Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 6:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Twee verdachten: beiden zelfde advocaat
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
creugers



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 17:13    Onderwerp: Twee verdachten: beiden zelfde advocaat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kennis van mij is opgepakt voor het plegen van diefstallen etc, samen met een goede vriend. Beiden zijn hiervoor opgepakt, en tot mijn verbazing hebben beiden de zelfde advocaat. In hoeverre kan een advocaat dan nog partijdig zijn? Mag dat zomaar dat je vriend dezelfde advocaat heeft in dezelfde zaak als de vriend van mijn vriend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie het probleem niet? Of beschuldigen ze elkaar?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
creugers



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zie het probleem niet? Of beschuldigen ze elkaar?

Ik heb geen idee. Maar een advocaat kan toch niet onpartijdig zijn als deze twee verdachten in één en de zelfde zaak verdedigd? Maar als ik je opmerking goed begrijp: Als ze beiden het zelfde verklaren is er geen vuiltje aan de lucht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een advocaat hoeft niet onpartijdig te zijn, daar zijn de rechter en ook de OvJ voor. Als de twee verdachten elkaar beschuldigen of op essentiële punten tegenspreken wordt het wel wat lastiger.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de hacker



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lijkt mij een geval van (potentieel) tegenstrijdig belang.

Regel 7 lid 1 Gedragsregels
1. De advocaat mag zich niet met de behartiging van de belangen van twee of meer partijen belasten indien de belangen van deze partijen tegenstrijdig zijn of een daarop uitlopende ontwikkeling aannemelijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, er is dus inderdaad zo'n regel. De regel komt aardig overeen met wat mij logisch lijkt.

In het hier beschreven geval zie ik nog steeds niet zo snel tegenstrijdige belangen, al hangt het natuurlijk af van de details. Ik laat het maar aan de advocaat over Wink
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
creugers



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de hacker schreef:
lijkt mij een geval van (potentieel) tegenstrijdig belang.

Regel 7 lid 1 Gedragsregels
1. De advocaat mag zich niet met de behartiging van de belangen van twee of meer partijen belasten indien de belangen van deze partijen tegenstrijdig zijn of een daarop uitlopende ontwikkeling aannemelijk is.

Ok, maar stel.... Een van de twee ontrekt zich uit detentie. De ander komt dit uiteraard ook te weten via vrienden/kennissen die op bezoek komen, brieven van de partij die zich onttrokken heeft etc. Zodra deze weer wordt opgepakt, mag de advocaat (ze hebben immers dezelfde advocaat) de ander dan inlichten dat de ander weer is opgepakt? Of dient de advocaat beiden als afzonderlijke cliënt te beschouwen, en mag vanwege zijn/haar beroepsgeheim geen informatie verstrekken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat moet zich aan zijn beroepsgeheim houden. Wat hij met nr 2 bespreekt kan hij niet aan nr 1 vertellen en omgekeerd.

Dat de ander weer is opgepakt kan die ander zelf wel aan nr 1 vertellen, toch? Dat opgepakt zijn kan op zich vrij neutrale informatie zijn, maar je kunt je voorstellen dat er ook gevallen denkbaar zijn waarin het opgepakt zijn van iemand vrij belangrijk is voor een bijvoorbeeld nog vrij rondlopende en niet zo in de kijker staande verdachte. De advocaat doet er dus verstandig aan om alle twijfel te vermijden en gewoon geen info over nr 1 aan nr 2 te verstrekken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
creugers



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De advocaat moet zich aan zijn beroepsgeheim houden. Wat hij met nr 2 bespreekt kan hij niet aan nr 1 vertellen en omgekeerd.

Dat de ander weer is opgepakt kan die ander zelf wel aan nr 1 vertellen, toch? Dat opgepakt zijn kan op zich vrij neutrale informatie zijn, maar je kunt je voorstellen dat er ook gevallen denkbaar zijn waarin het opgepakt zijn van iemand vrij belangrijk is voor een bijvoorbeeld nog vrij rondlopende en niet zo in de kijker staande verdachte. De advocaat doet er dus verstandig aan om alle twijfel te vermijden en gewoon geen info over nr 1 aan nr 2 te verstrekken.


Hmmm als ik het dus goed begrijp kan ik als ik gedetineerd zit samen met een kennis, en die kennis ontrekt zich aan detentie, en we hebben samen dezelfde advocaat, hem dus niet vragen of mijn kennis alweer is opgepakt? Immers gedetineerden kunnen elkaar onderling niet bellen in de huizen van bewaring. Net zo min dat ik mijn kennis die momenteel gedetineerd zit niet kan bellen, met uitzondering als er iets ernstigs is gebeurd zoals onlangs het overlijden van mijn vader, en nauwelijks drie weken later haar vader. In beide gevallen werd het slechte nieuws aan haar doorgegeven, waarna ze terug mocht bellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vragen kan altijd, maar of je een antwoord krijgt is een tweede. Dat hangt van de advocaat af en van de omstandigheden van het geval.

En in de casus die jij schetst is er nog wel een manier om zelf aan die wetenschap te komen: bel vanuit het HvB het telefoonnummer van de niet-teruggekeerde kennis en kijk of hij opneemt. Wink Of bel de partner of een wederzijdse goede vriend. Die weten het vast ook wel.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
creugers



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 35


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Vragen kan altijd, maar of je een antwoord krijgt is een tweede. Dat hangt van de advocaat af en van de omstandigheden van het geval.

En in de casus die jij schetst is er nog wel een manier om zelf aan die wetenschap te komen: bel vanuit het HvB het telefoonnummer van de niet-teruggekeerde kennis en kijk of hij opneemt. Wink Of bel de partner of een wederzijdse goede vriend. Die weten het vast ook wel.
Beidfen hebben Arthur Voncken uit Maastricht als advocaat, en daarvan is bekend dat het een van de betere is die je als verdachte kunt hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds