Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkeerde bank geleverd gekregen - kosten oplossen voor mij?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Judar



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2016 20:44    Onderwerp: Verkeerde bank geleverd gekregen - kosten oplossen voor mij? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In november 2015 zag ik een mooie hoekbank bij een meubelwarenhuis. Na het een en ander overlegd te hebben, heb ik kleurencombinaties gekozen en zijn we tot een prijs van €1150 euro gekomen. Hiermee ben ik akkoord gegaan.

De bank werd midden januari 2015 geleverd, echter bleek er een fout te zijn gemaakt. Aldus het meubelwarenhuis hebben ze 'bank X' besteld zoals afgesproken, maar stond de naam 'bank X' bij de fabrikant inmiddels bekend als een iets andere uitvoering. Kortom, ik heb een afwijkende uitvoering geleverd gekregen waar ik absoluut geen akkoord op geef.

Dit begrijpt het meubelwarenhuis naar hun zeggen goed, dus geven ze me de volgende opties.

1. Complete bank zelf terugbrengen en circa 3 maand wachten tot de nieuwe bank klaar is om deze vervolgens zelf op te halen.

2. Complete bank zelf terugbrengen, een leenbank meenemen en circa 3 maand wachten tot de nieuwe bank klaar is. Deze moet ik vervolgens zelf ophalen, evenals de leenbank die ik zelf weer terug moet brengen. Geen pretje op 2 hoog zonder lift midden in het centrum.

3. De bank accepteren zoals hij is en eventueel een kleine korting als compensatie krijgen (afhankelijk van akkoord fabrikant)

Ik kan niet geloven dat ze met deze voorstellen komen. Ik begrijp uiteraard goed dat de bank terug moet naar de fabrikant voordat er een nieuwe bank geleverd kan worden. Maar hoe kan het zijn dat ik zo erg (nog erger dan ik al ben) benadeeld word in deze situatie? Het is aan mij om de bank terug te brengen en op te halen omdat deze service niet binnen hun 'concept' valt. Hiervoor moet ik overigens ook zelf een bus huren om de bank in te vervoeren.

Wat betreft de juridische wereld ben ik absoluut een leek, maar ik kan me niet voorstellen dat dit wettelijk mogelijk is. Ik meen toch echt te herinneren dat zij voor de retourkosten en moeilijkheden op horen te draaien, het is ten slotte hun (en de fabrikant) gemaakte fout.

Mijn vraag aan jullie is, wat kan ik het beste doen in deze situatie? Wat zijn mijn rechten, en hoe kan ik dit het beste duidelijk maken? Of zit ik er compleet naast?

Mag duidelijk zijn dat ik door de toon en service erg gedemotiveerd ben en eigenlijk überhaupt amper nog interesse in de bank heb (ook door het lange wachten). Het gaat me nu meer om het principe dat ik dit zo snel en goed mogelijk af wil handelen en niet tot zo min mogelijk benadeeld wil worden. In mijn ogen is 3 maand met een vreemde bank zitten meer benadeeld zijn dan bijvoorbeeld 80% van het aankoopbedrag terug krijgen.

Graag ontvang ik wat advies omtrent deze situatie. Ik wil weten hoe ik er juridisch voor sta, zodat ik weet wat ik tegen hen kan zeggen. Het lijkt er op alsof ze doen alsof ze alles op juridisch vlak dichtgetimmerd hebben, terwijl het in werkelijkheid absoluut niet legaal is hoe ze dit proberen te regelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is u een non-conform product geleverd, een product dat niet beantwoordt aan de overeenkomst, u heeft recht op kosteloze vervanging of kosteloos herstel, u hoeft dus niet op eigen kosten de bank terug te leveren, noch hoeft u op eigen kosten een andere bank op te halen. Wat een waardeloos bedrijf dat men u zo voor het blok probeert te zetten.

Is het bedrijf aangesloten bij een geschillencommissie? Om uzelf een hoop gedoe te besparen, zou u ook nog dit meubelwarenhuis met naam en toenaam kunnen noemen op alle klachtensites (bijv. die van de consumentenbond, de klachtenkompas.nl) die u maar kunt bedenken.

Verder is het zo dat het herstel of de vervanging van de bank voor u geen ernstige overlast mag opleveren en niet te lang mag duren. Het voorstel van de leenbank zou dat kunnen oplossen, maar dan hoeft u niet voor het vervoer van de leenbank te zorgen (lees betalen). Lukt dit het meubelbedrijf niet, dan heeft u het recht de overeenkomst te ontbinden.

Het komt op mij over dat dit meubelwarenhuis alleen maar aan zichzelf denkt en totaal geen oog heeft voor de wanprestatie die het heeft geleverd en vanzelfsprekend voor de kosten die dit met zich meebrengt zelf verantwoordelijk is.

Verder heeft u met de fabrikant niets te maken, u heeft een overeenkomst met de verkoper (meubelwarenhuis) en die moet deze problemen kosteloos voor u oplossen. Zo is dat wettelijk geregeld in art 7:21 lid 1 t/m 3.

Mocht u er niet uitkomen met deze verkoper stel dan schriftelijk een redeijke termijn waarbinnen de bank weer moet beantwoorden aan de overeenkomst (vervangen voor de juiste bank). Een maand is redelijk indien u geen leenbank krijgt. Na die termijn, zo stelt u, heeft u het recht de overeenkomst te ontbinden. Doe dat altijd bewijsbaar, dus aangetekend schriftelijk, of een mail waar u op de een of andere manier een bewijs van krijgt dat deze is ontvangen. Al mailen ze maar terug dat ze niet akkoord gaan. En verzoek altijd om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De geleverde bank is non-conform. De verkoper heeft de wettelijke verplichting om binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor kosteloze vervanging te zorgen. Dit brengt met zich mee dat de verkoper de bank moet komen ophalen of dat moet laten doen ( Rb Haarlem, 01-05-2012, ECLI:NL:RBHAA:2012:BW6479 en Rb Midden-Nederland, 09-01-2013, ECLI:NL:RBMNE:2013:BY8341). Immers, de wet geeft de koper geen verplichtingen bij non-conformiteit. Onder het begrip kosteloos vallen alle kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.

miss marple schreef:
Een maand is redelijk indien u geen leenbank krijgt.

Een maand zonder bank lijkt mij ernstige overlast.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judar



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de snelle reacties, dit doet me goed.

Een maand zonder bank zie ik zelf ook als ernstige overlast. Op een eetkamerstoel in een woonkamer voor de televisie het nieuws moeten volgen en onvoldoende zitplaatsen hebben om nog visite te kunnen ontvangen lijkt mij in ieder geval flinke overlast.

Wat betreft de leenbank, kunnen hier eisen aan gesteld worden vanuit mijn kant? Bijvoorbeeld dat het een leenbank moet zijn die een passende tijdelijke vervanging is uit dezelfde klasse? Ik zie namelijk al gebeuren dat ze een bank voorschotelen die alles behalve in de buurt komt van vergelijkbaar noch fatsoenlijk. Hoogst waarschijnlijk een oude bank die ooit retour is gekomen, ingezakt is, beschadigd is, etc..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judar



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zojuist heb ik weer contact gehad met het meubelwarenhuis. Ze blijven bij hun standpunt. De enige verandering in de situatie is:

- ze zijn nu bereid een korting van 125 euro te geven indien ik de bank in deze staat hou (ga ik niet akkoord mee)
- ze willen eventueel 25 euro inleggen indien ik een aanhanger huur om zelf de bank terug te brengen en een leenbank op te halen
- levertijd van een nieuwe bank kan ongeveer 1 maand duren (maar daar durven ze niets in te beloven, kan indien de fabrikant niet goed meewerkt ook 3 maand duren)

Ook gaven ze aan dat ze het niet erg vinden als ik het aanvecht. Als rebound zouden ze simpelweg zeggen "Dan had je de bank maar uit moeten pakken om te controleren voordat je hem meenam", aldus de sales manager. Heeft hij daar gelijk in, of is dit oneerlijk? De bank was compleet in karton gewikkeld met daaromheen dik plastic folie en werd meteen naar mijn gehuurde bus gebracht. Daarnaast verwacht ik voor zo'n prijs en na twee maand wachten natuurlijk niet dat er zo'n probleem met de bank is, maar eerder dat zij dit al voor mij gecontroleerd hebben. Wel begin ik zelf twijfels te krijgen door de zekere manier waarop de sales manager dit direct tegen me zei, of probeert hij me bang te maken?

Wat betreft de leenbank, zou ik een simpele kleine bank meekrijgen die niet vergelijkbaar is met hetgeen dat ik besteld heb of hiervoor had.

Heb ik na zijn opmerking nog wel een poot om op te staan? Of veranderd zijn opmerking niets aan de situatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judar



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een foto van de verpakking. Zegt wel genoeg denk ik.

Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Drie vragen:

Heeft u het hele bedrag al betaald?

betreft het soms Seats & Sofa's?

Heeft u een rechtsbijstandverzekering?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judar schreef:
Wat betreft de leenbank, kunnen hier eisen aan gesteld worden vanuit mijn kant?

Ja, maar niet al te hoge eisen. Je hebt geen wettelijk recht op een leenbank. Je hoeft uiteraard geen genoegen te nemen met een bank waar de veren en voering uit komen. Het gaat hier om een tijdelijke oplossing.

Judar schreef:
Als rebound zouden ze simpelweg zeggen "Dan had je de bank maar uit moeten pakken om te controleren voordat je hem meenam", aldus de sales manager. Heeft hij daar gelijk in, of is dit oneerlijk?

Hij heeft ongelijk. Consumenten hebben na de koop geen onderzoeksplicht. Als u zoekt kunt u bij de belbus van Kassa een vergelijkbare situatie vinden. Zie hier:
http://kassa.vara.nl/media/349439

Judar schreef:
Wel begin ik zelf twijfels te krijgen door de zekere manier waarop de sales manager dit direct tegen me zei, of probeert hij me bang te maken?

Hij is gewoon overtuigd van zijn standpunt en heeft daar ook belang bij. U kunt hem niet overtuigen, dus u moet het zoeken bij een onafhankelijke jury.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judar



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

miss marple schreef:
Drie vragen:

Heeft u het hele bedrag al betaald?

betreft het soms Seats & Sofa's?

Heeft u een rechtsbijstandverzekering?

Helaas wel. De helft bij bestelling, de helft bij aflevering.

En helaas betreft het inderdaad Seats and Sofa's. Doorgaans controleer ik de organisaties waarmee ik zaken doe tot aan het bot toe, maar uitgerekend deze keer een uitzondering gemaakt en onderuit gegaan.

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering.



Alfatrion schreef:
Judar schreef:
Wat betreft de leenbank, kunnen hier eisen aan gesteld worden vanuit mijn kant?

Ja, maar niet al te hoge eisen. Je hebt geen wettelijk recht op een leenbank. Je hoeft uiteraard geen genoegen te nemen met een bank waar de veren en voering uit komen. Het gaat hier om een tijdelijke oplossing.

Judar schreef:
Als rebound zouden ze simpelweg zeggen "Dan had je de bank maar uit moeten pakken om te controleren voordat je hem meenam", aldus de sales manager. Heeft hij daar gelijk in, of is dit oneerlijk?

Hij heeft ongelijk. Consumenten hebben na de koop geen onderzoeksplicht. Als u zoekt kunt u bij de belbus van Kassa een vergelijkbare situatie vinden. Zie hier:
http://kassa.vara.nl/media/349439

Judar schreef:
Wel begin ik zelf twijfels te krijgen door de zekere manier waarop de sales manager dit direct tegen me zei, of probeert hij me bang te maken?

Hij is gewoon overtuigd van zijn standpunt en heeft daar ook belang bij. U kunt hem niet overtuigen, dus u moet het zoeken bij een onafhankelijke jury.

Waar kan ik meer vinden omtrent de onderzoeksplicht? Staat dat wettelijk vastgelegd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U moet niet meer zelf aanmodderen, maar uw verzekering inschakelen en dat Seats & Sofa's ook alvast meedelen. Als u de zaak niet tijdig meldt bij de verzekering kan uw dekking vervallen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judar schreef:
Waar kan ik meer vinden omtrent de onderzoeksplicht?Staat dat wettelijk vastgelegd?


Google eens op die term...

Er zijn twee varianten van non-conformiteit. De eerste gaat over een afgeleverde zaak die verkeerde eigenschappen bezit, de tweede variant gaat over een verkeerd geleverde zaak. De onderzoeksplicht gaat eigenlijk alleen over de eigenschappen die je van een geleverde zaak mag verwachten. Het feit dat je verkeerde verwachtingen had bij een gekochte zaak, kun je namelijk niet altijd bij de verkoper leggen. Als jij een OPEL koopt om mee te gaan racen, dan zal een rechter zeggen dat je ook een eigen onderzoeksplicht had in hoeverre je met zo'n OPEL werkelijk kan racen. Krijg je echter in plaats van de OPEL een DACIA geleverd, dan kom je niet aan de onderzoeksplicht toe, maar is er gewoon het verkeerde product geleverd.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds