Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 17:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verbod op hoofddeksels in horecagelegendheid dupeert moslima
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus alle moslims zijn allochtonen?! Klinkt niet echt geweldig doordacht van. En vind je het gek dat je veel kritiek krijgt als je ongenuanceerd alle allochtonen en bovendien alle moslims over een kan scheert?!

Bovendien is de vraag nou net of hier nu daadwerkelijk wel om een keuze gaat. Tuurlijk kunnen ze wegblijven. Duh! Maar is het discriminatie om mensen op deze manier voor die keuze te stellen?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
PS en begin nou niet met ''niet alle moslimvrouwen zijn allochtoon'', dat weet ik wel maar dat is niet wat ik wilde zeggen met de opmerking, de oplettende lezer heeft dat vast wel in de gaten! Cool


Shocked wat meer moet een mens doen om niet op zijn woorden gepakt te worden. Trouwens, het eerste stuk ging dus duidelijk over keuzes: nl het verschil tussen de ene keuze en de andere. Waarmee ik dus bedoelde te zeggen dat in casu de keuzevrijheid zo groot is, dat van (in)directe discriminatie geen sprake hoeft te zijn, juist doordat er zoveel te kiezen valt. Een geloofsovertuiging uitdragen is net zo goed een keuze, even in het midden gelaten hoeveel vrijheid de gemiddelde moslimvrouw daarin heeft, dat verschilt nu eenmaal per geval. En tenzij je wilt zeggen dat de keuzes van een persoon voor iets ( geloofsovertuiging of ajaxsupporter maakt niet uit) als gevolg moeten hebben dat nadere personen hun keuzes daarop aanpassen zou ik eerst even goed nadenken voor je onder het mom van ''maar de cgb zegt..." heel politiek correct de uitbater aanpakt. En om nog even meer venijn toe te voegen aan de discussie: Wat als ik gekleed als een strenge protestant een trendy disco in wil gaan? gelden dan dezelfde ''regeltjes'', of zou je dan wel alle begrip hebben voor een weigerende portier?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Shocked wat meer moet een mens doen om niet op zijn woorden gepakt te worden. Trouwens, het eerste stuk ging dus duidelijk over keuzes: nl het verschil tussen de ene keuze en de andere. Waarmee ik dus bedoelde te zeggen dat in casu de keuzevrijheid zo groot is, dat van (in)directe discriminatie geen sprake hoeft te zijn, juist doordat er zoveel te kiezen valt.


marcel schreef:
En tenzij je wilt zeggen dat de keuzes van een persoon voor iets ( geloofsovertuiging of ajaxsupporter maakt niet uit) als gevolg moeten hebben dat nadere personen hun keuzes daarop aanpassen zou ik eerst even goed nadenken voor je onder het mom van ''maar de cgb zegt..." heel politiek correct de uitbater aanpakt. En om nog even meer venijn toe te voegen aan de discussie: Wat als ik gekleed als een strenge protestant een trendy disco in wil gaan? gelden dan dezelfde ''regeltjes'', of zou je dan wel alle begrip hebben voor een weigerende portier?


Euhm, marcel, kijk nou naar wat je zelf zegt: 'geloofsovertuiging of ajaxsupporter maakt niet uit' Daar ging de hele discussie nou net over. En die 'regeltjes die je geheel in lijn met de laatste trend neerzet zijn er meestal met een rede. Maargoed, over het denigrerend taalgebruik m.b.t. regels moeten we het elders maar hebben.

Bovendien had je de gehele discussie kunnen lezen om erachter te komen dat ik allesbehalve zomaar achter de CGB aankom, dus die opmerking over ; zou ik eerst even heel goed nadenken voor je...' raakt echt kant nog wal. Jammer voor je dat je met arrogante poeha er wel uit denkt te komen.

Tot slot: Ik probeer een herhaling van zetten te voorkomen. Het is niet mijn hobby om je eens even flink op je woorden te pakken. Ik laat slechts zien waar ik vind dat jij fout zit.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel Ajax voor mij bijna een religieuze status heeft, is er wel degelijk verschil met het islamitische geloof. De laatste is een erkende godsdienst en beschermd in onze grondwet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr. crowley schreef:
Hoewel Ajax voor mij bijna een religieuze status heeft


Good
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ja beschermd in de grondwet... en vrijheid van meningsuiting is dat niet? Trouwens, als ik onder een opmerking zet dat ik niet bedoel te generaliseren, en dat wel gebeurd, vind ik dat persoonlijk nogal een aanval, vandaar dat ik ''arrogant (?!) reageer. Kijk, als ik dus letterlijk schrijf '' Begin nou niet met niet alle moslimvrouwen zijn allochtoon, dat weet ik wel maar dat is NIET wat ik bedoelde met die opmerking" en vervolgens is de reactie ''dus alle moslims zijn allochtoon? niet echt doordacht'' tja dan krab ik me wel even achter de oren! Maar nogmaals een uitleg: Veel mensen volgen uitspraken van cgb ( zoals in casu, maar ook in veel andere gevallen) zonder eerst te kijken hoeveel waarde zo'n uitspraak heeft, zeker als het gaat om keuzevrijheid. Ik vind dus, even voor alle duidelijkheid, dat een horecabaas vrij is in zijn keuze wat betreft kledingvoorschriften. Als moslimvrouwen met een hoofddoek daardoor gedupeerd worden is dat natuurlijk niet fijn voor de dames, maar om nou te zeggen dat ze gediscrimineerd worden ( direct of indirect) vind ik veel te ver gaan, juist doordat er zoveel keuzevrijheid is. In vergelijk kun je dus zeggen dat ajaxsupporters worden belemmerd in hun vrijheid van meningsuiting, waardoor ook een grondwet met voeten wordt getreden. vervolgens wordt er gezegd ja maar er is wel verschil tussen ajax en islamitisch geloof. Wederom een drogreden, dat is niet wat ik wilde zeggen. en ja ''regeltjes'' is taalgebruik wat ik hier neer heb gezet om nog eens kracht bij te zetten hoe overdreven ik deze zaak vind. Als je ergens voor kiest, of dat nu een geloofsovertuiging is of iets anders, en je draagt dat actief uit, dan kan het zijn dat je tegen bepaalde obstakels aanloopt. Op het moment dat je dit actief uitdragen namelijk doet mbv kledingstukken, kan het zijn dat die kledingstukken ergens niet passen in het beleid, om cosmetische en/of veiligheidsredenen, of simpelweg vanwege de uitstraling ( Zwolse rechtenstudente!!!!). Om dan meteen te gaan protesteren vind ik misbruik maken van de wet gelijke behandling. Kom op mensen: het gaat hier om een bar! Horeca kent allerlei kledingvoorschriften, om allerlei redenen, en ja de moslimvrouw zal best een aantal barren tegen komen die de toegang weigeren op grond van het hoofddeksel (pet of doek). Moet dat dan meteen reden zijn om te gaan protesteren? Ik vind dat een beetje teveel neigen naar machtsmisbruik. Zeker als je bedenkt, dat de geloofsovertuiging als zodanig schijnbaar ( ik baseer me even op voorgaande uitspraken van leden in deze discussie) uitgaan als zondig beschouwd. Concluderend kun je dus zeggen dat de geloofsovertuiging belangrijk genoeg is om de hoofddoek niet af te willen doen, maar niet belangrijk genoeg om zich aan het uitgaansverbod te houden. Beetje dubbel!
Wat ook dubbel is, is dat deze bescherming slechts één kant op werkt, een Imam die de grondrechten van homoseksuelen ( dus ook van mij!) aantast, wordt daarvoor ook niet bestraft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de duidelijkheid: Ik vind dat de CGB de wet heeft gevolgd. De Algemene Wet Gelijke Behandeling is zeer dwingend. Ik vind dan ook de AWGB niet goed. Ik vind ook dat er m.b.t. collisie van grondrechten niet automatisch discriminatie geroepen mag worden. Maar de CGB deed gewoon wat ze moet: De AWGB volgen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: za 16 okt 2004 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarin heb je dan weer gelijk. Maar zou het niet mogelijk zijn dat een rechter die wetgeving in een ander licht plaatst/ anders interpreteerd?
Wellicht kom je dan tot een beter evenwicht binnen de toepassing van de AWGB.
Want Positieve discriminatie is ook niet de bedoeling van die wet, toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2004 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet echt. Maar een gewone rechter mag de wet derogeren met een beroep op het EVRM. De CGB niet. Misschien helpt dat?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja dat ligt aan de rechter zelf, of niet? Wink laten we het hopen! althans, ik hoop het!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om een lang verhaal kort te maken, ben ik het in grote lijnen wel eens met Marcel. Niet dat ik de godsdienst van anderen niet respecteer, maar in godsnaam Wink hoe ver wil je iets op de spits drijven? Het gaat hier om een stom café!
De al vaak aangehaalde tegenstelling tussen (beperking van) vrijheid van godsdienst aan de ene kant en (beperking van) vrijheid van meningsuiting aan de andere kant doet mij denken aan een quote die ik laatst nog ergens heb gelezen... Wink

"Ze denken, dat gerechtigheid zoiets is als een hond, die jou niks doet, maar die jij wel naar believen op een ander kunt loslaten.”
- Gerard Reve -

Wink Razz
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds