Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 7:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Studentenvereniging
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Heb ik het recht bij het overleg tussen assessor en commissiehoofd te zijn?
Ja
0%
 0%  [ 0 ]
Nee
100%
 100%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 1

Auteur Bericht
Roeiben



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 13:16    Onderwerp: Studentenvereniging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Wij zitten met een geschil bij de studentenvereniging. Er is namelijk in de statuten het volgende bepaald:

"Leden hebben het recht tot bezoeken van alle door de vereniging georganiseerde vergaderingen, bijeenkomsten en andere activiteiten;"

Nu is de vraag vooral, wanneer is iets door de vereniging georganiseerd? Want de senaat wil een overleg inplannen voor commissiehoofden met de assessor. Is dat dan door de vereniging georganiseerd, en heb ik het recht daar bij te zijn als ik geen commissiehoofd ben?

En als dat het geval is, hoe zit het dan met een vertrouwenspersoon binnen de vereniging? Of is dat een uitzondering op de regel omdat het daar om persoonlijke dingen gaat en niet om zaken omtrent de vereniging?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me dat het gaat om vergaderingen, bijeenkomsten en andere activiteiten die georganiseerd worden voor leden. Niet om een bestuursvergadering.

Ik gok dat uit de context van de bepaling, die hier mist, de precieze betekenis wel duidelijk wordt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Roeiben



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Valt tegen, dit is het hele artikel:

Quote:
Artikel 2.4. Rechten van leden

De leden hebben de volgende rechten:

a. Leden hebben het recht tot bezoeken van alle door de vereniging georganiseerde vergaderingen, bijeenkomsten en andere activiteiten;

b. Leden hebben het stemrecht, behoudens bij de wet en de statuten bepaalde gevallen.

c. Leden hebben de mogelijkheid om van alle faciliteiten en eigendommen van de vereniging gebruik te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Roeiben



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan komt er nog het volgende artikel:

Quote:
Artikel 5.4. Reglementen

1. Voor de nodige detailregelingen stelt de algemene ledenvergadering een huishoudelijk reglement vast.

2. Voor de eigen vergaderingen kunnen de senaat en de commissies zelf reglementen vaststellen.

3. Deze reglementen mogen geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met de statuten en de wet.

4. De senaat en, indien het betreft het reglement van de senaat, de algemene ledenvergadering zien er op toe dat de bepaling van het vorige lid nageleefd wordt.


En verder wordt er nooit ergens over iets in die richting gesproken, dus ook geen bestuursvergaderingen etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Valt inderdaad een beetje tegen, maar het lijkt me nog steeds te gaan om wat min of meer evident is: dat leden de vergaderingen, bijeenkomsten en activiteiten mogen bezoeken die voor leden georganiseerd worden.

Ik denk dus niet dat alle leden het recht hebben om "de eigen vergaderingen" van de senaat en de commissies bij te wonen. Maar dat volgt op zich ook wel uit artikel 2.4, want dat zijn dan geen "door de vereniging" maar door de senaat en de commissies georganiseerde vergaderingen.

Maar je mag het natuurlijk anders zien en proberen je recht te halen Wink
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Roeiben



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2015 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tjaa, er staat ook duidelijk door de vereniging en niet voor de vereniging. Ik zou het daardoor eigenlijk niet weten. Kun je dit qua rechtstermen onderbouwen dat het niet zo is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 18 jun 2015 0:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roeiben schreef:
Ik zou het daardoor eigenlijk niet weten. Kun je dit qua rechtstermen onderbouwen dat het niet zo is?

Nee, dit is een kwestie van uitleg. Een uitleg van artikel 2.4 die duidelijk niet kan zijn wat de opstellers van het statuut hebben bedoeld kan niet juist zijn.

Het lijkt me evident dat het niet de bedoeling kan zijn geweest dat alle leden per definitie het recht hebben om bij ieder willekeurig overleg van de commisssiehoofden aanwezig te zijn.

Je kunt "activiteiten" ook zo breed uitleggen als je fantasie reikt, maar dat kan dus evenmin kloppen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds