Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 11:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toekennen ligplaatsen en aanlegzones
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bart_astrid



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 20:25    Onderwerp: Toekennen ligplaatsen en aanlegzones Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden

Op zoek naar raad komen we hier terecht, het betreft een mogelijk conflict met de havendienst van de gemeente Utrecht.

Afgelopen februari zijn mijn vriendin en ik naar een fantastich leuk huisje verhuisd in Utrecht, aan het water.
We hebben een forse prijs betaald, mede door de waterligging.

Nu blijkt dat we ons bootje niet mogen aanleggen aan onze tuin.
In tegenstelling tot onze gedachte bij aankoop dat we aan onze tuin mochten aanleggen wat we wilden, en het gemeentelijk document beleid recreatievaart (waarin wordt aangegeven dat huizen met een tuin grenzend aan water in principe een boot tot 4,5 meter aan mogen leggen) wordt in de havenatlas ons stukje water niet aangemerkt als een aanleggebied(rode zone) en derhalve heeft de havendienst onze boot voorzien van een briefje.

Nog geen 10 meter verderop is een laad/loszone aangewezen waar wel permanent flinke boten liggen (onze boot is 4 meter, er liggen daar jachten van om en nabij 9-10 meter).
Het argument dat onze boot de vaarbreedte zou versmallen is daarmee wat ons betreft niet realistisch. Bovendien zijn aan de overzijde ligplaatsen met vergunning.
Een kleine kilometer verder is een rij huizen (het gaat bij ons om 4 huizen, daar om een 15-tal) waar de boot bovendien wel vrij aangelegd mag worden (daar is wel een aanlegzone).

De buurman heeft het probleem omzeild door zijn boot net boven het water te hijsen en is vandaag niet gesommeerd zijn boot te verwijderen waar wij wel een briefje aan onze boot geniet (!) vonden.

Er is geen enkele functionele reden waarom onze boot hier niet zou kunnen liggen, in onze optiek is er geen verschil met het begin van het kanaal en is er geen logische redering in termen van het versmallen van de vaarweg of iets dergelijks te vinden als bezwaar.

Mijn vraag is; hoe kunnen wij het beste de betreffende ambtenaren overtuigen van het feit dat onze boot hier gewoon kan liggen?
Ik vind het zo kinderachtig om net als de buurman de boot 10cm boven het water te moeten hangen om de regels te omzeilen..Kunnen we de gemeente beroepen op redelijkheid (of hoe we dat ook kunnen noemen).
Niemand die de locatie komt bekijken zou met droge ogen kunnen beweren dat een boot neerleggen hier op wat voor manier dan ook hinder kan veroorzaken.

Meer informatie over de situatie kan ik uittekenen/ laten zien op foto`s..

Iedere feedback wordt gewaardeerd!

Bart en Astrid
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het begrijp is het verschil tussen jullie huis en bootje dat er niet mag liggen en alle andere huizen met bootjes die er wel mogen liggen, dat in de havenatlas jullie stukje water niet wordt aagemerkt als een aanleggebied.

Nu ken ik niet precies de juridische status van de havenatlas, maar als de havenatlas inderdaad bepaalt waar wel en waar geen bootje mag liggen, dan kun je nog zo vaak roepen dat de buren het wel mogen, dat zal je niet helpen. Aan par. 2.1 van de Havenverordening te zien klopt dit aardig.

Vergelijk het met een bestemmingsplan. Als ik een stuk grond heb dat zich in niets onderscheidt van het stuk grond van mijn buurman, behalve dat hij er wel een huis op mag bouwen maar ik niet, dan kan ik nog zo lang roepen dat niemand met droge ogen kan beweren dat er geen huis op mijn grond past, ik schiet er niets mee op.

Misschien kun je proberen bij het bevoegde orgaan een verzoek te doen om de havenatlas te wijzigen. Geen idee wat daarvoor de criteria zijn.

Mocht dat er niet in zitten, dan kun je proberen uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn om de koop van het huisje te ontbinden, of een deel van de koopprijs terug te krijgen. Dat zal onder meer afhankelijk zijn van de vraag of jullie voldoende hebben ondernomen om je op de hoogte te stellen van de juridische status van dat stuk water en hoe duidelijk het moet zijn geweest voor de verkoper dat jullie het zo belangrijk vonden dat het bootje voor het huis mag liggen.

Dat jullie extra voor het huisje hebben betaald hoeft de gemeente zich in ieder geval niet aan te trekken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bart_astrid



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie.

Het feit dat we meer betaald hebben doet niet zozeer terzake daar we buiten het bootje gewoon voor de locatie betaald hebben.
Over wel of geen boot aanleggen is nooit gesproken...leek ons vrij logisch, zeker omdat de situatie voor 2007 anders geweest is (er hebben altijd bootjes gelegen). Dit terzijde.

We gaan een poging doen een verzoek tot wijziging van de havenatlas.
In ieder geval een verzoek tot het geven van een motivatie van het niet toewijzen van ligplaatsen op onze locatie (dit is de overheid burgers neem ik aan verplicht?)

Tips of voorbeelden van een document voor een dergelijk verzoek zijn meer dan welkom!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds