Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 7:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tentamen ondernemingsrecht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paulusb22



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 21


BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 22:00    Onderwerp: Tentamen ondernemingsrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb deze vraag al in een ander topic gesteld, maar volgens mij is dat topic een beetje doodgebloed, mede doordat het eerste bericht al van lang geleden is. Dus bij deze nog een keer:

Ik kwam deze vraag tegen in een oefententamen van ondernemingsrecht:

3. Indien een rechtshandeling wordt verricht in naam van een BV waarvoor geen “verklaring van geen bezwaar” is afgegeven, dan zijn degenen die destijds optraden als bestuurder voor de daaruit ontstane, opeisbare schuld

A. hoofdelijk verbonden naast de BV zelf;
B. hoofdelijk verbonden totdat de BV de rechtshandeling bekrachtigt;
C. hoofdelijk verbonden;
D. niet verbonden.

Antwoord: C

Waar vind ik de grondslag hiervoor ?! Is dat art. 2:9 gewoon?!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, er is een specifiek artikel voor. Weet alleen even niet het precieze artikelnummer. Je moet even kijken bij de bepalingen over de B.V. in oprichting en dan met name de bepaling over de bekrachtiging na oprichting.

Hierin staat vermeld dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid totdat de B.V. is opgericht en er bekrachtigd is.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zonder verklaring van geen bezwaar kan de B.V. niet "tot stand komen", dus is de B.V. zelf niet gebonden (want die bestaat niet).

Past deze vraag trouwens niet beter in het subforum "Ondernemingsrecht"?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Hierin staat vermeld dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid totdat de B.V. is opgericht en er bekrachtigd is.

Maar zou antwoord B dan niet beter zijn? Waarbij dan impliciet wordt meegenomen dat de BV pas kan bekrachtigen na te zijn opgericht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je normaal gesproken gelijk hebt Bona Fides. Alleen is er hier sprake van een ontstaansgebrek door het ontbreken van de verklaring van geen bezwaar. Volgens mij komt er dan helemaal geen BV tot stand, dus die kan dan ook geen rechtshandeling bekrachtigen. art 2:4 lid 1 BW. Dus dan lijkt mij alleen de bestuurder die de handeling verrichte hoofdelijk verbonden.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 2:203 lid 2 BW

Degene die de handeling heeft verricht is hoofdelijk verbonden totdat de BV deze na oprichting heeft bekrachtigd. Antwoord C lijkt mij dus juist.
_________________
Peruse or perish!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Flash schreef:
Hierin staat vermeld dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid totdat de B.V. is opgericht en er bekrachtigd is.

Maar zou antwoord B dan niet beter zijn? Waarbij dan impliciet wordt meegenomen dat de BV pas kan bekrachtigen na te zijn opgericht.


Antwoord B speelt allen in de situatie dat er sprake is van een B.V. in oprichting (art. 2:203 lid 2 BW, zoals hierboven al is gemeld).

Hier moet er echter goed onthouden op welke manier de bestuurder heeft gehandeld. Dat is niet namens een B.V. in oprichting, maar voor een B.V. die niet tot stand is gekomen.

Overigens is het onderscheid niet geheel duidelijk en is wat dat betreft de vraag ook een beetje flauw. Indien je tijdens het oprichtingstraject gehandeld zou hebben namens de B.V. i.o. (waar ook nog geen verklaring van geen bezwaar voor is afgegeven) kan er wel gewoon bekrachtigd worden na oprichting.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik twijfel aan je grondslag. Niet aan je antwoord ook ik kies voor C. Alleen jou grondslag impliceert dat er een BV tot stand komt. Dat is juist niet het geval door het ontstaansgebrek. Maar ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer hoor. Ik dacht in eerste instantie ook aan dat artikel in combinatie met artikel 2:4 BW.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Patricia20 schreef:
Ik twijfel aan je grondslag. Niet aan je antwoord ook ik kies voor C. Alleen jou grondslag impliceert dat er een BV tot stand komt. Dat is juist niet het geval door het ontstaansgebrek. Maar ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer hoor. Ik dacht in eerste instantie ook aan dat artikel in combinatie met artikel 2:4 BW.


Nee hoor. Dat impliceert het niet. Het stelt slechts vast dat degene die de handeling verricht hoofdelijk aansprakelijk is totdat de vennootschap na oprichting deze bekrachtigd. Voor die aansprakelijkheid maakt het niet uit of de BV uiteindelijk niet wordt opgericht/kan worden opgericht.
_________________
Peruse or perish!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
bona fides schreef:
Flash schreef:
Hierin staat vermeld dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid totdat de B.V. is opgericht en er bekrachtigd is.

Maar zou antwoord B dan niet beter zijn? Waarbij dan impliciet wordt meegenomen dat de BV pas kan bekrachtigen na te zijn opgericht.

Antwoord B speelt allen in de situatie dat er sprake is van een B.V. in oprichting (art. 2:203 lid 2 BW, zoals hierboven al is gemeld).

Hier moet er echter goed onthouden op welke manier de bestuurder heeft gehandeld. Dat is niet namens een B.V. in oprichting, maar voor een B.V. die niet tot stand is gekomen.

Precies, en dat lijkt me het punt van Patricia. In ieder geval, als namens een BV i.o. zou zijn gehandeld lijkt B mij het juiste antwoord.

Dat er hier namens een niet bestaande BV is gehandeld (en dus niet namens een BV i.o.) zou inderdaad wel eens een heel andere situatie kunnen opleveren. Art. 2:203 lid 2 BW is dan wellicht niet van toepassing. Maar waaruit volgt nu dat de handelende persoon hoofdelijk verbonden is? Niet uit art. 3:70 BW. Heeft boek 2 daar nog een bepaling over?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of er een nadere bepaling daarvoor is weet ik zo niet. Veelal wordt gezegd dat je de bestuurders die handelen namens een B.V. i.o. zou moeten zien voor als een 'verkapte v.o.f'.'

Ook dat laatste zou er toe leiden dat allen hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Ik zie niet in waarom 2:203 BW hier geen uitkomst biedt. Als je voor oprichting namens de B.V. handelt ben je altijd hoofdelijk aansprakelijk (ongeacht wel/geen oprichting). Het feit dat hier C het juiste anwoord is, is vanwege de koppeling naar het niet afgeven van de verklaring van geen bezwaar.

Maar nogmaals ik vind het een flauwe vraag en zou persoonlijk ook B geen 'fout' antwoord vinden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na wat zoekwerk denk ik dat art 2:203 wel van toepassing is, maar dan zowel lid 1 als lid 2. In lid 1 staat immers kort gezegd dat de BV pas wordt gebonden als deze de rechtshandeling na haar oprichting bekrachtigt. Maar er komt helemaal geen BV tot stand en dus wordt de BV ook niet gebonden. Lid 2 zegt vervolgens dat de bestuurder hoofdelijk verbonden is. Zij blijven dit ook tot dat de rechthandeling na oprichting wordt bekracht, hetgeen in dit geval dus niet gebeurd. B lijkt mij dus fout omdat de BV niet eens kan bekrachtigen, op grond van het ontstaansgebrek van art 2:4 lid 1 BW.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Flash schreef:
bona fides schreef:
Flash schreef:
Hierin staat vermeld dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid totdat de B.V. is opgericht en er bekrachtigd is.

Maar zou antwoord B dan niet beter zijn? Waarbij dan impliciet wordt meegenomen dat de BV pas kan bekrachtigen na te zijn opgericht.

Antwoord B speelt allen in de situatie dat er sprake is van een B.V. in oprichting (art. 2:203 lid 2 BW, zoals hierboven al is gemeld).

Hier moet er echter goed onthouden op welke manier de bestuurder heeft gehandeld. Dat is niet namens een B.V. in oprichting, maar voor een B.V. die niet tot stand is gekomen.

Precies, en dat lijkt me het punt van Patricia. In ieder geval, als namens een BV i.o. zou zijn gehandeld lijkt B mij het juiste antwoord.

Dat er hier namens een niet bestaande BV is gehandeld (en dus niet namens een BV i.o.) zou inderdaad wel eens een heel andere situatie kunnen opleveren. Art. 2:203 lid 2 BW is dan wellicht niet van toepassing. Maar waaruit volgt nu dat de handelende persoon hoofdelijk verbonden is? Niet uit art. 3:70 BW. Heeft boek 2 daar nog een bepaling over?


Goed punt!

Maar volgens mij is er geen 'digitaal' verschil tussen een niet bestaande BV (vanwege het niet hebben van een VVGB) en een BV i.o. (die ook geen VVGB hoeft te hebben en dan gezien de eerder in de topic geopperde redenering ook niet zou bestaan). 203 lid 2 zou dus dan nog steeds van toepassing kunnen zijn.
_________________
Peruse or perish!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan de BV na het afgeven van een verklaring van geen bezwaar niet alsnog opgericht raken?

Als het hier om art. 2:203 lid 2 BW gaat, dan is de persoon hoofdelijk verbonden totdat de BV (bevoegd) de rechtshandeling bekrachtigt. Om daartoe bevoegd te raken moet de BV uiteraard nog wel helemaal tot stand komen. Maar is dit niet langer mogelijk?

Misschien gewoon een wat ongelukkig geformuleerde vraag?

En hoe zit het met "BV i.o.". Ben je verplicht om er "i.o." bij te vermelden, en waar staat dat? (Tja, ondernemingsrecht is wat weggezakt.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
Maar volgens mij is er geen 'digitaal' verschil tussen een niet bestaande BV (vanwege het niet hebben van een VVGB) en een BV i.o. (die ook geen VVGB hoeft te hebben en dan gezien de eerder in de topic geopperde redenering ook niet zou bestaan). 203 lid 2 zou dus dan nog steeds van toepassing kunnen zijn.

Ja, je zou heel goed gelijk kunnen hebben. Wat ik me dus afvraag is of een BV i.o. verplicht is om "i.o." te vermelden zodat de wederpartij weet waar hij mee van doen heeft. En als zo'n verplichting bestaat, wat is dan het gevolg als "i.o." wordt weggelaten?

Vanaf welk moment mag je als oprichter van een BV als BV i.o. naar buiten treden? Moet je daar bepaalde formaliteiten voor hebben verricht?

Stel ik verricht een rechtshandeling namens Abcdef BV terwijl Abcdef BV niet bestaat en ook nooit zal bestaan. Word ik dan gebonden door die rechtshandeling? Dat is toch een beetje vreemd, want als ik namens meneer Sinterklaas handel, word ik volgens mij niet gebonden maar krijg ik te maken met art. 3:70 BW.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds