Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 5:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

UvA tentamenvraag over geheimhouding advies Raad van State
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007 22:22    Onderwerp: UvA tentamenvraag over geheimhouding advies Raad van State Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het tentamen constitutioneel recht (UvA) werd gevraagd of de regering een negatief advies van de Raad van State over een wetsvoorstel geheim mag houden.

In het normantwoord staat: "publicatie van het advies is wettelijk voorgeschreven op het moment dat het voorstel bij de TK wordt ingediend, art. 25a, lid 2, 1e liggende streepje, Wet op de Raad van State (behoudens de uitzonderingen in lid 4)."

Nu zou ik willen weten of een protest tegen deze vraag/normantwoord succesvol kan zijn op de volgende grond: dat art. 25a Wet RvS deze verplichting niet AAN DE REGERING oplegt ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 25a lid 1 draagt de zorg voor het openbaar maken op aan "onze minister wie het rechtstreeks aangaat". Inderdaad, heel formeel ligt de plicht niet bij regering als zodanig maar bij de betreffende minister.

Maar een groep kan iets niet geheim houden als een van hun leden de plicht heeft om het te publiceren. Zou ik zeggen.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wil je dan ook zeggen: de familie Engelfriet moet in de gevangenis, want Arnoud heeft een moord gepleegd ?!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet wat dat met mijn antwoord te maken heeft. Maar probeer het vooral met zo'n reactie bij de examencommissie zou ik zeggen.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: di 23 jan 2007 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is mij helaas niet duidelijk of je tweede volzin ironisch is.

Wat betreft je eerste volzin: in je eerste reactie redenereer je alsvolgt:

(1) de minister is verplicht X te doen;
ergo (2) de regering is verplicht X te doen.

Deze redenering is volgens mij net min valide als de redenering

(1*) Arnoud moet in de gevangenis;
ergo (2*) de familie Engelfriet moet in de gevangenis.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe luidde jouw antwoord? Was het een meerkeuzevraag?

In de grond die je zelf aanvoert zie ik niets. Wellicht wordt het strikt genomen dan aan de betrokken minister opgelegd, die minister maakt gewoon deel uit van de regering. Precies zoals Arnoud aangeeft.

Quote:
(1*) Arnoud moet in de gevangenis;
ergo (2*) de familie Engelfriet moet in de gevangenis.

- "de familie moet de gevangenis in" is waar precies dan als ieder lid van de familie de gevangenis in moet.
- "de familie maakt iets openbaar" is waar precies dan als minimaal 1 lid van de familie dat iets openbaar maakt.
Een groot verschil, waardoor je logica faalt.

Als het een meerkeuzevraag was in de vorm van een stelling "de regering mag een negatief advies van de RvS geheim houden": juist of onjuist, dan is wel iets voor onjuist te zeggen ivm de uitzonderingen van lid 4.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ella ik ben met jou eens dat de tentamenvraag onzorgvuldig geformuleerd is. De minister mag dan deel uitmaken van de regering, dat betekent nog niet dat in formele zin een verplichting die rust op een minister, rust op de regering. Materieel c.q. praktisch gezien klopt het misschien (de regering "kan" het niet geheim houden want de minister is nu eenmaal onderdeel van de regering) maar formeel, strikt juridisch volgens mij niet (formeel "mag" "de regering" het best > en dat was de tentamenvraag). Op een tentamen rechten mag je m.i. juridisch zuivere vragen verwachten en juridisch zuivere antwoorden geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even geen tijd om de betreffende bepalingen door te lezen maar als jullie begrijp is helder dat de verplichting op een minister berust en is de vraag of dat betekent dat de regering daarmee die plicht ook heeft.

Er valt iets voor te zeggen dat als een minister openbaar moet maken de regering dat geheim mag houden. Maar daar wordt het wel een erg formele en vreemde redenering van. Immers, als de verplichting op de minister berust is het kennelijk ook de minister die (individueel) moet besluiten tot openbaarmaking. Dat zou op zijn beurt betekenen dat de regering niets te maken zou hebben met geheimhouding dan wel openbaarmaking, en dus zou de vraag dan zijn: mag de regering besluiten iets geheim te houden, terwijl zij formeel niet beslist over geheimhouding dan wel openbaarmaking.

Als dat de vraag zou zijn, dan zou het antwoord nee moeten zijn. Immers, als de regering ergens niet over gaat, kan zij ten aanzien van dat onderwerp ook geen besluiten nemen.

Het normantwoord is dus: Nee, er is een plicht tot openbaarmaking. Het hier gepresenteerde alternatieve antwoord is: Nee, de regering gaat niet over dit soort besluiten aangezien het inidividuele ministers zijn die die beslutien moeten nemen.

Ik zou zeggen dat je een kans zou maken als je bezwaar maakt. Maar dan moet je wel heel erg zeker weten dat de regering geen bevoegdheid heeft het bedoelde besluit te nemen, en de verplichting zich uitsluitend tot individuele ministers richt.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen vraag ik me af of we de precieze formulering wel kennen. Maar laten we aannemen dat het inderdaad was "Mag de regering een negatief advies van de Raad van State over een wetsvoorstel geheim houden?", in de vorm van een open vraag.

Als de student bij bestudering van de vraag en de wet inderdaad op de gedachte komt dat een strikt taalkundige interpretatie (een juridische interpretatie zou ik dat hier niet willen noemen) het antwoord "nee" op zou leveren, dan mag van de student wel op zijn minst worden verwacht dit toe te lichten.

Als ella de juiste wettelijke bepalingen heeft gevonden en deze in voldoende mate heeft toegelicht, en beargumenteerd heeft waarom volgens haar het antwoord op de vraag "nee" moet luiden, omdat minister en regering niet hetzelfde zijn, dan dan heeft ze zeker punten verdiend.

De vraag is of dit het geval is. Mijn interpretatie van ella's vraag hier is dat ze de vraag ongeldig wil laten verklaren (dwz iedereen krijgt alle punten, ongeacht het eigen antwoord) op de grond dat strikt taalkundig op het normantwoord iets valt aan te merken.

Zo'n protest zou uiteraard kansloos zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan Bona Fides:

De open tentamenvraag luidde min of meer als volgt: mag de regering een negatief advies van de RvS geheimhouden?

En mijn inzet heb je correct geformuleerd: de vraag ongeldig verklaren en alle studenten de maximale score toekennen.

Waar ik echter bezwaar tegen maak, is jouw stelling dat dit op STRIKT TAALKUNDIGE gronden gebeurt.

Ik meen dat het onderscheid tussen "de minister is verplicht X" en "de regering is verplicht X" eerder een juridisch onderscheid is dan een strikt taalkundig.

Aan Duch: hieronder is het relevante gedeelte van art. 25a Wet RvS. Kun jij hieruit opmaken of aan de regering een verplichting wordt opgelegd?

Artikel 25a

1. Onze Minister wie het rechtstreeks aangaat draagt zorg voor het openbaar maken van

a. adviezen van de Raad, door Ons gevraagd,

b. voordrachten en andere voorstellen Ons gedaan ingevolge artikel 16.

2. Openbaarmaking van de adviezen, bedoeld in het eerste lid onder a, geschiedt te zamen met openbaarmaking van de aan de Raad voorgelegde tekst, voor zover daarin wijzigingen zijn aangebracht nadat het advies is gevraagd, en van het nader rapport aan Ons. Zij heeft plaats voor wat betreft

- adviezen over door Ons ingezonden voorstellen van wet: gelijktijdig met de inzending daarvan aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal; [...]"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
De open tentamenvraag luidde min of meer als volgt: mag de regering een negatief advies van de RvS geheimhouden?

En mijn inzet heb je correct geformuleerd: de vraag ongeldig verklaren en alle studenten de maximale score toekennen.

Waar ik echter bezwaar tegen maak, is jouw stelling dat dit op STRIKT TAALKUNDIGE gronden gebeurt.

Nou ja, hoe je het ook mag noemen, die grond heeft betrekking op het normantwoord en niet op de tentamenvraag zelf. Deze open tentamenvraag is heel goed op een juridisch correcte manier te beantwoorden op de manier die ik heb aangegeven.

Quote:
Ik meen dat het onderscheid tussen "de minister is verplicht X" en "de regering is verplicht X" eerder een juridisch onderscheid is dan een strikt taalkundig.

Juridisch kun je wat taalkundig wellicht krom is, nog heel goed recht praten. Dat gebeurt wel vaker. Maar relevant voor de uitkomst van je protest zal dit verder niet zijn: zelfs wanneer je de staf met jouw argumentatie van dit onderscheid kunt overtuigen, had je dat al bij de beantwoording van de tentamenvraag moeten doen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 19:47    Onderwerp: Het is allemaal nog niet zo simpel... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen, volgens mij zit het zo:

Adviezen van de Raad van State zijn, behoudens uitzonderingen, van rechtwege openbaar. Dat is een gevolg van de Wet op de Raad van State, waar ook exact wordt aangegeven wanneer die openbaarheid aanvangt. Het (doen) openbaar maken is dus geen bevoegdheid maar het mogelijk maken (faciliteren) van een wettelijke verplichting. Dat is in beginsel de verantwoordelijkheid van de regering als geheel - dus alle ministers, al was het maar om te zorgen dat de verantwoording niet bij de Koning terecht komt, als lid van de regering en voorzitter van de Raad van State - maar om te voorkomen dat de ministers elkaar gaan aankijken en dingen of niet of dubbel gebeuren, zegt de Wet op de RvS dat de minister die het meest met het onderwerp is verbonden artikel 25a WRvS moet uitvoeren. Hij of zij krijgt hier dus geen bevoegdheid maar een opdracht.

Zou de betreffende minister verzuimen dan spelen twee zaken een rol:
- de stukken zijn inmiddels vanzelf openbaar geworden, juridisch gesproken, want daar is geen handeling of besluit voor nodig. Ze zijn alleen voor de burger nog niet feitelijk beschikbaar of ontsluitbaar gemaakt. Maar via een WOB-verzoek kunnen ze zonder meer worden opgevraagd, tenzij de WOB een uitzondering maakt, zie link met art. 25a, 4de lid onder a, WRvS.
- de minister-president zal als voorzitter van de ministerraad (zie art. 45 Grondwet) de betreffende minister er op aan moeten spreken de openbaarmaking alsnog ter hand te nemen en ultimo een andere minister of zijn ambtenaren van AZ gelasten dit alsnog te doen.

Mag de Regering nu afzien van openbaarmaking?

Nee, natuurlijk niet, tenzij dit volgt uit een uitzondering in de Wet (of de WOB). Bovendien heeft een dergelijk taakverzuim juridisch geen gevolg, want de WRvS geeft duidelijk wanneer de stukken (vanzelf) openbaar zijn geworden. Als er een WOB-verzoek binnenkomt en de WOB zelf biedt geen weigeringsgrond, dan moeten de stukken alsnog geleverd worden.

Een mooi voorbeeld van hoe subtiel dit ligt is art. 25a, 4de lid onder b, WRvS. Een advies dat zonder meer instemmend is (een zogenaamd "blanco advies") hoeft niet actief openbaar gemaakt te worden, het heeft immers nauwelijks toegevoegde waarde. Maar het is wel openbaar: als een burger toch perse inzage wil hebben dan biedt de WOB geen grond om toezending tegen te houden.

MAAR: let op, de vraag is: mag de regering adviezen van de RvS geheim houden, en dat is iets anders dan al dan niet artikel 25a WRvS uitvoeren (al dan niet actief bekendmaken, gevolg geven aan de al bestaande juridische openbaarheid).

Tja: dat kan eigenlijk bijna nooit. Ten eerste: het is absoluut onvoorstelbaar dat de regering (of een minister daaruit) zou ontkennen dat er een advies van de Raad van State bestaat. Ten tweede: erkennen dat er een advies is, maar dit actief geheim houden/afschermen, kan alleen als artikel 10 van de WOB dit toestaat.
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan het uit de bepaling niet rechtstreeks opmaken. Inmiddels heb ik wel het vermoeden dat de regering de normadressaat is en niet de minister. Het is immers de regering die het advies vraagt en ik zou het heel vreemd vinden als vervolgens een minister besluit over openbaarmaking.

Ook strikt juridisch valt een sterke aanwijzing te vinden voor die interpretatie. Art. 15 Wet RvS stelt immers zoiets als 'Wij vragen adies over...'. 'Wij' moet hier worden gelezen als de koning. Aangezien het de (constitutionele) koning is die advies vraagt, en die verplichting gericht is aan 'Wij/Ons', moet 'Onze minister' uit art. 25a op dezelfde manier gelezen worden.

Wat er zo bezien staat is: Wij (de koning) vragen advies, onze minister (de eerstverantwoordelijke minister) draagt zorg voor openbaarmaking. Zoals ik de artikelen nu bij elkaar heb lijkt art. 25a eerder de minister aan te wijzen die een verplichting moet uitvoeren, dan dat die een verplichting schept.

Maar ik moet nu weg. Wordt vervolgd dus.

Overigens ben ik van mening dat het juridisch relevant is een onderscheid te maken tussen verplichtingen en bevoegdheden van de regering en die van een minister.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2007 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
(1) de minister is verplicht X te doen;
ergo (2) de regering is verplicht X te doen.

Dat heb ik niet gezegd. De minister is verplicht X te doen. Daaruit volgt dat een groep waar hij deel van uitmaakt, niet niet-X kan doen. Dat leek mij vrij logisch, dus ik dacht dat je het opzettelijk verkeerd las. Vandaar mijn reactie.

De regering heeft dus geen plicht om X te doen maar kan het tegenovergestelde niet doen. Zou ze dat proberen, dan moest de minister het ook doen (zie RvO MR) en dan schendt hij zijn plicht.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 25 jan 2007 9:14    Onderwerp: Re: Het is allemaal nog niet zo simpel... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:

- de minister-president zal als voorzitter van de ministerraad (zie art. 45 Grondwet) de betreffende minister er op aan moeten spreken de openbaarmaking alsnog ter hand te nemen en ultimo een andere minister of zijn ambtenaren van AZ gelasten dit alsnog te doen.


Het is wellicht detailkritiek, maar toch. De minister-president heeft niet bevoegdheid andere ministers te gelasten iets te doen of te laten. Juridisch gezien is er geen sprake van hiërarchie tussen de ministers (en dus ook niet tussen de minister-president en de andere ministers).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds