Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 22:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Testament problemen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Meanno



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007 22:24    Onderwerp: Testament problemen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met een klein dilemma. De oom van mijn vader is deze week overleden aan kanker. Hij had deze ziekte al een jaar. Hij woog de laatste weken nog zo'n 35-40 kg en hij had last van psychotische symptomen. Nu is zijn daarvoor vergeten zus, die hij heel lang niet gezien had, de laatste weken veel aan huis geweest en zij is erin geslaagd hem over te halen om zijn testament te wijzigen zodat hij zijn vrouw onterfd heeft en al zijn geld naar zijn zus gaat. Hij was erg vermogend.
Kan mijn vaders tante, die het zelf met haar 90 jaar niet allemaal even goed begrijpt, hier iets aan doen? De notaris heeft de wijzigingen in het testament doorgevoerd. Kan zij zich beroepen op een geestelijke stoornis van haar man?
Daarnaast, heeft zij niet recht op de helft van zijn vermogen aangezien ze getrouwd waren?

Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De notaris heeft de wijzigingen in het testament doorgevoerd.


Hoewel zelf geen jurist zijnde, heb ik er voor 99,9% vertrouwen in dat je een ijzersterke zaak hebt daar, Meanno. D.w.z. als de feiten liggen zoals je ze hier in het kort omschrijft. Dat betekent dus z.s.m. een in het erfrecht goed ingevoerde advocaat om hulp vragen.
En laat in vredesnaam meteen ook even kijken naar de mogelijkheid om die bewuste notaris evtl. voor z'n tuchtcommissie te laten verschijnen (Kamer van Toezicht).

Een klacht indienen bij de kamer van toezicht
http://www.notaris.nl/page.asp?id=330&search=yes

Er zullen doktoren en verpleegkundigen (of verzorgers) betrokken zijn geweest bij de zorg voor de oom van je vader, tot het moment van zijn dood een paar dagen geleden. Het lijkt mij dienstig dat zij op papier zetten in hoeverre ze hem toerekeningsvatbaar genoeg achten in zijn situatie om de handtekening te zetten die hij blijkbaar gezet heeft. (Dan wel de notaris is aan zijn bed verschenen om het verzoek te aan te horen zijn testament ingrijpend te wijzigen).

Als de oom en tante zelf kinderen en/of (achter)kleinkinderen hebben, dient m.i. ook aan hun belang gedacht te worden. Ongeacht van welke kwaliteit de huwelijksrelatie tussen de oom en tante was; met de belangen en geestelijke vermogens van mensen die zó hoogbejaard zijn mag m.i. niet gesold worden. En van hun op die leeftijd dikwijls afgenomen vermogen om helder te denken en zich niet te laten intimideren, mag m.i. door derden geen misbruik worden gemaakt. Maar in het verlengde van de huidige situatie ligt de kwestie van de geestelijke toestand waarin de tante verkeert, en wat zij eventueel qua eigen testament heeft bepaald of in de toekomst nog zou kunnen gaan bepalen: uit vrije wil, dan wel gemanipuleerd. Dit vooropgesteld dat aan háár geestelijke vermogens niet zou worden getwijfeld. Dat laatste maakt gezien de beschrijving die je hier over haar gaf, de zaak nog wel wat gecompliceerder misschien.

Ik hoop dat er een paar forumgebruikers hier zijn die ook een wat nare smaak in de mond krijgen bij het lezen van Meanno's verhaal, en die hun mening hier zullen geven.
_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Meanno,

Allereerst zul je moeten kijken of oom en tante van vader in gemeenschap van goederen getrouwd zijn of niet. Als dat zo is, dan is in elk geval de helft van de huwelijksgemeenschap van haar.

Voor wat betreft het erfrecht moet je zeker kijken naar art. 4: 28/29/30 BW (en volgende), waar de rechten van de onterfde langstlevende geregeld zijn.

Wat de vernietiging van het testament betreft wens ik je sterkte. In vergelijkbare zaken ben je bij de Kamer van Toezicht aan het verkeerde adres, als de notaris zegt dat de testateur goed bij zinnen was, dan wordt die eenvoudigweg geloofd. Punt!
Om te bewijzen dat er een geestelijke stoornis was (art. 3: 34 BW) zul je met sluiten dmedisch bewijs moeten komen, en dat is zo lastig! Maar als je dat probeert, in elk geval succes gewenst en bovedien, denk aan het medicijngebruik en de invloed van extreme pijnstillers (morfine) op de geestelijke toestand van de testateur.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HardeHarry schreef:

Wat de vernietiging van het testament betreft wens ik je sterkte. In vergelijkbare zaken ben je bij de Kamer van Toezicht aan het verkeerde adres, als de notaris zegt dat de testateur goed bij zinnen was, dan wordt die eenvoudigweg geloofd. Punt!

En zou een rechter (i.e. dus niet voor de Kamer van Toezicht) dat gelet op de omstandigheden ook zo gemakkelijk ("eenvoudigweg") geloven? En wie is uiteindelijk bij machte (gerechtigd) om een testament te vernietigen?

HardeHarry schreef:

Om te bewijzen dat er een geestelijke stoornis was (art. 3: 34 BW) zul je met sluitend medisch bewijs moeten komen, en dat is zo lastig! Maar als je dat probeert, in elk geval succes gewenst en bovedien, denk aan het medicijngebruik en de invloed van extreme pijnstillers (morfine) op de geestelijke toestand van de testateur.

Helemaal met Harry eens. En daar zijn dus de getuigen (beroepskrachten) uit de laatste weken bij nodig, en 1 of meer deskundigen die zich uitspreken m.b.t. de feitelijk medicatie. En hoe, cumulatief, het geheel van de omstandigheden naar hoogste waarschijnlijkheid de testateur in diens denken hebben beïnvloed deze paar afgelopen weken. Daar zou, om een beter beeld van diens persoonlijkheid te krijgen, ook het verleden van vóór de diagnose kanker mogelijk bij betrokken kunnen worden, of horen te worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een testament is een eenzijdige ongerichte rechtshandeling. Die is dus nietig wanneer die onder invloed van een geestelijke stoornis wordt gemaakt. Notarissen hebben tegenwoordig een protocol dat ze daarbij zouden moeten hanteren, maar dat doen ze niet. Het is makkelijker verweer voeren als je gewoon zegt: er was niets aan de hand met de testateur, was dat wel zo geweest, dan zou ik (uiteraard) het testament niet gepasseerd hebben. De KvT en het Gerechtshof Amsterdam (notariskamer) die accepteren dit verweer.

Omdat notarissen geacht worden behoorlijk wat mensenkennis te hebben, moet je echt met professioneel getuigenbewijs komen om zo'n testament nietig te laten verklaren. Kijk in de jurisprudentie, het komt ook maar zeer zelden voor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
professioneel getuigenbewijs


Accoord, we waren er natuurlijk niet bij: bij dat ziekbed. Maar op grond van wat de poster hier benoemt en omschrijft lijkt me een poging in die richting (verklaringen laten produceren door de beroepshanden aan het bed) alleszins redelijk en de moeite van het proberen waard.

Daar komt bij: notarissen zijn naar mijn indruk helemaal niet van die goeie mensenkenners. Zeker niet allen, zeker niet altijd. Ook bij hen komt slordigheid en over het hoofd zien van zaken of omstandigheden voor. En maatschappelijk gesproken kan het dus helemaal geen kwaad om in een geval als dit e.e.a. inderdaad te laten toetsen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon doen. Alleen, het zal wat gaan kosten ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meanno



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie allen voor de reacties.
Ik weet niet of zo onder gemeenschap van goederen waren getrouwd. Gisteren is haar man begraven en dat zijn niet de juiste momenten om zulke zaken aan te kaarten. Ik denk zelf echter wel dat ze onder gemeenschap van goederen waren getrouwd. Dat scheelt dan al een hele boel.
Qua bewijslast dat mijn vaders oom daadwerkelijk psychotisch was wordt het inderdaad erg moeilijk. Hij is nooit officieel zo gediagnosticeerd. Mijn vader zelf, die tegen de 60 is, is al zijn hele leven arts en stelde deze diagnose. Maar ik weet niet wat de rechter daarvan vindt, omdat hij impliciet belanghebbende is bij het nietig verklaren van dit gewijzigde testament. Er was wel ook een huisarts die waarschijnlijk dezelfde diagnose zal stellen.

Punt is nu voor mij dat ik niet weet in hoeverre mijn tante het echt boeit wat er aan de hand is. Zij is nog heel helder van geest. Natuurlijk wel wat trager geworden met haar 90 jaar, maar zij rouwt zeer om het verlies van haar man. Een stap naar de rechter is nu niet hetgeen waar zij op zit te wachten. Ik kijk nog even aan hoe dit verloopt!

Bedankt voor de hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Meanno schreef:
Qua bewijslast dat mijn vaders oom daadwerkelijk psychotisch was wordt het inderdaad erg moeilijk. Hij is nooit officieel zo gediagnosticeerd.

Mogelijk gaat de diagnose psychotisch veel te ver om desalniettemin de rechter aan je kant te krijgen over vraagtekens over het geestelijk functioneren van de testateur t.t.v. het wijzigen van diens testament onder invloed van een uit het niets opgedoken zus. Ook bij minder dan "psychotisch" kun je m.i. terecht twijfelen aan iemands geestelijke vermogens, en of hij zich eventueel geïntimideerd voelde.

Meanno schreef:
Een stap naar de rechter is nu niet hetgeen waar zij op zit te wachten.

Daar zit niemand op te wachten. Maar je kunt zo'n besluit ook niet op de (heel) lange baan schuiven. Gezien wat je beschrijft over de leeftijd en conditie van de tante, zou het misschien heel wenselijk zijn een mentor voor haar te laten benoemen. I.e. iemand die wordt aangesteld om haar bij haar (zakelijk) functioneren en beslissingen nemen objectief te adviseren en bij te staan, en e.e.a. uit te voeren (tevens woordvoerder).

Meanno schreef:
Ik kijk nog even aan hoe dit verloopt!

Dan zou ik niet te lang wachten met het op (laten) vragen van verklaringen van de beroepskrachten (artsen, verpleegkundigen, verzorgers) die het ziekbed (sterfbed) van de oom meemaakten. Hoe sneller je een beroep doet op het geheugen van mensen, hoe groter de kans op ruim en waarheidsgetrouw resultaat. Daarnaast dient er een correcte opgave van de verstrekte medicatie geproduceerd te worden. En hoe lang kan men daarmee wachten?

Sterkte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P.S.
Wat doet de zuster onderhand, de "dame" ten gunste van wie het testament op een sterfbed werd gewijzigd?

Het is niet echt vergelijkbaar natuurlijk, maar je herinnert je ongetwijfeld de Oisterwijkse rechercheur die het ook had uitgevonden: bij oude mensen in de gunst komen, met de bedoeling hun geld op te strijken. Eind vorig jaar is hij oneervol ontslagen.
Wie is die vergeten zus van de oom van je vader, wat is haar "reikwijdte" in de wereld en wie wordt eventueel haar volgende slachtoffer? Dat zijn dingen die ik me in jullie positie momenteel ook ernstig zou afvragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds