Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vakantieuren einde dienstverband
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Silvie



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: vr 03 nov 2017 22:27    Onderwerp: Vakantieuren einde dienstverband Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik ben op zoek naar wat advies over onderstaande sitautie.
Per 1-11 ben ik van werkgever gewisseld. Bij mijn oud-werkgever stonden nog vakantieuren open. Deze bestaan uit een deel overwerk (tijd voor tijd) en wettelijke vakantieuren. Daarnaast is er een CAO verlofpotje (cao ggz) (legensfasebudget- lfb) waarin eveneens verlofuren zijn opgebouwd. Dit lfb verlof is overdraagbaar naar mijn nieuwe werkgever, daar deze onder dezelfde cao valt.

Maar nu het volgende: de overuren die in mijn verlofuren zijn meegenomen btreffen uren die ik, in opdracht van mijn vorige werkgever, extra heb gewerkt ten opzichte van mijn reguliere werktijden. Nu weigert mijn werkgever deze uren uit te betalen. Er wordt gesteld dat er enkel overuren gemaakt kunnen worden indien er voor meer dan 100% productie wordt gedraaid (alduss; voor meer dan 100% gedeclareerde tijd is geschreven. Echter zijn niet alle werkzaamheden declarabel, denk daarbij aan inlezen in stukken, voorbereiden behandelingen, overleg met collega’s etc.)
Nu trekken ze echter alle “overuren” in (met terugwerkende kracht van 2015 tm nu) (die ik wel gewerkt heb), waardoor ik een negatief vakantieuren saldo overhoudt. Deze uren compenseren ze vanuit het lfb-budget potje, zodat ik deze niet meer mee mag nemen, want het potje is dan leeg.

Vragen:
- mag een werkgever vakantieuren “aanpassen” met terugwerkende kracht?
- zijn diverse soorten verlof zo uitwisselbaar?
- wat zijn nu de juiste stappen om te zetten voor mij? Ik ga hier uiteraard niet zonder meer mee akkoord.. .
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2017 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn die overuren eerder wel geaccordeerd? Dus uitbetaald in geld of tijd?

Is wat werkgever stelt ergens vastgelegd? In cao, arbeidsovereenkomst, personeelsgids?
En/of staat ergens in deze bronnen juist iets anders en zo ja wat? Zowel over de overuren als over lfb, verlof etc.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Silvie



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: zo 05 nov 2017 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Zijn die overuren eerder wel geaccordeerd? Dus uitbetaald in geld of tijd?

Is wat werkgever stelt ergens vastgelegd? In cao, arbeidsovereenkomst, personeelsgids?
En/of staat ergens in deze bronnen juist iets anders en zo ja wat? Zowel over de overuren als over lfb, verlof etc.


Over overwerk staat in de CAO het volgende:
Quote:
OVERWERK
ARTIKEL 1 DEFINITIES
Onder overwerk wordt verstaan: arbeid die incidenteel wordt verricht boven de bij werktijdenregeling of rooster vastgestelde arbeidsduur; onder arbeidsduur wordt tevens begrepen de in werktijdenregeling of rooster opgenomen tijdcompensaties, vakantie-uren en verlof.
Vergoeding voor overwerk wordt gegeven als de werknemer opdracht tot overwerk heeft gekregen of redelijkerwijs mocht aannemen dat hij opdracht tot overwerk zou hebben gekregen.
ARTIKEL 2 BEPALING AANTAL OVERWERKUREN EN VRIJGESTELDE WERKNEMERS
Wordt het overwerk verricht gedurende een periode van een half uur of korter voorafgaande aan of aansluitend op de bij werktijdenregeling of rooster vastgestelde werktijd, dan komt deze periode niet voor vergoeding in aanmerking.
Wordt het overwerk verricht gedurende een periode langer dan een half uur, dan wordt deze periode afgerond op een heel uur.
Wordt het overwerk verricht gedurende een periode langer dan een uur, dan wordt deze periode naar boven afgerond op halve respectievelijk hele uren.
Aan de zwangere werknemer wordt na de derde maand van de zwangerschap geen overwerk opgedragen, tenzij de werknemer ermee instemt om overwerk te verrichten.


Verderop staat dat de genoemde vergoeding bij voorkeur tijd voor tijd is. Zo waren werkgever en ik overeen gekomen.

In principe waren ze dus geaccodeerd (gecompenseerd in tijd) maar nu trekt mijn werkgever dat met terugwerkende kracht (vanaf 2015) in.

Een personeelsgids is er niet binnen het bedrijf, in mijn arbeidsovereenkomst staat er niets over.

Met betrekking tot lfb verlof en het mogen compenseren van vakantieuren kan ik in de CAO niets terugvinden. Het LFB is wel met klem een ander potje, zo zijn de uren 5 jaar waardevast en onbeperkt geldig en overdraagbaar naar een nieuwe werkgever binnen de ggz.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2017 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgaande op wat u hierboven aangeeft, luiden de antwoorden op uw vragen:

- mag een werkgever vakantieuren “aanpassen” met terugwerkende kracht?
Ze passen die uren niet zo zeer aan, maar gaan verrekenen met andere uren die uitbetaald zouden moeten worden.

- zijn diverse soorten verlof zo uitwisselbaar?
Nee, althans niet met deze feiten en omstandigheden.

- wat zijn nu de juiste stappen om te zetten voor mij? Ik ga hier uiteraard niet zonder meer mee akkoord.
U moet schriftelijk bezwaar (laten) maken en uitbetaling / doorschuiven van al uw uren opeisen.
Hieronder een voorbeeld tekst. Komt werkgever niet over de brug, schakel dan juridische hulp in van een arbeidsrechtjurist.

Geachte heer/mevrouw …...,

U heeft onterecht niet mijn verlofuren/overuren uitbetaald. ...Verder uitleggen....

Ik verzoek en zo nodig sommeer u over te gaan tot directe uitbetaling c.q. overdracht van:
.... aantallen en soorten uren aangeven.

Verder maak ik aanspraak op de wettelijke verhoging ex artikel 7:625 BW over alle gevorderde uren. De wettelijke verhoging kan oplopen tot 50%.

Tevens zeg ik u hierbij de wettelijke rente aan over de som van voornoemde bedragen tot aan de dag van volledige voldoening.

Bij gebreke van betaling van bovenstaande binnen 5 werkdagen na heden moet ik u helaas zonder nadere aankondiging in rechte betrekken middels een in kort geding in te stellen loonvordering, waarvan de kosten voor uw rekening zullen komen.

Om er zeker van te zijn dat deze brief u bereikt zend ik u deze brief per aangetekende post én per gewone post, alsmede per email.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds