Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tweede studie wordt duurder.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2010 22:36    Onderwerp: Tweede studie wordt duurder. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een interessant onderwerp dat toepasbaar is op mijn situatie.

Sinds 2010 is de wet er doorheen, een tweede studie wordt veel duurder. Dit is alleen van toepassing op studenten die al een bachelor graad (HBO of WO) hebben afgerond. Hetzelfde is van toepassing op master titels. De prijs van een tweede mastertitel kost dan 14.000 euro (17.000 voor geneeskunde studenten) in plaats van het normale collegegeld dat nu tussen de 1.600 en 1.700 euro ligt.

Ratio: De overheid wil niet langer een tweede studie voor studenten bekostigen. Daarnaast hoeven mensen boven de 30 niet extra geld te betalen (voor de regeling betaalde ze ongeveer 700 boven het normale collegegeld).

De stelling is dan ook, ben je voor of tegen de wet die tweede studies duurder maakt:

Ik zal een aantal argumenten tegen de wet geven:

- Momenteel leidt de wet tot willekeur. Universiteiten en hogescholen mogen zelf hun tarief bepalen, universiteit A kan 10.000 euro vragen en universiteit B maar 5.000 voor dezelfde master civiel recht. Daarnaast kan er ook onderscheid worden gemaakt tussen studenten van de eigen universiteit en studenten van andere universiteiten.

- De wet geldt niet voor studenten die met een afgerond mbo-diploma de overstap maken naar het hbo maar WEL voor studenten die met een afgerond hbo-diploma overstappen naar het WO.

- De mensen aan het avondonderwijs van de universiteit hebben vaak al een soortgelijk HBO of WO diploma afgerond. Ze studeren vanwege een carrièregericht doel of vanuit de werkgever (die het diploma niet altijd in zijn geheel vergoed). De ratio gaat dan niet op, mensen boven de 30 zijn toch meer geld kwijt dan voorheen.

- Er is geen goede overgangsregeling. Bijvoorbeeld HBO studenten die al hun diploma verpleegkunde hebben en nu instromen in de beginjaren van geneeskunde moeten plotseling rekenen op een veel hoger kostenplaatje als ze de zesjarige studie willen afronden.

- Er is een leemte in de wet voor studenten die nu twee studies doen: studenten kunnen hun scriptie of een vak uitschuiven zodat ze het volgende schooljaar gewoon tegen het normale tarief kunnen studeren. Is strategisch uitstelgedrag wel wenselijk? Denk hierbij ook aan mensen die uitwijken naar België.

- Nederland is trots op de "kenniseconomie". Juist op deze manier wordt ambitie beperkt. De studentendecaan zei ook weer: "Studeren wordt zo langzamerhand voor de rijken."

Argumenten voor de stelling:

- Studenten realiseren zich vaak niet hoe "duur" studeren echt is. Naast studiefinanciering financiert de overheid best veel, vaak is het collegegeld dat wordt gevraagd maar een schrijntje van de werkelijke kosten. Door deze realisatie kunnen studenten bewuster nadenken over hun studiekeuze, de toekomst en de kosten die daaraan verbonden zijn.

- De recessie raakt de overheid hard, overal zal bezuinigd moeten worden, dus ook in het onderwijs.

- Hoeveel "meerwaarde" heeft een tweede studie werkelijk?

- Er is geen onderscheid meer tussen een leeftijd, mensen van 30 jaar of ouder betalen evenveel als studenten in een soortgelijke situatie.

Mijn eigen situatie: Ik doe ook twee studies dus ik word ook hard door de wet getroffen. Ik ben dus tegen deze wet Smile

Brand de discussie maar los!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 7:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De argumenten die jij onder tegen schrijft vind ik zwaarder wegen dan de argumenten die jij onder voor schrijft. Het lijkt echter wel zo dat die argumenten tegen voor een groot deel kunnen worden weggenomen wanneer wel de gedachte in stand wordt gelaten om tweede studies hoogdrempeliger te maken, maar de inhoud en uitvoering van die wet zou worden aangepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MikkieMuis



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 29


BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

daarnaast is die wet heel makkelijk te omzeilen waarbij ik denk aan mijn eigen voorbeeld.

het niet ophalen van het diploma in de ene studie en intussen rustig de andere studie afmaken. aan het einde beide diploma's ophalen.

kan natuurlijk alleen indien men direct doorstudeert na de ene studie en het betreffende eerste diploma niet nodig heeft om de 2de studie aan te vatten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Code:
- Er is geen onderscheid meer tussen een leeftijd, mensen van 30 jaar of ouder betalen evenveel als studenten in een soortgelijke situatie.

Dit argument voor, gaat niet op, want dat onderscheid wordt nog steeds gemaakt. Kijk maar eens naar de Leidse regeling.

En over de kosten: kost een jaar master nou echt bijv. 10.000 euri?

En over de bezuiniging: over hoeveel mensen hebben we het eigenlijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lampje



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 33


BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allen,

Alleen al vanwege het gemak waarmee de regeling te omzeilen is, vind ik hem stompzinnig. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik me nu pas ben gaan realiseren wat mijn tweede master de samenleving wel niet kost Wink @John Locke, een master bij de UL kost idd 14.000 euro, tenzij je een bètamaster doet want die zijn nóg duurder. Geen kattepis dus!

Volgens mij heb ik een beter idee: waarom mag niet iedereen een x-aantal jaren, bijvoorbeeld 6 of 7, studeren tegen het lage tarief? Als het je lukt om in die tijd twee studies te doen: te gek, dat zou je niet meer moeten kosten! Ik vind het ergerlijk dat iemand die 7 jaar over één studie doet, minder collegegeld hoeft te betalen dan iemand die in 7 jaar tijd 2 studies afrondt. 7 jaar is ook de periode dat je kunt lenen bij de IB-groep (of wat voor miljoenenverslindende nieuwe naam het volstrekt identieke instituut nu weer gekregen heeft), dus dan ligt dat voor iedereen binnen bereik.

Groetjes,
Lampje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 24 apr 2010 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er een overgangsregeling voor mensen die al een graad hebben en die nu al een eindje in de tweede studie zitten?

Ik vind het echt bizar. Als het dan al om geld nodig hebben gaat, laat dan iedereen (dus ook de mensen die voor het eerst beginnen) een beetje meer betalen. Daarmee dek je denk ik de groep die een tweede studie doet heel goed af.

Het word je zo langzamerhand wel héél moeilijk gemaakt om als oudere jongere c.q. jongere oudere nog te gaan studeren. Niet alleen omdat die collegegelden bizar omhoog vliegen hoor. Maar het begint er toch steeds meer op te lijken dat het einde van het avondonderwijs ook in zicht is. Heel jammer!!!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
De argumenten die jij onder tegen schrijft vind ik zwaarder wegen dan de argumenten die jij onder voor schrijft. Het lijkt echter wel zo dat die argumenten tegen voor een groot deel kunnen worden weggenomen wanneer wel de gedachte in stand wordt gelaten om tweede studies hoogdrempeliger te maken, maar de inhoud en uitvoering van die wet zou worden aangepast.


Dus als ik het goed begrijp ben je wel voor de "ratio" of de gedachtengang achter de wet maar niet voor de manier zoals die nu in stand is gelaten? Met eventuele veranderingen zou het wel deugdzaam zijn? Toch is de wet zonder de aanpassingen aangenomen.

MikkieMuis schreef:
daarnaast is die wet heel makkelijk te omzeilen waarbij ik denk aan mijn eigen voorbeeld.

het niet ophalen van het diploma in de ene studie en intussen rustig de andere studie afmaken. aan het einde beide diploma's ophalen.

kan natuurlijk alleen indien men direct doorstudeert na de ene studie en het betreffende eerste diploma niet nodig heeft om de 2de studie aan te vatten.


Inderdaad de wet is heel makkelijk te omzeilen en zolang ze geen maatregelen nemen voor studenten die nu zo te werk gaan is de wet niet effectief te noemen. Nog een reden tegen.

John Locke schreef:
Dit argument voor, gaat niet op, want dat onderscheid wordt nog steeds gemaakt. Kijk maar eens naar de Leidse regeling.

En over de kosten: kost een jaar master nou echt bijv. 10.000 euri?

En over de bezuiniging: over hoeveel mensen hebben we het eigenlijk?


Ja hoor Persoon A van 25 die al een bachelor heeft afgerond gaat evenveel betalen als Persoon B van 31 jaar die al een bachelor heeft afgerond.

Masters gaan tussen de 14.000 en 17.000 euro kosten, ietsjes meer dan jij opnoemt. Kijk maar naar die Leidse regeling waar jij zelf aan refereert Wink

Hoeveel mensen? Alle mensen die nu studeren en nadenken over een vervolgstudie maar ook alle toekomstige studenten van Nederland die dezelfde gedachten hebben.

lampje schreef:
Hoi allen,

Alleen al vanwege het gemak waarmee de regeling te omzeilen is, vind ik hem stompzinnig. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik me nu pas ben gaan realiseren wat mijn tweede master de samenleving wel niet kost Wink @John Locke, een master bij de UL kost idd 14.000 euro, tenzij je een bètamaster doet want die zijn nóg duurder. Geen kattepis dus!

Volgens mij heb ik een beter idee: waarom mag niet iedereen een x-aantal jaren, bijvoorbeeld 6 of 7, studeren tegen het lage tarief? Als het je lukt om in die tijd twee studies te doen: te gek, dat zou je niet meer moeten kosten! Ik vind het ergerlijk dat iemand die 7 jaar over één studie doet, minder collegegeld hoeft te betalen dan iemand die in 7 jaar tijd 2 studies afrondt. 7 jaar is ook de periode dat je kunt lenen bij de IB-groep (of wat voor miljoenenverslindende nieuwe naam het volstrekt identieke instituut nu weer gekregen heeft), dus dan ligt dat voor iedereen binnen bereik.

Groetjes,
Lampje


Dat zou helemaal mooi zijn. Helaas wordt studeren steeds minder aantrekkelijk. Vroeger kreeg je 6 jaar studiefinancering als basis, had je geen onderscheid tussen week of weekend ov maar was deze gewoon altijd geldig. En nu wordt de tweede studie en het collegetarief aangepast en straks wordt de studiefinanciering helemaal een lening. Nou ja, dat laatste is een plan.

tikSimone schreef:
Is er een overgangsregeling voor mensen die al een graad hebben en die nu al een eindje in de tweede studie zitten?

Ik vind het echt bizar. Als het dan al om geld nodig hebben gaat, laat dan iedereen (dus ook de mensen die voor het eerst beginnen) een beetje meer betalen. Daarmee dek je denk ik de groep die een tweede studie doet heel goed af.

Het word je zo langzamerhand wel héél moeilijk gemaakt om als oudere jongere c.q. jongere oudere nog te gaan studeren. Niet alleen omdat die collegegelden bizar omhoog vliegen hoor. Maar het begint er toch steeds meer op te lijken dat het einde van het avondonderwijs ook in zicht is. Heel jammer!!!


Volgens mij mag je - als overgangsregeling - nog een jaar tegen het normale collegeld tarief studeren maar als die graad eenmaal is afgerond en je begint aan een nieuw collegejaar met alleen nog het plan om de tweede studie af te ronden; dan betaal je het hogere "instellingsgeld" tarief.

En inderaad, hier worden drempels opgeworpen om een tweede studie te doen. Dat is mijn punt precies. Dan moeten mensen overwegen of ze het kunnen betalen om een tweede studie te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is de overgangsregeling voor de UL. Kijk vooral ook onderaan de tekst voor het stroomschema, dan kun je gelijk zien welke situatie voor jou geldt...

En o ja, het is natuurlijk niet zo dat een student E 14.000,- kost per jaar. In juli en augustus wordt er geen les gegeven en is er niemand op de uni, de docenten zijn echt ook niet allemaal van topniveau en de faciliteiten zijn relatief simpel. Daarnaast zou de prijs van E 14.000,- dan een prijs zijn waarin het voordeel van veel studenten (een soort meerstuksprijs) al zou zijn verrekend.... Dus dan zou de echte prijs per persoon iets van bijv. E 18.000,- moeten zijn en dat lijkt me sterk.
Nee, men wil gewoon een bepaald soort studenten weg hebben van de uni.. Zo worden er steeds meer deeltijdstudies afgeschaft....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Britttt



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk eerlijk gezegd dat 'we' dat wel degelijk kosten per jaar. Het gaat niet alleen om de docenten in hun 'lestijd', maar ook om bijvoorbeeld het voorbereiden van colleges en nakijken van tentamens e.d.

Daarnaast moet er ook nog ergens lesgegeven worden, dat gebouw moet worden schoongemaakt, verwarmd, verlicht, onderhouden....

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar jullie snappen mijn punt wel, denk ik!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja wel hoor, mensen realiseren zich vaak niet "hoe duur" studeren daadwerkelijk is. En dat is een flink stuk duurder dan wij allemaal denken Wink Bovendien als de overheid het niet meer financiert dan moeten de kosten ergens vandaan worden gehaald.

Bijvoorbeeld op het KOG in Leiden is de verhouding personeel en student 1 op de 10. Alle studenten betalen ongeveer tussen de 1500 en 1700 euro collegeld eenmalig per jaar. Als je uitrekent dan verdient de full-time personeel - van administratief tot een werkgroepdocent - dat bedrag netto per maand. Er zijn twaalf maanden in het jaar, terwijl van hetzelfde geld maar 10 maanden het salaris van het personeel betaald kan worden.

En dan heb ik het nog niet over de overige kosten zoals de salarissen van hoogleraren die echt een flink stuk hoger zijn, het onderhoud, de faciliteiten, onderwijsvernieuwing en de kosten die Britt opnoemt. En ga zo maar door Wink

Bovendien wat denk je dat het bestuur opstrijkt van de universiteit Leiden. Die hoge heren die zitten in dat mooie gebouw als je via rapenburg naar het KOG loopt. Dan zul je pas schrikken Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, misschien is dat hoger dan ik denk. Maar laten we het er maar op houden dat het lastig blijft om goed te bepalen wat een student kost.. Ik vraag me sterk af of er uberhaupt wel een berekening is gemaakt en ik zou hem dan wel willen zien....

Er zijn over de kosten van het collegegeld namelijk nog wel wat vragen te stellen, bijv.:
- waarom kost een bachelor van 3 jaar per jaar duizenden euri minder dan een master van 1 jaar?

Maar goed, het is zoals het is op dit moment.... Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: za 01 mei 2010 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is nog zo'n "nadeel" van de wet, elke universiteit kan zijn eigen berekening maken naar eigen inzicht/willekeur. De ene universiteit kan 25.000 euro vragen en de ander 5.000 euro voor, bijvoorbeeld een bachelor jaar die uiteindelijk dezelfde titel heeft. Ook kan er onderscheid worden gemaakt tussen studenten die al studeren aan de universiteit van Leiden of toekomstige studenten etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 01 mei 2010 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet al wel een universitair niveau hebben om te begrijpen hoe het werkt.

Zie hier de Leidse regeling.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
John Locke

John Locke

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 343


BerichtGeplaatst: za 01 mei 2010 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon simpel het stroomschema onderaan volgen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KMvdB

KMvdB

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 71


BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand al hoe ze dit doen op de EUR (Erasmus Universiteit Rotterdam)... Wat ik van hun website haal is dat ze daar nog steeds gewoon de normale tarieven hanteren


http://www.eur.nl/essc/in_en_uitschrijven/collegegeld/collegegeldtarieven_2010_2011/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds