Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 15:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vader verplichten tot omgang of juist niet?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
R.S.



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015 18:47    Onderwerp: Vader verplichten tot omgang of juist niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Ik heb twee kinderen van 8 en 6 jaar. De relatie tussen vader en mij verloopt heel stroef. De kinderen wonen bij mij en vader heeft een omgangsregeling van eens in de twee weken alleen op de zaterdag (geen overnachting).

Sinds 3 maanden komt vader de kinderen niet meer ophalen voor de omgang. Hij geeft aan dat hij wegens priveredenen de kinderen niet meer op het vastgestelde tijdstip kan komen ophalen, en dat hij het tijdstip van ophalen een uur wil opschuiven en het tijdstip van terugbrengen ook een uur wil opschuiven. Ik heb aangegeven dat ik dit prima vind, maar gezien de slechte verhouding tussen ons, wil ik graag dat dit wordt vastgelegd, zodat de omgangsregeling ook juridische kracht heeft. Dit wil vader niet en nu komt hij de kinderen niet meer ophalen.


Vader heeft gedurende 1,5 jaar de omgangsregeling wel nageleefd. In deze periode maakte hij onderscheid tussen de kinderen. Het oudste kind geeft hij aandacht en behandelt hij liefdevol. Met het jongste kind heeft geen geode klik, en behandelt hij op een afwijzende manier, waarbij hij ook vaak tegen haar schreeuwt en haar een paar keer geslagen heeft. Het oudste kind wil graag weer omgang met vader, het jongste kind niet.

Mijn vraag is nu: is het in het belang van de kinderen om de vader te verplichten de omgangsregeling na te leven? Of is het juist in het belang van de kinderen om dit niet te doen (zeker gezien de situatie met de jongste)? Of moet ik omgang vragen voor de oudste en de jongste dan maar geen omgang?

Vader wil geen samenwerking, wil niet met mij communiceren en accepteert geen hulpverlening. Hulp om de verhouding tussen de jongste en vader te verbeteren is daarom niet mogelijk want hier zal hij niet aan meewerken. Ook hulpverlening om de verhouding tussen hemen mij te verbeteren accepteert hij niet.

Mijn tweede vraag is: Er zijn verschillende zaken voor de kinderen die vader met zijn gezag heeft gefrustreerd/tegen gehouden (bv. starten psycholoog voor de kinderen, veranderen van huisarts, verlengen van paspoort, enz...). Dit heb ik allemaal bij de rechter moeten regelen. Zal ik eenhoofdig gezag vragen bij de rechter? Dit staat wat mij betreft los van de omgang, dit kan m.i. met en zonder ouderlijk gezag plaatsvinden. Het gaat me er om dat ik zo veel mogelijk openingen voor hem wegneem om met mij te strijden ten kosten van de kinderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2015 14:46    Onderwerp: Re: Vader verplichten tot omgang of juist niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

R.S. schreef:
Beste allen,

Ik heb twee kinderen van 8 en 6 jaar. De relatie tussen vader en mij verloopt heel stroef. De kinderen wonen bij mij en vader heeft een omgangsregeling van eens in de twee weken alleen op de zaterdag (geen overnachting).

Sinds 3 maanden komt vader de kinderen niet meer ophalen voor de omgang. Hij geeft aan dat hij wegens priveredenen de kinderen niet meer op het vastgestelde tijdstip kan komen ophalen, en dat hij het tijdstip van ophalen een uur wil opschuiven en het tijdstip van terugbrengen ook een uur wil opschuiven. Ik heb aangegeven dat ik dit prima vind, maar gezien de slechte verhouding tussen ons, wil ik graag dat dit wordt vastgelegd, zodat de omgangsregeling ook juridische kracht heeft. Dit wil vader niet en nu komt hij de kinderen niet meer ophalen.


Vader heeft gedurende 1,5 jaar de omgangsregeling wel nageleefd. In deze periode maakte hij onderscheid tussen de kinderen. Het oudste kind geeft hij aandacht en behandelt hij liefdevol. Met het jongste kind heeft geen geode klik, en behandelt hij op een afwijzende manier, waarbij hij ook vaak tegen haar schreeuwt en haar een paar keer geslagen heeft. Het oudste kind wil graag weer omgang met vader, het jongste kind niet.

Mijn vraag is nu: is het in het belang van de kinderen om de vader te verplichten de omgangsregeling na te leven? Of is het juist in het belang van de kinderen om dit niet te doen (zeker gezien de situatie met de jongste)? Of moet ik omgang vragen voor de oudste en de jongste dan maar geen omgang?

Vader wil geen samenwerking, wil niet met mij communiceren en accepteert geen hulpverlening. Hulp om de verhouding tussen de jongste en vader te verbeteren is daarom niet mogelijk want hier zal hij niet aan meewerken. Ook hulpverlening om de verhouding tussen hemen mij te verbeteren accepteert hij niet.

Mijn tweede vraag is: Er zijn verschillende zaken voor de kinderen die vader met zijn gezag heeft gefrustreerd/tegen gehouden (bv. starten psycholoog voor de kinderen, veranderen van huisarts, verlengen van paspoort, enz...). Dit heb ik allemaal bij de rechter moeten regelen. Zal ik eenhoofdig gezag vragen bij de rechter? Dit staat wat mij betreft los van de omgang, dit kan m.i. met en zonder ouderlijk gezag plaatsvinden. Het gaat me er om dat ik zo veel mogelijk openingen voor hem wegneem om met mij te strijden ten kosten van de kinderen.


Lastige vragen die omdat ze niet echt een juridisch karakter hebben niet eenduidig te beantwoorden zijn. Mijn persoonlijke mening is dat verplichten tot omgang een averechts effect kan hebben op de kinderen. Gelet op het verhaal zie ik ook geen meerwaarde in gezamenlijk gezag.

Meer juridisch: een verzoek voor meerhoofdig gezag acht ik redelijk kansrijk. Een ouder die vrijwillig afziet van een omgangsregeling heeft een lastig verhaal wanneer hij uitlegt waarom gezamenlijk gezag in het belang van de kinderen is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds