Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold Signal
CREDFY - India...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 14 mei 2024 22:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Van MER Recht naar Nederlands recht (HBO->WO)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
evdh82



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2006 18:18    Onderwerp: Van MER Recht naar Nederlands recht (HBO->WO) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit in het tweede jaar van de opleiding MER, richting recht. Ik zit erover na te denken om Nederlands recht te gaan studeren, mits ik mijn diploma voor de opleiding MER haal. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het aan te raden? Is het zwaar?

Ik hoop dit jaar mijn propedeuse te halen. Ik durf de stap niet te nemen om dan meteen universiteit te gaan doen. Bang dat ik het niet red dus vandaar dat ik eerst graag een HBO diploma wil halen. Zijn er mensen die meer lef hebben als ik en die wel vanuit de propedeuse universiteit zijn gaan doen? Ook van jullie hoor ik graag hoe jullie ervaringen zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2006 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is hier al genoeg geschreven over HBO - WO en de bottomline is volgens mij dat je beter en met minder gezeur meteen na je propedeuse over kunt stappen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
evdh82



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2006 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over HBO rechten wordt idd veel gezegd maar over MER Recht een stuk minder, vandaar mijn vraag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2006 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

evdh82 schreef:
Over HBO rechten wordt idd veel gezegd maar over MER Recht een stuk minder, vandaar mijn vraag.

't HBO, 't is juridisch georiënteerd, dus wat mij betreft is 't hetzelfde Smile

Hooguit zullen je mogelijkheden om in stromen nog verder beperkt zijn, wanneer je HBO bachelor niet een strikt juridische is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2006 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja op basis van een HBO Propedeuse, welke dan ook, kan je altijd met rechtenstudie beginnen, maar dan wel gewoon bij jaar 1. Ik moet wel zeggen dat velen die een dergelijke stap maken, weer terug gaan naar HBO omdat de overgang te groot is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jasper

Jasper




Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 132


BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

toevallig is mijn zus na haar MER opleiding over gestapt naar EUR. Ze krijgt zelfs vrijstellingen en het gaat haar iig heel goed af...

maar dat is misschien ook wel persoonsgebonden... d'oh!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste evdh82, als je de opleiding Nederlands Recht graag wilt doen, kan ik je alleen maar aanraden om vooral je hart te volgen! Mocht blijken dat het echt niet lukt kan je er altijd weer mee stoppen. Hoewel me dat erg sterk lijkt, zeker als het je lukt om een HBO-studie af te ronden. De één zal het makkelijker afgaan dan de ander, maar met hard werken en een vleugje passie voor je vak kom je er ook!
Daarnaast is het natuurlijk zeer aan te raden om te informeren bij medestudenten, of op een forum als deze. Ken je mensen die een soortgelijke overstap hebben gemaakt? Waar liepen zij tegen aan, en zijn dat voor jou persoonlijk belangrijke punten? Ga eens langs bij je studieadviseur, en neem contact op met een studieadviseur Nederlands Recht over de do's en don'ts.
Wat meer specifiek: een vriendin van mij studeert MER. Zij vindt het een hartstikke leuke en veelzijdige opleiding, dus dat is mooi, maar ik bespeur wel een groot verschil met rechten. Voor zover ik heb begrepen is het recht dat je bij MER krijgt vooral grote lijnen, en dan gericht op wat bedrijfsmatig van pas komt om te weten. Het moet natuurlijk passen bij de Management en Economie gedeeltes van de studie. Is absoluut niets mis mee, maar als je dat nou juist zo leuk vindt van het recht zou Nederlands Recht je wel eens tegen kunnen vallen, want dan komen er ook allerlei andere rechtsgebieden voorbij en is het allemaal veel abstracter.
Als je het echt serieus overweegt, kan ik je ook het boek 'Meesterlijk Recht' van prof. Loth aanraden. Dat is een boek dat wij in het eerste jaar gebruikten en geeft een aardige en begrijpelijke weergave van wat Rechtsgeleerdheid is, en wat je kunt verwachten in je studie.

Succes! En vooral: veel plezier!

Groeten, Michèle
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt ook eens stiekempjes aanschuiven bij een of meerdere college(s). Er is toch nooit iemand die controleert of je wel ingeschreven bent.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zijn er mensen die meer lef hebben als ik en die wel vanuit de propedeuse universiteit zijn gaan doen? Ook van jullie hoor ik graag hoe jullie ervaringen zijn.


Ik ben zonder HBO propedeuse (of iets vergelijkbaars) aan de studie recht begonnen. De studie bevalt me goed, echt een aanrader!

Verder geef je aan dat je de stap niet durft te nemen meteen een universitaire studie te gaan doen, omdat je bang bent dat dit je niet gaat lukken en dat je dus vandaar eerst graag een HBO diploma haalt. Door de woordkeuze ‘vandaar’ tot de jouwe te maken rijst bij mij de vraag of voltooiing der opleiding nu wel als een vanzelfsprekende positieve bijdrage moet worden gezien.

Dit mede omdat MER slechts voor een deel uit rechten bestaat en bovendien heb je te maken met een ander type onderwijs. Daaruit vloeit voort dat de verworven competenties veelal wel een positieve bijdrage leveren, en dat zelfs een deel daarvan, een positieve (uit) werking zou kunnen hebben op de betreffende studie(resultaten), maar of deze bijdrage nu zoveel groter is na de gehele studie te hebben voltooid, betwijfel ik. Een en ander beperkt tot ‘de stap durven maken’, natuurlijk kunnen andere factoren mede bepalend zijn.


Verder kan ik me goed vinden in het zo prettige en motiverende schrijven van (in het bijzonder) Michèle.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 3:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Je kunt ook eens stiekempjes aanschuiven bij een of meerdere college(s). Er is toch nooit iemand die controleert of je wel ingeschreven bent.

Bij ons wel, 100% controle bij elk college.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Poeh

Poeh

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 69


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik doe nu de studie Nederlands recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in deeltijd. Hiervoor heb ik ook Heao-MER gedaan en ben vervolgens gaan werken. Na een aantal jaren werken en het volgen van andere cursussen bleef het bij mij toch het gevoel overheersen dat ik rechten wilde gaan studeren. Uiteindelijk heb ik de stap gewoon gezet en het bevalt prima!

Ik denk dat zowel overstappen na het behalen van de propaedeuse op de Heao als na het voltooien van de Heao-MER goed te doen is. Het is maar wat je zelf wilt. Ik merk dat ik in mijn werk ook veel heb aan de andere vakken die je tijdens de opleiding Heao-MER krijgt. Het nadeel van het eerst afronden van deze studie is echter wel dat het langer duurt voordat je je Rechten opleiding kunt afronden. Je krijgt weliswaar een aantal vrijstellingen, maar dan nog ben je best wel een tijdje bezig. Zeker als je rechten in deeltijd gaat studeren. Ook dit hangt overigens van het tempo af waarin je de opleiding doorloopt.

Het belangrijkste is echter, zoals hiervoor al door een aantal mensen werd aangegeven, dat het vooral om je enthousiasme en interesse voor de studie gaat. Als dat er is, dan red je het wel!

Succes met het maken van de keuze!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
realmadridclubdefutbol



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HZe

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb me al redelijk ver georienteerd in dit probleem.

Zelf volg ik ook HBO-MER (4e jaar). Ik ben erachter gekomen dat ik ook in de toekomst met recht wil gaan werken. Daarom wil ik ook Nederlands Recht gaan studeren hierna.

Ik heb dus zelf besloten om mijn MER opleiding af te maken en binnen 4 jaar gemakkelijk mijn diploma te halen. Hierdoor heb ik de zekerheid dat ik een diploma heb (na mijn havo diploma).

Daarna wilde ik eigenlijk kiezen voor de verkorte studie rechten na HBO-MER. Deze studiemogelijkheden bestaan (2 - 2,5 jaar ipv 4 jaar).
Echter zijn deze opleidingen niet met civiel effect (dwz toegang tot de toga-beroepen als advocaat, rechterlijke macht etc).
Aangezien ik dit wel wil behalen, restte mij 2 opties. In Nijmegen of Groningen studeren. Helaas is deze verkorte opleiding met civiel effect na de MER in Nijmegen vanaf 2006 afgeschaft vanwege de slechte studieresultaten van MER studenten. Dus nu bestaat er nog één verkorte opleiding en dat is in Groningen (verkorte studie rechten na MER). Verder bestaan er voor de MER geen verkorte studies met civiel effect (wel dus zonder dit effect!). Groningen is voor mij echter geen optie (te ver, woon in Zeeland en zie dit om persoonlijke redenen niet zitten).

Hopelijk heb ik je wat geholpen!

Ik zit er nu sterk aan te denken om toch naar Nijmegen te gaan en dan te kiezen voor de 4-jarige opleiding Nederlands recht.
In het kort wil ik dus: Zo snel mogelijk de opleiding Nederlands Recht halen na mijn HBO-MER en wel met civiel effect!

Of zijn er hier nog andere suggesties?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Krijg je dan geen enkele vrijstelling? Dat is balen! Des te meer een reden voor evdh82 om de overstap niet uit te stellen, alhoewel... jij hebt nu wel een zeer goed papiertje op zak. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat vannacht in de studiegids van de OU te bladeren (en dat leverde me ook nog eens op dat ik een vak in de vrije ruimte wat ik dacht teveel te hebben gedaan toch nog kan gebruiken, omdat ik een vrije ruimte vak uit de bachelor, naar nu blijkt, omdat ik het voor 1/9/2005 gedaan heb, toch in de master kan gebruiken) en zag dat de OU voor het schakelprogamma een regel heeft dat iemand die overstapt vanaf een andere (hbo) bachelor in dezelfde richting *minimaal* 7 modulen (ongeveer 29 EC) in het schakelprogramma moet doen, alvorens toegelaten te worden tot de master. Wel of niet civiel effect is op basis van de advocatenwet primair afhankelijk van het niveau van een aantal vakken die bij de OU in de bachelor-fase zitten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
realmadridclubdefutbol



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HZe

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, het is inderdaad mogelijk om vrijstellingen zelf aan te vragen.
Maar ik moet hierbij zeggen dat Nijmegen niet voor niets de verkorte opleiding voor na HBO-MER heeft afgeschaft (slechte resultaten MER-studenten). Dus misschien is het beter om alle vakken te volgen.
Dat weet ik zelf niet.

Nog een vraagje (beetje off-topic):
Stel dat ik dus door ga met studeren; ik heb dan reeds 4 jaar studiefinanciering gehad en 4 jaar een OV. Ik heb waarschijnlijk dus geen recht meer op studiefinanciering, maar wel recht op 3 jaar lenen. En hoe lang kan ik een OV behouden (ook nog 3 jaar? of zelfs 4 jaar?). Voor degene die hier meer info overhebben, reageer aub. Dank u!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds