Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 8:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Veroordeling zonder dagvaarding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HugoMulder



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 5:01    Onderwerp: Veroordeling zonder dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij werken als vrijwilligers in Afrika (Ezel-opvangcentrum). Door ziekte van mijn schoonmoeder zijn wij tijdelijk terug in Nederland. Vorige week kwam er iemand aan de deur (wij wonen in een vakantiehuisje van onze vrienden) en deelde ons doodleuk mede dat hij curator was in ons persoonlijke faillissement. Inmiddels heb ik begrepen dat alle bescheiden (dagvaarding, tussenvonnissen etc.etc.) nog bij de deurwaarder liggen. "We konden ze niet uitreiken omdat U niet in het GBA was ingeschreven". Dit kan toch niet zomaar plaatsvinden ? Mijn wetskennis is wat gedateerd maar er is toch zoiets als een verstekvonnis. NU is er geen enkel verzet of beroep meer mogelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 8:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als u niet bent verschenen in de procedure dan bent u inderdaad bij verstek veroordeeld. De verzetstermijn loopt vanaf het moment dat het verstekvonnis is betekend. Er gelden bijzondere regels als iemand niet is ingeschreven in het GBA. Als die regels gevolgd zijn, is het mogelijk dat u inmiddels bent veroordeeld, zonder beroepsmogelijkheid.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HugoMulder



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Als u niet bent verschenen in de procedure dan bent u inderdaad bij verstek veroordeeld. De verzetstermijn loopt vanaf het moment dat het verstekvonnis is betekend. Er gelden bijzondere regels als iemand niet is ingeschreven in het GBA. Als die regels gevolgd zijn, is het mogelijk dat u inmiddels bent veroordeeld, zonder beroepsmogelijkheid.


Dank Regin...

Is omtrent dit laatste ergens een wetsartikel te vinden. Het bevreemd mij zeer dat je dus zonder enige kennis of wetenschap veroordeeld kunt worden. Als dit zo is dan kan ik dus gewoon wat schuldenaren van mij (waarvan ik weet dat ze niet in het GBA zijn ingeschreven) dagvaarden et voila ik heb een executoriale titel. Vandaag nog even gebeld met de deurwaarder en gevraagd of zij misschien een advertentie in een landelijk blad hadden geplaatst met een oproep om voor de rechter te verschijnen of anderszins via de ambassade ons hebben proberen te informeren. Volgens de deurwaarder wilde de eisers deze kosten niet maken.

Sorry hoor ik ben, na tien jaar in Afrikaanse landen gewoond te hebben, best wat gewend, maar als dit soort dingen kunnen in een "rechtstaat" dan breekt mijn klomp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen veroordelende beslissing kan worden ten uitvoer gelegd dan nadat zij aan de partij is betekend.

Als er geen bekende woon- of verblijfplaats bekend is, zal de betekening per openbaar exploot plaatsvinden. Dit houdt in het plaatsen van een advertentie in een regionale krant. Artikel 54, tweede lid Rv
Als dit niet gebeurt is zou dit inhouden dat betekening per openbaar exploot niet heeft plaatsgevonden. Je kan dus nog in verzet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HugoMulder



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel dit misschien een beetje "off topic" is moet mij wel van het hart dat ik mezelf een asielzoeker in mijn eigen (Neder) land voel. Van mijn bijdrage aan de opbouw van ons land kan een heel squadron JSF's aangeschaft worden. Op mijn 50e heb ik mijn zaak verkocht met de bedoeling om met de opbrengst van de verkoop een Ezel opvang centrum in Afrika te beginnen. Aangezien het woord participatie-maatschappij ook hoog in ons vaandel staat geschreven zijn wij begin van dit jaar naar Nederland teruggekomen om mijn schoonmoeder te verzorgen. Om ons weer in Nederland in te kunnen schrijven moesten wij een scala aan formulieren invullen (vele in het Turks en/of Marokkaans). Reguliere huisvesting was niet mogelijk, hypotheek kon niet worden verstrekt, en uiteraard ontbraken er loonstrookjes die nodig waren om een huis te huren. Gelukkig was een recreatiewoning wel haalbaar.
Totdat de genoemde curator (zie hierboven) zich aandiende en het roer voor ons in handen nam. Zo schreef hij ons in bij de GBA. Gevolg brief van de gemeente met een aanzegging tot oplegging dwangsom wegens het permanent bewonen van een recreatiewoning. Omdat ik mij destijds bewust was dat door ons langdurig verblijf in het buitenland er een korting op mijn AOW zou komen heb ik een aantal aanvullende pensioen verzekeringen afgesloten om dit gat te dichten. En jullie raden het al de heer Curator heeft de opbrengsten hiervan aan de boedel toegevoegd. Natuurlijk kan dit allemaal niet maar ik ben echt niet naar Nederland teruggekomen om alleen maar te procederen, procederen en procederen.
Ik wilde gewoon mijn hengeltje uitgooien in het mooiste riviertje van Nederland de Giesse en al kijkend naar mijn dobbertje denken aan de Ezeltjes in Afrika die wij weer een draagbaar leven hebben gegeven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om faillissement van u aan te vragen zal een schuldeiser toch ook een vordering op u moeten hebben (of die in elk geval te pretenderen?). Hoe zit dat? Als die er inderdaad zijn lijkt het me niet zo vreemd dat die ook betaald dienen te worden.

Mochten het verhoudingsgewijs kleine vorderingen zijn die desondanks tot een faillissementsaanvraag hebben geleid, hoeft het toch ook geen enorm probleem te zijn om die vorderingen gewoon uit de boedel te voldoen? Wat er in de boedel overblijft is dan in ieder geval niet weg.
--
R
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 20:18    Onderwerp: Re: Veroordeling zonder dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

HugoMulder schreef:
NU is er geen enkel verzet of beroep meer mogelijk.

Als er geen verzet mogelijk is, is dat omdat u de verzettermijn van 14 dagen hebt laten verstrijken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
HugoMulder



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 21:01    Onderwerp: Re: Veroordeling zonder dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
HugoMulder schreef:
NU is er geen enkel verzet of beroep meer mogelijk.

Als er geen verzet mogelijk is, is dat omdat u de verzettermijn van 14 dagen hebt laten verstrijken.




A. Het was helemaal geen verstek vonnis (wat m.i. wel zo had moeten zijn )
B. Zoals aangegeven was ook het beroepstermijn al maanden verstreken, voordat wij van het vonnis kennis namen, via de curator die kwam kijken of er nog wat te halen was.
C. Het vonnis is tot aan de dag van vandaag nog nooit aan ons betekend, wij hebben een kopie via de curator ontvangen.


Quote:
Om faillissement van u aan te vragen zal een schuldeiser toch ook een vordering op u moeten hebben (of die in elk geval te pretenderen?). Hoe zit dat? Als die er inderdaad zijn lijkt het me niet zo vreemd dat die ook betaald dienen te worden.

Mochten het verhoudingsgewijs kleine vorderingen zijn die desondanks tot een faillissementsaanvraag hebben geleid, hoeft het toch ook geen enorm probleem te zijn om die vorderingen gewoon uit de boedel te voldoen? Wat er in de boedel overblijft is dan in ieder geval niet weg.
--



Wij zijn in 2005 wegens familie-omstandigheden voor een jaar terug gekomen naar Nederland. Dat jaar hebben wij een huis gehuurd op basis van de leegstandswet. Wij hebben destijds zes maanden huur vooruit betaald. Later bleek dat de gemeente geen vergunning had verleend voor deze verhuur volgens de leegstandswet. Wij hebben daarom verhuurder kond gedaan van het feit dat wij pas betaling van de huurpenningen zouden hervatten zodra ons een kopie van deze vergunning ter hand was gesteld. In oktober 2005 zijn wij weer terug gekeerd naar Afrika, en nu blijkt (bijna 10 jaar later) dat er een vonnis ligt omtrent bovengenoemde zaak welke ten grondslag ligt aan de faillissement aanvraag.
Voorts dient vermeld te worden dat er geen gelden of bezittingen zijn in de boedel, anders dan een klein bedrag aangaande het ten onrechte gelegde beslag op een pensioenvoorziening.



[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 21:03    Onderwerp: Re: Veroordeling zonder dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

HugoMulder schreef:
StevenK schreef:
HugoMulder schreef:
NU is er geen enkel verzet of beroep meer mogelijk.

Als er geen verzet mogelijk is, is dat omdat u de verzettermijn van 14 dagen hebt laten verstrijken.




A. Het was helemaal geen verstek vonnis (wat m.i. wel zo had moeten zijn )

Ook als er ten onrechte in staat dat je verschenen bent op de zitting, kun je toch succesvol in verzet gaan, omdat uit de aantekeningen van de zitting zal blijken dat je niet was verschenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
HugoMulder



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ook als er ten onrechte in staat dat je verschenen bent op de zitting, kun je toch succesvol in verzet gaan, omdat uit de aantekeningen van de zitting zal blijken dat je niet was verschenen.


Mijn droom is dat de diverse rechtbanken ook zoiets hadden als WOB. De griffie van de rechtbank is op zijn zachts gezegd "niet erg meewerkend".
Gezien het "gebrek aan baten" kan ik ook niet bij de curator terecht.

Mij rest voorlopig nog één vraag. Is het zo dat als een curator op huisbezoek komt en het vonnis overhandigd dit een rechtsgeldige betekening van dit vonnis is ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HugoMulder schreef:
Quote:
Ook als er ten onrechte in staat dat je verschenen bent op de zitting, kun je toch succesvol in verzet gaan, omdat uit de aantekeningen van de zitting zal blijken dat je niet was verschenen.


Mijn droom is dat de diverse rechtbanken ook zoiets hadden als WOB. De griffie van de rechtbank is op zijn zachts gezegd "niet erg meewerkend".
Gezien het "gebrek aan baten" kan ik ook niet bij de curator terecht.

Mij rest voorlopig nog één vraag. Is het zo dat als een curator op huisbezoek komt en het vonnis overhandigd dit een rechtsgeldige betekening van dit vonnis is ?

Exploten in het algemeen, en dus ook exploten waarmee vonnissen worden betekend, worden door de deurwaarder betekend (art. 45 Rv.), en van het betekeningsexploot krijg je een afschrift (art. 46 e.v. Rv.). In theorie kan een ieder, dus ook een deurwaarder, als curator worden aangesteld, maar de praktijk leert dat uitsluitend advocaten, en een enkele keer (ook) een accountant, als curator worden aangesteld. Overhandiging van een vonnis door de curator is dus geen betekening in de zin van de wet.

Maar gaat dit over een verstekvonnis waarin je bent veroordeeld iets te betalen, of over een vonnis waarin je (al dan niet bij verstek) in staat van faillissement bent verklaard? Dat laatste vonnis behoeft niet te worden betekend om toch rechtsgeldig te zijn, omdat het een toestand vaststelt (zie bijv. art. 23 Fw: verlies van beschikking en beheer vanaf de dag van faillietverklaring).

Tegen het vonnis waarin het faillissement wordt uitgesproken, is verzet mogelijk indien je niet in de procedure bent verschenen, en hoger beroep als je wél bent verschenen (art. 8 Fw). De termijnen zijn kort; 8 dagen voor hoger beroep en 14 dagen voor verzet (of vier weken als je je ten tijde van de uitspraak niet in Nederland bevond). Beide termijnen vangen aan op de dag van uitspraak van het faillissement.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds