Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitblijven dwangsombeschikking, wel inhoudelijk besluit.
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 13:31    Onderwerp: Uitblijven dwangsombeschikking, wel inhoudelijk besluit. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil even weten hoe iets juridisch in elkaar steekt.

Casus
-Niet tijdig beslissen op beschikking op aanvraag.
-Vervolgens een inhoudelijk besluit op de beschikking op aanvraag.
-De dwangsombeschikking (4:18 ) blijft echter uit.

Om alsnog de gewenste dwangsombeschikking te krijgen kan je bezwaar maken tegen het inhoudelijk besluit, die neemt dan de dwangsom (4:19 ) mee.

Stel dat je echter geen bezwaar maakt, en de termijnen ongebruikt zijn verstreken. Wat dan ?

6:2 sub b stelt de termijnen voor bezwaar gelijk met het niet tijdig beslissen, als je dan alsnog bezwaar zou maken, zou niet-ontvankelijkheid voor de hand liggen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het niet tijdig beslissen leidt niet perse tot het verbeuren van een dwangsom. Uit de casus blijkt niet dat er een dwangsom is gaan lopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ha ro-er, uiteraard is het bo in gebreke gesteld..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ro-er heb er zelf nog even naar gekeken. Correct me i'm wrong.

Heb bezwaar gemaakt tegen het hoofdbesluit (ook al heb ik geen bezwaren tegen het hoofdbesluit), heb bezwaar gemaakt en in het bezwaar gezet dat het zich enkel en alleen richt tot het uitblijven van de dwangsombeschikking. Zo maak ik er op creatieve wijze een beschikking op aanvraag van ?

Ik verwacht dat het bo nu uit zichzelf actie onderneemt, indien ik na 6 weken niks heb vernomen, zal ik ze in gebreke stellen voor het bezwaarschrift. Ik kan dan (na 2 weken) tevens gebruik maken van 6:12 ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 6:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

V&VD schreef:
Om alsnog de gewenste dwangsombeschikking te krijgen kan je bezwaar maken tegen het inhoudelijk besluit, die neemt dan de dwangsom (4:19 ) mee.
Quote:
Ro-er heb er zelf nog even naar gekeken. Correct me i'm wrong.

Heb bezwaar gemaakt tegen het hoofdbesluit (ook al heb ik geen bezwaren tegen het hoofdbesluit), heb bezwaar gemaakt en in het bezwaar gezet dat het zich enkel en alleen richt tot het uitblijven van de dwangsombeschikking.

Ik lees 4:19 lid 1 anders. Dat lijkt te zien op de situatie dat er al sprake is van een bestaande beschikking tot vaststelling van de hoogte van de dwangsom. Ik zou zeggen dat je in het geval van uitblijven van de dwangsombeschikking al direct naar 6:12 kunt. Maar ik ben niet echt op de hoogte van jurisprudentie op dit vlak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat u probeert een dwangsom te krijgen op het niet nemen van een dwangsombesluit? Volgens mij is dat niet mogelijk.
De dwangsom is weliswaar een beschikking, maar geen beschikking op aanvraag.

Geen besluit nemen op de dwangsom is meteen naar de rechtbank op basis van 7:1 f Awb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter verduidelijking.

Een dwangsom op de ambtshalve dwangsombeschikking is niet mogelijk. Dat is inmiddels wel uitgemaakt in de rechtspraak, de dwangsombeschikking is ambtshalve, niet op aanvraag.

Het probleem van mijn klant is dat er niet tijdig is beslist op zijn aanvraag. Het bo heeft op een gegeven moment wel beslist, echter zonder de dwangsommen ambtshalve vast te stellen.

Ik heb me dus voor de vraag gesteld hoe ik alsnog die dwangsombeschikking kan krijgen.
Wat ik heb gedaan is bezwaar gemaakt tegen het hoofdbesluit (dus het besluit op de aanvraag zelf) en ik heb in dat bezwaar enkel aangegeven dat het bo heeft nagelaten de dwangsommen vast te stellen ex art. 4:18.
Ik heb er, m.i., alsnog een beschikking op aanvraag van gemaakt..De beslissing op bezwaar is immers een beschikking op aanvraag, en het bezwaar richt zich enkel op het uitblijven van de dwangsom.

Op basis van 6:12 jo. 7:1 f is rechtstreeks beroep mogelijk. Moet ik dan wel apart in gebreke stellen, voor het niet nemen van het dwangsombesluit ?

Uiteraard gaat er geen dwangsom lopen voor de ambtshalve dwangsom beschikking, het is alleen een vereisten voor rechtstreeks beroep..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2014 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

V&VD schreef:
Het probleem van mijn klant is dat er niet tijdig is beslist op zijn aanvraag. Het bo heeft op een gegeven moment wel beslist, echter zonder de dwangsommen ambtshalve vast te stellen.

Ik heb me dus voor de vraag gesteld hoe ik alsnog die dwangsombeschikking kan krijgen.
Wat ik heb gedaan is bezwaar gemaakt tegen het hoofdbesluit (dus het besluit op de aanvraag zelf) en ik heb in dat bezwaar enkel aangegeven dat het bo heeft nagelaten de dwangsommen vast te stellen ex art. 4:18.
Ik heb er, m.i., alsnog een beschikking op aanvraag van gemaakt..De beslissing op bezwaar is immers een beschikking op aanvraag, en het bezwaar richt zich enkel op het uitblijven van de dwangsom.
Ik vind dit een creatieve oplossing, die zoals ik hierboven al zei, volgens mij strikt juridisch gezien niet klopt, maar die pragmatisch gezien wel tot de snelste oplossing kan leiden, als het bo daar tenminste zin in heeft. Maar afgaand op uw kant van het verhaal, komt dit bo niet over als een oplossings-/klantgericht orgaan.

Quote:
Op basis van 6:12 jo. 7:1 f is rechtstreeks beroep mogelijk. Moet ik dan wel apart in gebreke stellen, voor het niet nemen van het dwangsombesluit ?
Op grond van 6:12 lid 2 wel, hoewel er misschien wel wat valt te zeggen voor lid 3. Anders zou je even moeten kijken naar jurisprudentie over 6:12 lid 3.

Laatst aangepast door A.Verkerk op di 15 apr 2014 12:57, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ro-er schreef in zijn post van wo 09 apr 2014 10:44, dat rechtstreeks beroep mogelijk is op basis van 7:1f Awb.

Op basis van 6:12 zou je kunnen stellen, dat ook voor het dwangsombesluit een aparte IGS nodig is.

Is een aparte IGS voor het niet nemen van een dwangsombesluit nodig ? Of kan ik, zonder een voorafgaande IGS, beroep in stellen wegens het niet nemen van een ambtshalve dwangsombesluit ?

Alvast dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: di 15 apr 2014 9:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

6:12 blijft staan. Eerst dus een IGS sturen over de dwangsom, daarna evt. beroep bij Rechtbank.

7:1.f schakelt alleen 6:13 uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V&VD



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 124


BerichtGeplaatst: di 15 apr 2014 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
6:12 blijft staan. Eerst dus een IGS sturen over de dwangsom, daarna evt. beroep bij Rechtbank.

7:1.f schakelt alleen 6:13 uit.


Top. Good
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds