Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Termijn wijzigen rooster werknemers
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: vr 12 mei 2017 21:12    Onderwerp: Termijn wijzigen rooster werknemers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op mijn werk heeft men besloten van een 2 ploegen systeem naar een 3 ploegen systeem over te schakelen. Begin deze week is men rondgegaan om te vragen wie daar in mee willen gaan. Onduidelijk was toen op welke termijn dit in zou gaan.
Vandaag, vrijdag om 1500 uur, een half uur voor einde van mijn dienst, krijg ik te horen dat het nieuwe rooster maandag al ingaat.

Kan en mag dit allemaal wel op een dergelijke korte termijn?
Ik heb werkgever er in het verleden al op aangesproken dat dit niet normaal is op deze manier. Kennelijk leert men hier niet van.

Hierdoor stuit je natuurlijk wel op allerlei praktische problemen zoals lopende afspraken die je moet verzetten. Iets dat mogelijk niet altijd gaat. Vorig jaar eenzelfde soort situatie gehad, toen heb ik door een roosterwijziging vrij moeten nemen voor zaken die ik anders buiten het werk om had gepland.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 12 mei 2017 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me sowieso geen voorbeeld van goed werkgeverschap.

Meer specifiek dient de OR in te stemmen met wijzigingen in de arbeids- en rusttijdenregeling (art. 27 lid 1 sub b WOR).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: za 13 mei 2017 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bang dat werkgever zich zal verweren met het standpunt dat wij ons vrijwillig hebben opgegeven. Dat is ook correct. Echter de termijn was niet bekend, als ook de aangepaste werktijden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 16 mei 2017 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag gesprek gehad. Ik had ook aan kunnen geven pas bv over 3 weken in te stappen in het nieuwe rooster. Sorry voor de onduidelijke communicatie daarover.

Wel heb ik de or gevraagd op basis waarvan zij er mee instemmen dat de termijn zo kort is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2017 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit verhaal lijkt een vervolg te krijgen.
Er gaan nu geruchten dat het rooster vanaf komende week weer zal wijzingen ivm vakanties.
Ik, en diverse collega's ook, worden er nu wel een beetje moe van. Zo valt er privé ook niets te plannen.

Volgens de wet kan je als werknemer 1x per jaar zelf een verzoek indienen tot het aanpassen van je werktijden, maar de werkgever kan wel te pas en onpas meermaals per jaar eenzijdig de tijden wijzigen? Ook nog eens op korte termijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 04 jul 2017 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Volgens de wet kan je als werknemer 1x per jaar zelf een verzoek indienen tot het aanpassen van je werktijden

Waar in de wet staat dat?

Zoals gezegd: arbeidstijden zijn een zaak voor de OR.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 04 jul 2017 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het er niet mee eens bent dan kun je dat toch ook zeggen? Wat is het gevolg van het niet instemmen met de roosterwijzigingen?

En wat voor soort bedrijf is het? Zijn er algemene beleidsregels? Staat er iets over in je Arbeidovereenkomst of is er mogelijk een CAO van toepassing.

Een OR is er om zulke 'klachten' te behandelen en een spreekbuis te zijn van het personeel. Als er geen OR is vanwege een te klein personeelsbestand zou je een personeelsvertegenwoordiger naar voren kunnen schuiven.
Hoe dan ook zul je het gesprek moeten aangaan als er geen vaste stramienen zijn waar je je aan kunt vasthouden (zoals een CAO).

Hoe is die goedkeuring in eerste instantie tot stand gekomen? Is iedereen gevraagd of is het gebeurd op basis van 'meerderheid' (als 6 van de 10 mensen voor stemmen, dat de andere 4 maar mee MOETEN gaan).

De wet waar vraagsteller mogelijk op doelt is de 'Wet Flexibel Werken', maar ga me niet verdiepen in het standpunt over 1x per jaar een eigen verzoek indienen. Of dat nou per wet geregeld is of niet, daar moet je met een beetje overleg toch wel uit moeten komen zonder met wetboeken te hoeven gooien.

Wat betreft het gerucht is het eerst maar eens handig er achter te komen of dat nu feit of fictie is. En als je net (of weken/maanden geleden) iets gepland heb en het was niet duidelijk dat deze wijziging er aan zat te komen op dat moment kan meneer de werkgever wat mij betreft naar de ... lopen met zijn bedrijfsmatige hersenspinsels.

Mocht een OR hier wel een oordeel in hebben gehad, welke een dusdanige invloed heeft op de medewerkers, en deze zonder ruggenspraak akkoord is gegaan wordt het eens tijd om die hielenlikkers van de troon te wippen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 7:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Werknemersverzoek

Op grond van de wet flexibel werken kan de werknemer de werkgever verzoeken om aanpassing van (onder andere) zijn arbeidsduur. Voorwaarde is dat de werknemer ten minste 26 weken voorafgaand aan het beoogde tijdstip van ingang van die aanpassing in dienst is bij de werkgever, behoudens onvoorziene omstandigheden. Andere voorwaarden zijn:
Bij de werkgever moeten tenminste 10 werknemers werkzaam zijn;
Het verzoek om aanpassing dient ten minste twee maanden vóór de beoogde ingangsdatum schriftelijk te worden ingediend bij de werkgever, behoudens onvoorziene omstandigheden;
In dat verzoek dient het tijdstip van ingang en de gewenste omvang van de aanpassing van de arbeidsduur te zijn opgenomen;
De werknemer kan na een jaar na de afwijzing of inwilliging van het verzoek opnieuw een verzoek indienen bij de werkgever;
De werkgever kan het verzoek alleen weigeren indien er zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten;
De werkgever moet uiterlijk een maand vóór ingangsdatum op het verzoek beslissen;
Reageert de werkgever niet of niet tijdig op het verzoek van werknemer tot aanpassing van zijn arbeidsduur, dan is de arbeidsduur aangepast conform het verzoek van de werknemer.


Quote:
Zoals gezegd: arbeidstijden zijn een zaak voor de OR.

De OR is bij ons een wassenneus. Vorige keer werd op vrijdag gemeld dat vanaf de maandag erop het rooster wordt gewijzigd.
Ik heb daarop de OR gemaild met de vraag op basis waarvan men hiermee akkoord is gegaan, omdat ik niet bepaald het idee heb dat dit in het belang van de werknemers is. Ik krijg niet eens antwoord van de OR.

Quote:
Als je het er niet mee eens bent dan kun je dat toch ook zeggen?

Dat ga ik ook zeker nog doen! Maar uiteindelijk ben ik dan weer de werknemer die dwars ligt. Niet dat ik hierin alleen sta, er zijn meer collega's die het een vervelende gang van zaken vinden.
De meeste mensen hebben privéafspraken gepland staan om het werk heen, als dan het rooster wijzigt, zit je klem. Een van mijn collega's heeft te horen gekregen dan maar een halve dag vrij te nemen voor een afspraak. Zo werkt het ook niet als werkgever eenzijdig het rooster wijzigt.

Quote:
Wat is het gevolg van het niet instemmen met de roosterwijzigingen?

Dat is geen optie, vanaf maandag gaat het rooster om.

Quote:
En wat voor soort bedrijf is het? Zijn er algemene beleidsregels? Staat er iets over in je Arbeidovereenkomst of is er mogelijk een CAO van toepassing.

Productie. Er is een personeelshandboek, geen cao. Er staat geen eenzijdig wijzigingsbeding in de overeenkomst.

Quote:
Een OR is er om zulke 'klachten' te behandelen en een spreekbuis te zijn van het personeel.

Dat snapt onze OR niet. Daarin zitten ook teamleiders, die er zelf belang bij hebben dat wij personeel op bepaalde momenten komen werken.

Quote:
Hoe is die goedkeuring in eerste instantie tot stand gekomen?

Het is langs de OR gegaan. Ik krijg berichten dat dit kennelijk ook al weken terug is besproken en niet pas gisteren ofzo.
Maar net als bij de vorige roosterwijziging heb ik het idee dat de werkvloer niets gevraagd is. Destijds gaf men aan dat tijden iets waren opgeschoven op verzoek van werknemers. Ik heb zelf geen collega gevonden die daarover iets is gevraagd.

Quote:
Wat betreft het gerucht is het eerst maar eens handig er achter te komen of dat nu feit of fictie is.

Gisteren is bekend gemaakt dat het rooster per maandag weer om gaat. In ieder geval voor de komende 5 of 6 weken. Dit ivm vakantie. Alsof men nu pas weet dat volgende week de vakantieperiode begint....
Wij moeten tijdig onze vakantie doorgeven, werkgever beslist op het laatste moment de boel om te gooien. Ik vind het van de zotte.

Quote:
Mocht een OR hier wel een oordeel in hebben gehad, welke een dusdanige invloed heeft op de medewerkers, en deze zonder ruggenspraak akkoord is gegaan wordt het eens tijd om die hielenlikkers van de troon te wippen.

En welke mogelijkheden zijn er daartoe? Ik heb niet bepaald het idee dat de OR er voor ons is. Zij moeten niet handelen naar wat zij zelf prima lijken te vinden, zij moeten handelen naar wat wij als personeel ervaren en willen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft de OR zou ik niet durven zeggen of daar echt iets aan gedaan kan worden. De OR is wat dat betreft gewoon een politieke partij en daar komen in principe alleen mensen in die daar voor gekozen zijn.

Een OR is echter niet voor eeuwig, er moet om de 4 jaar een nieuwe verkiezing gehouden worden en als er mensen uit de OR stappen ook (liggend aan bepaalde voorwaarde zoals onderbezetting).

Een OR moet ook verslagen openbaar maken. Roosterwijzigingen zullen dus via de OR gaan, maar als deze (en de uitkomst hiervan) in een vergadering worden behandelt moet dit in een verslag aan het personeel kenbaar worden gemaakt.
Informeer eens naar deze verslagen (als die er zijn), in theorie zou je hierin in ieder geval op de hoogte kunnen zijn van dit soort wijzigingen.

Ik heb persoonlijk ook geen hoge pet op van een OR bij een bedrijf waar ik gewerkt heb (Was meer een formaliteit, geen verslagen, en lulde met de baas mee en niet het personeel). Maar het enige wat je er tegen kan doen is bij een verkiezing niet meer op deze mensen stemmen.
En het beste is natuurlijk jezelf kiesbaar stellen als je veranderingen wilt. Het zitten in de OR heeft ook zijn voordelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 06 jul 2017 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wat betreft de oprichting van de OR al van alles opgezocht en zelfs mijzelf verkiesbaar gesteld, omdat ik deze bui al zag hangen.

Recent is er iemand gestopt met de OR en de volgende van de lijst is toen ingeschoven.

Ik kan ook wel een verhaal neerplempen over de gang van zaken mbt de verkiezingen destijds, maar daar kunnen we nu niets meer aan veranderen. Naar mijn idee is er namelijk sprake geweest van manipulatie tijdens het stemmen zelf. Ook was vooraf onduidelijk of er bv kiesgroepen zouden zijn.

Punt is nu volgens mij wel dat ik gebonden ben aan die OR. Zonder OR zou werkgever zelf met de werknemers in gesprek moeten gaan als ie wat wil wijzigen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet je werktijden niet verwarren met je (formele) arbeidsduur per week.

Je mag minimaal één keer per jaar een verzoek doen tot wijziging van je formele arbeidsduur. Dus dat je van 36 uur per week naar 32 uur per week gaat, of andersom. Dit heeft dus ook gevolgen voor je salaris, verlof en andere aanspraken.

Je werktijden zijn een ander verhaal. Die kunnen per week verschillend zijn, en zelfs meer of minder dan je formele arbeidsduur (uiteraard met recht op compensatie). Je moet tijdig je rooster krijgen zodat je weet waar je aan toe bent en privé ook afspraken kunt maken, maar een rooster wordt in beginsel in samenspraak opgesteld en hoeft niet per se elke week dezelfde dagen in te houden.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2017 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Ik heb wat betreft de oprichting van de OR al van alles opgezocht en zelfs mijzelf verkiesbaar gesteld, omdat ik deze bui al zag hangen.

Recent is er iemand gestopt met de OR en de volgende van de lijst is toen ingeschoven.

Ik kan ook wel een verhaal neerplempen over de gang van zaken mbt de verkiezingen destijds, maar daar kunnen we nu niets meer aan veranderen. Naar mijn idee is er namelijk sprake geweest van manipulatie tijdens het stemmen zelf. Ook was vooraf onduidelijk of er bv kiesgroepen zouden zijn.

Punt is nu volgens mij wel dat ik gebonden ben aan die OR. Zonder OR zou werkgever zelf met de werknemers in gesprek moeten gaan als ie wat wil wijzigen.


Er valt nu niet zo veel aan te veranderen nee, gestemd is gestemd en over de stemmen zelf (ik had mijzelf ook verkiesbaar gemaakt, maar iedereen stemde op de oude garde destijds...) krijg je ook weinig uitsluitsel. Je kunt hooguit vragen naar de mensen op wie ze gestemd hebben of aan je medestanders vragen op je te stemmen. Zoals gezegd is het gewoon politiek en als je gekozen wilt worden moet je zieltjes winnen Smile.

Maar ik begrijp je helemaal Smile.

Vraag is dan wel nog steeds of de OR dan een vinger in de pap heeft wat betreft goedkeuring op nieuwe roosters. Zoals gezegd moet een OR verslagen uitbrengen. Als een OR vorige maand al goedkeuring heeft gegeven op nieuwe roosters was het mogelijk al lang bekend. Dat de OR vervolgens deze gegevens niet kenbaar maakt is pure laksheid.

Maar om een meer direct antwoord te geven op je vraag;
http://werktijden.blogspot.nl/2013/11/wanneer-moet-het-werkrooster-bekend-zijn.html

Staat er op bovenstaande website mogelijk wat meer informatie. Ik denk dat het dus even uitzoeken wordt welke afspraken (als die er zijn) er ooit gemaakt zijn over die roosters. Maar als ik die site zo lees (info uit 2013) is er niet veel dat je er tegen kan doen, zeker niet als de OR niet thuis geeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2017 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Je moet je werktijden niet verwarren met je (formele) arbeidsduur per week.

Je mag minimaal één keer per jaar een verzoek doen tot wijziging van je formele arbeidsduur. Dus dat je van 36 uur per week naar 32 uur per week gaat, of andersom. Dit heeft dus ook gevolgen voor je salaris, verlof en andere aanspraken.

Je werktijden zijn een ander verhaal. Die kunnen per week verschillend zijn, en zelfs meer of minder dan je formele arbeidsduur (uiteraard met recht op compensatie). Je moet tijdig je rooster krijgen zodat je weet waar je aan toe bent en privé ook afspraken kunt maken, maar een rooster wordt in beginsel in samenspraak opgesteld en hoeft niet per se elke week dezelfde dagen in te houden.


Wij hebben in principe gewoon een vast rooster met vaste werktijden voor het hele jaar. En dan kan je ook normaal je afspraken plannen om je rooster heen.

In het afgelopen jaar is mijn rooster meermaals gewijzigd.
Vorig jaar zou ik enkel voor juli en augustus een ander rooster gaan draaien. Zonder enig bericht bleef ik in het andere rooster. Owja foutje dat had besproken moeten worden. Dus als men het bespreekt, of aangeeft, is dat meteen hetzelfde als wederzijds akkoord?

De laatste paar maanden kon het allemaal nog erger. Op vrijdagmiddag horen dat je vanaf maandag daarop een ander rooster gaat lopen. En dan nu, nog geen 2 maanden later!, op woensdagavond laat horen dat je vanaf maandag weer andere diensten gaat draaien.
Ergens moet een grens getrokken worden. Ik denk dat je in alle redelijkheid niet in nog geen week vooraf het rooster volledig kunt omgooien. Ik snap dat als het incidenteel is en werkgever voor een week krap zit, dat je in overleg treedt. Ik snap deze gang van zaken dan weer totaal niet.
Er zijn ook collega's die meerdere afspraken hebben staan voor de komende weken, die kunnen nu alles gaan omgooien. Iets dat niet altijd gaat. Een teamleider was zo bijdehand om voor te stellen dat de collega dan maar vrij moest nemen. Uh ja?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 03 okt 2017 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het topic nog maar eens kicken.

Na een roosterwijziging dit jaar die op woensdag werd doorgegeven voor aanstaande maandag, volgende keer de vrijdag voor de maandag. Kennelijk was het nog niet gek genoeg. Ik werd op maandagmiddag nog geen 2 uur voor mijn dienst gebeld of ik een half uur eerder kon beginnen. Men had de roosters weer gewijzigd. Erger nog: er zat zelfs al iemand in de kantine die het daar kreeg te horen.
Volgens mijn informatie moet men dit 28 dagen van te voren kenbaar maken? Of eventueel per cao 14 dagen.
En tja wat moet ik nu van onze OR vinden met zulke dingen? Die zouden hier toch juist wat van moeten zeggen lijkt mij? Ik heb het maar te slikken?
Alsof 4 roosterwijzigingen in een jaar, allen op achterlijke korte termijn, nog niet genoeg is, gaan er nu weer geruchten voor de volgende.
Ook is mij op geen enkele wijze duidelijk geworden wat de dringende noodzaak hier nu allemaal van was. Je krijgt bijna het idee dat er met de bedrijfsvoering zelf iets mis is.

In het algemeen lijkt het mij redelijk om een keer ergens mee akkoord te gaan. Maar 4x per jaar op dergelijke termijnen? Daar zie ik geen redelijkheid meer in. Hoe ver mag zoiets gaan? En is er voor mij een normale manier om dit een halt toe te roepen? Als de OR blijft instemmen, sta ik in principe met mijn rug tegen de muur.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds