Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 1:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Terugzetting functie? hoe zit dat juridisch?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter888



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 22:53    Onderwerp: Terugzetting functie? hoe zit dat juridisch? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vriendin is medegedeeld dat ze na bijna 15 jaar hetzelfde werk te doen per 1 januari a.s. wordt teruggezet in een lagere functie. Haar werk zal het eerste jaar gelijk blijven, maar de functietitel wijzigt wel. Het salaris zal 2 jaar bevroren worden (dus ook niet omhoog) en na 2 jaar krijgt ze dan het salaris van de lagere functie.
Ook is haar gezegd dat ze geen papieren heeft die het bedrijf nu gaat verlangen. Terwijl dat nooit van haar verwacht is of haar gevraagd is dat toch te gaan doen.
Ze moet van haar leidinggevende tekenen om akkoord te gaan anders komt er een conflict. Wat moet zij doen? Tekenen of niet tekenen en weiger hetzelfde werkt te doen onder de andere functie?
Het is een hele grote organisatie, die al meer aan het reorganiseren.Er zijn al mensen ontslagen en ze proberen iedereen uit.
Wat is verstandig te doen. Mijn vriendin wilde al informatie inwinnen via haar rechtsbijstandsverzekering. Maar omdat dat ook via haar werk loopt, rechtsbijstand is 1 van de vele diensten van dit bedrijf, hebben haar collega's gezegd dat ze dit moeten melden bij de directie als ze een melding maakt.

Dit kan toch allemaal niet zo? Wat moeten we nu doen? We hebben echt geen idee meer... Kan iemand een tip geven? Want om nou gelijk bij een advocatenkantoor binnen te stappen, lijkt wat ver te gaan gezien de kosten. Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn eigenlijk twee manieren waarop een werkgever de arbeidsvoorwaarden kan wijzigen.

1. Met een beroep op een wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst (7:613 BW.)

2. Met een beroep op 7:611 (goed werkgever/werknemerschap). Hier is het een en ander over bepaald in Taxi Hofman arrest. Dit arrest kwam er op neer dat een werknemer in principe moet ingaan op redelijke voorstellen van de werkgever wat betreft functiewijziging als dit door omstandigheden noodzakelijk is.


Beide mogelijkheden zijn erg afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de redelijkheid en billijkheid. Met de summiere omschrijving van de situatie die jij geeft valt er weinig over te zeggen. Met betrekking tot het lagere salaris denk ik echter dat een dergelijke wijziging geen stand zal houden voor een rechter. Een functiewijziging kan naar mijn mening onder omstandigheden wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het heb geleerd zijn er geen twee maar drie gronden op basis waarvan een arbeidsovereenkomst gewijzigd kan worden. Art. 7:611, 7:613 en 6:248 BW. De eerste geldt als de lichtste toets, de laatste als de zwaarste waarbij het Taxi Hofman-criterium met de zwaarste toets gelijk kan worden gesteld.

Omdat een functiewijziging en salariswijziging behoort tot de essentie van de arbeidsovereenkomst, dient de wijziging hier aan de zwaarste toets te worden getoetst. Dat betekent dat het uitgangspunt is dat de arbeidsovereenkomst wordt nageleefd, tenzij verwerping van de voorgestelde wijziging door de werknemer onaanvaardbaar is. Maar of daar sprake van is, valt inderdaad op basis van deze gegevens moeilijk te beoordelen. Maar ook een salariswijziging kan dan door de rechter toelaatbaar worden geacht!
Wat houdt de functiewijziging precies in? Hoeveel bedraagt de teruggang in salaris? Hoe penibel is de financiele situatie?

Kortom: ik zou in eerste instantie gewoon vasthouden aan de arbeidsovereenkomst en de werkgever vragen exact aan te geven waarom deze wijziging zou moeten worden geaccepteerd! (en dan niet met de reden "want anders ontstaat er een conflict")
Bekijk profiel Stuur privé bericht
nakita



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2007 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

even p dit onderwerp inhakend, ik ga waarschijnlijk hetzelfde probleem ondervinden alszijnde bovenstaande situatie, in mijn geval ben ik gezakt voor een jaarlijks terugkerend "cursusje".

functioneren is ok
onderlinge verhoudingen met werkgever is ok

enige probleem is dat ik deze toneelstukje volgens hun beleving niet naar behoren heb uitgevoerd

wat kunnen ze (mijn werkgever doen)

wat kan ik doen om me alvast intedekken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2007 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dat cursusje van belang voor het (wettelijk) mogen uitvoeren van je werk?

Of is er een (beweerde) relatie tussen het goed doorlopen van de cursus en het veilig kunnen uitvoeren van je werk (veilig voor jezelf en/of voor anderen)?

Als het niets van dat alles is, dan kunnen ze je m.i. niet veel maken. Of in ieder geval niet veel meer dan zonder dat cursusje.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
nakita



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2007 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is geen wettelijke verreiste, tuurlijk was het beter geweest dat ik het haalde

zo goed mogelijk naspelen van situatie, dat is de mainpoint

het heet ook een opfriscursus

ik neem zowieso contact op met mijn advocaat, ik ben benieuwd naar jullie meningen,.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: do 22 nov 2007 4:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je gelegenheid gekregen tot herkansen? Voor 't zelfde geld had je een off-day. Kan gebeuren. Valt er iets te interpreteren? Ik lees namelijk"naspelen van een situatie". Hoe je een situatie beoordeelt kan, ook al ben je professioneel bezig, verschillen. En daarmee ook je reactie etc etc.
En als dat "cursusje" dus ieder jaar terugkomt, je het een aantal voorgaande jaren wel gewoon gehaald hebt zie ik nu geen reden je in functie terug te zetten. Als je het volgend jaar nou weer niet haalt, wordt 't wellicht anders, maar dat is dan.
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds