Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tips voor in verzet gaan tegen strafbeschikking
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Close4U



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018 10:42    Onderwerp: Tips voor in verzet gaan tegen strafbeschikking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Onlangs een ontzettende stommiteit begaan waar ik, direct al, veel spijt van heb. Ik heb thuis een Workmate (zo'n werkbankje) waar van die kunststof doppen op zitten, klemsteunen genaamd. Bij de Gamma ca 6 euro voor 4 stuks. Ik was echter in de Hornbach, maar desgevraagd bleek dat ze die onderdelen niet los in het assortiment hebben. Ik zag enkele showroom Workmates staan en heb (ik weet het, heel stom) daar toen in 'n opwelling een setje klemsteunen uitgenomen en in mijn jaszak gestopt. Toen ik de overige spullen afrekende bij de kassa, werd ik aangehouden door 2 beveiligers. Het blijkt dat ze daar een zeer geavanceerd camera systeem hebben.

Nou, het circus kwam toen op gang. Ik bekende direct, bood excuses aan en betuigde spijt, maar het mocht allemaal niet meer baten. Werd in een hokje apart gezet. Lang wachten, geen communicatie, beveiligers (overigens het enige spaarzame contact) heel zakelijk. Uiteindelijk de mededeling dat de politie zou komen. Gebeurde ook en afgevoerd naar een bureau. Daar volgde het volledige protocol van fouilleren, alle persoonlijke spullen inleveren, foto's en vingerafdrukken, de cel in (!), mocht later met een advocaat spreken, werd verhoord, heb weer alles bekend en mocht 6 uren na het eigenlijke voorval huiswaarts keren. Totaal overrompeld en 'n flinke kater. De schade:

- €181,- aan afhandelingskosten. Rekening komt nog, maar waarschijnlijk aan Hornbach te voldoen.
- Eén jaar winkelontzegging voor alle Hornbach vestigingen in het land
- €200,- boete middels strafbeschikking OM
- Aantekening in het justitieel register
- Behoorlijke deuk in mijn ego en totale kater ervan

Ik weet het, alle strafmaatregelen, het is allemaal volgens de wet. Boetes winkeldiefstal gaan vanaf 200 euro voor een first offender. En dat ben ik zeker. Toch zit het me niet lekker in relatie tot het bedrag van 6 euro waar het in feite over ging. Hornbach stelt dat ze geen onderscheid maakt naar bedragen en van alle winkeldiefstallen altijd aangifte doen. Mijn vragen:

Vraag 1:
Strafbeschikking is sinds eergister binnen. Binnen 2 weken kan ik verzet aantekenen. Ik heb volledig bekend, er zijn (zeer duidelijke) camerabeelden en ook op het bureau heb ik alles bekend. Wat kan ik nu achteraf nog aanvoeren aan de strafrechter als pleidooi om de boete omlaag te krijgen, of zelfs wel de kwestie te laten seponeren? Dan heb ik ook geen strafblad en hoef ik ook de €181,- afhandelingskosten niet te betalen. En geen winkelontzegging, zie hierna. Ik lees op internet dat verzet aantekenen vaak loont. Dit ivm hoge werkdruk bij het OM.

Vraag 2:
Ik wil alle stukken opvragen waaronder het PV. Iemand tips hiervoor? Hoe doe ik dat en waar?

Vraag 3:
Ik heb nog niets binnen op schrift mbt de landelijke winkelontzegging. In de huisregels van Hornbach staat niets aangekondigd over een eventueel winkelverbod bij diefstal. In de reglementen van het MKB lees ik dat voor het instellen van een winkelverbod aan bepaalde eisen moet zijn voldaan, zie url. Kan ik het winkelverbod op grond hiervan aanvechten?
https://www.mkbservicedesk.nl/1132/kan-iemand-toegang-tot-mijn-winkel.htm

Voor de goede orde, ik ben best bereid te boeten voor mijn stommiteit. Maar dan wel in verhouding. Zo deed ik dat met mijn kinderen ook vroeger. Ik vind het nu buitenproportioneel. Moreel gezien, want qua rechtssysteem klopt het.

Excuses voor het uitgebreide (eerste) topic en alvast hartelijk bedankt voor de adviezen.

Met vriendelijke groet,

Close4U
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Close4U



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie dat het met de reacties niet echt overweldigend is. Ongetwijfeld zal dit te maken hebben met "Wie zich brandt zal op de blaren moeten zitten" of "Achteraf niet zitten miepen". Deels gelijk, maar zoals ik in mijn eerste post al heb uitgelegd, ben en voel ik me echt geen (winkel-) dief.

Ik heb inmiddels verzet aangetekend en achteraf was het allemaal niet zo spannend als ik dacht. Ik heb gewoon, net zoals ik hier gedaan heb, volledig de waarheid verteld, voorzien van bijlages en foto's. En vooral ook het feit dat ik reeds direct na het voorval spijt betuigde en mijn excuses aanbood.

De bewuste onderdeeltjes zijn momenteel met korting te koop bij de Praxis voor €4,79 (Workmate klemsteunen Praxis) en nogmaals: Ik vind de strafmaat echt in geen verhouding staan. Een vol jaar winkelontzegging, €181,00 afhandelingskosten en €200,00 boete. Vooral ook dat ik vanaf een eventuele veroordeling een strafblad heb, weegt voor mij heel zwaar. En heb daar ook de gevolgen van.

Hoe dan ook, afwachten nu. Vermoed zelf dat het wel enige maanden zal duren voordat eea voorkomt.

Dank voor het lezen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die afhandelingskosten zijn ter vergoeding van de schade die Hornbach heeft geleden (inclusief de kosten die ze hebben moeten maken ivm jouw aanhouding). In beginsel hoef je aan schadevergoeding niet meer dan de daadwerkelijke schade te betalen. Ik neem aan dat Hornbach de rekening enigszins zal specificeren.

Een boete van 200 euro bij een eerste winkeldiefstal tot 50 euro is geheel volgens de norm:
https://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht-0/index/@97155/richtlijn-32/

Je kunt niet verwachten dat het OM van zijn eigen tabel zal afwijken. Uiteraard heb je het recht de zaak aan de rechter voor te leggen.

Hof Amsterdam 4 oktober 2016, ECLI:NL:GHAMS:2016:4248:
Quote:
Bewezenverklaring

Het hof acht wettig en overtuigend bewezen dat de verdachte het ten laste gelegde heeft begaan, met dien verstande dat:

hij op 9 september 2013 te Purmerend met het oogmerk van wederrechtelijke toe-eigening heeft weggenomen pakjes kipfilet (ter waarde van 3.50 euro), toebehorende aan Vomar ([adres 2]).

...

Het hof heeft in hoger beroep de op te leggen straf bepaald op grond van de ernst van het feit en de omstandigheden waaronder dit is begaan en gelet op de persoon en de draagkracht van de verdachte.

Het hof heeft daarbij in het bijzonder het volgende in beschouwing genomen.

De verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan winkeldiefstal. Winkeldiefstallen zijn ergerlijke feiten waarbij naast schade ook hinder aan de betrokken winkeliers wordt veroorzaakt. Het hof heeft bij de strafoplegging rekening gehouden met de straf die in soortgelijke gevallen pleegt te worden opgelegd en die zijn weerslag heeft gevonden in de oriëntatiepunten van het Landelijk Overleg Vakinhoud Strafrecht (LOVS), te weten een geldboete van € 200,00. Het hof heeft daarbij acht geslagen op het feit dat de verdachte, blijkens een hem betreffend uittreksel uit de Justitiële Documentatie van 12 september 2016 in Nederland niet eerder strafrechtelijk onherroepelijk is veroordeeld. Voorts houdt het hof in het voordeel van de verdachte rekening met het tijdsverloop, en zal het om die reden een lagere geldboete opleggen dan in de oriëntatiepunten van de LOVS vermeld. Met een schuldigverklaring zonder oplegging van straf dan wel een geheel voorwaardelijke straf kan, anders dan de raadsman heeft bepleit, gelet op de hiervoor beschreven ernst van het feit niet worden volstaan.

...

Veroordeelt de verdachte tot een geldboete van € 150,00 (honderdvijftig euro), bij gebreke van betaling en verhaal te vervangen door 3 (drie) dagen hechtenis.

50 euro korting wegens de duur van de procedure (diefstal op 15 april 2014, uitspraak Hof op 4 oktober 2016).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Hof Amsterdam 10 november 2017, ECLI:NL:GHAMS:2017:5016 bleef het bij 200 euro:
Quote:
Bewezenverklaring

Het hof acht wettig en overtuigend bewezen dat de verdachte het ten laste gelegde heeft begaan, met dien verstande dat:

hij op 28 juli 2016 te Heerhugowaard met het oogmerk van wederrechtelijke toe-eigening heeft weggenomen etenswaren, toebehorende aan Hema ([adres]).

Het hof heeft in hoger beroep de op te leggen straf bepaald op grond van de ernst van het feit en de omstandigheden waaronder dit is begaan en gelet op de persoon en de draagkracht van de verdachte. Het hof heeft daarbij in het bijzonder het volgende in beschouwing genomen. De verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan diefstal van levensmiddelen. Door zo te handelen heeft hij het eigendomsrecht van het betreffende winkelbedrijf miskend en dergelijk handelen veroorzaakt ook overlast.

Het hof heeft acht geslagen op straffen die in soortgelijke gevallen plegen te worden opgelegd en die hun weerslag hebben gevonden in de oriëntatiepunten van het Landelijk Overleg Vakinhoud Strafrecht, te weten een geldboete ter hoogte van € 200,00. Het hof ziet geen aanleiding hiervan af te wijken.

Het hof acht, alles afwegende, een geldboete ter hoogte van € 200,00 passend en geboden.

In dit geval zat er maar iets meer dan een jaar tussen het gepleegde feit en 's Hofs arrest.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds