Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 10:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stilzwijgend verlengd?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Loord2112



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2016 22:58    Onderwerp: Stilzwijgend verlengd? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedeavond,

Hier onder een kort samen gevat verhaal met als vraag is het contract nu stilzwijgend verlengd/ omgezet naar een vast contract?

01-03-2014 begonnen met werken met een jaarcontract.
01-03-2015 verlengd met 3 maanden
01-06-2015 verlengd met 9 maanden.

27-01-2016 mede gedeeld mondeling dat contract niet wordt verlengd. Nieuw werkverband zal gaan verlopen bij zelfde bedrijf maar via een payroll bedrijf.

Zelfde dag een ontslagbrief gehad maar met foute datum. Aangegeven en de brief thuis versnippert. aangegeven dat de datum verkeerd was en zal een nieuwe krijgen tot op hede niks gehad.

Per 1 maart 2016 ben ik blijven werken
Per 1 maart heb ik geen contract gehad via het payroll bedrijf.
per 1 maart heb ik tot op hede geen schriftelijk juiste ontslag brief gehad.

nu ruim twee weken later heb ik sinds een paar dagen het payroll contract ontvangen maar nog niet getekent. ontslagbrief niet gehad.

Heb ik nu een stilzwijgend vast contract gewoon via het bedrijf zelf?
Wat zijn mijn rechten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loord2112



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 18 mrt 2016 8:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sad niemand?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 mrt 2016 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zeggen dat de mondelinge mededeling duidelijk maakt dat er geen sprake is van stilzwijgende verlenging (de werkgever heeft per slot van rekening niet gezwegen), maar van een arbeidsovereenkomst met het payrollbedrijf waarmee jij stilzwijgend akkoord bent gegaan.

Ik weet alleen niet precies hoe het zit met de verplichting die er tegenwoordig is om tijdig schriftelijk aan te geven dat het contract niet verlengd zal worden.

Verder is er wellicht nog de vraag of je nu een vast contract zou hebben met het payrollbedrijf.

Dus ik heb op het moment geen volledig antwoord.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 18 mrt 2016 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet (tijdig) aanzeggen betekent niet dat het contract verlengd wordt, maar dat een aanzegvergoeding is verschuldigd. Daar moet je echter wel zelf (tijdig) om verzoeken. Dit geldt overigens ook als het contract wel verlengd wordt, maar dan kun je beter wel even afwegen welke gevolgen dit heeft voor de verhouding met de werkgever en een eventuele volgende contractsverlenging.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loord2112



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 18 mrt 2016 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik zou zeggen dat de mondelinge mededeling duidelijk maakt dat er geen sprake is van stilzwijgende verlenging (de werkgever heeft per slot van rekening niet gezwegen), maar van een arbeidsovereenkomst met het payrollbedrijf waarmee jij stilzwijgend akkoord bent gegaan.

Ik weet alleen niet precies hoe het zit met de verplichting die er tegenwoordig is om tijdig schriftelijk aan te geven dat het contract niet verlengd zal worden.

Verder is er wellicht nog de vraag of je nu een vast contract zou hebben met het payrollbedrijf.

Dus ik heb op het moment geen volledig antwoord.


Bedankt voor u antwoord.

Stilzwijgend akkoord gaan met een bedrijf waar je op de datum van ingang nog geen contract van heb ontvangen lijkt me niet de juiste manier van handelen. pas op 11 maart heb ik een contract per mail ontvangen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loord2112



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 18 mrt 2016 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Niet (tijdig) aanzeggen betekent niet dat het contract verlengd wordt, maar dat een aanzegvergoeding is verschuldigd. Daar moet je echter wel zelf (tijdig) om verzoeken. Dit geldt overigens ook als het contract wel verlengd wordt, maar dan kun je beter wel even afwegen welke gevolgen dit heeft voor de verhouding met de werkgever en een eventuele volgende contractsverlenging.


Bedankt!

Kan dus aanspraak maken op een aanzeg vergoeding? dit omdat de datum van de ontslag brief onjuist was?

Zelf aangegeven dat de datum fout was tot op heden is er geen nieuwe ontslagbrief met de juiste datum verstrekt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 mrt 2016 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, ik zie nu dat je de brief met de foutieve datum al op 27 januari hebt ontvangen. Dat was dus tijdig. Aan een kennelijke verschrijving kun je geen rechten ontlenen.

Je lijkt ook op 27 januari al akkoord te zijn gegaan met de overname door het payrollbedrijf. Voor zover je toen niet mondeling akkoord bent gegaan, ben je op 1 maart akkoord gegaan door te blijven werken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2016 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het begrijp, heeft TS nooit contact gehad met de payroll organisatie voor medio maart.

Is het dan überhaupt mogelijk om een mondelinge overeenkomst aan te gaan met zo'n derde? Ik denk van niet.

Daarnaast is het de vraag of de uitzendovereenkomst ook werkelijk tot stand is gekomen door de enkele mededeling. Er voor het gemak van uitgaande dat de ABU cao van toepassing is, dienen een aantal zaken uitdrukkelijk overeengekomen te zijn; namelijk: fase A of B, waarbij fase A alleen schriftelijk kan worden overeengekomen (art. 7:691 lid 2 BW). In fase B dient dan weer ofwel de bepaalde tijd overeengekomen te zijn, ofwel "uitdrukkelijk" de onbepaalde tijd overeengekomen te zijn. Voor beide is er geen absoluut schriftelijkheidsvereiste, maar kan zeker beargumenteerd worden dat deze afspraken wel schriftelijk vastgelegd moeten zijn.

Ik denk dat je -als je zou willen- een redelijke kans maakt om aan te tonen dat er geen overeenkomst is gesloten met de payrollorganisatie en dat je dus vooronbepaalde tijd in dienst bent. De vraag is vervolgens wel of je dat zou moeten willen. Het werk wordt er naar alle waarschijnlijkheid niet bepaald leuker door.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2016 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Zoals ik het begrijp, heeft TS nooit contact gehad met de payroll organisatie voor medio maart.

Is het dan überhaupt mogelijk om een mondelinge overeenkomst aan te gaan met zo'n derde? Ik denk van niet.

De oude werkgever is opgetreden als vertegenwoordiger van de payrollorganisatie. Voor zover een machtiging ontbreekt kan één en ander alsnog worden bekrachtigd (art. 3:69 lid 1 BW).

Quote:
Daarnaast is het de vraag of de uitzendovereenkomst ook werkelijk tot stand is gekomen door de enkele mededeling.

Voor zover het aanbod niet in januari mondeling is aanvaard, heeft aanvaarding stilzwijgend plaatsgevonden door in maart door te werken.

Dat blijven doorwerken levert m.i. in ieder geval geen stilzwijgende verlenging op van de overeenkomst met de oude werkgever, want die heeft nu juist niet gezwegen: hij heeft zowel mondeling als schriftelijk aangegeven de overeenkomst niet te zullen verlengen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2016 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:


DENNIS79 schreef:
Daarnaast is het de vraag of de uitzendovereenkomst ook werkelijk tot stand is gekomen door de enkele mededeling.

Voor zover het aanbod niet in januari mondeling is aanvaard, heeft aanvaarding stilzwijgend plaatsgevonden door in maart door te werken.

Dat blijven doorwerken levert m.i. in ieder geval geen stilzwijgende verlenging op van de overeenkomst met de oude werkgever, want die heeft nu juist niet gezwegen: hij heeft zowel mondeling als schriftelijk aangegeven de overeenkomst niet te zullen verlengen.


Wellicht niet duidelijk genoeg, maar deze opmerking hoorde bij de toelichting die daar meteen op volgde, namelijk dat er mijns inziens pas een uitzendovereenkomst tot stand kan komen als aan de voorwaarden is voldaan. De vraag is dan in hoeverre de mondelinge mededeling voldoende gespecificeerd was om door te gaan voor een uitzendovereenkomst.

Dat er mondeling een nieuwe arbeidsovereenkomst tot stand kan zijn gekomen met de derde betwijfel ik weliswaar, maar voor de behandeling van deze opmerking ga ik ervan uit dat dat wel het geval is.

Voor TS is echter niet zozeer van belang met wie hij een arbeidsovereenkomst heeft, maar wel wat voor arbeidsovereenkomst hij heeft. Hij vraagt zich af of hij wellicht een vast contract heeft.

De enige mogelijkheid voor de (uitzend)werkgever om niet aan een vast contract te zitten is het bestaan van een uitzendovereenkomst fase a of b (ABU cao). Voor beide vormen gelden voorschriften. Fase a dient schriftelijk overeengekomen te zijn, en voor fase B dient aan TS uitgelegd te zijn wat voor fase B hij heeft gekregen; nl bepaalde of onbepaalde tijd. Ik blijf erbij dat als TS moeilijk zou willen die, hij goede kansen heeft.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds