Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 12:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Suggesties voor verbeteren probleemstelling?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 12:35    Onderwerp: Suggesties voor verbeteren probleemstelling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een paper loop ik nu al een tijd te worstelen met een goede probleemstelling. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier een nuttige suggestie had.

Mijn onderwerp is de Richtsnoeren persoonsgegevens op internet, die aangeven hoe de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing is op internet. Ik richt me specifiek op "sociale sites": discussieforums, weblogs, profielensites etc. waar gebruikers zelf de inhoud leveren, in de vorm van discussies, reacties, informatie over zichzelf enzovoorts.

Ik ben begonnen met de vraag: Hoe werkbaar zijn de onlangs gepubliceerde Richtsnoeren persoonsgegevens bij sociale sites?

Dit vond de docent echter te vaag, hij miste met name de insteek van privacybehoefte van deelnemers. Terecht punt, werkbaarheid van een regel kun je pas bepalen als je ook weet wat er in de praktijk nodig is.

Dus nu had ik gedacht: In hoeverre sluiten de Richtsnoeren aan bij de privacyverwachting op sociale sites?

Maar voor mijn gevoel is dat niet heel veel anders dan wat ik eerst had. Het blijft een beetje krachteloze vraag: het antwoord wordt iets als "nou, best goed behalve bij X en Y". Hoewel die vraag nog niet eerder gesteld is (dat ik weet) en het dus wel iets toevoegt.

Uit mijn onderzoek tot nu toe blijkt dat de regels best streng zijn. Met name is het verboden om sociale sites toegankelijk te maken voor zoekmachines, vanwege het risico dat deze persoonsgegevens uit berichten opvissen en bij latere zoekopdrachten laten zien. Dat lijkt me lastig werkbaar, want zonder zoekmachines zouden relevante zaken op blogs, forums en wiki's niet of nauwelijks te vinden zijn.

Met een goed privacyreglement lijk je veel op te kunnen lossen. Je vraagt mensen om toestemming bij registratie, en dan mag zo ongeveer alles. Ik vind dat een beetje een wassen neus, want mensen lezen zulke privacyverklaringen en -reglementen toch niet. Ze gaan er vanuit dat het "wel goed zit", en worden -ongeacht het reglement- boos als jij iets doet dat zij niet hadden verwacht.

Een alternatief zou dus zijn dat ik ga zitten op "het aanbieden van een privacyverklaring is theorisch leuk maar sluit niet aan bij de behoefte van gebruikers". Maar hoe maak ik daar een goede probleemstelling van?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uhm.... peins ..... In hoeverre is overheidsingrijpen gewenst wanneer sociale sites de richtlijnen rond privacywetgeving niet naleven?
Nah, dat is het ook niet, he?

Je docent miste de insteek van privacybehoefte van deelnemers. Maar in hoeverre hebben mensen die behoefte als ze vrijwillig zelf allerlei persoonlijke info op internet zetten? Is regelgeving op dit vlak wel nodig? Ik kan dat juist in het geval van sociale sites minder goed plaatsen.

Nu ja, aan mij heb je geloof ik ook niet veel. Maar soms komt uit wat losse kreten ook iets aardigs voort.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn gedachte was dus ook, ik kan in een deelvraag die privacybehoefte bespreken en dan concluderen dat deze laag is, nu mensen zelf van alles online zetten. Maar (b.v. Copland-arrest EHRM) men heeft nog steeds een redelijke verwachting van privacy. Wat ik hier op RF neerzet, verwacht ik niet ineens teruggelezen te krijgen bij een sollicitatiegesprek.

Maar zijn juridische vragen als "in hoeverre" in het algemeen eigenlijk wel "done"?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, dat weet ik niet. Ben nog even van het afstuderen af. Zulk woordgebruik geeft wel ruimte voor de nuance en daar zijn juristen toch mr. in? Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Wat ik hier op RF neerzet, verwacht ik niet ineens teruggelezen te krijgen bij een sollicitatiegesprek.

Echt niet? Jij schrijft hier toch bewust onder eigen naam?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:
Wat ik hier op RF neerzet, verwacht ik niet ineens teruggelezen te krijgen bij een sollicitatiegesprek.

Echt niet? Jij schrijft hier toch bewust onder eigen naam?

Ik schrijf altijd en overal onder eigen naam, en eerlijk gezegd zou ik verbaasd zijn als ik daar niets over zou horen bij een sollicitatiegesprek. Het bovenstaande was meer een hypothetische gemiddelde 'ik' als je begrijpt wat ik bedoel.

Het gaat om het redelijke niveau van privacy dat je mag verwachten. Ook in de openbare ruimte heb je privacy. Dat was dus een beetje de insteek van mijn paper. Wat mag je verwachten tegen wat voor eisen stellen die Richtsnoeren. En ik verwacht dat daar uit komt dat die strengere eisen stellen dan nodig is om de verwachte privacy te waarborgen.

En nu ik je toch aan de lijn heb, wat vind jij van deze probleemstelling:

In hoeverre sluit het publiceren van een privacyverklaring aan bij de privacyverwachting van deelnemers aan sociale sites?

De richtsnoeren melden namelijk dat websites aan de WBP voldoen als zij een privacyverklaring publiceren en vervolgens mensen vragen hiermee akkoord te gaan. Er wordt dan verwerkt op basis van toestemming, en dan mag er vrij veel. Ik zou in de paper dan willen betogen dat dit mooi klinkt maar in feite een wassen neus is: men schrijft keurig op wat het welbepaalde doel van de verwerking is, en vervolgens klikken gebruikers op de "Ik ben akkoord" knop zonder de verklaring echt te lezen.

Ik vraag me dan ook af of deze verklaring wel de juiste weg is om te zorgen dat de privacy van deelnemers adequaat bewaakt wordt. En ik zou dan graag met de conclusie komen dat de verwerking ook zonder toestemming kan gebeuren, mits men maar kan aantonen dat de verwerking (publicatie) redelijkerwijs nodig was voor het doel van de site. Dan krijg je een redelijkheidstoets in plaats van een formeel maar betekenisloos toestemming vragen.

Maar hoe formuleer je dat mooi?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
In hoeverre sluit het publiceren van een privacyverklaring aan bij de privacyverwachting van deelnemers aan sociale sites?
Dat klinkt mooi, toch? Of: in hoeverre sluiten de Richtsnoeren aan bij ...

Quote:
De richtsnoeren melden namelijk dat websites aan de WBP voldoen als zij een privacyverklaring publiceren en vervolgens mensen vragen hiermee akkoord te gaan. Er wordt dan verwerkt op basis van toestemming, en dan mag er vrij veel. Ik zou in de paper dan willen betogen dat dit mooi klinkt maar in feite een wassen neus is: men schrijft keurig op wat het welbepaalde doel van de verwerking is, en vervolgens klikken gebruikers op de "Ik ben akkoord" knop zonder de verklaring echt te lezen.

Ja, zo gaat het nou ook altijd bij algemene voorwaarden Laughing
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien valt het niet voldoen aan de (doorgaans onbewuste) privacyverwachting te koppelen aan de juridische geldigheid van de toestemming? Inderdaad net als dat in het algemeen een probleem is bij AV die je met een muisklik kunt/moet aanvaarden.

In hoeverre speelt art. 8 EVRM hier een rol? Het gaat natuurlijk vooral om horizontale verhoudingen. Aan zijn positieve verplichting heeft de Staat proberen te voldoen door middel van de Wet bescherming persoonsgegevens. Is dat gelukt?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu dit:

In hoeverre sluit het publiceren van een privacyverklaring aan bij de privacyverwachting van deelnemers aan sociale sites?

a) Om wat voor persoonsgegevens gaat het bij sociale sites?
b) Welk niveau van privacyverwachting hebben deelnemers bij het publiceren daarvan?
c) Wat is het doel van de privacyverklaring volgens de Richtsnoeren?
d) Hoe worden privacyverklaringen gebruikt bij sociale sites?
e) In hoeverre wordt hiermee het doel van de privacyverklaring gehaald?
f) Welk alternatief biedt verwerking op basis van een gerechtvaardigd eigenbelang (art. 6 sub f Wet Persoonsgeevens)?

En bij deelvraag b laat ik dan art 8 EVRM meespelen, via het Copland en Halford-arrest. Die arresten bepaalden dat je een "reasonable expectation of privacy" hebt. Bij b ga ik dan uitleggen welk niveau dat is als je zelf dingen op internet zet.

Bij f komt dan mijn alternatief: niet meer uitgaan van een (feitelijk nietszeggende) toestemming, maar van een redelijkheidstoets. Toon maar aan dat de publicatie, doorgifte of indexatie door Google binnen die redelijke privacyverwachting past, en dan is het goed. Dat vind ik eerlijker dan "jamaar in de privacy policy stond dat wij alles over u aan Prive mochten verkopen".

Wat nog wringt, is dat die deelvraag nogal uit de lucht komt vallen.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik heb nu dit: In hoeverre sluit het publiceren van een privacyverklaring aan bij de privacyverwachting van deelnemers aan sociale sites


een hoofdvraag als deze impliceert m.i. dat je daadwerkelijk deelnemers gaat ondervragen. is dat je bedoeling? ik denk dat je vraag nog te ruim geformuleerd is. privacy is een juridisch zeer lastig begrip (als je wilt mail ik je van mijn afstudeerscriptie het hoofdstuk over privacy). privacyverwachting daarbij halen lijkt mij onverstandig. is je vraag niet: in hoeverre wordt privacy van deelnemers aan sociale sites gegarandeerd en sluit dit aan bij hetgeen de wetgever bedoeld heeft?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 16 dec 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel, Annemieke! Nee, ik was niet van plan mensen te ondervragen, ik wilde aan de hand van EHRM-jurisprudentie afleiden wat men mag verwachten. Oftewel:

In hoeverre bieden de Richtsnoeren passende bescherming voor persoonsgegevens van deelnemers aan sociale sites?

Het gaat me dus niet om het garanderen van privacy algemeen, maar juist om het spanningsveld tussen wat die richtsnoeren allemaal eisen versus wat je mag verwachten. Hele strenge eisen stellen aan privacybescherming terwijl mensen geen privacy hoeven te verwachten is tenslotte nogal raar.

En als ik dan toch even bij mijn stokpaardje van de privacyverklaring blijf:

Welke grondslag voor verwerking van persoonsgegevens past het beste bij sociale sites?
a) Welk niveau van privacy mogen deelnemers van sociale sites verwachten?
b) Wat is het doel van de privacyverklaring volgens de Richtsnoeren?
c) Hoe worden privacyverklaringen in de praktijk gebruikt bij sociale sites?
d) Welk alternatief biedt verwerking op basis van een gerechtvaardigd eigenbelang (art. 6 sub f Wet Persoonsgegevens)?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 10:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij ben je er bijna!

Bieden de Richtsnoeren persoonsgegevens op internet passende bescherming voor persoonsgegevens van deelnemers aan sociale sites, zo ja in hoeverre?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds