Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verborgen gebrek koophuis, GEEN bouwkundige keuring,
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WV89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2017 18:04    Onderwerp: Verborgen gebrek koophuis, GEEN bouwkundige keuring, Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na de aankoop van mijn huis heb ik een verborgen gebrek geconstateerd. Dat het om een ernstig gebrek gaat waarvoor verkoper in beginsel aansprakelijk is staat buiten kijf. Het betreft verkeerd gebruik van kleuren elektriciteitsdraad, wat 'normaal gebruik als woonhuis' in de weg staat (zie ECLI:NL:GHSHE:2015:3586)

Het verweer van de verkoper is dat ik niet aan mijn onderzoeksplicht heb voldaan. Ik heb geen bouwkundige keuring laten uitvoeren, ik ben afgegaan op een rapport van 3 jaar eerder. In dit rapport staat dat de elektrische aansluiting 'voldoende' is.

De bedrading is niet verouderd, er is echter zwarte schakeldraad (wat veel dunner is) gebruikt als fasedraad. Dit is brandonveilig en niet conform de (nen 1010) vormvoorschriften.

Voor zover ik weet reikt de onderzoeksplicht van de koper niet zo ver dat ik stopcontacten van de muur had moeten halen. Daarnaast, verkeerd gebruik van elektriciteitsdraden kun je niet zien, dit werd na doormeten pas duidelijk.

Mijn vraag is hoe de onderzoeksplicht zich verhoudt tot een bouwkundige keuring. Snijdt het verweer van de verkoper hout? Mijns inziens is het niet zeker dat een keuring dit gebrek aan het licht had gebracht.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2017 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de koper zich op non-conformiteit beroept en de gekochte zaak inderdaad niet conform is, dan komt de onderzoeksplicht er naar mijn mening niet meer aan te pas.

Voor de vraag of een bepaald mankement een non-conformiteit oplevert, kan het wel van belang zijn hoe goed de koper zich heeft geïnformeerd. Als de koper expliciet heeft gevraagd om bevestiging van een bepaalde eigenschap, en die eigenschap blijkt de zaak vervolgens niet te bezitten, dan zal er sprake zijn van non-conformiteit ook al is het een mankement dat je onder normale omstandigheden misschien kunt verwachten.

Dat de elektrische bedrading van een woning op orde is lijkt me niet iets waar je expliciet om hoeft te vragen. Je mag m.i. aannemen dat dat het geval is; het is immers nodig voor een normaal gebruik van de woning. Dus is er hier m.i. sprake van non-conformiteit. Daarmee houdt het voor de verkoper dan op. Het maakt ook niet uit dat de verkoper wellicht nooit heeft geweten of hoeven te weten dat er iets mis was. Het risico ligt hier bij de verkoper.

In wat hier is geschreven kan ik me goed vinden:
Quote:
Met de zinsnede ‘en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen’ wordt gerefereerd aan de onderzoeksplicht die afhankelijk van de omstandigheden van het geval op de koper kan rusten. Indien er op basis van de omstandigheden van het geval voor de koper reden tot twijfel bestaat omtrent de vraag of de zaak bepaalde eigenschappen bezit, rust op de koper met betrekking tot die eigenschappen een onderzoeksplicht. (bron:www.rechtspraak.nl)

Dit komt blijkbaar uit een uitspraak.

De verkoper zal met zijn beroep op het verzaken van de onderzoeksplicht dus aannemelijk moeten proberen te maken dat er omstandigheden waren op grond waarvan de koper had moeten betwijfelen dat de bedrading wel in orde was. Nou, dat zal hem waarschijnlijk niet meevallen.

(Mocht de verkoper op de hoogte zijn geweest van het gebrek, dan is de zaak helemaal snel klaar: mededelingsplicht gaat voor de onderzoeksplicht.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds