Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 21:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schade aan planten door hinder
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt dat jullie allemaal zo actief meedenken.

Het gaat inderdaad om een casus.

Het verhaal:

Jan is liefhebber van exotische planten en heeft met behulp van een architect een tropische tuin aangelegd. De planten zijn erg kostbaar. Zo kost zijn solitaire vijg alleen al meer dan €3000. Om zeker te zijn dat de planten voldoende water krijgen, heeft Jan een speciaal druppelsysteem laten aanleggen. Dit systeem zorgt ervoor dat de planten elke dag om 06:00 uur met water besprenkeld worden. Ook het druppelsysteem is duizenden euro's waard.
Het systeem is aangesloten op de regenton van Jan. De regenton vangt al jaren het water op dat van de hoger gelegen tuin van de buren - de familie Waterval - afstroomt.

De familie Waterval vertrekt op 6 juli voor twee weken op zomervakantie. Vader Guido en moeder Truus zijn druk in de weer met het gereedmaken van de caravan. Hun 6 jaar oude dochtertje Fenna speelt buiten in de tuin met een houten waterbaan. Guido heeft deze baan gemaakt toen Fenna 3 was. De tuin van de familie Waterval wordt op regenachtige dagen ook geconfronteerd met regenwater dat van hun buren afkomt. Door de waterbaan wordt het water door de tuin geleid tot aan de schutting aan de kant van buurman Jan.

Fenna speelt deze middag met de waterbaan door bootjes en badeendjes met de stroom mee te laten drijven. Plotseling wordt de lucht zwart en begint het te donderen. Fenna vlucht het huis binnen. De hele middag en avond blijft het regenen. Wanneer de familie die nacht op vakantie vertrekt is het gelukkig droog. De weermannen voorspellen voor de komende weken een hittegolf met 's nachts tropische buien.

Terug van vakantie is de familie Waterval nog niet de oprit opgereden of buurman Jan staat naast de auto te vloeken en te tieren. Zijn tropische planten zijn allemaal dood. Jan heeft het druppelsysteem laten onderzoeken op verstopping, maar dat was niet de oorzaak. Zijn regenton is leeg! Ondanks de buien zit er geen drup in de ton. Samen met Jan gaat de familie in de tuin op onderzoek uit. De oorzaak was snel gevonden. Een rood badeendje is in de waterbaan blijven haken. De bootjes en andere badeendjes zijn op het rode badeendje gebotst en hebben de waterbaan verstopt. Hierdoor is het water over de waterbaan geslagen en zijn de planten in de borders van de familie Waterval weggespoeld. Dit is de reden dat geen druppel regen in de regenton van Jan is beland.

Jan tiert: "Wie laat nou ook die eenden in de waterbaan liggen! Het is jullie schuld dat mijn planten kapot zijn. Dat wordt betalen!

Vraag:
    - Heeft de familie Waterval Jan hinder toegebracht?
    - Zijn Guido en Truus aansprakelijk?

Los de casus op door de artt. 5:39 BW en 6:169 lid 1 BW te analyseren en te toetsen aan de casus.

art. 6:169 lid 1 BW:
Voor schade aan een derde toegebracht door een als doen te beschouwen gedraging van een kind dat nog niet de leeftijd van 14 jaren heeft bereikt en aan wie deze gedraging als een onrechtmatige daad zou kunnen worden toegerekend als zijn leeftijd daaraan niet in de weg zou staan, is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij over het kind uitoefent, aansprakelijk.

art. 5:39 BW:
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen door wijziging te brengen in de loop, hoeveelheid of hoedanigheid van over zijn erf stromend water of van het grondwater, dan wel door gebruik van water dat zich op zijn erf bevindt en in open gemeenschap staat met het water op eens anders erf.

Hopelijk wil iemand de tijd nemen om het te lezen.
Wat ik heb gedaan:
1. Voor beide artikelen is het van belang om te weten of er sprake is van een onrechtmatige daad. Nu is het zo dat de daad wel onrechtmatig is als zij 14 jaar of ouder was geweest. Wat betreft de toerekenbaarheid waar Bart het over had, lijkt mij dat er een (indirect) inbreuk is gedaan op het eigendomsrecht van Jan.
2. Daarna ga ik kijken of er sprake is van hinder.
3. Daarna ga ik kijken of er op grond van 6:169 lid 1 BW haar ouders aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Ik begrijp niet zo goed wat er nu gebeurt als er sprake is van een onrechtmatige daad als die niet kan worden toegerekend. Is het dan nog steeds een onrechtmatige daad van dat kind maar draaien de ouders gewoon op voor de kosten, of is er dan gewoon helemaal geen sprake van onrechtmatigheid?

Misschien kan iemand mij helpen welke stappen ik zou moeten doorlopen zodat ik de casus zelf uit kan vogelen.

Heel erg bedankt voor de hulp en moeite.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Franciscus



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 19


BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als het nu eens 14 dagen niet had geregend?
Of een hoop bladeren de regenton hadden verstopt?
Een plantenliefhebber die 14 dagen zijn prijzige planten niet controleert??

Ik denk redenen genoeg om zijn eis af te wijzen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me helaas geen antwoord waar ik enige punten mee zal scoren Franciscus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2014 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

workinprogress schreef:
Dat lijkt me helaas geen antwoord waar ik enige punten mee zal scoren Franciscus.


Volgens mij zijn er al een hele hoop aanknopingspunten en visies gegeven. Voldoende om met wat eigen onderzoek en meningsvorming zelf een beredeneerd antwoord te geven op de vragen. Toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
workinprogress



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 113


BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2014 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt zeker. Bedankt allemaal voor de moeite.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds