Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 21:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verdediging tegen claim
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
danny1234



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 16 apr 2013 8:38    Onderwerp: Verdediging tegen claim Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Graag advies over de de volgende zaken.
Wij als webdevelopment bedrijf kijgen een claim, waarbij de aanklager een schadeclaim eist van ruim 10.000 euro, terwijl de opdracht 6000 euro bedroeg, waarvan 5500 betaald is.

Ik krijg nog geld van de aanklager, dit is allemaal duidelijk beschreven in de emailcorrespondentie en in de algemene voorwaarden.

De aanklager heeft een internetbedrijf en in dit geval gaat het om een klant die wordt doorgestuurd naar mij. Het punt is dat er steeds nieuwe werkzaamheden in latere stadia aan het licht kwamen, zodat er extra tijd voor nodig is om dit af te ronden. Dit werk niet geaccepteerd en de aanklgare gebruikt nog wel mijn gemaakte bestanden en zal wil ook nog eens al het geld terug hebben + ruim 4000 euro extra.

Wellicht heeft deze persoon een rechtsbijstandsverzekering waardor het de aanklager niets kost en probeert dit gewoon, maar wat zijn de wetten hier in principe voor?

groet

Danny
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 16 apr 2013 10:44    Onderwerp: Re: Verdediging tegen claim Reageer met quote Naar onder Naar boven

danny1234 schreef:
Hallo,

Graag advies over de de volgende zaken.
Wij als webdevelopment bedrijf kijgen een claim, waarbij de aanklager een schadeclaim eist van ruim 10.000 euro, terwijl de opdracht 6000 euro bedroeg, waarvan 5500 betaald is.

Ik krijg nog geld van de aanklager, dit is allemaal duidelijk beschreven in de emailcorrespondentie en in de algemene voorwaarden.

De aanklager heeft een internetbedrijf en in dit geval gaat het om een klant die wordt doorgestuurd naar mij. Het punt is dat er steeds nieuwe werkzaamheden in latere stadia aan het licht kwamen, zodat er extra tijd voor nodig is om dit af te ronden. Dit werk niet geaccepteerd en de aanklgare gebruikt nog wel mijn gemaakte bestanden en zal wil ook nog eens al het geld terug hebben + ruim 4000 euro extra.

Wellicht heeft deze persoon een rechtsbijstandsverzekering waardor het de aanklager niets kost en probeert dit gewoon, maar wat zijn de wetten hier in principe voor?

groet

Danny

Wellicht kun je de omstandigheden en vooral ook de vraag iets duidelijker formuleren? Heb je een inhoudelijke vraag, of gaat het alleen om wanneer iemand een procedure tegen een ander mag starten (in het laatste geval: daar is niet zoveel voor nodig).
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
danny1234



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 16 apr 2013 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is kortgezegd het volgende:
- Is het raadzaam om direct met een advocaat onde de armen op dit te reageren en is het reageren per email voldoende, of moet dit echt aangetekend naar een adres?

tweede vraag, per sommatie(claim) van de wederpartij krijg ik het volgende:

Quote:
In het licht van de feiten en gelet op het feit dat cliënt een kleine zelfstandige ondernemer is, is dit beding onredelijk bezwarend, zoals is bedoeld in artikel 6:237 sub f BW. Op grond van de reflexwerking biedt dit artikel bescherming aan cliënt, ook al is hij geen natuurlijke persoon, maar handelt hij in bedrijf. Daarom wordt gesteld dat het beding buiten beschouwing moet worden gelaten, waarmee gelijkertijd voldaan is aan de eisen van artikel 3:49 BW. Met andere woorden, het beding is niet van toepassing in dit geschil.


Die staat er hierover:

Quote:
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen
Afdeling 3. Algemene voorwaarden Artikel 237 Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding f. dat de gebruiker of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding;




Code:
Boek 3. Vermogensrecht in het algemeen
Titel 2. Rechtshandelingen
Artikel 49 Een vernietigbare rechtshandeling wordt vernietigd hetzij door een buitengerechtelijke verklaring, hetzij door een rechterlijke uitspraak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: di 16 apr 2013 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou een ondertekende brief sturen. Als er een proces is kan je altijd een eis in reconventie instellen waardoor je dus tegen de ander het andere bedrag vordert. Bovendien kan je stellen dat er sprake is van een misbruik van het procesrecht omdat je bezig bent met de afbetaling.

Die stelling vind ik merkwaardig. Het is altijd mogelijk om een eis te stellen. Het is niet duidelijk waarom de voorwaarde onredelijk bezwarend is... Ik weet niet precies wat is overeengekomen, misschien moet je dat ook maar posten als je inhoudelijk advies wilt over de voorwaarden.

Overigens, waar zijn die andere 4000 euro op gebaseerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

danny1234 schreef:
tweede vraag, per sommatie(claim) van de wederpartij krijg ik het volgende:

Quote:
In het licht van de feiten en gelet op het feit dat cliënt een kleine zelfstandige ondernemer is, is dit beding onredelijk bezwarend, zoals is bedoeld in artikel 6:237 sub f BW. Op grond van de reflexwerking biedt dit artikel bescherming aan cliënt, ook al is hij geen natuurlijke persoon, maar handelt hij in bedrijf. Daarom wordt gesteld dat het beding buiten beschouwing moet worden gelaten, waarmee gelijkertijd voldaan is aan de eisen van artikel 3:49 BW. Met andere woorden, het beding is niet van toepassing in dit geschil.


Die staat er hierover: (...)

Wat is de vraag?

Ga je ervan uit dat wij weten wat "dit beding" is?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
danny1234



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 7:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sorry het beding is een artikel in mijn algemene voorwaarden:

Quote:
8.3 In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is 'bedrijf'
slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding tot het factuurbedrag. Iedere aansprakelijkheid van
'bedrijf' voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, daaronder begrepen vergoeding van
indirecte schade, gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst.


er wordt een scade geclaimed over het feit dat er wel tijdindicaties zijn gegeven, die overschreden moest worden, aangezien er nieuwe punten bij de wekzaamheden te pas kwamen. Dit staat in 2 andere artikelen.

Quote:
5.2 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens
waarvan 'bedrijf' aangeeft dat deze noodzakelijk zijn tijdig worden verstrekt. Indien de voor
de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan 'bedrijf' zijn verstrekt,
heeft 'bedrijf' het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de
vertraging voortvloeiende extra kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
5.3 'bedrijf' is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat
'bedrijf' is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige
gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor 'bedrijf' kenbaar behoorde te zijn.


de 4000 euro extra, heeft de aanklager als schade geclaimed, doordat deze verlies heeft geleden met de eindklant. De aanklager heeft een bedrijf dat weer overeenkomsten met eindklanten heeft. Ik heb niet direct met de eindklant te maken.
De schade is volgens hem gekomen door het feit dat de opdracht niet op tijd af was gerond.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 8:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 6:237 maakt het in bepaalde gevallen mogelijk om algemene voorwaarden te negeren. Echter, zoals de schrijver van de sommatie al opmerkte, geldt dit in beginsel alleen voor natuurlijke rechtspersonen.
Het bedrijf waarmee je het contract hebt gesloten is in beginsel geen natuurlijke rechtspersoon maar een gewone 'rechtspersoon'.

De schrijver beweert echter dat er sprake is van de inmiddels beroemde reflexwerking. Deze kan ervoor zorgen dat een rechtspersoon dezelfde rechten krijgt als een natuurlijke rechtspersoon als deze maar voldoende op elkaar 'lijken'. Opvallend is dat deze werking naar mijn weten alleen maar is geregeld door jurisprudentie.

Arnoud Engelfriet heeft dat eens uitgebreid bekeken en brengt naar voren:

Quote:

De jurisprudentie zegt dat het moet gaan om een ondernemer die zich materieel niet van een consument onderscheidt en die in de uitoefening van beroep of bedrijf overeenkomsten sluit die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit.

Het gaat hier om voornamelijk LJN BA7627, Hoge Raad, C06/115HR.

Of er een materieel verschil is kan je twisten. Maar dan over de uitoefening van het beroep.
Quote:

[Reflexwerking geldt] indien de transactie waarvoor [A] is benaderd, buiten het kader van zijn beroepsactiviteiten valt, met andere woorden als [A] de transactie zou hebben afgesloten als particulier, om te voorzien in zijn privébehoeften (zie HvJEG 14 maart 1991, NJ 1993, 590)


Het is duidelijk dat die website en het contract daarvoor niet voor privébehoeften was. Het valt ook zeer binnen het kader van het beroepsmatig handelen. Hierover is precieze jurisprudentie (het betreft een telefoonabonnement en gaat over 'bereikbaarheid') te weten LJN BK4903, Rechtbank Breda.

Daarmee moet dus de claim op de reflexwerking worden afgewezen.

In art. 6:237 BW wordt zelf al aangegeven dat het hier moet gaan om een wederpartij die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf wat hier in casu het geval is. Een website moet dienen voor het bedrijf, niet voor het privéleven der opdrachtgever o.i.d..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verder, voor het terugvorderen van de kosten en jouw eventuele eis in reconventie.

Als de overeenkomst stand houdt (zie onderstaande en komende discussie misschien), lever jij gewoon de dienst en betaalt het andere bedrijf de afgesproken kosten + de redelijkerwijs meer gemaakte kosten. Dit kun je vorderen. Echter, zolang nog geen volledige dienst is geleverd kun je niet altijd de volledige kosten vorderen.

In de AV is dus opgenomen:
Quote:

De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens
waarvan 'bedrijf' aangeeft dat deze noodzakelijk zijn tijdig worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan 'bedrijf' zijn verstrekt, heeft 'bedrijf' het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.


Je hebt dus wel aangegeven dat deze gegevens noodzakelijk waren voor het uitvoeren van de opdracht? Als je dit wel hebt gedaan, en zij ze niet hebben gegeven verkeren zij in verzuim. Dan kan jij niet in verzuim geraken. Dit regel je eigenlijk ook met deze voorwaarde.

Als het andere bedrijf wenst om de overeenkomst te ontbinden, hoewel de juistheid daarvan zeer te betwisten is, moeten zij ook de goederen teruggeven dus mogen ze geen gebruik meer maken van de geleverde diensten/het product (neem ik aan). Dit zeg ik omdat oor de ontbinding komt op beide partijen de verplichting te rusten om de gevolgen van de verbintenis ongedaan te maken. De vraag is of de ontbinding wel rechtmatig zou zijn.

Ik vraag me echter iets af, hebben ze voor deze claim bij je in te dienen jouw bedrijf al in gebreke gesteld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
danny1234



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik vraag me echter iets af, hebben ze voor deze claim bij je in te dienen jouw bedrijf al in gebreke gesteld?


Nou niet publiekelijk, maar de advocaat van de client die me aanklaagt, heeft in de schadeclaim zelf wel duidelijk gemaakt dat mijn bedrijf in gebreke is gebleven. Ze hebben een "deskundig rapport" van een andere partij, met een naam, maar geen bedrijfsnaam erbij gehaald om fouten te vinden in programmeerucode. Hier ben ik het niet mee eens en is online te bewijzen.
Maar ik zou een reactie van een andere webdevelopment bedrijf, een concurrentie moeten inschakelen voor een objectief rapport om hiermee in verdediginge te gaan.

voor de duidelijkheid zal ik hier de gehele juridische kader sectie posten. Dit is taal die ik niet begrijp:

Quote:
Juridisch kader
Voor het niet nakomen van de opdrachten, zoals omschreven in de opdrachtomschrijving (Bijlage 1 + 5), heet ‘aanklagers bedrijf’’ uw bedrijf in gebreke gesteld. Op grond van artikel 6:81 Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) was ‘mijn bedrijf’ hierna in verzuim. Voor de opdracht ‘Opdrachtnaam’ heeft cliënt u vele kansen gegeven uw tekortkomingen te herstellen. Het geleverde resultaat was onbruikbaar en voldeed niet aan de omschrijving zoals deze overeen is gekomen. Uren voor herstel van tekortkomingen van ‘mijn bedrijf’ zijn aan cliënt in rekening gebracht.
Client heeft aanzienlijke schade geleden door de tekortkomingen die aan ‘mijn bedrijf’ kunnen worden toegerekend (artikel 6:74 BW). In het deskundigenrapport (Bijlage 3) worden deze tekortkomingen bevestigd en duidelijk is dat het geleverde resultaat een wanprestatie is. Het geleverde werk is voor cliënt onbruikbaar en is niet wat hij mocht verwachten voor de bedragen die hier tegenover staan. De kosten om het geleverde werk in bruikbare staat te brengen zijn hoger dan de gehele opdracht opnieuw te laten uitvoeren door een derde. Enig voordeel heeft cliënt dan ook niet bij het geleverde werk (artikel 6:100 BW).
Daarnaast heeft ‘mijn bedrijf’ geen rekening gehouden met de gerechtvaardigde belangen van cliënt. Uw bedrijf wist dat cliënt er groot belang bij had dat de opdracht zo snel mogelijk zouden worden uitgevoerd. In ieder geval dat het belang groot was dat de overeengekomen deadlines zouden worden gehaald. Gemaakte afspraken zijn meerdere malen niet nagekomen en cliënt heeft hierdoor schade geleden.
In de algemene voorwaarden van ‘mijn bedrijf’ staat in artikel 8 lid 3:
8.3 In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is ‘mijn bedrijf’ slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding tot het factuurbedrag. Iedere aansprakelijkheid van ‘mijn bedrijf’ voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, daaronder begrepen vergoeding van indirecte schade, gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst.

In het licht van de feiten en gelet op het feit dat cliënt een kleine zelfstandige ondernemer is, is dit beding onredelijk bezwarend, zoals is bedoeld in artikel 6:237 sub f BW. Op grond van de reflexwerking biedt dit artikel bescherming aan cliënt, ook al is hij geen natuurlijke persoon, maar handelt hij in bedrijf. Daarom wordt gesteld dat het beding buiten beschouwing moet worden gelaten, waarmee gelijkertijd voldaan is aan de eisen van artikel 3:49 BW. Met andere woorden, het beding is niet van toepassing in dit geschil.
Eis
Namens cliënt eis ik dat de complete schade die ‘mijn bedrijf’ heeft veroorzaakt door toerekenbaar tekortkomen wordt vergoed. Tevens ontbindt cliënt per ommegaande de overeenkomsten tussen ‘mijn bedrijf’ en ‘aanklagers bedrijf’’, voor zover deze reeds nog niet waren ontbonden.
De schade die ik namens cliënt bij dezen eist, bestaat uit:
- Het gehele factuurbedrag, inclusief gerekend meerwerk, voor de opdracht Opdrachtnaam en de aanbetaling voor de opdracht opdracht2
Opdrachtnaam Factuur 201200807: € 4000,00
Factuur 201302009: € 836,41
Factuur 201303002: € 716,92
Factuur 20130303: € 605,00

Opdracht2
Factuur 20121203: € 2294,16
Subtotaal: € 8452,49
- Gederfde winst (artikel 6:96 lid 1 BW). Hieronder genoemde bedragen verminderd met de genoemde bedragen hierboven, is de voor mijn cliënt gederfde winst.

Opdrachtnaam Overeenkomst (Bijlage 6) € 7080,50 Gederfde winst: € 922,17

Opdracht2 Factuur 201200036 (Bijlage 7) € 3581,60 Gederfde winst: € 1287,44
Subtotaal: € 2209,61
__________+
Totaal: € 10.662,10* * Genoemde bedragen zijn inclusief BTW.

[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het grootste risico van je eigen verweer formuleren is dat je met al je goede bedoelingen de tegenpartij juist van extra bewijs voorziet.
Gezien de hoogte van de claim zou ik je adviseren toch iemand in te schakelen met verstand van zaken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
danny1234



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zelfs als het in dit stadium alleen maar gaat over de eerste schadeclaim, dus geen dagvaarding?
Wat isnormaal de wet? volgens mij moet er daarna eeen tweede komen en een derde voordat ze naar de rechter kunnen nietwaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2013 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik al zei, ze moeten je eerst formeel "in gebreke stellen". Dit moet eigenlijk expliciet. Daarna kunnen ze je herinneren tot betaling.
Daar moeten ze je dan 14 dagen voor geven na een redelijke termijn.
Maar ze moeten je de kans geven om het proberen te fixen.
Bovendien, als jij het niet eens bent is het verstandig als ze dat onderzoeken anders kan je 'misbruik van procesrecht' aanvoeren: ze wilden neit eens praten alleen maar dagvaarden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: za 26 sep 2015 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Zoals ik al zei, ze moeten je eerst formeel "in gebreke stellen". Dit moet eigenlijk expliciet.

Ik weet het niet zeker, maar een schrijven waarin iemand gilt dat je hem geld verschuldigd of dat je iets moet herstellen, wordt volgens mij door rechters gewoon vertaald naar een ingebrekestelling.

svdongen schreef:
Daar moeten ze je dan 14 dagen voor geven na een redelijke termijn.

Die 14-dagen-termijn geldt enkel voor consumenten.


De Algemene Voorwaarden van Danny's bedrijf zijn m.i. gewoon geldig en kunnen niet via een reflexwerking buiten spel worden gezet, aangezien de aanklager de software juist in het kader van z'n bedrijfsvoering heeft gekocht.

Die reflexwerking is meer als een schilder (eenmanszaak/vof) op naam van z'n bedrijf een computer koopt. Krijgt deze dan problemen met de computerwinkel, dan wordt de schilder gezien als een gewone consument.

Danny, als jij kan aantonen dat de vertragingen vooral aan de aanklager zelf te wijten is, zou ik niks betalen.

Ik ben ook niet onder de indruk van de brief van de advocaat. Deze probeert dus duidelijk onterecht je algemene voorwaarden buiten spel te zetten.

Ook de verwijzing naar 3:49 BW bevreemdt mij. Een bepaling vernietigen in algemene voorwaarden is volgens mij niet hetzelfde als het vernietigen van een rechtshandeling.

Volgens mij was het handig geweest een zeer duidelijke offerte op te stellen, en je daar vervolgens strikt aan te houden. Komt de klant dan met nieuwe wensen, dan maak je weer nieuwe afspraken met nieuwe tijdsindicaties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 26 sep 2015 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je reageert op een bericht uit 2013.

Hakkelaar schreef:
Ik weet het niet zeker, maar een schrijven waarin iemand gilt dat je hem geld verschuldigd of dat je iets moet herstellen, wordt volgens mij door rechters gewoon vertaald naar een ingebrekestelling.

Nee. Het gebeurt regelmatig dat een vordering wordt afgewezen omdat gedaagde niet fatsoenlijk in gebreke is gesteld. Er zijn dan wel stukken die daarop zouden kunnen wijzen, maar waaruit niet duidelijk blijkt dat eiser stelt (1) er is een tekortkoming en (2) je krijgt nog een termijn op die te herstellen. Je kunt maar beter zo expliciet mogelijk zijn.

Hakkelaar schreef:
Die 14-dagen-termijn geldt enkel voor consumenten.

Volgens mij geldt dat alleen als je ook buitengerechtelijke kosten wil vorderen. In alle gevallen geldt dat een redelijke termijn tot herstel moet worden gegeven. Dat verschilt per geval.

Hakkelaar schreef:
Ook de verwijzing naar 3:49 BW bevreemdt mij. Een bepaling vernietigen in algemene voorwaarden is volgens mij niet hetzelfde als het vernietigen van een rechtshandeling.

Nee. Het vernietigen van de bepaling kun je zien als een gedeeltelijke vernietiging een rechtshandeling, namelijk tot aanvaarding van het aanbod waarmee de overeenkomst tot stand is gekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hakkelaar



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 151


BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2015 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin,

Ik had niet gezien dat het zo'n oud bericht was. Stom van mij.

1
Over de ingebrekestelling was ik misschien niet helemaal duidelijk. Ze schreef dat iemand eerst formeel in gebreke moet worden gesteld. Dat klopt. Daarna schreef ze "Dat moet eigenlijk expliciet". Ik lees dit zo dat ze bedoelt dat men expliciet (een variant van) het woord ingebrekestelling zou moeten opnemen. Dat gaat mij iets te ver.

Hier een uitspraak van het Haagse hof. Het Haagse hof rept hier enkel over een aanmaning en een redelijke termijn.

2
Omdat ze het expliciet had over 14 dagen ging ik ervan uit dat ze doelde op de 14-dagen-termijn m.b.t. incassokosten ze die abusievelijk van toepassing verklaarde op de gehéle vordering. In 2013 bestond die 14-dagen-termijn echter nog niet dus wederom stom dat ik niet op de datum gelet heb.

3
Ik zie dat je inderdaad gelijk hebt in de zin dat artikel 3:49 BW van toepassing is bij het vernietigen van bepalingen uit algemene voorwaarden. google books
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds