VVE bijdrage stijgt enorm, meldingsplicht verkoopmakelaar?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: VVE bijdrage stijgt enorm, meldingsplicht verkoopmakelaar? Auteur: Barre_Code BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2017 14:59
    —
Mijn ouders hebben in de zomer van 2016 een appartement gekocht. Zonder aankoopmakelaar. De verkopers met een verkoopmakelaar.

De maandelijkse VVE bijdrage is tijdens overdracht relatief hoog (220 euro), maar de panden zijn op het oog erg goed onderhouden (jaren 60).

Nu, in 2017, blijkt dat de VVE bijdrage omhoog moet met 120 euro. Waar deze noodzaak vandaan komt, en of dit een noodzaak is, betreft een andere kwestie die nog onderzocht wordt.

De vraag in deze luidt: In hoeverre had de verkoopmakelaar van het appartement en/of de vorige eigenaren van het appartement hierin een meldingsplicht gehad? Als mijn ouders wisten dat de maandelijkse lasten (tijdelijk) zo hoog zouden worden een half jaar later, hadden zij het huis immers niet gekocht of minder ervoor betaald.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2017 15:06
    —
De vraag is allereerst of de verkoper en diens makelaar dit wisten dan wel konden / moesten weten. Of te wel zat deze verhoging er al aan te komen gezien de ontwikkelingen bij de Vereniging van Eigenaren?

Verder heeft een koper ook een onderzoeksplicht. De vraag is dus ook of daaraan is voldaan.
Zijn er bij de VvE stukken opgevraagd? Dat wil zeggen jaarrekeningen en notulen van de afgelopen jaren.

#3:  Auteur: Barre_Code BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2017 12:35
    —
UwJurist.nl schreef:
De vraag is allereerst of de verkoper en diens makelaar dit wisten dan wel konden / moesten weten. Of te wel zat deze verhoging er al aan te komen gezien de ontwikkelingen bij de Vereniging van Eigenaren?

Verder heeft een koper ook een onderzoeksplicht. De vraag is dus ook of daaraan is voldaan.
Zijn er bij de VvE stukken opgevraagd? Dat wil zeggen jaarrekeningen en notulen van de afgelopen jaren.


Ik heb het met mijn vader besproken. Volgens hem was het vanuit de jaarrekeningen/notulen destijds op te maken dat deze kosten er aan zouden komen - en zouden volgens hem de makelaar en de verkoper dit absoluut hebben geweten. De onhandigheid van mijn vader is geweest dat hij wel e.e.a. in heeft gezien maar niet genoeg heeft onderzocht over de toestand binnen de VVE waaruit zou blijken dat de kosten fors zouden stijgen.

Mijn inziens kan mijn vader - de koper - er niet zoveel meer mee. Hij heeft niet voldoende onderzocht. De verkopende partij niks gemeld maar het is niet echt verwijtbaar te maken achteraf, denk ik.

Zit ik in de juiste richting Monique? Of zou je nog kunnen stellen dat als de verhoging zo duidelijk al gesteld was dat de makelaar/de verkoper wel degelijk iets van melding erover gemaakt zouden moeten hebben.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2017 12:38
    —
De informatie die de verkoper heeft geleverd is duidelijk genoeg. Jammer voor uw vader!



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl