Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenloop IB en SW
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides,

De partnerregeling in de Wet IB 2001 zegt dat partners gelijkgesteld worden met gehuwden (art. 1.2, lid 5 IB) (dit blijkt ook uit art. 2 lid 6 AWR).

Ik weet nog niet waarom dit relevant is voor deze casus...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de casus inderdaad niet zo relevant. Wel zie ik iets staan op de site van de belastingdienst zonder dit in de wet terug te vinden.

Art 1.2 lid 5 Wet IB 2001 zegt namelijk:
Quote:
Voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt voor de bepaling van aanverwantschap de kwalificatie als partner gelijkgesteld met het huwelijk.

Hier slaat "partner" op het begrip "partner" van lid 1, dus de "fiscale partner" en niet de "geregistreerde partner". Lid 5 bepaalt dat in de Wet IB 2001 voor de bepaling van aanverwantschap, fiscale partners als echtgenoten gezien moeten worden.

Lid 5 zegt dus niet dat geregistreerde partners voor de toepassing van art 1.2 lid 1 als echtgenoten moeten worden aangemerkt.

Het programma "Aangifte 2006" zegt ook al: "Waren u en uw huisgenoot in 2006 als elkaars partners geregistreerd bij de burgerlijke stand, dan gelden voor u en uw huisgenoot dezelfde regels als voor gehuwden."
Maar wat is hiervoor dan de wettelijke basis? Ik mis vast iets, maar wat?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet ook niet precies waar dat in de wet staat, ik weet alleen dat het zo is omdat ik zelf helft van een geregistreerd partnerschap ben... Je dient dan dus ook bij de keuze gehuwd/ongehuwd het vakje gehuwd aan te vinken... (heb nog nooit ergens de keuze "geregistreerd partnerschap" gezien)..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En nu vind ik "het is zo omdat het zo is", of zelfs "het is zo, want het aangifteprogramma zegt het", minder bevredigend dan "zie art zoveel" of "zie het arrest blabla". Smile

Als er geen basis voor is te vinden, zou dit betekenen dat
1. geregistreerde partners ervoor zouden kunnen kiezen geen fiscale partners te zijn, en dat
2. geregistreerde partners langer dan 6 maanden moeten hebben samengewoond om fiscale partners te kunnen zijn.

Ook in mijn boek staat de geregistreerde partner genoemd, slechts met verwijzing naar art 1.2 en 1.3 Wet IB 2001. Daar lees ik het niet.

Overigens, ik bedenk nu dat art 1.2 lid 6 wel bedoeld zal zijn voor gevallen waarin iemand in 1 jaar gescheiden en weer hertrouwd is, ipv voor gevallen van bigamie...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En nu vind ik "het is zo omdat het zo is", of zelfs "het is zo, want het aangifteprogramma zegt het", minder bevredigend dan "zie art zoveel" of "zie het arrest blabla". Smile


Dat had ik nou niet van jou verwacht Razz
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom het relevant kan zijn voor de casus is omdat mensen die in gemeenschap van goederen zijn gehuwd (of in dit geval: mensen die daaraan gelijk te stellen zijn) na scheiding bijv. zekere verplichtingen t.o.v. elkaar hebben. De man kan die dan willen voldoen uit zijn bedrijf, snap je?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht gewoon omdat als je geregistreerd partners bent je niet duurzaam gescheiden bent? Maar ik kan ook even niks vinden over beeindiging van het geregistreerd partnerschap..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar, tikSimone. We hebben gewoon de hele casus nodig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar voor de casus lijkt het me niet relevant, omdat er ongehuwd samenwonend gesteld wordt... als er sprake zou zijn van partnerschap zou dat in de casus vermeld zijn (het is toch gewoon een huiswerkcasus?)
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TikSimone bedoelt (als ik het goed begrijp) dat uit de beëindiging van een eventueel geregistreerd partnerschap zou kunnen volgen dat bepaalde (bijv. natuurlijke) verbintenissen nog moeten worden nagekomen.

Het is een samengevatte casus, dus je moet er rekening mee houden dat relevante gegevens zijn weggesamenvat Sad.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dewaltons



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie dat hier veel wordt gediscussieerd. Laat ik wat meer over de casus vertellen...

De heer en mevrouw wonen sinds '95 ongehuwd samen. 15 juli 2006 gaan ze uit elkaar. De heer J. wenst mevrouw K. nog een bedrag van € 75.000 te doen toekomen, ondanks dat hier civielrechtelijk geen aanspraak op gemaakt kan worden. Dit worden zijn eens op basis van een convenant.

De heer J. beschikt privé niet over veel middelen en daarom cedeert hij op 1 nov. '06 een niet betaalbaar gesteld dividenduitkering uit zijn vennootschap (100%-belang) aan zijn ex-partner. 1 dec. wordt het dividend vastgesteld en wordt netto € 75.000 uitgekeerd aan mevr. K.

De heer en mevr. kiezen voor fiscaal partnerschap voor 2006.

Inspecteur: aanslag schenkingsrecht € 100.000 (tariefgroep III)
aanslag IB; genotsrecht (art. 4.3 IB)

Mevr. K. zegt dat zij geen AB-houder is (primair).
subsidiair: samenloopregeling art. 33, lid 1, ten 9e SW, dus geen SW-recht betalen

Inspecteur wijst bezwaar af, omdat mevr. K. genotsrechtigde is, is de samenloopregeling niet van toepassing. Tevens blijft schenkingsrecht verschuldigd opv tariefgroep III en blijft aanslag IB gehandhaafd.

DUS WIE HEEFT GELIJK?

Bedankt voor jullie reactie tot nu toe!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees art. 4.6 Wet IB: mw. K. heeft in 2006 een AB indien zij tezamen met haar (fiscale) partner voor ten minste 5% van de aandelen in de vennootschap bezit.

Maar ja, mag J. (eigenaar van 100%) in 2006 als fiscale partner van K. worden aangemerkt?

Lees art. 1.2 lid 1 sub b Wet IB: het is plausibel dat de belastingdienst J. als partner van K. aanmerkt (dit mag niet als J. minderjarig is, of zie art. 1.2 lid 3 sub a: als J. 26 jaar oud is en J. is de zoon van mw. K. - bloedverwantschap in de eerste graad - dit is smeerlapperij !! - ook dan mag J. niet als fiscale partner van K. worden beschouwd).

De stelling van de belastingdienst dat mw. K. een AB heeft lijkt mij moeilijk te ontkennen (kan wel hoor, ex art. 1.2 lid 6: de heer J. heeft een homo-huwelijk gesloten met de heer Z. ver voordat hij met mw. K. een relatie aanging, dan moet J. als partner van Z. worden beschouwd en mag J. niet als fiscale partner van K. worden aangemerkt - maar ook dit is viespeukerij!).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona Fides & MiriamvL: Ella heeft het antwoord op jullie vraag al gegeven. Het feit dat ook een geregistreerd partner als fiscaal partner aangemerkt wordt, vloeit voort uit het feit dat je als gehuwde fiscaal partner bent. Uit art. 2 lid 6 AWR blijkt dat alles wat in de diverse belastingwetten voor gehuwden geldt ook voor geregistreerd partners geldt. (even kort door de bocht gezegd Wink)

Dit even als off-topic antwoordje Very Happy
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even over mw. K.: volgens mij heeft ze geen materiele belastingschuld ex SW. Ze verkrijgt het geld krachtens een natuurlijke verbintenis, dat is weliswaar een schenking volgens de fictie-bepaling van art. 1 lid 3 SW, maar deze fictieve schenking is vrijgesteld van schenkingsbelasting vanwege art. 33 lid 1 onder ten 12de.

Dus ze moet het wel als schenking aangeven, maar tegen de belastinginspecteur zeggen dat ze een vrijstelling wil krijgen omdat het een natuurlijke verbintenis is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 3:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
@ Bona Fides & MiriamvL: Ella heeft het antwoord op jullie vraag al gegeven. Het feit dat ook een geregistreerd partner als fiscaal partner aangemerkt wordt, vloeit voort uit het feit dat je als gehuwde fiscaal partner bent. Uit art. 2 lid 6 AWR blijkt dat alles wat in de diverse belastingwetten voor gehuwden geldt ook voor geregistreerd partners geldt. (even kort door de bocht gezegd Wink)

Ah, art 2 lid 6 AWR is dus wat ik zocht. Ik zie nu pas dat Ella dit ook had opgeschreven. Volgende keer lees ik met mijn ogen open...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds