|
Auteur |
Bericht |
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 10:46 Onderwerp: |
|
|
Uiteindelijk wordt de notoire zwartrijder voor de rechter gebracht vanwege niet betalen van de vele boetes opgelegd in het openbaarvervoer. Heeft de rechter in deze de mogelijkheid een dwangsom op te leggen? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 13:16 Onderwerp: |
|
|
Nee, de rechter kan geen dwangsom opleggen.
Opleggen dwangsom is een bevoegdheid van een bestuursorgaan. De rechter kan alleen toetsen of op de juiste wijze van die bevoegdheid is gebruik gemaakt.
Guillaume, het is duidelijk dat dit je interesseert. Als je meer van bestuursrecht wilt weten kun je het beste een boek aanschaffen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 13:48 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Guillaume, het is duidelijk dat dit je interesseert. Als je meer van bestuursrecht wilt weten kun je het beste een boek aanschaffen. |
Ik heb meerdere boeken gelezen, geleend in de universiteitsbibliotheek.
Over het specifiece onderwerp toezichthouder/BOA in het openbaarvervoer is weinig te vinden. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 14:03 Onderwerp: |
|
|
Guillaume58 schreef: | Ik heb meerdere boeken gelezen, geleend in de universiteitsbibliotheek. Over het specifiece onderwerp toezichthouder/BOA in het openbaarvervoer is weinig te vinden. |
Ok, maar als je wilt weten over wat bestuursorganen kunnen doen, wat de bestuursrechter kan doen, wat begrippen als bestuursdwang, toezicht en dwangsom inhouden, dan is een boek over bestuursrecht de aangewezen weg.
Wanneer je een specifieke gerichte vraag hebt kunnen wij die hier natuurlijk proberen te beantwoorden, maar ik heb sterk dat de indruk dat je het hele systeem van de Wet personenvervoer 2000 wilt overzien. Dat lukt alleen goed als je eerst weet hoe de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in elkaar steekt. Dit is een heel groot onderwerp.
Toezichthouders hebben bijvoorbeeld niet direct te maken met het opleggen van bestuursdwang of een last onder dwangsom, maar ik denk dat het voor jou, zonder goede basis, heel lastig is om te zien dat een dwangsom niet een boete is. Ja, het gaat allebei om geld betalen, maar het zijn andere begrippen. In het recht plak je op een begrip een label, en dat label staat dan voor een heel complex van regels. Pas wanneer je je daar echt in hebt verdiept zul je begrijpen waarom ik er bijvoorbeeld steeds weer op hamer dat je het uitoefenen van bestuursdwang niet moet verwarren met het houden van toezicht, dat iemand die bestuursdwangbevoegdheid heeft geen toezichthouder is.
Want hier lopen we steeds vast. Ik zeg dwangsom, jij denkt boete. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: zo 01 okt 2006 10:36 Onderwerp: Re: Wp2000 art. 93 |
|
|
Guillaume58 schreef: | Onze Minister is bevoegd tot toepassing van bestuursdwang ter handhaving van de bij of krachtens deze wet gestelde verplichtingen.
Dit art. geeft de minister toch de bevoegdheden die de toezichthouder o.g.v. art. 70-74 Wp2000 ook heeft? |
Ik zal zelf trachten antwoord te geven op deze vraag.
Het betreft hier ondermeer regels ter voorkoming van oneerlijke concurrentie door de vervoersbedrijven. Aangenomen mag worden dat dit dwangmiddel in de praktijk niet of nauwelijks zal hoeven worden toegepast. Als er sprake is van een overtreding, heeft het vervoerbedrijf het zelf in de hand om oplegging van een dwangsom te voorkomen, door alsnog de voorschriften na te leven. Overigens vloeit uit Awb art. 5:24 voort dat het OV-bedrijf in de dwangsombeschikking altijd een termijn krijgt om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: vr 20 okt 2006 15:54 Onderwerp: |
|
|
In het huidige stelsel wordt openbaar vervoer niet verricht op grond van een wettelijke verplichting – waaraan een aantal voorwaarden is gesteld – maar op grond van verkregen rechten. Op basis van deze rechten kunnen de vervoersbedrijven vervoersovereenkomsten aangaan met de reizigers.
NS heeft daarvoor het ARV. In wezen gaat de reiziger dus een contract aan met NS.
De boete die de conducteur oplegt wegens het niet in bezit zijn van een geldig kaartje is dus gebaseerd op dat ARV.
Dit houdt dus in dat de boetebevoegdheid van de conducteur gebaseerd is op een privaatrechtelijke overeenkomst. Dat lijkt mij vreemd. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 20 okt 2006 16:36 Onderwerp: |
|
|
Mag het dan niet gelden als boetebeding zoals vermeld in de overeenkomst? Voor elke keer niet nakomen geldt een boete van X? Je kunt zo'n beding toch gewoon opnemen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: vr 20 okt 2006 17:17 Onderwerp: |
|
|
Art 101 juncto art 70 Wet personenvervoer 2000 stelt het zonder geldig kaartje rijden gewoon strafbaar als overtreding. Ten hoogste 2 maanden of geldboete van de 2e categorie.
Art 102 bepaalt dat bij algemene maatregel van bestuur (dat zal dat besluit personenvervoer zijn) kan worden bepaald dat het recht op bovengenoemde strafvervolging kan worden afgekocht door het betalen van een geldsom aan de vervoerder.
Dit is geen privaatrechtelijke overeenkomst. Dat kun je overigens al afleiden uit de omstandigheden: als je zonder kaartje reist wordt je juist beboet voor het niet hebben afgesloten van een vervoersovereenkomst. Zonder publiekrechtelijke bepalingen, dus op basis van alleen het privaatrecht, zou de vervoerder hooguit een actie uit onrechtmatige daad of ongerechtvaardigde verrijking kunnen instellen. Het zou lastig kunnen zijn om in dat geval de schade aan te kunnen tonen, bijvoorbeeld wanneer het vervoermiddel lang niet vol zat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 11:25 Onderwerp: ARV |
|
|
Algemeen Reglement Vervoer (Amvb), berust op art. 116 Spoorwegwet.
In de Handreiking voor reis- en verblijfsverboden in het
openbaarvervoer lees ik op pagina 22: "het ARV is na de inwerkingtreding van de Spoorwegwet gebaseerd op artikel 116 van de nieuwe Spoorwegwet. Dat heeft tot gevolg dat overtreding van artikel 5 ARV niet meer rechtstreeks strafbaar is." |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 15:57 Onderwerp: |
|
|
De strafbaarstelling van "verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang" is nu gebaseerd op de in art 72 juncto 74 wet personenvervoer 2000 bedoelde AMvB, te weten het besluit personenvervoer 2000. Zie art 52 en 53 van dat besluit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 14:36 Onderwerp: |
|
|
Dat Bp2000 art. 52 van toepassing is, is duidelijk.
Het vervolg in deze zelfde handreiking is minder duidelijk.
Het Metroreglement en het Tramreglement blijven gebaseerd op de
Spoorwegwet 1875 en de Locaalspoor- en Tramwegwet.
Genoemd worden dezelfde gedragingen en handelingen zoals bij het ARV
vermeld.
Is overtreding van de 78 en 79 van het metroreglement en overtreding
van het tramreglement artikelen 80 en 81 wel rechtstreeks strafbaar?
De site van de inspectie Verkeer&waterstaat www.ivw.nl verschaft duidelijkheid. Het betreft reglementen die nog steeds vallen onder de Spoorwegwet 1875.
Laatst aangepast door Guillaume58 op zo 22 okt 2006 17:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 17:05 Onderwerp: spoorwegwet 1875 |
|
|
??? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 23:07 Onderwerp: |
|
|
Guillaume58 schreef: | Is overtreding van de 78 en 79 van het metroreglement en overtreding van het tramreglement artikelen 80 en 81 wel rechtstreeks strafbaar? |
Geen idee. In ieder geval zijn de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit personenvervoer 2000 net zo goed van toepassing op tram, bus en metro. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: wo 25 okt 2006 20:26 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Dit is geen privaatrechtelijke overeenkomst. Dat kun je overigens al afleiden uit de omstandigheden: als je zonder kaartje reist wordt je juist beboet voor het niet hebben afgesloten van een vervoersovereenkomst. Zonder publiekrechtelijke bepalingen, dus op basis van alleen het privaatrecht, zou de vervoerder hooguit een actie uit onrechtmatige daad of ongerechtvaardigde verrijking kunnen instellen. Het zou lastig kunnen zijn om in dat geval de schade aan te kunnen tonen, bijvoorbeeld
wanneer het vervoermiddel lang niet vol zat. |
Uit AVR-NS art. 8.8
De Reiziger die het Vervoerbewijs waarvan hij moet zijn voorzien,
desgevraagd ter controle op eerste vordering niet vertoont of overhandigt
of een onbevoegd of anderszins bewerkt Vervoerbewijs gebruikt, een
Vervoerbewijs misbruikt of de controle van Vervoerbewijzen belemmert of
verhindert, is op vordering van Vervoerder een door de minister van
Verkeer en Waterstaat vastgesteld bedrag verschuldigd aan de Vervoerder naast de verschuldigde (aanvullende) vervoerprijs.
De reiziger gaat met het kopen van een kaartje, feitelijk pas met het instappen in het openbaar vervoer, een vervoersovereenkomst aan.
Onderdeel van deze overeenkomst zijn de vervoervoorwaarden. AVR-NS maken deel uit van de vervoersovereenkomst.
Men zou dus kunnen stellen dat een reiziger die géén kaarje heeft gekocht, géén vervoersovereenkomst is aangegaan en vervolgens de AVR-NS niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
Guillaume58
Leeftijd: 63 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 63
|
Geplaatst: wo 25 okt 2006 20:53 Onderwerp: |
|
|
Echter dat is niet zo daar het Bp2000 van toepassing is.
Laatst aangepast door Guillaume58 op di 31 okt 2006 18:56, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
|