Schade aan derden, moet werknemer of werkgever betalen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Schade aan derden, moet werknemer of werkgever betalen? Auteur: Nightwatch BerichtGeplaatst: zo 26 nov 2017 15:14
    —
Beste experts,

In mijn werk als PostNL chauffeur ben ik met mijn bestelbus (doordat de draaicirkel hiervan groter is dan een personenauto) onopzettelijk over een helaas nauwelijks zichtbaar beregereningspunt gereden, dat in een bestraat pad langs een grind-rondgang voor de betreffende woning was ingebouwd. Die rondgang met grindbestrating wordt door de bewoners zelf gebruikt om overheen te rijden, maar ligt op eigen terrein alsook het bestrate pad ernaast. De schade wordt door de bewoner op mij verhaald. Ik heb dit doorgegeven aan mijn baas en heb ook situatiefoto's (zie hieronder) gestuurd. Deze vindt echter, omdat ik gereden heb en mij door over het bestrate pad te hebben gereden roekeloos gedrag aangerekend kan worden, dat de schade geheel voor mijn rekening is. Ik vind echter dat ons bedrijf aansprakelijk is omdat ik daarvoor aan het werk was en ik het niet roekeloos rijgedrag vond omdat ik daar met de beste wil van de wereld geen beregeningsaansluiting verwachtte.

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor uw reacties.









Laatst aangepast door Nightwatch op zo 26 nov 2017 23:41, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 26 nov 2017 17:41
    —
Werkgever is aansprakelijk voor door de werknemer aangerichte schade, tenzij er sprake is van opzet of daaraan grenzende roekeloosheid.

Verder: het is een bestrating, dan mag je ook verwachten dat je daar kunt rijden (tenzij er bordjes staan 'let op, niet op de bestrating rijden, want er zit een beregeningssysteem in).

Dus ik denk dat ook werkgever niet aansprakelijk is, omdat er gewoon sprake is van eigen schuld.

(en verder mis ik vast iets: wtf moet iemand met een beregeningspunt in een bestrating? Het onkruid aanwakkeren?)

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017 1:01
    —
StevenK schreef:
Dus ik denk dat ook werkgever niet aansprakelijk is, omdat er gewoon sprake is van eigen schuld.

Als er sprake is van eigen schuld is dus ook de werkgever niet eens (volledig) aansprakelijk.

Hoe dan ook, ik ben het eens dat dit niet in de buurt lijkt te komen van bewuste roekeloosheid.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl