Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 9:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verbod op hoofddeksels in horecagelegendheid dupeert moslima
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2004 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aleks011 schreef:
mr. crowley schreef:
Bij deze discussie moest ik opeens weer denken aan een voorval dat mijn broer een aantal jaren terug is overkomen. In Den Haag had je een paar jaar terug een etablissement dat de 'Schele Indiaan' heten. De enige tent waar je op onchristelijke tijdstippen nog naar binnen kon. Ook deze tent had een zeer bijzonder deurbeleid:
Mijn broer:'Kunnen wij hier nog naar binnen?'
Portier:'Nee, alleen toegang voor leden'
Mijn broer:'Hoe word ik lid?'
Portier:'Door vaker te komen'
Deur dicht.


Heel bekend en veel voorkomend. En het is natuurlijk een excuus. Een meisje met een cup die groot genoeg is zal dit nooit mee maken.


En dan kom ik toch weer terug bij één van de eerste standpunten die inmiddels al vaker genoemd is. Als je niet jezelf kunt zijn in zo'n tent of jezelf dermate moet aanpassen dat je je niet meer op je gemak voelt of gewoon geweigerd wordt op absurde gronden, dan wil je zo'n toko toch niet eens meer in?????

Zal ongetwijfeld een principe-kwestie zijn, maar ik zou met een bocht om dit soort tenten heen lopen!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2004 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, dat probeerde ik dus ook te zeggen. Waarom willen ze uberhaupt nog naar zo'n tent als ze het daar blijkbaar niet echt op hebben op meisjes met hoofdoekjes?? Ga dan gewoon naar een andere tent waar je wel jezelf kunt zijn zou ik zo zeggen..... En datzelfde geldt dan weer voor de mensen met witte sportschoenen.... Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aleks011

Aleks011

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2004 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, mee eens.. ik hoef die toko's ook niet in... maar t ligt dieper vind ik. Nl., IS HET NIET TRIEST dat elke tweede tent zo iets heeft?? Waarom moeten er om die reden zo veel toko's afvallen... en triest zijn. Dat is gewoon vervelend. En dan komt iemand, en zegt dat in rottrdam savonds veel te beleven valt. GIVE ME A F* BREAK.

Moderatie: Taalgebruik Shame on you
_________________
aha...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2004 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is lijkt me inderdaad een principekwestie. Ik krijg wel eens de indruk dat je tegenwoordig alles wel op de een of andere manier onder het gelijkheidsbeginsel en het verbod op discriminatie kan scharen. Ik ben dan ook helemaal niet blij met de inflexibiliteit van de WGB.

Ik ben het eens met o.a. Eva die stelt dat je eigenlijk niet naar zo'n tent moet willen gaan. Het is echter wel een andere vraag dan de vraag of het discriminerend is dat ze er zo niet in mogen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Linde

Linde

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2004 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
mr. crowley schreef:
Bij deze discussie moest ik opeens weer denken aan een voorval dat mijn broer een aantal jaren terug is overkomen. In Den Haag had je een paar jaar terug een etablissement dat de 'Schele Indiaan' heten. De enige tent waar je op onchristelijke tijdstippen nog naar binnen kon. Ook deze tent had een zeer bijzonder deurbeleid:
Mijn broer:'Kunnen wij hier nog naar binnen?'
Portier:'Nee, alleen toegang voor leden'
Mijn broer:'Hoe word ik lid?'
Portier:'Door vaker te komen'
Deur dicht.


Heel bekend en veel voorkomend. En het is natuurlijk een excuus. Een meisje met een cup die groot genoeg is zal dit nooit mee maken.


Dit is inderdaad zeer waar (in Rotterdam tenminste, in Nijmegen nooit last van gehad, maar toendertijd waren we ook altijd met enkel meiden). Ik heb sinds een aantal maanden een Marokkaanse vriend, en dit overkomt hem en zijn vrienden dus altijd. Mij als ik alleen ben, of met vriendinnen, nooit. (nou heb ik ook een redelijk grote cupmaat natuurlijk... Wink Maar mijn vriendinnetje die dat juist niet heeft komt er ook altijd in hoor! Very Happy )
Het gebeurt trouwens ook niet als ik met nederlandse jongens ben.
Maar volgens mij is dit ledensysteem gewoon een manier om min of meer legaal te discrimineren...

Terug naar de hoofdoekjes. Ik ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in de islam, omdat dat dus het geloof is van mijn vriend. Ook heb ik een aantal marokkaanse en turkse vriendinnen, die overigens geen van allen een hoofddoek dragen. Wat ik ervan heb begrepen is dit: in de Koran staat dat een vrouw zich moet bedekken, of althans, die gedeelten van haar lichaam die voor een man een erotische lading (kunnen) hebben. In de marokkaanse en turkse cultuur valt hier ook het haar onder, vandaar de hoofddoek (in bijv. een land als senegal, waar ook een groot deel van de mensen islamitisch is, is dit weer heel anders, maar dat terzijde). De meeste jonge moslimmeiden die geen hoofddoek dragen, zijn van plan dit later wel te gaan doen, op het moment dat zij er aan toe zijn. Juist diegenen die een hoofddoek dragen, zijn dus vaak serieus bezig met hun geloof, en zullen hem ook niet zomaar afdoen. Hierin ligt ook het verschil met de sportschoenen en petjes, mensen die deze dragen kunnen er voor kiezen dat achterwege te laten, in tegenstelling tot deze moslima's, die dit uit geloofsovertuiging niet kunnen en ook niet willen. In theorie is deze maatregel dus voor iedereen, maar in praktijk raakt hij alleen/vooral de moslima's.


Quote:
Inderdaad, dat probeerde ik dus ook te zeggen. Waarom willen ze uberhaupt nog naar zo'n tent als ze het daar blijkbaar niet echt op hebben op meisjes met hoofdoekjes?? Ga dan gewoon naar een andere tent waar je wel jezelf kunt zijn zou ik zeggen..... En datzelfde geldt dan weer voor de mensen met witte sportschoenen....


Ja, maar wat nou als de helft of driekwart van de zaken zulke regels gaat maken?? Ik begreep dat deze meiden daar een beetje bang voor waren, en dat dat heeft meegespeeld bij de beslissing hier een zaak van te maken. Het is dus inderdaad een principe-kwestie. Het zal die meiden heus niet uitmaken dat een zaak dit doet, alleen het moet geen gewoonte worden.
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2004 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Linde schreef:
Juist diegenen die een hoofddoek dragen, zijn dus vaak serieus bezig met hun geloof, en zullen hem ook niet zomaar afdoen. Hierin ligt ook het verschil met de sportschoenen en petjes, mensen die deze dragen kunnen er voor kiezen dat achterwege te laten, in tegenstelling tot deze moslima's, die dit uit geloofsovertuiging niet kunnen en ook niet willen.


Ja, dat is dus maar de vraag - en ook een andere discussie trouwens, maar toch!
We hebben namelijk ook het recht op persoonlijke ontwikkeling en leefstijl die we zelf verkiezen. Het lijkt me dat dit grondrecht even 'zwaar' weegt als het recht op vrije godsdienstbelijding.
Nou kan je bediscussiëren in hoeverre het dragen van bepaalde schoenen of petjes of kleding een uiting is van levensovertuiging waar je redelijkerwijs geen aanpassingen op mag verwachten. Dat verschilt per individu en situatie. Maar het is hetzelfde principe!
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 27 aug 2004 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Behalve dan dat het minder duidelijk in verdragen en de grondwet staat.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: vr 27 aug 2004 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een levenstijl verander je, neem ik aan, ook een stuk makkelijker dan een levensovertuiging.

Ik vind dat er wel degelijk sprake is van indirecte discriminatie. Het belang van een cafe weegt mijns inziens niet op tegen het belang van iemand die vanuit zijn geloofsovertuiging een hoofddoek (of bijvoorbeeld keppeltje) draagt.

En ik vind een hoofddoek, wat een religieuze uiting is, niet gelijk aan een hoofddeksel, wat een modieuze uiting is.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2004 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en dan dit.
Quote:
Op het Dockinga College in Dokkum mogen dit schooljaar geen leerlingen met kleding van het merk Lonsdale naar binnen. Dit heeft T. Wierdsma, voorzitter van de centrale directie, vandaag op de eerste schooldag van het nieuwe jaar bekendgemaakt. Het is een reactie op racistische uitingen van een groep leerlingen, op de school zouden zo'n tien à twintig leerlingen rondlopen met Lonsdale-kleding en witte veters in de schoenen.

In oktober 2003 kwam het tot ernstige ongeregeldheden bij het asielzoekerscentrum van Dokkum. Door leerlingen van het Dockinga College werden kluiten en stenen naar bewoners van het centrum gegooid, ruiten werden ingegooid, een fietspad in de nabije omgeving werd beklad met hakenkruisen en davidssterren en er werden racistische leuzen naar de bewoners geschreeuwd.

In november werd bekend dat een aanslag op het AZC was voorkomen. In totaal werden negen mannen en jongens gearresteerd, waarvan er acht zijn veroordeeld tot leertrajecten en taakstraffen. Het asielzoekerscentrum beweerde destijds dat asielzoekers op vele plekken in Dokkum werden uitgescholden en bedreigd. Ook zouden vluchtelingen zijn mishandeld


Grappig dat het dragen van een bepaald merk nu volgens enkelen blijkbaar gelijkstaat aan een levensovertuiging(om het zo maar even te noemen)....ohnee wacht dat is helemaal niet grappig... Angrybye
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2004 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is toch al heel lang zo!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2004 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er is een verschil tussen:
'racisten dragen vaak lonsdale' en 'iedereen die lonsdale draagt is racist'
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 31 aug 2004 8:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens Ramonkey!

Overigens is het nu waarschijnlijk wel zo dat iedereen die dat merk draagt een racist is. Een verbod werkt dat soort dingen nu eenmaal in de hand. Overigens is het waarschijnlijk ook zo dat genoemde racisten nu een ander merk uitkiezen. Het is niet zo dat omdat ze een bepaald merk niet meer mogen dragen, ze ineens geen racist meer zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
benelies








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 07 sep 2004 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Terug naar de hoofdoekjes. Ik ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in de islam, omdat dat dus het geloof is van mijn vriend. Ook heb ik een aantal marokkaanse en turkse vriendinnen, die overigens geen van allen een hoofddoek dragen. Wat ik ervan heb begrepen is dit: in de Koran staat dat een vrouw zich moet bedekken, of althans, die gedeelten van haar lichaam die voor een man een erotische lading (kunnen) hebben. In de marokkaanse en turkse cultuur valt hier ook het haar onder, vandaar de hoofddoek (in bijv. een land als senegal, waar ook een groot deel van de mensen islamitisch is, is dit weer heel anders, maar dat terzijde). De meeste jonge moslimmeiden die geen hoofddoek dragen, zijn van plan dit later wel te gaan doen, op het moment dat zij er aan toe zijn. Juist diegenen die een hoofddoek dragen, zijn dus vaak serieus bezig met hun geloof, en zullen hem ook niet zomaar afdoen. Hierin ligt ook het verschil met de sportschoenen en petjes, mensen die deze dragen kunnen er voor kiezen dat achterwege te laten, in tegenstelling tot deze moslima's, die dit uit geloofsovertuiging niet kunnen en ook niet willen. In theorie is deze maatregel dus voor iedereen, maar in praktijk raakt hij alleen/vooral de moslima's.


Uhm even reactie hierop ik ben zelf ook redelijk bekend in de islam, ook doordat mijn vriend dat geloof heeft en ik veel islamitische vriendinnen heb. Hierdoor weet ik ook dat zij erg met hun geloof bezig zijn mede door een hoofddoek te dragen, maar aan de andere kant staat ook in de koran dat uitgaan haram (slecht, tegen de wil van God in) is. Als zij dus zo erg met hun geloof bezig zijn en daardoor een hoofddoek moeten dragen, zouden zij niet eens uitgaan. Maar goed aan de andere kant vind ik ook dat een hoofddoek dragen van een andere orde is, dan het dragen van een petje of iets dergelijks.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2004 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft vandaag uitspraak gedaan over het toegangsbeleid van een restaurant in Den Haag. Het restaurant de Haagse Lounge weigerde vrouwen met een hoofddoek de toegang, maar dit mag volgens de commissie niet. De dresscode zou in strijd zijn met de gelijkebehandelingswetgeving.

Het bureau Discriminatiezaken te Den Haag maakte de zaak aanhangig na meldingen van vier vrouwen die in de Haagsche Lounge niet werden bediend als zij hun hoofddoek omhielden. De verzoeksters zijn moslim en dragen vanwege hun geloofsovertuiging een hoofddoek. In haar verklaring stelt de CGB dat het streven naar een ander publiek legitiem is, maar de wijze waarop in dit geval niet door de beugel kan. Er zou namelijk onderscheid worden gemaakt op basis van godsdienst.

De maatregel was volgens eigenaar P. Mulder ingevoerd om een meer stijlvoller en ouder publiek naar zijn horecagelegenheid te trekken. De nieuwe huisregel was volgens hem nodig, nadat hij eerder regelmatig problemen had met groepjes hangjongeren in zijn Haagse Lounche. Die dresscode houdt onder meer in dat het dragen van hoofddeksels in het restaurant verboen is. Daarbij wordt volgens Mulder geen onderscheid gemaakt tussen hoofddoekjes, keppeltjes en baseballpetten. Tijdens een zitting voor de CGB maakte hij hiermee duidelijk dat iedereen voor hem gelijk is.

Uitspraken van de CGB zijn overigens niet rechtsgeldig. In principe kan het restaurant de uitspraak dus naast zich neerleggen. Indien een het tot een geschil bij de rechter komt, blijkt vaak in de praktijk dat de rechtbank de uitspraken van de CGB overneemt


Vandaag in het nieuws...ben benieuwd wat de uitbater gaat doen
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 09 sep 2004 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Uitspraken van de CGB zijn overigens niet rechtsgeldig. In principe kan het restaurant de uitspraak dus naast zich neerleggen. Indien een het tot een geschil bij de rechter komt, blijkt vaak in de praktijk dat de rechtbank de uitspraken van de CGB overneemt


Niet rechtsgeldig? Right! Dat ze niet juridisch bindend zijn wil nog niet zeggen dat ze juridisch gezien non-existent zouden zijn. Soms stoor ik mij eraan dat de media (in mijn ogen althans) te kort door de bocht gaat.

Overigens denk ik dat de horeca-uitbater in kwestie geen kant op kan, want de moslima's kunnen vervolgens naar de rechter als ze willen. Het lijkt me toch niet dat de rechter tot een heel andere conclusie zou komen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds