenis gestuurd worden? Of dit gebruiken als reden om vooral niet naar HvB of gevangenis te hoeven? Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
bona fides schreef:
@cia76: ik volg je niet, ik denk dat je je ergens vergist. Wat ik schreef komt neer op "stel de arts heeft wel een grond, wat is dan die grond?".

Als je het werkelijk zo bedoelde is het geen voorbeeld van een cirkelredenering maar gewoon een vraag die iets uitgebreider is geformuleerd dan nodig...

Ik gebruik het woord cirkelredenering dan ook niet. Ik begrijp niet goed wat er moeilijk aan is, maar dan maar weer een andere analogie: Vraag: "welke rivier loopt er van rotterdam naar amsterdam?" Antwoord: "zo'n rivier bestaat niet". Cirkelvraag: "stel zo'n rivier bestaat wel, wat is dan de naam van die rivier?". Dat is geen uitgebreide vraag, dat is gewoon een tegenspraak met mijn antwoord.

Tottie bestreed mijn antwoord niet (dat zo'n grond niet bestaat), maar vroeg me dan toch naar die grond. Dat is geen uitgebreide vraag. Een consistente vraag zou zijn "waarom vormt art X dan geen grond?" of "als je de advocaat van de arts zou zijn, op welke grond zou je een beroep doen?".

Gezien de door abraxes gevonden uitspraak bestaat zo'n rivier echter wel en was mijn eerste antwoord onjuist. Dat doet verder niet af aan mijn "cirkelvraag"-constatering.

tikSimone schreef:
Quote:
3.3 [eiser] stelt dat [gedaagde] gerekend kan worden tot de groep van personen met een verhoogd risico, gelet op eerder drugsgebruik en detentieverleden

Hm, beter maar niet naar de gevangenis gestuurd worden? Of dit gebruiken als reden om vooral niet naar HvB of gevangenis te hoeven? Wink

Het is inderdaad ook directe discriminatie en een bevestiging van vooroordelen (of bedoelde de rechter te zeggen dat je in een Nederlandse gevangenis nogal makkelijk AIDS oploopt?). Een reguliere patiënt zou hier nooit toe veroordeeld worden. Ik vind het belang van die arts bij lange na niet voldoende om inbreuk te maken op de lichamelijke integriteit van een volstrekt onschuldig persoon. De arts kon gewoon een paar maandjes wachten, het leven is inderdaad niet altijd leuk. De rechter schrijft "levensbelang van [eiser]", maar dat is gewoon onzin!! Een HIV-test bij de junk heeft geen invloed meer op een eventuele besmetting van de arts.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 2:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De junk is overigens in hoger beroep en cassatie gegaan, en heeft in alle instanties ongelijk gekregen. Zie HR 12 december 2003, NJ 2004/117.

De HR hield het overigens vooral op een feitelijke aangelegenheid, en laat zich inhoudelijk niet uit over de belangenafweging:
Quote:
In het licht van dit een en ander geeft het door het middel bestreden, nauw met waarderingen van feitelijke aard verweven, oordeel van het hof, dat X. gehouden was medewerking te verlenen aan het door Y. verlangde bloedonderzoek, geen blijk van een onjuiste rechtsopvatting.

Ik neem aan dat X. niet naar het EHRM is gestapt, maar ik ben wel benieuwd wat dat hof ervan zou vinden.

Zo te zien wist het gerechtshof niet of het nu ging om wanprestatie of onrechtmatige daad ("Door zijn medewerking te weigeren is hij zijn uit de behandelingsovereenkomst voortvloeiende verplichting jegens Y. niet nagekomen, althans heeft hij onrechtmatig gehandeld jegens Y."). Over de grond tasten we derhalve nog in het duister.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: do 31 aug 2006 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Tottie bestreed mijn antwoord niet (dat zo'n grond niet bestaat), maar vroeg me dan toch naar die grond. Dat is geen uitgebreide vraag. Een consistente vraag zou zijn "waarom vormt art X dan geen grond?" of "als je de advocaat van de arts zou zijn, op welke grond zou je een beroep doen?".

Gezien de door abraxes gevonden uitspraak bestaat zo'n rivier echter wel en was mijn eerste antwoord onjuist. Dat doet verder niet af aan mijn "cirkelvraag"-constatering.
arts.

Helder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds