Vaccinatie groep dieren
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

#1: Vaccinatie groep dieren Auteur: *Marly* BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 21:59
    —
Hallo allemaal,

Ik heb in België diergeneeskunde gestudeerd en daar is het wettelijk verboden om dieren buiten de praktijk te verzamelen om ze (bijvoorbeeld) te vaccineren. In België is het dus niet toegestaan om paarden van verschillende eigenaren op een wei samen te laten komen om ze daar tegelijkertijd te vaccineren.

Nu vraag ik mij af of dit ook in Nederland verboden is of dat er in Nederland dergelijke wettelijke regels niet gelden?

Alvast bedankt!

Groeten, Marly

#2:  Auteur: marja.verstralen BerichtGeplaatst: do 24 mei 2012 10:18
    —
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Dit is volgens mij in Nederland ook verboden. Maar er is een uitzondering die samen hangt met het leerstuk van de rechtvaardigingsgronden. Het wordt ontbreken van de materiele wederrechtelijkheid genoemd en is voor het eerst en voor het laatst door de Hoge Raad aangenomen in de arresten Huizense Veearts (HR 27-06-1932 NJ 1933, 60) (HR 20-02-1933, NJ 1933, 918). Deze arts had in strijd met de wet toch koeien met mond- en klauwzeer bij gezonde koeien gezet om ze te vaccineren. Dit bleek een succes. Daarom werd hij door de Hoge Raad ontslagen van alle rechtsvervolging (de daad werd dus wel gekwalificeerd als strafbaar feit).


Met vriendelijke groet,

Marja
-----------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek, werk en bidden
Gemeenschappelijk brood eten



Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl