Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

VN verdrag hetzelfde als VN Handvest?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laura1992



Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014 10:30    Onderwerp: VN verdrag hetzelfde als VN Handvest? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het VN handvest hetzelfde als het VN verdrag? Zo nee, waar kan ik het VN verdrag vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2014 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn heel veel VN-verdragen: verdragen die de Verenigde Naties aangaan. Het VN-handvest lijkt mij daarvan een voorbeeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het VN-Handvest is het verdrag waarbij de VN zijn opgericht.

VN verdragen zijn andere, latere verdragen.

Wanneer een verdrag een "VN verdrag" is weet ik niet precies. Op het moment gok ik dat dit verdragen zijn waarvan de tekst is aangenomen door de Algemene Vergadering van de VN (alvorens te worden geratificeerd door de individuele Staten). Het VN Verdrag voor de Rechten van het Kind is bijv. op 20 november 1989 aangenomen door middel van resolutie 44/25 (link).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De VN kan overigens ook zelf verdragen aangaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jeroen1989



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 168


BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
De VN kan overigens ook zelf verdragen aangaan?


Volgens mij niet, alleen (niet bindende) resoluties..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2014 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen,

De VN heeft internationale rechtspersoonlijkheid (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries, p. 174, p. 8 en 9). Dat houdt in dat zij drager is van rechten en plichten onder het internationaal recht, waardoor het voor die organisatie mogelijk is om onafhankelijk van haar leden te opereren en deel te nemen aan het internationale rechtsverkeer (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries Suffered in the Service of the United Nations, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 1949, p. 179, p. 9. ).

Rechtspersoonlijkheid van internationale organisaties maakt onder meer
verdragsluitende bevoegdheid mogelijk (Schermers & Blokker 2003, p. 114, par. 17480; zie tevens de preambule van het Weens verdragenverdrag 1986). In het algemeen is de verdragsluitende bevoegdheid, anders dan voor staten, beperkt tot de verdragen die “…noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun functies en de verwezenlijking van hun doelstellingen”.

(Het voorgaande is deels ontleend uit 'Status of forces': Strafrechtsmacht over militairen vanuit
internationaalrechtelijk & militair-operationeelrechtelijk perspectief
van J.E.D. Voetelink)

Het lijkt mij dus wel degelijk mogelijk, maar het hangt af van hun doelstellingen en hetgeen door de lidstaten is bepaald in de traités constitutifs. Voor zover ik weet is de enige IGO die voor lidstaten zelf bindende resoluties kan opstellen de Europese Unie.


Laatst aangepast door svdongen op za 07 jun 2014 9:49, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jeroen1989



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 168


BerichtGeplaatst: do 05 jun 2014 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Jeroen,

De VN heeft internationale rechtspersoonlijkheid (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries, p. 174, p. 8 en 9). Dat houdt in dat zij drager is van rechten en plichten onder het internationaal recht, waardoor het voor die organisatie mogelijk is om onafhankelijk van haar leden te opereren en deel te nemen aan het internationale rechtsverkeer (IGH 11 april 1949, Reparation for Injuries Suffered in the Service of the United Nations, Advisory Opinion, I.C.J. Reports 1949, p. 179, p. 9. ).

Rechtspersoonlijkheid van internationale organisaties maakt onder meer
verdragsluitende bevoegdheid mogelijk (Schermers & Blokker 2003, p. 114, par. 17480; zie tevens de preambule van het Weens verdragenverdrag 1986). In het algemeen is de verdragsluitende bevoegdheid, anders dan voor staten, beperkt tot de verdragen die “…noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun functies en de verwezenlijking van hun doelstellingen”.

Het lijkt mij dus wel degelijk mogelijk, maar het hangt af van hun doelstellingen en hetgeen door de lidstaten is bepaald in de traités constitutifs. Voor zover ik weet is de enige IGO die voor lidstaten zelf bindende resoluties kan opstellen de Europese Unie.


Dit staat inderdaad zo in http://dare.uva.nl/document/452072, maar het gaat wel alleen om (internationale) rechten en plichten die nodig zijn om doelstellingen en functies van de organisatie te realiseren. Deze bevoegdheid lijkt me dus erg beperkt. Er kan een externe bevoegdheid worden toegekend, bijvoorbeeld een verdragssluitende bevoegdheid. De EU heeft deze bijvoorbeeld wel, ook erkend in het Verdrag van Lissabon. Ik weet niet of deze er ook is bij de VN?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 06 jun 2014 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen1989 schreef:
Dit staat inderdaad zo in http://dare.uva.nl/document/452072

Ha, mooi staaltje van plagiaat dus.

De VN kan inderdaad verdragen aangaan. Zo heeft de VN een zetelovereenkomst met Nederland waarin aan (in Nederland gevestigde onderdelen van) de VN en haar medewerkers bepaalde vrijstellingen zijn verleend. Maar dit zijn geen "VN verdragen" in de zin waarin die term wordt gebruikt. Of er een duidelijk formeel criterium bestaat dat bepaalt of een verdrag een "VN verdrag" is mij trouwens nog steeds niet duidelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds