Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toekomstig inkomen belasten?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2016 20:26    Onderwerp: Toekomstig inkomen belasten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Vandaag kreeg ik een voorlopige aanslag 2016. Het bedrag daarvan is volledig gebaseerd op 'rendementsheffing' over mijn spaarrekeningen. Die rente wordt echter pas in januari 2017 ontvangen. Ik ben uiteraard niet van plan om de fiscus een volledig jaar aan belastingen voor te financieren ("te voorfinancieren"?).

Is er ergens in de wet geregeld dat het niet de bedoeling is dat van de belastingbetaler wordt geëist om zijn belastingen voor te financieren?

Misschien artikel 10 EVRM: recht op eigendom?

Groet,

Jeroen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016 1:37    Onderwerp: Re: Toekomstig inkomen belasten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Vandaag kreeg ik een voorlopige aanslag 2016. Het bedrag daarvan is volledig gebaseerd op 'rendementsheffing' over mijn spaarrekeningen. Die rente wordt echter pas in januari 2017 ontvangen.

"Die rente"?

De belasting wordt niet geheven over de ontvangen rente, maar over het fictieve rendement. Waar je je geld hebt gestald en op welke datum je daarover rente krijgt uitbetaald is niet relevant.

Quote:
Is er ergens in de wet geregeld dat het niet de bedoeling is dat van de belastingbetaler wordt geëist om zijn belastingen voor te financieren?

De voorlopig aanslag is in de wet geregeld. Zie art. 13 Awr.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016 9:43    Onderwerp: Re: Toekomstig inkomen belasten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De belasting wordt niet geheven over de ontvangen rente, maar over het fictieve rendement. Waar je je geld hebt gestald en op welke datum je daarover rente krijgt uitbetaald is niet relevant.


Het fictieve rendement wordt lineair gedurende het jaar opgebouwd, dus dan nog is vooraf belasten vreemd. Op dit moment heb ik nauwelijks fictief rendement over 2016 opgebouwd, maar ze vragen wel om nu al 100% af te tikken.

Stel je voor dat je de volgende brief zou krijgen: "Uit onze gegevens blijkt dat uw dienstbetrekking in 2016 wordt voortgezet, de over uw salaris verschuldigde belasting bedraagt 26.857 euro. Aangezien uw spaartegoeden toereikend zijn om deze belasting te voldoen, zal volgens deze voorlopige aanslag het verschuldigde bedrag van 26.857 euro voor 25 februari op de rekening van de fiscus moeten staan".

Volgens Art 13 AWR is dit dus gewoon mogelijk.

Maar dan sta je toch wel even met je oren te klapperen of ze helmaal gek zjin geworden bij de fiscus? Het is een exacte parallel met mijn 'rente' situatie, het principe telt en niet de bedragen. Of je je belastingen maar even wilt voorfinancieren...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 23 jan 2016 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom mag je de voorlopigheid aanslag ook in termijnen betalen.
Dan verspreid je het over het jaar en heb je dus wél het inkomen gekregen of rendement opgebouwd.

Die brief die je als voorbeeld krijgt, krijgen veel mensen.
Vandaar de mogelijkheid om in termijnen te betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016 1:37    Onderwerp: Re: Toekomstig inkomen belasten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Quote:
De belasting wordt niet geheven over de ontvangen rente, maar over het fictieve rendement. Waar je je geld hebt gestald en op welke datum je daarover rente krijgt uitbetaald is niet relevant.


Het fictieve rendement wordt lineair gedurende het jaar opgebouwd, dus dan nog is vooraf belasten vreemd. Op dit moment heb ik nauwelijks fictief rendement over 2016 opgebouwd, maar ze vragen wel om nu al 100% af te tikken.

Zie hilde12's antwoord.

Quote:
Stel je voor dat je de volgende brief zou krijgen: "Uit onze gegevens blijkt dat uw dienstbetrekking in 2016 wordt voortgezet, de over uw salaris verschuldigde belasting bedraagt 26.857 euro.

En precies zo werkt het ook, behalve dat de fiscus gewoon uitgaat van je inkomen over het vorige jaar of de voorgaande jaren en niet zal uitzoeken of je werkgever van plan is je te ontslaan. Als je weet dat je dit jaar beduidend minder zult verdienen dan waar de fiscus van uitgaat, dan kun je aan de bel trekken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de antwoorden. Het in termijnen betalen 'makes sense' nog even afgezien van de grondslag voor dit soort belastingen, maar dat is een hele andere discussie. Ik krijg altijd enorme jeuk van onze fiscus.

Even een aanvullend vraagje: er staat in de brief dat je in 11 gelijke termijnen kan betalen. De term termijn kan denk ik alleen 'tijdvak' betekenen, bijvoeglijk naamwoord gelijke slaat alleen op 'termijn', dus de zin zegt niets over het bedrag dat je in elk van de termijnen overmaakt. Als ik 10 maanden steeds een dubbeltje betaal en de elfde maand de rest, dan heb ik precies volgens de formulering van de brief gehandeld, toch?

Zelfs al zouden ze met gelijke termijnen gelijke geldbedragen bedoelen, dan nog klopt het niet. Het bedrag is niet door 11 te delen, dus als ik dan aan de precieze formulering van de brief voldoe komen een paar centen tekort...

Had ik al gezegd dat ik het echt helemaal heb gehad met onze fiscus? Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de Van Dale betekent termijn drie dingen:

Quote:
Betekenis ' termijn '
Je hebt gezocht op het woord: termijn.

ter·mijn (de; m; meervoud: termijnen)
1
bep. hoeveelheid tijd; periode
2
gezette tijd: binnen de vastgestelde termijn
3
vastgesteld deel van een som als gedeeltelijke betaling: in zes termijnen betalen


bron: http://vandale.nl/opzoeken?


Hier betekent het het laatste.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2016 2:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Even een aanvullend vraagje: er staat in de brief dat je in 11 gelijke termijnen kan betalen. De term termijn kan denk ik alleen 'tijdvak' betekenen, bijvoeglijk naamwoord gelijke slaat alleen op 'termijn', dus de zin zegt niets over het bedrag dat je in elk van de termijnen overmaakt. Als ik 10 maanden steeds een dubbeltje betaal en de elfde maand de rest, dan heb ik precies volgens de formulering van de brief gehandeld, toch?

Laat ik het zo zeggen: de fiscus schat je intelligenter in dan je je in bovenstaande alinea voordoet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds