Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verdeling huis bij scheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mister61



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2008 23:29    Onderwerp: Verdeling huis bij scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen en ga binnenkort scheiden en heb een vraag over de verdeling van het huis.

Het huis het in indertijd gekocht van mijn ouders en hier heb ik een korting op gekregen in de vorm van een schenking die niet in een gemeenschap van goederen valt. De schenking bedroeg € 15000 en deze zit dus nu in het huis volgens mij.

In de loop van de jaren hebben we veel verbouwd aan het huis en de hypotheek daarvoor verhoogd waardoor er nu een negatieve overwaarde op het huis rust.

Hoet moet dit nu verdeelt worden uitgaande van de volgende volgende gegevens:
Er zit een schenking aan mij van €15000 in het huis die niet in een gemeenschap van goederen valt (notaris akte)
Het huis is momenteel €250000 waard
De Hypotheek schuld op het huis is €260000
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 06 mei 2008 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er precies in die akte?

Het lijkt me stug dat het huis niet volledig in de gemeenschap van goederen valt. Anders zou een aandeel in het huis exclusief op jouw naam moeten staan. Dat is vast niet het geval.

Waar het vermoedelijk op neer komt, is dat het huis voor een deel betaald is met gemeenschappelijk geld, en voor een deel met "jouw" €15.000 die op grond van art. 1:94 lid 1 BW niet tot de gemeenschap horen. Dat betekent - denk ik - dat jij nu persoonlijk een vordering hebt op het gemeenschappelijke vermogen ten bedrage van €15.000. Hmm, dat lijkt me inderdaad te volgen uit art. 1:95 lid 2 BW.

In hoeverre je dan nog recht hebt op rente over dit bedrag weet ik niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mister61



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo bona fides

Ik heb het huis gekocht van mijn moeder en die heeft bij de koop een schenking gedaan als korting op de woning.

In de schenkings akte staat:

- dat de betreffende koopsom door de comparant sub 2 voor een gedeelte ter grootte van dertig duizend gulden (Fl 30.000,00) is voldaan door middel van door de comparant sub 1 aan haar genoemde zoon geleende gelden, welke hij mitsdien aan haar verschuldigd is.

verder staat er:

a) aan haar zoon, de comparant sub 2, voormelde leenschuld van dertigduizen gulden (fl 30.000,00 geheel kwijt te schelden)

en dan
2 het geschonkene valt niet in enigerlei gemeenschap van goederen, waarin de desbetreffende begiftigde te eniger tijd gehuwd mocht zijn en de waarde daarvan zal ook nimmer object van verrekening krachtens een verrekenbeding, al of niet voorkomende in huwelijkse voorwaarden, uitmaken. Hetzelfde geld voor de inkomsten die het geschonkene mocht opleveren.


Er is dus Fl 30.000 aan mij geschonken en dat zit in het huis.laten we het even afronden op 15000 euro

het huis is nu waard 250000 euro
de hypotheek is 260000 euro

hoe kan ik nu de verdeling van he verlies berekenen.

Zonder schenking is het verlies (260000 - 250000) = 10000 / 2 = 5000 euro.

Is het nu met schenking (260000 + 15000 - 250000) = 25000 / 2 = 12500

of is het ieder het verlies van 5000 euro en moet mijn ex ook de 15000 euro extra betalen, ik weet het niet meer ???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mister61 schreef:
Ik heb het huis gekocht van mijn moeder en die heeft bij de koop een schenking gedaan als korting op de woning.

Heb jij alleen het huis gekocht, of samen met je partner?

Ik heb nu het vermoeden dat je het huis al hebt gekocht voordat je bent getrouwd. Klopt dit?

Die 15.000 euro zit m.i. niet "in het huis". Het husi is één ongedeeld goed, dat door het huwelijk in het gemeenschappelijke vermogen is gevallen.

De vraag is waar die 15.000 euro precies zijn te zoeken. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit nu een schuld is van de gemeenschap aan jouw persoonlijke vermogen waardoor je ex nu een schuld van 7.500 euro aan jou zou hebben. Want stel je voor dat het om 15 miljoen euro zou zijn gegaan, dan was je ex je volgens die redenering 7,5 miljoen schuldig door met je te trouwen.

Ik heb eerder het idee dat de geschonken som van 15.000 euro door vermenging is te niet gegaan.

Ben heel benieuwd hoe anderen dit zien....
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 7:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn eerste reactie zou zijn dat het geld wel "in het huis" zit, in de zin dat als er geen hypotheek op het huis rustte, ik zonder meer zou zeggen, dat Mister61 recht had op 15.000 meer van de opbrengst van het huis dan zijn ex. Hoe dit zit, nu er een negatieve overwaarde is, weet ik niet goed, maar de logische gevolgtrekking van het voorgaande zou m.i. zijn, dat na verdeling van de schuld, de ex Mister61 nog 15.000 schuldig is. Dit voelt wel een beetje raar inderdaad. Overigens kan ik me hier vaag een voorbeeld uit de jurisprudentie over herinneren, als ik die kan vinden laat ik het weten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ex zou Mister61 de helft van 15.000 schuldig zijn. Dat is het eenvoudigst.

Als je er echt vanuit zou gaan dat het geld "in het huis" zit, dan zou je moeten kijken hoeveel het huis in waarde is gestegen of gedaald (verkoopprijs minus koopprijs) en met hetzelfde percentage die 15.000 euro (of eigenlijk 30.000 gulden) moeten verhogen of verlagen. De ex is Mister61 daar de helft van schuldig.

De hoogte van de hypotheek speelt hierbij geen rol (ieder betaalt daarvan de helft af).

Maar als de ex het hard speelt, vraag ik me echt af of Mister61 wel een afgescheiden vermogen heeft. Kan het huis goederenrechtelijk gezien deels in de gemeenschap vallen, deels in het afgescheiden vermogen van Mister61? Dat lijkt me niet. Kan die 15.000 euro schenking worden geïdentificeerd als een afgescheiden banksaldo? Ik betwijfel het, die 15.000 euro is nooit overgemaakt maar uit zich in een hypotheek die anders nog 15.000 euro hoger zou zijn geweest.

Hof Den Bosch 15 juni 2004, LJN AQ7908 lijkt hier een beetje op. Daar had iemand vóór zijn huwelijk de koopsom van de onverdeelde helft van een huis onder uitsluiting geschonken gekregen (de andere onverdeelde helft lijkt voor zijn zus te zijn geweest). Het Hof vond dat die onverdeelde helft hierdoor niet in de latere gemeenschap van goederen viel. De schenking zat dus "in het huis". Maar het verschil is dat het in die zaak ging om de gehele "onverdeelde helft", dus om het hele aandeel van 50% in de woning. Hoe dat bij schenking van een deel van de koopsom werkt is mij niet duidelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mvd



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien het huis tijdens het huwelijk is gekocht, dan valt -denk ik- het huis in de huwelijksgoederengemeenschap. (Dat zou denk ik wellicht anders zijn indien de hele koopsom was kwijtgescholden of tenminste meer dan de helft; maar volgens mij denkt slechts hof Den Bosch op die manier)
Indien de ouders vervolgens een gedeelte van de koopsom groot 15000 kwijtschelden, met daarop een uitsluitingsclausule, dan heeft mr61 uit zijn privevermogen een gedeelte van de koopsom van zijn ex betaald, zodat hij een vordering heeft ter grootte van de helft.
als de woning wordt verdeeld, en de hypotheekschuld inmiddels hoger is dan de waarde van de woning, dan zijn zij beide aansprakelijk voor de restschuld. Daarnaast heeft hij nog een aanspraak op zijn ex uit hoofde van de schenking. Ik weet niet of je daar dan de beleggingsleer op mag loslaten door te zeggen dat de 7500 moet worden verhoogd met de waardestijging van het huis.
Indien je het huis voor het huwelijk hebt gekocht, dan wordt het wel wat lastiger, maar ik denk dat het idee van de uitsluitingsclausule nu juist is dat mr 61 tenminste aanspraak houdt op het bedrag dat hij vanuit zijn privevermogen heeft geinvesteerd; dus dat hij ook in dat geval recht heeft op 7500 euro.
Michel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als Mister61 meeleest zou het goed als hij duidelijkheid kan geven over het moment waarop de huis door hem is gekocht. Vóór zijn huwelijk of tijdens zijn huwelijk. (Alles bij elkaar genomen denk ik zelf vóór, maar het blijft raden.)

mvd schreef:
(Dat zou denk ik wellicht anders zijn indien de hele koopsom was kwijtgescholden of tenminste meer dan de helft; maar volgens mij denkt slechts hof Den Bosch op die manier)

Ik wilde het niet zeggen, maar ik vind de redenering van het hof Den Bosch ook vrij curieus. Al was het misschien wel de gebruikelijke manier om dit soort constructies neer te schrijven.

Quote:
Indien je het huis voor het huwelijk hebt gekocht, dan wordt het wel wat lastiger, maar ik denk dat het idee van de uitsluitingsclausule nu juist is dat mr 61 tenminste aanspraak houdt op het bedrag dat hij vanuit zijn privevermogen heeft geinvesteerd; dus dat hij ook in dat geval recht heeft op 7500 euro.

Een morele aanspraak zie ik wel, maar moet die 15.000 euro op de dag van het huwelijk niet op één of andere manier als een goed identificeerbaar zijn? Of moet je het zien als een vordering die hij op zichzelf heeft?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet gewoon zo dat Mister61 een vordering van €15000 op de gemeenschap heeft, dat je dat los kunt zien van het huis?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Is het niet gewoon zo dat Mister61 een vordering van €15000 op de gemeenschap heeft, dat je dat los kunt zien van het huis?

Als de schenking is gedaan tijdens het huwelijk zou ik dat inderdaad zo zien. (Of en hoe je er dan rente over zou moeten berekenen is dan wel een lastig punt.)

Maar als de schenking is gedaan vóór het huwelijk, hoe is daar dan een vordering op de gemeenschap uit ontstaan? Die vordering moet dan al hebben bestaan bij het sluiten van het huwelijk. Dat was dan een vordering van Martin61 op zichzelf. Volgens mij kan dat niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mister61



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal

ik heb het huis gekocht voor mijn huwelijk.

en ik heb de uitspraak va het hof van den bosch gelezen en dat is ongeveer dezelfde situatie al gaat het om een ander percentage. Ik heb het huis indertijd gekocht voor 98000 euro. 15000 euro daarvan is een schenking geweest dus uiteindelijk heb ik 83000 euro betaald.

15000 van 98000 is ongeveer 15%.

Klopt de redenering dan dat 15% van de huidige waarde van mij is oftewel 15% van 250000 = 37500 euro en dat de rest in de gemeenschap van goederen is gevallen. oftwel 212500. ieder heeft dan recht op de helft of 106250.

ik krijg dus van de verkoopprijs 106250 + 37500 = 143750 en mijn ex 106250.

De openstaande hypotheekschuld is 260000, ieder moet daar de helft van betalen is 130000.

ik zou dan van de verkoop 143750 - 130000 = 13750 overhouden
en mijn ex 106250 - 130000 = -23750

klopt deze redenering, zo niet willen jullie dan aangeven hoe het verrekend moet worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 09 mei 2008 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het geschonken bedrag ziet als een belegging in je huis, dan is die berekening volgens mij correct.

Maar als je ex hiermee niet akkoord gaat, zijn er zoals gezegd juridische argumenten te bedenken om het allemaal wat anders te zien. Wat de juiste manier is om de situatie te zien durf ik niet te zeggen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
leader



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: do 03 nov 2016 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Reactie bona fides:
"Waar het vermoedelijk op neer komt, is dat het huis voor een deel betaald is met gemeenschappelijk geld, en voor een deel met "jouw" €15.000 die op grond van art. 1:94 lid 1 BW niet tot de gemeenschap horen. Dat betekent - denk ik - dat jij nu persoonlijk een vordering hebt op het gemeenschappelijke vermogen ten bedrage van €15.000. Hmm, dat lijkt me inderdaad te volgen uit art. 1:95 lid 2 BW."

Dat doet allemaal niet ter zake: Zelfs als men onder huwelijkse voorwaarden getrouwd is, met een verrekenbeding en het huis staat b.v. vanaf het begin 30 jaar op naam van de man en de man is b.v. 28 jaar getrouwd met de vrouw, dient de overwaarde opgebouwd in die 28 jaar verrekend te worden met de vrouw.

Zelfs als de man de hypotheeklasten aantoonbaar van z'n eigen rekening heeft betaald, ook een z.g. schenking is opgebouwd vermogen, in diezelfde 28 jaar.

De man kan gewoonweg afrekenen met de vrouw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 03 nov 2016 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je reageert op een bericht van 8 1/2 jaar geleden.

Afgezien daarvan begrijp ik niet goed waar je heen wilt met een hypothetische situatie die niets van doen heeft met de situatie van TS die gewoon in gemeenschap van goederen is getrouwd. Maar de scheiding van TS zal inmiddels wel rond zijn, dus...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
leader



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 120


BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2016 8:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is ook zo, ik wilde aangeven dat het verschil of men nu in gemeenschap van goederen getrouwd is of op basis van huwelijkse voorwaarden, met een z.g. verrekenbeding, het verschil in deze niet zoveel uitmaakt.

Wel met een z.g. koude uitsluiting, het probleem is dat er tot pakweg 10 jaar geleden altijd een verrekenbeding opgenomen werd.

Met andere woorden, men moet zich niet rijk gaan rekenen als men op basis van huwelijkse voorwaarden getrouwd is.......

Dit om even een ander licht op de zaak te werpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds