Verdachte weet niet van zitting, maar raadsman wel?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Verdachte weet niet van zitting, maar raadsman wel? Auteur: AnnaLovesLaw BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 14:33
    —
Hoi!

Ik ben een rechtenstudent. Laatst moest ik een zitting bijwonen en aan de hand van de behandelde zaak moet ik een verslag schrijven. Nu is er tijdens die zaak iets gebeurd dat ik niet helemaal begrijp. Ik hoop dat iemand me het uit kan leggen.

In de bezochte zaak verscheen de verdachte niet, maar zijn advocaat wel. De rechter vroeg aan de advocaat of zijn cliënt op de hoogte was van de zitting. De advocaat antwoorde dat hij hier niets op wilde zeggen. De rechter vroeg aan de Officier van Justitie of de dagvaarding wel op de juiste manier was betekend. De officier zei dat ze dat niet met zekerheid kon zeggen.
Daarop schorste de rechter de zaak.

Mijn vraag is: hoe kan het nu dat een advocaat wèl op de hoogte is van een zitting, maar zijn cliënt niet?

Is dat überhaupt mogelijk? Ik dacht dat wanneer een advocaat ter zitting verscheen dat alleen was omdat zijn cliënt (na het ontvangen van de dagvaarding) hem dat zou hebben gevraagd.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast heel erg bedankt!

#2:  Auteur: AnnaLovesLaw BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 14:34
    —
Het was trouwens een zitting bij de politierechter: strafzaak in eerste aanleg.

#3:  Auteur: HenkR BerichtGeplaatst: do 06 feb 2014 5:08
    —
Het kàn natuurlijk zo zijn dat iemand die kennis had genomen van wat er voor die dag 'op de rol' stond (bijv. collega's, rechtbankmedewerkers of rechtbankjournalisten), de advocaat heeft ingeseind?
Hoe groot de kans daarop is, is mij onbekend.

#4: Re: Verdachte weet niet van zitting, maar raadsman wel? Auteur: cvb BerichtGeplaatst: do 06 feb 2014 8:47
    —
AnnaLovesLaw schreef:
In de bezochte zaak verscheen de verdachte niet, maar zijn advocaat wel. De rechter vroeg aan de advocaat of zijn cliënt op de hoogte was van de zitting. De advocaat antwoordde dat hij hier niets op wilde zeggen. De rechter vroeg aan de Officier van Justitie of de dagvaarding wel op de juiste manier was betekend. De officier zei dat ze dat niet met zekerheid kon zeggen.
Daarop schorste de rechter de zaak.

Mijn vraag is: hoe kan het nu dat een advocaat wèl op de hoogte is van een zitting, maar zijn cliënt niet?

Is dat überhaupt mogelijk? Ik dacht dat wanneer een advocaat ter zitting verscheen dat alleen was omdat zijn cliënt (na het ontvangen van de dagvaarding) hem dat zou hebben gevraagd.
Althans ikzelf heb steeds begrepen, dat kontakten over zittingsdata via de advokaten gaan??
Zoals b.v. hier.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl