Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verantwoordelijkheid minister bij medebewindstaak
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015 16:20    Onderwerp: Verantwoordelijkheid minister bij medebewindstaak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag beste forumleden,

Is er iemand die mij kan uitleggen wat met onderstaande zin wordt bedoeld:

"Hoewel een minister niet direct verantwoordelijk is voor de uitvoering van een medebewindstaak door een gemeente in een specifiek geval, kan een slim Kamerlid zijn vragen altijd zo stellen dat de minister wel moet antwoorden."


Hopelijk is er iemand die begrijp wat hiermee bedoeld wordt.

Hartelijk bedankt voor de hulp!

Christopher.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag het de docent? (Klinkt nogal huiswerkerig.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: za 28 feb 2015 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het staat in een boekje dat ik aan het lezen ben. Ik ben er inmiddels uit.

Mocht ik er ooit iemand mee helpen, ze bedoelen met deze zinsnede dat:

Hier art. 132 lid 5 Gw van belang is. De eerste volzin is concreet van belang. De tweede zin ziet op autonome bevoegdheden.
Hier speelt het ‘generiek toezicht’ een rol. Art. 124 e.v. Gemeentewet is een nadere uitwerking van art. 132 lid 5 Gw. In lid 1 van art. 124 Gemeentewet noemen ze dat een besluit indeplaatsstelling. De minister kan o.g.v. art. 124a en 124b Gemeentewet dan d.m.v. een ministeriële regeling ingrijpen i.g.v. taakverwaarlozing. Er moet dus altijd een regeling gemaakt worden om in te grijpen.

De minister kan dus zijn vraag zodanig stellen door te wijzen op art. 132 lid 5 Gw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
micver



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 35


BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2015 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof dat dit maar een zeer half antwoord is. Hier gaat het inderdaad om het bestuurlijk toezicht. De middelen van schorsing en vernietiging staan ook bij medebewindstaken tot de beschikking van de minister. Daarvoor is geen aparte regeling nodig; voor gemeenten is dat in de Gemeentewet afdoende geregeld. Een Kamerlid kan de minister altijd aanspreken op zijn toezichtstaken, ook (of juist) als er sprake is van een medebewindstaak.

Soms zal een medebewindsregeling ook een specifieke vorm van bestuurlijk toezicht regelen; zoals een mogelijkheid tot indeplaatsstelling. Maar ook zonder dat staat de minister (en via de verantwoordelijkheid van de minister ook de controlerende parlementsleden) instrumenten ten dienste.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: do 19 mrt 2015 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de aanvulling(en) en verbetering(en) Micver! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2015 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Slimme politici kunnen een minister voor veel kleinigheden op het matje roepen terwijl de minister andere en belangrijkere taken heeft. Zo lees ik het
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Firestarter

Firestarter

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 438


BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2015 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een dictatuur als Nederland zijn politici nog het best te vergelijken met overbetaalde reclamemakers. Zo zijn politieke verkiezingen niets anders dan een periodieke enquête om uit te vinden welke slogans het beste werken op de kudde.
Kamervragen hebben geen ander doel dan aandacht trekken van de kiezers, om stemmen te winnen. Waar de leden van de tweede kamer hun vragen zelf moeten voorbereiden, hebben ministers het een stuk makkelijker. Voor ministers worden de toespraken immers geschreven door de overheid.
Ministers die daadwerkelijk iets willen veranderen op “hun” ministerie – waarvan ik overigens geen enkel Nederlands voorbeeld weet – krijgen het zwaar: deze slaan vanzelf een flaterfiguur als ze niet meer kunnen vertrouwen op de toespraken, die ze voor moeten lezen. Zo’n minister wordt dan afgebrand in de (staats)media en door onze dictator gedwongen af te treden.

De enige Nederlandse politicus die het niveau van hofnar overtrof, was Pim Fortuyn (of in ieder geval de enige die ik weet).
Pim Fortuyn maakte vele Islamofobe opmerkingen, terwijl objectief gezien het Christendom de gevaarlijkste godsdienstwaanzin is. Pim Fortuyn wilde de grenzen voor asielzoekers sluiten, maar alle illegalen een verblijfsvergunning geven. Iemand met zulke tegenstrijdige opvattingen, beoordeelde ik als onbetrouwbaar; een onbetrouwbaar persoon met de kwaliteiten om in korte tijd een politieke aardverschuiving te veroorzaken, vond ik niets minder dan gevaarlijk. Dan kun je misschien beter nietszeggende politieke leiders als Rutte, Balkenende, Kok of Lubbers hebben.
Een andere belangrijk standpunt van het fenomeen Pim Fortuyn was dat hij tegen het koningshuis was (hij was zelfs lid van het Republikeins genootschap), niets minder dan president wilde worden maar verklaarde dat hij niet tegen de Grondwet was. Destijds beschouwde ik dit als een ander voorbeeld van grote oneerlijkheid, maar wist toen nog niet dat koningin Wilhelmina een buitenechtelijk kind was, waarmee koningin Beatrix helemaal niet afstamt van Willem III. Blijkbaar wilde Pim Fortuyn eenmaal in de tweede kamer een wetsvoorstel op grond van Grondwetsartikel 24 doen.
Recentelijk denk ik regelmatig wat gebeurd zou zijn als Pim Fortuyn niet vermoord was. Dan had in ieder geval lid van de Raad van State Piet-Hein Donner nooit minister van justitie kunnen worden en had ik misschien in 2005 helemaal niet gemarteld geworden in het psychiatrisch ziekenhuis.
Pim Fortuyn was trouwens al in 1969 betrokken bij de bezetting van het Maagdenhuis voor 5 daagjes. Hij probeerde al jaren vaste voet aan de grond te krijgen in de gevestigde politieke partijen en gebruikte uiteindelijk Leefbaar Nederland als springplank voor de LPF.

De Nieuwe universiteit kan nog lering trekken uit de reclameslogans van politieke partijen. Met de bezetting van ruim 6 weken van het Maagdenhuis, nadat het Bungehuis al 11 dagen bezet was, hebben deze studenten het wereldnieuws gehaald. Door te weinig reclametechnisch vernuft heeft de kudde nog steeds geen idee van hun standpunten (die overigens niet “nieuw” zijn).
Nu is het jammer dat hierdoor de inhoud nauwelijks aandacht krijgt, maar funest dat deze groep zich vrijwillig laat infiltreren door docenten van de (oude) universiteit. Dan kunnen ze net zo goed de ME om hulp vragen.
Ik vrees dat de belachelijke bewering dat er voor een half miljoen euro schade is aangericht aan het gebouw, misbruikt wordt om een grote verbouwing te doen. Zo is het eindresultaat dat opruiende elementen op aan te geven wijze drinkwater geleverd wordt, dat schadelijk is voor de gezondheid (conform artikel 52 van de Drinkwaterwet).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds