Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 11:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenlevingscontract
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: do 25 mei 2006 0:19    Onderwerp: Samenlevingscontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals waarschijnlijk bekend is, is het gebruikelijk als samenwoners samen een onroerende zaak kopen een samenlevingscontract met verblijvensbeding op te nemen, opdat bij overlijden de andere deelgenoot in de gemeenschap de volledige eigendom verkrijgt.
Nu vroeg ik me in een onbewaakt ogenblik af, of het op die manier toedelen van een onroerende zaak verplicht bij notariele akte moet?
Ik bedoel dus niet het leveren zelf, dat staat buiten kijf, maar ik bedoel met nadruk het verblijvensbeding.
Bij voorbaat dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het echt persé moet, weet ik ook niet, het is echter wel aan te raden ivm fiscaalrechtelijke en erfrechtelijke gevolgen, zeker als er kinderen zijn. Zie daaromtrent dit artikel.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij moet je beiden een testament laten maken..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de overgang van het eigendom van onroerend goed is altijd een notaris nodig, lijkt me...

Veel weet ik hier niet vanaf, maar het zou me verbazen als zoiets zonder notaris kan. Dat zou ook de rechtszekerheid ondermijnen (als niet-notariële akten van invloed kunnen zijn op wie eigenaar is van een onroerende zaak).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 0:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmm ja ik twijfel dus, zoals bij de topicstart blijkt. Samenlevingscontract is an sich natuurlijk vormvrij zolang je niet, voorwaarden gesteld door idd successiewet of bijvoorbeeld pensioenregelingen tegemoet wilt treden.
Er is wat voor te zeggen toch, dat wanneer je een samenlevingscontract hebt afgesloten, met verblijvensbeding. Een van de beide partners/eigenaren gaat dood. Zijn erfgenamen, erven dan ogv saisine regel ook de verplichting tot verdeling van de gemeenschap betreffende het onroerend goed, op de in het samenlevingscontract door middel van het verblijvensbeding overeengekomen manier. De erfgenamen vervullen deze verplichting bij toedeling van de onverdeelde helft van de gemeenschap aan de achterblijvende partner. De feitelijke levering geschiedt dan bij notariele akte. op die manier lijkt me niet dat de rechtszekerheid in gevaar te komen. Maar weet het dus niet zeker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 2:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op die manier lijkt me er inderdaad wel wat voor te zeggen. Ik kan helaas niet beoordelen of dit ook echt zo kan, maar het werkt wel om mijn bezwaar heen. Belastingtechnisch is het me overigens helemaal niet duidelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan gewoon met twee personen 1 huis kopen, toch?
Mijn vriend en ik hebben allebei een half huis, geen samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of huwelijk of testament of wat dan ook.
En ja Razz , ik weet dat dat stom is als één van beiden iets overkomt of je als je uit elkaar gaat. Daarom (nou niet alleen daarom) gaan we in juli ook TROUWEN! Very Happy
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ michèle

Natuurlijk kan dat, op jouw situatie zijn de regels van titel 3.7 boek 3 van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vriend en ik hebben een geregistreerd partnerschap, met gemeenschap van goederen, om eventuele problemen bij een overlijden te voorkomen. Ik had het idee dat je aan een samenlevingscontract niet zoveel hebt omdat het alleen tussen de samenwonenden onderling geldt, maar of dat echt helemaal zo is weet ik niet...

Gefeliciteerd Michele! Married
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of je er wat aan hebt, want ik begrijp niet helemaal wat er staat Wink

Art 4:82 BW
Een erflater kan aan een uiterste wilsbeschikking ten behoeve van zijn niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot de voorwaarde verbinden dat de vordering van een legitimaris, voor zover deze ten laste zou komen van de echtgenoot, eerst opeisbaar is na diens overlijden. Een voorwaarde als bedoeld in de vorige zin kan op overeenkomstige wijze worden verbonden aan een making ten behoeve van een andere levensgezel, indien deze met de erflater een gemeenschappelijke huishouding voert en een notarieel verleden samenlevingsovereenkomst is aangegaan.
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mij is niet helemaal duidelijk voor wie je art. 4:82 hebt aangehaald Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vraag is toch of je het samenlevingcontract ook helemaal zelf kan regelen, of dat het perse bij de notaris moet? Of begrijp ik je vraag ook niet helemaal?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee dan begrijp je mijn vraag idd niet helemaal, want ik weet en schrijf later ook zelf dat het in beginsel vormvrij is. het gaat mijom een evt verplichte notaris tussenkomst, voor het rechtsgeldig opnemen van een verblijvensbeding betreffende een onroerende zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2006 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is het niet zo dat een samenlevingsovereenkomst in beginsel slechts een contract tussen de samenwonen is over de verdeling van kosten e.d. en dat voor werking binnen het erfrecht het een notariele akte moet zijn? En uit dat art 4:82 BW maak ik dus ook op dat er voor die werking binnen het erfrecht het een *notarieel verleden* samenlevingsovereenkomst moet zijn... maar misschien is dat wel een heel creatieve interpretatie Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: do 01 jun 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmm maar volgens mij is het nou juist zo dat het verblijvensbeding niet beslagen wordt door 4:82. Het is een verdeling van de gemeenschap tussen samenwoners bij voorbaat die ingaat door het vervullen van de voorwaarde( in dit geval overlijden). Daarmee is in mijn ogen in ieder geval niet om die reden verplicht bij notariele akte te doen. Maar zoals misschien duidelijk is, weet ik zelf ook het antwoord niet. Jouw interpretatie gaat in mijn ogen echter voorbij aan het wezen van het verblijvensbeding, namelijk de verdeling bij voorbaat, die overeengekomen is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds