Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 5:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Televisie in de rechtzaal???
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 18:47    Onderwerp: Televisie in de rechtzaal??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben tegen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben voor.

Er bestaan enkele vooroordelen over het rechtssysteem in ons land die vooral te maken hebben met buitenlandse serie's en / of films. Het is verstandig om door wat rechtzaken in beeld te brengen, mensen meer inzicht te geven in ons systeem. Op publieke zenders trouwens al regelmatig uitzendingen die toch wel goed laten zien hoe het er aan toe gaat.

Het systeem van strafoplegging is bedoelt als preventie: Als er uitgezonden wordt uit de rechtszaal weten de mensen wat er nu precies gedaan wordt en welke risico's gelopen worden door strafbaar gedrag.

Aan de privacy van de verdachte moet niet al te veel belang worden gehecht. Hij/Zij heeft immers ook andermans rechten geschaadt en het moet dan niet bij voorbaat vaststaan dat hij/zij alle recht op privacy heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: di 27 jan 2004 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er nog niet uit, voorlopig neig ik het meest naar tegen

Argument tegen is dat het niet volledig volgen van de rechtszaak een vertekent beeld geeft van de werkelijkheid. De jurisprudentie per rechtszaak is niet voor niets altijd zo lang Wink

Belangrijker is wellicht dat aan de privacy van getuigen danwel slachtoffers belang moet worden gehecht.

Een goede duidelijke one-liner in deze discussie uit de sociologie: Verander het publiek en je verandert de actoren!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2004 2:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben heel erg tegen!!!
Ik heb al in een ander topic aangegeven dat ik vind dat de media veel te veel macht heeft door bepaalde aspecten veel dan wel nauwelijks te belichten. Zomaar televisie toelaten lijkt mij niets.
De privacy van daders vind ik moet ook gewaarborgd blijven. Hoewel ze er natuurlijk hoogstwaarschijnlijk niet voor niets zitten, zijn het ook mensen met hun rechten.
Je kunt vind ik niet zomaar al iemands rechten of het recht op privacy van iemand afnemen op het moment dat hij/zij verdacht wordt van iets. VOlgende punt zou zijn dat dan alle zaken op tv zouden moeten komen, anders wordt de privacy van de een meer geschonden dan die van de ander. Het ligt allemaal moeilijk en de praktische uitwerking ervan zou alleen maar zorgen voor meer problemen naar mijn mening!
Graag jullie reactie!
Liefs Juul xx
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2004 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
BG:
Aan de privacy van de verdachte moet niet al te veel belang worden gehecht. Hij/Zij heeft immers ook andermans rechten geschaadt en het moet dan niet bij voorbaat vaststaan dat hij/zij alle recht op privacy heeft.


Je weet helemaal niet of de verdachte die rechten heeft geschaad. Daarom is hij juist verdachte.


Quote:
BG:
Er bestaan enkele vooroordelen over het rechtssysteem in ons land die vooral te maken hebben met buitenlandse serie's en / of films. Het is verstandig om door wat rechtzaken in beeld te brengen, mensen meer inzicht te geven in ons systeem.


Rechtzaken zijn al openbaar, dus de fanatiekelingen kunnen er gewoon heengaan. Daarnaast is de schrijvende pers toegestaan, dus kan men erover lezen in kranten/tijdschriften etc. Er bestaan ook verschillende websites met jurisprudentie en andere info.
Ik ben het met je eens dat het belangrijk is dat Nederlanders meer inzicht krijgen in ons (straf)rechtssysteem. Maar daar mogen de mensen naar mijn mening zelf ook wel wat moeite voor doen, niet alles hoeft op een presenteerblaadje.

En Juul en Jerry, ik ben ook van mening dat de media de dingen zullen gaan verdraaien, bewust of onbewust. Daar moeten we gewoon heel erg bedacht op zijn. En ik vind de privacy van zowel verdachte als slachtoffers als getuigen heel belangrijk, voor zover die bestaat want rechtzaken zijn gewoon openbaar. Verdachten die op de televisie verschijnen worden door het publiek meteen veroordeeld denk ik, of ze het gedaan hebben of niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2004 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik twijfel nog.
Voor door de gecreeerde openheid
Tegen door de (mogelijke) afstomping van het Nederlandse volk en de dramatisering van andermans lief en leed
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mailand








Berichten: 32


BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2004 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben voor MITS men zich houdt aan bepaalde regelgeving.

Het moet geen voetbalwedstrijd zijn, er moet recht worden gedaan aan de sfeer van een rechtzaal. Ik denk dat hoe meer openheid er bestaat, hoe meer gerechtigheid er bestaat en ook kennis richting de mensen. Als men er vanuit gaat dat de media slecht is, moet men ook niet vergeten dat het het enige middel is waardoor de burger nog informatie krijgt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: wo 28 jan 2004 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat denk je dan van het risico van een soort "Court Television" waar iedereen andermans lief en leed kan zien?
Want waar leg je de grens voor de media?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jerry



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mailand schreef:
Ik ben voor MITS men zich houdt aan bepaalde regelgeving.

Het moet geen voetbalwedstrijd zijn, er moet recht worden gedaan aan de sfeer van een rechtzaal. Ik denk dat hoe meer openheid er bestaat, hoe meer gerechtigheid er bestaat en ook kennis richting de mensen. Als men er vanuit gaat dat de media slecht is, moet men ook niet vergeten dat het het enige middel is waardoor de burger nog informatie krijgt.


Mond-op-mond reclame, websites, lezingen, publieke debatten en spreekuren bestaan niet?

De media is niet slecht, de media deelt alleen niet dezelfde doelstellingen als ons rechtsysteem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is dat juist niet goed?
In buitenlandse landen bestaat er geen "vrije" media en die berichten dus precies wat de wetgever/rechter zegt.
Dat is ook niet ideaal, tegenwind is af en toe ook wenselijk.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de rijdende rechter niet een soort van nederlands voorbeeld van court tv?
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mailand








Berichten: 32


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mond-op-mond reclame, websites, lezingen, publieke debatten en spreekuren bestaan niet?


Tja... hoe komen die mensen aan hun informatie??? Precies: media...
En dat ze dan gaan twijfelen aan wat de media allemaal zegt is juist goed! Ik zeg niet dat alles wat de media zegt correct is, ik zeg alleen dat de media een goed iets is. De wereld zou er anders uitzien als er een media gecontroleerd door de overheid zou zijn. Ik vind heus wel dat er veel propaganda is en dat er veel door de media gesjoemeld wordt met emoties. De mensen worden 1 kant op gestuurd, maar een weldenkend mens (ervan uitgaande dat bijna iedereen dat is) zet tegenwoordig ook vraagtekens neer bij de media.

Mijn punt: Media is nodig, maar blijf nadenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2004 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad zo dat je van de mensen zelf ook nog wat brains mag verwachten. Je moet niet altijd klakkeloos aannemen wat ze je vertellen, dat geldt voor de televisie net zo goed als b.v. voor politici.
MAAR. Je hebt niets anders om op af te gaan. Je kunt nou eenmaal niet zelf overal bijzijn, dus je bent voor het grootste gedeelte van je informatievoorziening afhankelijk van wat de krant, televisie, internet etc. je voorschotelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was van 1 augustus tot 1 september in de VS.
De ramp met de kernonderzeeër Koersk is in die tijd geen enkele keer in de media genoemd.
Die vond dus plaats op 7 augustus...
Bijna 3 weken geen informatie, want dat heeft geen nieuwswaarde voor de gemiddelde Amerikees.
Was het niet voormalig president Reagan die zei "If it isn't on CNN it's not a war"?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mailand








Berichten: 32


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2004 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas dat is het probleem met de 'macht van de media'. Ze zijn commercieel geworden, ze doen alleen wat ze interessant voor het volk vinden en ze dramatiseren enorm....

Eigenlijk zou er dus een nieuwszender moeten zijn die gewoon ALLES uitzendt... punt is: wie kijkt er nu naar?

Anyway we dwalen denk ik wel van het onderwerp af en gaan nu naar nieuws en media kijken. Het ging om de vraag media in de rechtbank. Stel dat ze dat net zo uitzenden als de politieke zendtijd. Dus puur wat er gezegd wordt en tussen door twee 'experts' die dan erover gaan discussieren (in de rustpauzes). Wat is daar dan mis mee? Mensen komen in contact met het rechtsstelsel, zien hoe het eraan toegaat, ze kunnen precies volgen wat er gebeurd (geen photoshop, geen knip en plakwerk etc). Je ziet dan letterlijk de gebeurtenis en kan zelf oordelen.

Nu heb ik het dus niet over Amerikaanse toestanden, want we hoeven toch niet perse de extremen te nemen en daarop te lijken? Het kan toch ook op een goede manier... but that again is just my humble opinion
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds