Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 18:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verlofregeling in arbeidsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2015 7:33    Onderwerp: Verlofregeling in arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen ik heb een paar korte vragen mbt verlof en arbeidstijden. Ik kan niet echt een concreet antwoord vinden anders dan "werknemer beslist in beginsel wanneer ie vrij wil, tenzij belangen van de werkgever zich daar tegen verzetten, óf als overeen is gekomen dat periode x niet mogelijk is".

In mijn arbeidsovereenkomst is een beding opgenomen dat stelt dat in januari, februari en maart geen verlof kan worden verleend ivm drukte. Er is in deze periode ook daadwerkelijk al enkele jaren sprake van een toename van het werk.
Wat ik mij dan afvraag, hoe ver kan en mag een werkgever hier in gaan? In mijn geval gaat het om 3 maanden, maar zou zoiets ook over bv een periode van een half jaar kunnen worden verlangd? De zomerperiode is altijd al een gedoe, in december idem dito. Op deze manier kan het in uitzonderlijke gevallen wel lastig worden je verlof op te nemen.
En is het ook niet zo dat een werkgever bij voorzienbare drukte (waar mij evident sprake van lijkt in dit geval) maatregelen dient te nemen? Daarbij is er naar mijn idee in het algemeen al aardig wat krapte in personeel, waardoor elkaars werk overnemen hoe dan ook een lastige situatie is.
Ik vraag dit omdat ik aan een studie ben begonnen (met goed vinden en op kosten van de werkgever) en ik in de genoemde periode enkele lesdagen zal hebben. Werkgever ziet enkel beren op de weg om mij verlof te verlenen voor welgeteld 3 lesdagen in deze periode. En voor zover van belang ben ik een werknemer die eigenlijk bijna nooit vrij neemt. Als ik 10 dagen per jaar vrij neem is dat eerder veel dan weinig.

Dan nog een andere vraag. Werkgever heeft van de ene op de andere dag besloten dat mijn (en van diverse collega's) werktijden veranderen middels een mededeling op een algemeen bord. Geen schokkende verandering, maar dat maakt het principe niet anders. Naar mijn idee hoort zoiets in overleg te gebeuren met de werknemer. Kan dit zomaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2015 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De regeling met 3 maanden is nog redelijk te noemen. Zes maanden zou dat niet zijn. Verlof voor enkele lesdagen is, net als bijv. 1 dag voor een bruiloft, wat mij betreft iets anders dan 'gewoon' verlof van een week of langer.
In redelijkheid kan een werkgever u die lesdagen niet weigeren. Dat is slecht werkgeverschap en verdraagt zich niet met het wettelijke uitgangspunt.

Voor wat betreft de wijziging in de werktijden:

De werkgever dient rekening te houden met persoonlijke omstandigheden van een medewerker, wanneer dit redelijkerwijze van hem gevraagd kan worden (art 4:1 Arbeidstijdenwet = AW). Dat geldt bijvoorbeeld bij zorgtaken. Ook mag een werkgever een korte arbeidsduur niet spreiden over onevenredig veel dagen.

Het is voor het bepalen van uw rechten en plichten verder van belang wat er over wijzigen van functie / voorwaarden / werktijden / locatie e.d. in uw arbeidsovereenkomst en eventuele reglement / cao staat.

Het algemene uitgangspunt is dat een werkgever zoiets niet mag wijzigen zonder voorafgaande toestemming van de werknemer.

Er zijn wel uitzonderingen:
1. Is een eenzijdig wijzigingsbeding overeengekomen, dan heeft de werkgever geen voorafgaande toestemming nodig van de werknemer om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Tenminste:
•Het wijzigingsbeding dient schriftelijk te zijn overeengekomen. Het beding kan staan in de arbeidsovereenkomst, de CAO of een personeelsgids die van toepassing is verklaard.
•De werkgever dient een zwaarwichtig belang te hebben bij de wijziging, bijvoorbeeld om een mogelijk faillissement of ontslagen af te wenden. En dit werkgeversbelang dient zwaarder te wegen dan het belang van de werknemer, zodat het belang van de werknemer dient te wijken.
2. Indien geen eenzijdig wijzigingsbeding is vastgelegd, zijn er echter ook nog wel mogelijkheden voor de werkgever.
Uit de rechtspraak blijkt wel van strikte voorwaarden:
•Er moet sprake zijn van gewijzigde omstandigheden, welke voldoende aanleiding vormen voor het doen van een voorstel om de voorwaarden te wijzigen;
•Het voorstel moet redelijk zijn, gezien alle omstandigheden van het geval.
•Van de werknemer kan in alle redelijkheid gevergd worden, dat hij het voorstel aanvaardt.
Of de wijziging redelijk is, hangt onder meer af van:
• De aard van de gewijzigde omstandigheden. Een rechter zal een voorstel sneller redelijk achten, indien werkgever kan aantonen dat er in het bedrijf sprake is van zware bedrijfseconomische problemen. Een voorbeeld is aanbieden van een lagere functie om het ontslag van de werknemer te voorkomen.
• De aard en ingrijpendheid van de wijziging. Zo kan het wijzigen van de functie aanzienlijk ingrijpender zijn dan het afschaffen van een bonus.
• Het belang van de werkgever. Grote financiële problemen kunnen een gerechtvaardigd belang vormen, verhoging van de winst niet.
• Het belang van de werknemer bij niet-wijzigen. Bij overplaatsing kan bijvoorbeeld een rol spelen dat wegens persoonlijke omstandigheden de werknemer niet ver kan reizen. Of er is sprake van zorgtaken.
• Is er een redelijke afbouwregeling mogelijk?
• Kijk er ook naar of er een CAO van toepassing is (daarvan mag niet worden afgeweken), of dat een eventuele OR geraadpleegd moet worden.
• En is de wijziging collectief of individueel?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2015 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De info die ik zelf vond over wijzigen van werktijden wees er op dat men dit ook tijdig moest aangeven. Ik las iets over 28 dagen vooraf. Daarnaast lijkt het mij dat men dit schriftelijk dient te melden, bij voorkeur in overleg met werknemer. En niet via een mededelingenbord van de ene op de andere dag.

In hoeverre kan je het weigeren van de verlofdagen eigenlijk zien als slecht werkgeverschap als expliciet een beding is opgenomen dat er op voorziet dat ik in genoemde periode juist geen vrij zou kunnen krijgen?
Er staat nog wel iets bij van dat uitzonderingen mogelijk zijn per geval. Dat zou met jouw verhaal dan juist impliceren dat dit extra in het nadeel van de werkgever werkt.

Er is in mijn geval geen cao van toepassing, werkgever hanteert een eigen handboek, welke ook wordt genoemd in de arbeidsovereenkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2015 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard dient men een wijziging ruim van te voren aan het personeel aan te kondigen. Dus met een redelijke termijn. Het is niet wettelijk bepaald dat dit 28 dagen moet zijn. Ook een persoonlijk bericht (mail/brief) is op zijn plaats.

Ik heb al aangegeven waarom sprake is van slecht werkgeverschap bij weigering in genoemde gevallen. Uitzonderingen moeten namelijk altijd mogelijk zijn. Niet voor niets staat de werkgever blijkbaar ook uitzonderingen toe. Dit (lesdag) hoort daar ook onder te vallen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2015 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Terugkomend op mijn topic.

Ik heb enige tijd geleden mijn verlof nogmaals via de gebruikelijke weg aangevraagd, waarop ik geen reactie heb gekregen. Dit is meer dan 2 weken geleden.
Mijn directe teamleider geeft aan mij die dagen wel vrij te (willen) geven of dit al gedaan te hebben. Maar het afdelingshoofd boven hem spreekt dit tegen en heeft het nog steeds over 'dit moeten we bekijken tegen die tijd'. Ik vraag me af of men van elkaar dan wel op de hoogte is. En voor mij is het zo niet duidelijk waar ik van uit moet gaan.
Dat bekijken tegen die tijd geeft grote kans op lesdag volgen van 10-17 uur, waarna werkgever nog even zal verlangen dat ik daarna direct naar het werk kom voor een dienst tot ca. 0.30 uur. Hoe flexibel ik ook wil zijn betekent dit wel een dag vanaf 9 uur (en dus tegen de tijd dat ik dan thuis ben zijn we 16 uur verder) en dat word mij toch wat gortig.

Daarnaast heeft werkgever onlangs een memo opgehangen, tevens op ons intranet, dat verlofaanvragen gedurende een week of 6 in januari/februari (exacte periode staat mij even niet bij en lijkt me niet heel relevant) niet mogelijk zijn.
In het handboek staat dat deze periode in september wordt vastgesteld en niet zoals nu pas begin december. Dus wellicht een stok om mee terug te slaan?

Even wat anders, ik zit niet te wachten op een groot conflict. Ik heb een meningsverschil in het verleden al vaak genoeg uit de hand laten lopen bij vorige werkgevers. De situatie die dan ontstaat is iets dat je niet moet willen.
Anderzijds wil ik wel voor mijn eigen belangen opkomen en mijn 3 resterende lesdagen kunnen volgen. Mijn examen eind van de rit zal ik ook wel redden zonder die lesdagen, maar juist tijdens de lesdagen steek ik het meeste op vanwege praktische voorbeelden etc.. Voor mij zijn die dan ook waardevoller dan de theorie zelf. Ik volg een opleiding om iets te leren, niet om domweg een papiertje te halen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2015 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan u niet volgen.
Eerder schreef u:
Quote:
In mijn arbeidsovereenkomst is een beding opgenomen dat stelt dat in januari, februari en maart geen verlof kan worden verleend ivm drukte.
.
Wat maakt het volgende dat u nu schrijft dan nog uit?:
Quote:
Daarnaast heeft werkgever onlangs een memo opgehangen, tevens op ons intranet, dat verlofaanvragen gedurende een week of 6 in januari/februari (exacte periode staat mij even niet bij en lijkt me niet heel relevant) niet mogelijk zijn.
In het handboek staat dat deze periode in september wordt vastgesteld en niet zoals nu pas begin december. Dus wellicht een stok om mee terug te slaan?
.

Verder adviseer ik u om de belofte van uw teamleider op schrift (mailtje bijv.) te krijgen dan wel op te nemen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds