Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 21:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkoopprijs woning valt onder persoonsgegevens?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 10:58    Onderwerp: Verkoopprijs woning valt onder persoonsgegevens? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant visie van advocaat Nynke Wisman of een website de historische verkoopgegevens van huizen mag publiceren (zie: Strijd tegen publicatie verkoopprijs woning op Emerce):

Quote:
"De informatie over de woning zijn persoonsgegevens van de heer Bakker. Deze wet bepaalt dat u alleen die persoonsgegevens mag verwerken die voor zover deze, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn. De gegevens over de aankoopprijs zijn voor de verkoop van de woning niet 'ter zake dienend' en bovendien 'bovenmatig'."


Wel leuk gebracht.. Smile

Het is me nu nog onduidelijk of het hier gaat om vraagprijzen van de verkoopmakelaar of verkopende eigenaar of juist de gerealiseerde verkoopprijzen vanuit het Kadaster... Ik ga het even bekijken.

Wat vinden jullie hiervan?
_________________
Meedoen | Nettiquette | Colofon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het nogal ver gaan dat iemand huizenprijzen commercieel exploiteert. Zie echter ook dit bericht op ECER waarin wordt uitgelegd dat het commercieel exploiteren van inkomensgegevens van burgers als zodanig niet in strijd is met het Europese recht. Juridisch gezien lijkt me het antwoord op de vraag daarmee binnen het nationale recht te moeten liggen (voor het gemak het EVRM daaronder begrepen).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het desbetreffende artikel op Emerce nog niet gelezen maar op basis van de Wbp,
art 1 sub a Wbp schreef:
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;
lijkt het mij niet logisch de verkoopprijs van onroerend goed aan te merken als persoonsgegeven. Als ik zeg dat mijn buurman zijn apartement gekocht heeft voor €147.000 is mijn buurman hierdoor dan (meer) identificeerbaar?
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Als ik zeg dat mijn buurman zijn apartement gekocht heeft voor €147.000 is mijn buurman hierdoor dan (meer) identificeerbaar?

Het gaat er niet om of de buurman hierdoor (meer) identificeerbaar is. Als "mijn buurman" al voldoende is om die persoon te identificeren, dan zijn gegevens betreffende "mijn buurman" per definitie persoonsgegevens. Wel kun je je afvragen of "meneer X heeft zijn appartement gekocht voor € 147.000" en "het huis waar meneer X nu woont stond in 2005 te koop voor € 153.000" gegevens betreffende meneer X zijn.

De uitspraak waar Duch op wijst lijkt me hier inderdaad bruikbaar. In die zaak ging het om inkomensgegevens die al openbaar waren. Het commercieel aanbieden van die gegevens geldt als verwerking van persoonsgegevens, maar viel binnen de journalistieke exceptie.

Meer specifiek ging het daar om inkomensgegevens waarvan de wet voorschreef dat ze openbaar waren. Dat betekent m.i. dat het aanbieden van verkoopgegevens zoals die in het kadaster kunnen worden gevonden in ieder geval onder de journalistieke exceptie van de Wbp zou moeten vallen. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor historische vraagprijzen die toch naar hun aard ook openbaar waren/zijn, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update: Miljoenhuizen.nl met sluiting bedreigd

Het initiatief van huizensites om meer transparantie in de huizenmarkt te brengen door historische vraagprijzen te publiceren (naast andere gegevens van het kadaster), stuit op een behoorlijke weerstand door een verkopende partij. Belangen van huizenkopers worden nu blijkbaar door de Wbp beperkt...
_________________
Meedoen | Nettiquette | Colofon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de details heb ik me nog niet verdiept, maar het CBP geeft wel vaker merkwaardige interpretaties aan de Wbp. In dit geval valt het nog mee, want het CBP stelt alleen dat het om persoonsgegevens gaat, (nog) niet dat de verwerking onrechtmatig is. De inleiding van het bericht:
emerce.nl schreef:
Het online publiceren van vroegere verkoopprijzen van woningen in combinatie met een huisadres is een schending van de privacy. Dat stelt privacywaakhond CBP.

lijkt dus onjuist en misleidend te zijn.

Voor zover de prijs waarvoor een woning in het verleden in het openbaar is aangeboden al een gegeven "betreffende" de eigenaar van de woning is, valt de publicatie van zo'n gegeven m.i. onder de vrijheid van meningsuiting. Dat lijkt ook te volgen uit C-73/07.

emerce.nl schreef:
De eigenaar van Miljoenhuizen.nl, Nico Schoonderwoerd, plaatste verzoeken tot verwijdering vrolijk op de pagina van de woning als reactie.

Dat is natuurlijk ronduit dom.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat lijkt ook te volgen uit C-73/07.

Bedoel je de volgende uitspraak?
HvJ EG 16 december 2008, zaak C-73/07 (Satakunnan Markkinapörssi/ Satamedia)
_________________
Meedoen | Nettiquette | Colofon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dezelfde uitspraak als waar het bericht waar Duch naar verwees over ging. Op basis van die uitspraak valt publicatie door een website van verkoopgegevens uit het kadaster in ieder geval onder de journalistieke exceptie. Hetzelfde lijkt mij te gelden voor publiciatie van historische openbare vraagprijzen. Helemaal zeker is dat misschien niet (juridisch is er een verschil aan te wijzen), maar dat er enige theoretische onzekerheid bestaat is geen reden om de site nu al uit de lucht te halen.

Gepubliceerde verzoeken tot verwijdering moeten natuurlijk wel worden verwijderd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Ik vind het nogal ver gaan dat iemand huizenprijzen commercieel exploiteert. Zie echter ook dit bericht op ECER waarin wordt uitgelegd dat het commercieel exploiteren van inkomensgegevens van burgers als zodanig niet in strijd is met het Europese recht. Juridisch gezien lijkt me het antwoord op de vraag daarmee binnen het nationale recht te moeten liggen (voor het gemak het EVRM daaronder begrepen).


Dan kan www. kadaster.nl de tent dus wel sluiten? Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
j-vos



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2009 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er dient een onderscheid gemaakt tussen een ondernemer die via een website allerhande kadastrale gegevens 'vermarkt' en het Kadaster.
1. Een persoon (i.c. ondernemer) die een dergelijke website onderhoudt, aanvaardt de toepasselijke algemene voorwaarden voordat hij of zij gegevens kan opvragen via een abonnement. In de algemene voorwaarden wordt onder meer verwezen naar de toepasselijke (bepalingen in de Databankenwet, de WBP en de i.e.-rechten. Het Kadaster kan op grond van deze voorwaarden sancties opleggen aan de ondernemer die zich niet aan de 'spelregels' houdt.
2. De ondernemer als hiervoor bedoeld heeft geen wettelijke taak in het registreren van gegevens. Het Kadaster daarentegen heeft op grond van artikel 3 Kadasterwet (onder meer) de wettelijke taak tot het houden van openbare registers en het houden en bijwerken van de basisregistratie kadaster (BRK). Op grond van artikel 8 en 48 Kadasterwet worden (ook) verkoopprijzen, vermeld in de afschriften van de notariële akten en overige ter inschrijving aangeboden stukken, overgenomen in de BRK.
3. De reden waarom deze gegevens publiekelijk toegankelijk zijn, is (onder meer) het bevorderen van het economisch (rechts)verkeer in Nederland. Door het ontsluiten van deze gegevens kan bijvoorbeeld een aspirant-koper informatie verkrijgen over het object, kan de aspirant-beslaglegger bepalen of het nuttig is beslag te leggen (wanneer een Vormerkung, beslagen, hypotheken of faillissement is ingeschreven, biedt een (extra) beslag wellicht geen of minder verhaalsmogelijkheden) en is voor de burgerlijke gemeenten in Nederland eenvoudig inzichtelijk wie de aanslag gemeentelijke belastingen dient te ontvangen. Om die reden zijn de door het Kadaster geregistreerde gegevens openbaar.
4. De kadastrale gegevens vallen wel onder de WBP (zie ook artikel 3a en 3b Kadasterwet, maar ook 107a, 107b en 107c Kadasterwet). Op grond van artikel 107b Kadasterwet kunnen in een ministeriële regeling beperkingen worden gesteld aan het verstrekken van persoonsgegevens. Tot op heden is door de Minister van deze mogelijkheid echter geen gebruik gemaakt. Wel kan het notariaat op grond van de Kadasterwet gebruik maken van een (beperkte) mogelijkheid tot bescherming van enkele privacygegevens op grond van artikel 18 lid 1 Kadasterwet, aanhef en slot. Daarin staat vermeld dat de notaris bepaalde gegevens niet hoeft op te nemen, mits hij/zij de redenen daarvan vermeld. Let wel: deze manoeuvre werkt niet indien X aankoopt, de adresgegevens van X geheim dienen te blijven en X op het adres van het object woonachtig zal zijn. De adresgegevens van het object zijn immers altijd openbaar).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2009 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

j-vos schreef:
1. Een persoon (i.c. ondernemer) die een dergelijke website onderhoudt, aanvaardt de toepasselijke algemene voorwaarden voordat hij of zij gegevens kan opvragen via een abonnement. In de algemene voorwaarden wordt onder meer verwezen naar de toepasselijke (bepalingen in de Databankenwet, de WBP en de i.e.-rechten. Het Kadaster kan op grond van deze voorwaarden sancties opleggen aan de ondernemer die zich niet aan de 'spelregels' houdt.

De gegevens in het kadaster zijn openbaar op grond van de wet. Ik betwijfel dat het kadaster via algemene voorwaarden extra voorwaarden kan opleggen aan het gebruik van die gegevens.

Uiteraard moet de beheerder van zo'n site zich wel aan wetgeving zoals de Wbp houden, maar zoals gezegd heb ik de sterke indruk dat HvJ EG 16 december 2008 (C-73/07) volledig van toepassing is (als de kadastrale gegevens tenminste gegevens "betreffende" de eigenaar van een perceel zijn), omdat het in die zaak ook ging om persoonsgegevens die op grond van de wet openbaar zijn. Uit die uitspraak volgt dat publicatie van die gegevens op een website normaal gesproken onder de journalistieke exceptie zal vallen. De Wbp zou daarom niet snel in de weg moeten staan aan zo'n website.

Of de Databankenwet roet in het eten kan gooien is een interessante vraag. Ik durf niet te zeggen of het Kadaster een databankrecht heeft op de gegevens in het kadaster. Het lijkt me wat vreemd gezien het openbare karakter van de gegevens en de monopolistische positie van het Kadaster. Maar wie weet. In ieder geval zal lang niet iedere publicatie van kastrale gegevens een inbreuk op het databankrecht vormen.

Andere IE-rechten (merkenrecht, auteursrecht, octrooirecht, modelrecht, kweekrecht) zijn hier volgens mij niet van toepassing.

Voor de duidelijkheid, ik heb het uiteraard over de kadastrale gegevens die - al dan niet tegen betaling - voor een ieder toegankelijk zijn. Verkoopprijzen zijn via internet voor € 2,50 per postcodegebied op te vragen, dacht ik. Als iemand die gegevens verzamelt en op een website aanbiedt voor € 1,00 per postcodegebied moet ik nog zien hoe dat kan worden verboden. (Of het zou renderen is een andere vraag.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
j-vos



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
j-vos schreef:
1. Een persoon (i.c. ondernemer) die een dergelijke website onderhoudt, aanvaardt de toepasselijke algemene voorwaarden voordat hij of zij gegevens kan opvragen via een abonnement. In de algemene voorwaarden wordt onder meer verwezen naar de toepasselijke (bepalingen in de Databankenwet, de WBP en de i.e.-rechten. Het Kadaster kan op grond van deze voorwaarden sancties opleggen aan de ondernemer die zich niet aan de 'spelregels' houdt.

De gegevens in het kadaster zijn openbaar op grond van de wet. Ik betwijfel dat het kadaster via algemene voorwaarden extra voorwaarden kan opleggen aan het gebruik van die gegevens.

Terecht wordt opgemerkt dat de gegevens op grond van de wet openbaar zijn. Dat betekent echter niet dat iedereen die gegevens voor allerhande activiteiten mag gebruiken. De beperkingen zijn - zoals eerder beschreven - in de diverse wettelijke regelingen gesteld. In de algemene voorwaarden wordt verwezen naar deze wettelijke bepalingen. De gegevens mogen o.g.v. de WBP slechts gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn verkregen en geregistreerd. Bij elk ander gebruik kan de verantwoordelijke verzet aantekenen en treft hij vervolgens maatregelen om de verwerkingsvorm te beëindigen (artikel 41 WBP).

bona fides schreef:

Uiteraard moet de beheerder van zo'n site zich wel aan wetgeving zoals de Wbp houden, maar zoals gezegd heb ik de sterke indruk dat HvJ EG 16 december 2008 (C-73/07) volledig van toepassing is (als de kadastrale gegevens tenminste gegevens "betreffende" de eigenaar van een perceel zijn), omdat het in die zaak ook ging om persoonsgegevens die op grond van de wet openbaar zijn. Uit die uitspraak volgt dat publicatie van die gegevens op een website normaal gesproken onder de journalistieke exceptie zal vallen. De Wbp zou daarom niet snel in de weg moeten staan aan zo'n website.

Lijkt me niet een geheel juiste conclusie. De gegevens kunnen onder de journalistieke exceptie vallen, maar het is maar de vraag of de rechter deze vercommercialisering van gegevens ook als een journalistieke aangelegenheid zal zien.

bona fides schreef:

Of de Databankenwet roet in het eten kan gooien is een interessante vraag. Ik durf niet te zeggen of het Kadaster een databankrecht heeft op de gegevens in het kadaster. Het lijkt me wat vreemd gezien het openbare karakter van de gegevens en de monopolistische positie van het Kadaster. Maar wie weet. In ieder geval zal lang niet iedere publicatie van kastrale gegevens een inbreuk op het databankrecht vormen.

Andere IE-rechten (merkenrecht, auteursrecht, octrooirecht, modelrecht, kweekrecht) zijn hier volgens mij niet van toepassing.


Ik durf met zekerheid te zeggen dat het kadaster juist wel een databankrecht heeft op de gegevens die worden verzameld en geregistreerd. Ook van (andere) i.e.-rechten is sprake; denk alleen al aan de (vormgeving van de) kadastrale kaart en het uittreksel dat wordt verstrekt.

bona fides schreef:

Voor de duidelijkheid, ik heb het uiteraard over de kadastrale gegevens die - al dan niet tegen betaling - voor een ieder toegankelijk zijn. Verkoopprijzen zijn via internet voor € 2,50 per postcodegebied op te vragen, dacht ik. Als iemand die gegevens verzamelt en op een website aanbiedt voor € 1,00 per postcodegebied moet ik nog zien hoe dat kan worden verboden. (Of het zou renderen is een andere vraag.)


Voor de tarieven van het kadaster kan ik verwijzen naar de regeling tarieven kadaster, meer in het bijzonder naar artikel 7 Rtk, waarin wordt aangegeven dat tegen betaling (EUR 2,15) gegevens uit de rechtszekerheidsregistratie kenbaar worden gemaakt.
Wanneer bedoeld wordt een prijsindex te berekenen op basis van regio, dan is dat gratis (via kadaster.nl). Wanneer bedoeld wordt een koopsommenoverzicht (woningen in de directe omgeving die recent zijn verkocht), dan kost dit EUR 2,15. Er zijn echter meerdere mogelijkheden (via sms, telfoon, internet, et cetera). Al deze methoden en de tarieven die hiervoor worden berekend zijn via de algemene website te raadplegen.

Of iemand nu de gegevens wenst te verkopen tegen een lagere prijs dan waarvoor ingekocht, is mijns inziens niet relevant. Commerciële activiteiten worden doorgaans ingezet voor het creëren van winst, maar dit is niet vereist. Anders gezegd: wanneer beneden de koopprijs wordt doorverkocht, kan dit doorverkopen niettemin worden gezien als het verwerken met een commercieel doel (ondernemers gebruiken in de beginfase wel vaker een 'kennismakingstarief' alvorens men de prijzen aanpast (lees: verhoogt)). Het gaat dus niet om de hoogte van de gehanteerde tarieven, maar om het simpele feit of gegevens al dan niet met een commercieel of charitatief doel worden verwerkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

j-vos schreef:
bona fides schreef:
Uiteraard moet de beheerder van zo'n site zich wel aan wetgeving zoals de Wbp houden, maar zoals gezegd heb ik de sterke indruk dat HvJ EG 16 december 2008 (C-73/07) volledig van toepassing is (als de kadastrale gegevens tenminste gegevens "betreffende" de eigenaar van een perceel zijn), omdat het in die zaak ook ging om persoonsgegevens die op grond van de wet openbaar zijn. Uit die uitspraak volgt dat publicatie van die gegevens op een website normaal gesproken onder de journalistieke exceptie zal vallen. De Wbp zou daarom niet snel in de weg moeten staan aan zo'n website.

Lijkt me niet een geheel juiste conclusie. De gegevens kunnen onder de journalistieke exceptie vallen, maar het is maar de vraag of de rechter deze vercommercialisering van gegevens ook als een journalistieke aangelegenheid zal zien.

Ook in C-73/07 werden de gegevens te koop aangeboden.
C-73/07 schreef:
25 Markkinapörssi vergaart al jaren bij de Finse belastingautoriteiten openbare gegevens, met als doel elk jaar uittreksels uit die gegevens te publiceren in de regionale edities van de krant Veropörssi.
(...)
29 Markkinapörssi heeft de in Veropörssi gepubliceerde persoonsgegevens op cd-rom verstrekt aan Satamedia, dat tot hetzelfde concern behoort, voor verspreiding per sms. Daartoe hebben de twee vennootschappen een overeenkomst gesloten met een mobieletelefoonbedrijf, dat voor rekening van Satamedia een sms-dienst heeft opgezet waarmee de gebruikers van een mobiele telefoon tegen betaling van ongeveer 2 EUR op hun toestel een sms kunnen ontvangen met de in Veropörssi gepubliceerde informatie. Desverzocht worden de persoonsgegevens uit deze dienst verwijderd.
(...)
59 In de tweede plaats sluit het feit dat een publicatie van openbare gegevens is verbonden met een winstgevend doel niet a priori uit, dat deze is te beschouwen als een activiteit „uitsluitend voor journalistieke doeleinden”. Zoals Markkinapörssi en Satamedia in hun opmerkingen en de advocaat-generaal in punt 82 van haar conclusie opmerken, is elke onderneming met haar activiteiten uit op winst. Een zeker commercieel succes kan zelfs de conditio sine qua non zijn voor het voortbestaan van professionele journalistiek.
(...)
61 Uit de voorgaande overwegingen volgt dat activiteiten als die in het hoofdgeding, die betrekking hebben op gegevens afkomstig uit documenten die volgens de nationale wetgeving openbaar zijn, kunnen worden aangemerkt als „journalistieke activiteiten”, indien zij de bekendmaking aan het publiek van informatie, meningen of ideeën tot doel hebben, ongeacht het overdrachtsmedium. Deze activiteiten zijn niet voorbehouden aan mediaondernemingen en kunnen een winstoogmerk hebben.

Ik zie weinig (eigenlijk geen) speelruimte. In ieder geval doet de vercommercialisering van de gegevens niet af aan het journalistieke karakter van de publicatie.

Quote:
bona fides schreef:
Of de Databankenwet roet in het eten kan gooien is een interessante vraag. Ik durf niet te zeggen of het Kadaster een databankrecht heeft op de gegevens in het kadaster. Het lijkt me wat vreemd gezien het openbare karakter van de gegevens en de monopolistische positie van het Kadaster. Maar wie weet. In ieder geval zal lang niet iedere publicatie van kastrale gegevens een inbreuk op het databankrecht vormen.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat het kadaster juist wel een databankrecht heeft op de gegevens die worden verzameld en geregistreerd.

In dit artikel wordt dit vraagstuk besproken, zie p. 14-16.

De ratio van het databankenrecht is het beschermen van investeringen in databanken die zonder die bescherming niet zouden worden geproduceerd. Het staat vast dat het kadaster voor zijn bestaan op geen enkele manier afhankelijk is van bescherming via het databankenrecht, want het kadaster is er om een publieke taak te vervullen. Bescherming van het kadaster als databank past dus niet in de ratio van het databankenrecht, maar beslissend hoeft dat nog niet te zijn (want het is de wet/de richtlijn die telt).

Het databankenrecht beschermt databanken "waarvan de verkrijging, de controle of de presentatie van de inhoud in kwalitatief of kwantitatief opzicht getuigt van een substantiële investering". Uit het William Hill-arrest (C-203/02) volgt:
Quote:
If we try to ‘translate’ the William Hill criterion to databases produced in the public sector, this means that where for example, a department is responsible for testing the environmental pollution of land, the costs associated with the testing and its outcome (the resulting data) do not count towards the required substantial investment. This could mean that if little other investment is required to make the database, the substantial investment criterion is not met (e.g. in case of use of existing standards for structure and definition, the use of mass licensed off the shelf database software). Where the production of information is a core activity of a public sector body, typically as a shared services activity, it is more difficult to grasp the effect of the Hill criterion. In the case of for example the land registry (Kadaster), or the Central Bureau of Statistics (CBS), where does investment in the creation of ‘individual’ items of data stop, and investment in the creation of the collection of data for a specific database begin? From a practical point of view, one can safely assume that wherever that boundary may be, there is a sufficient level of investment in the verification, presentation and update, so that the creation question is reduced to a theoretical problem.

In de laatste zin lijkt te worden geconcludeerd dat het kadaster inderdaad door het databankenrecht wordt beschermd, maar zo heel duidelijk vind ik het niet. Vervolgens is het de vraag welke handelingen op basis van dit databankrecht kunnen worden verboden, en of het gerechtvaardigd is dat het Kadaster zich beroept op dit databankrecht om de toegang te beperken tot openbare informatie die ter uitvoering van een publieke taak is verzameld.

Quote:
Ook van (andere) i.e.-rechten is sprake; denk alleen al aan de (vormgeving van de) kadastrale kaart en het uittreksel dat wordt verstrekt.

Die vormgeving kan eenvoudig worden weggelaten, want voegt geen informatie toe. Op de kadastrale kaart zelf rust beslist geen auteursrecht, want die kaart is gewoon de weerspiegeling van de kadastrale gegevens. Net zoals er op de woordenlijst in de Van Dale geen auteursrecht zit. (Voor de Van Dale kun je nog aanvoeren dat er creatieve keuzes zijn gemaakt bij het samenstellen van de lijst, maar dat argument werd door de HR verworpen. Zo'n keuze-element is in het kadaster in het geheel afwezig. Uitgezonderd niet-functionele vormgeving en logo's en dergelijke, maar die kan per definitie worden weggelaten zonder verlies aan functionaliteit.)

Quote:
Of iemand nu de gegevens wenst te verkopen tegen een lagere prijs dan waarvoor ingekocht, is mijns inziens niet relevant. Commerciële activiteiten worden doorgaans ingezet voor het creëren van winst, maar dit is niet vereist. Anders gezegd: wanneer beneden de koopprijs wordt doorverkocht, kan dit doorverkopen niettemin worden gezien als het verwerken met een commercieel doel (ondernemers gebruiken in de beginfase wel vaker een 'kennismakingstarief' alvorens men de prijzen aanpast (lees: verhoogt)). Het gaat dus niet om de hoogte van de gehanteerde tarieven, maar om het simpele feit of gegevens al dan niet met een commercieel of charitatief doel worden verwerkt.

Ik ben het eens dat de precieze prijs niet relevant is. Maar het commerciële doel verhindert, zoals uit C-73/07 duidelijk blijkt, niet dat het gaat om een publicatie die onder de journalistieke exceptie valt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 1:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op boek9.nl de beschikking van de rechtbank Rotterdam van 5 januari 2010 in een verzoekprocedure ex art. 46 jo. 36 Wbp.

Hoewel de rechtbank het verzoek niet-ontvankelijk acht omdat het zich tot de verkeerde persoon richt, overweegt zij ten overvloede dat de prijsgeschiedenis en overige gegevens van een woning geen persoonsgegevens zijn:
rechtbank schreef:
Dit zijn immers uitsluitend gegevens betreffende de woning, die bovendien niet zo kenmerkend voor B. zijn dat hij daardoor kan worden geïdentificeerd. Hooguit blijkt uit de vermelding van de vraagprijs wat de door B. of diens makelaar geschatte waarde van zijn woning is.

Het CBP lijkt of leek van mening te zijn dat verkoopprijzen in combinatie met een adres wel persoonsgegevens vormen:
emerce.nl schreef:
De woordvoerster van het CBP: "In combinatie met een adres is een verkoopprijs een persoonsgegeven. Er is sprake van direct en indirect identificerende gegevens. Het bekendste direct identificerende gegeven is de combinatie van voor- en achternaam. De bekendste indirect identificerende gegevens zijn (e-mail)adres, telefoonnummer, kenteken en de combinatie postcode/huisnummer. Andere indirect identificerende gegevens zijn gegevens over iemands eigenschappen, opvattingen of gedragingen, waarmee die persoon wordt onderscheiden van andere personen. Voor een indirect identificerend persoonsgegeven is, is van belang of de identiteit van de persoon er redelijkerwijs, zonder onevenredige inspanning, mee kan worden vastgesteld".

Ik heb wel vaker de indruk dat het CBP de Wbp te breed uitlegt (maar helaas telkens weer toegeeft als het gaat om serieuze zaken als het elektronische patiëntendossier en de OV-chipkaart).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds