Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 5:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

SPOED: vraag over een APV en een AMvB
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mad mat



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 22:14    Onderwerp: SPOED: vraag over een APV en een AMvB Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb a.s. woensdag een tentamen staats- en bestuursrecht en ik begrijp er nog niet veel van, als NIET-rechtenstudent Smile Ik heb 2 vragen:

Is een APV een voorbeeld van een AVV (Algemeen Verbindend Voorschrift) of een besluit van algemene strekking?

En vraag 2: is een AMvB ook een AVV?

Deze vraag stel ik omdat volgens mij tegen een AVV geen bezwaar en beroep mogelijk is , zie art 8.2 Awb
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een APV is een avv en (dus ook) een besluit van algemene strekking. Idem voor een AMvB.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mad mat



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is dan gek, want in Wikipedia staat dit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuursrecht#Gedragingen_van_bestuursorganen_die_voor_bezwaar_en_beroep_vatbaar_zijn

Die tekst klopt dan toch niet? Daar staat dat tegen een avv wel bezwaar en beroep mogelijk is, maar Art 8.2 Awb zegt van niet!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar klopt inderdaad vrijwel niets van. Om te beginnen zijn avv's ook besluiten, maar dan besluiten die van bezwaar en beroep zijn uitgesloten.

Kijk liever in je boek, want als we hier alle juridische fouten uit Wikipedia zouden moeten halen Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mad mat



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je tot dusver. Een volgende vraag: waarom is een APV een AVV en geen "besluit van algemene strekking" ? De APV heeft toch vaak een plaats, tijds- of objectbepaling in zich? Dat zou nl. weer betekenen dat bezwaar/beroep wel open zou staan...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees mijn eerste antwoord nog eens.

Tip: goed lezen is het halve werk bij rechtenvakken.

En in het kader van achter de vraag lezen... waar jij aan denkt is niet een "besluit van algemene strekking", maar een "besluit van algemene strekking, niet inhoudende een algemeen verbindend voorschrift of een beleidsregel". Ook bekend als "overige bas". Een APV is geen overige bas, omdat het een avv is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mad mat



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja... goed lezen is idd het halve werk. Dat "administratief beroep" iets compleet anders is dan "beroep bij de administratieve rechter" hadden ze me ook eerde mogen uitleggen.....

Bedankt in ieder geval!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een APV is een avv en (dus ook) een besluit van algemene strekking. Idem voor een AMvB.

Hanteren jullie in Leiden een materieel AMvB-begrip (AMvB = een KB inhoudende een AVV)? Zonder de zaak nodeloos te willen compliceren is het wel even belangrijk te kijken welk standpunt de vakgroep/het vak heeft/welke definitie gehanteerd wordt.

In Groningen (staatsrecht) hanteren we (onder andere op basis van het Handboek Van der Pot) een formeel AMvB-begrip (AMVB = een KB waarover de Raad van State is gehoord en welke is geplaatst in het Staatsblad).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar heb je zeker een punt. Het lijkt mij dat wij in Leiden de term AMvB gebruiken in de zin van art. 89 lid 1 Gw.

Zijn er AMvB's (in de zin van art. 89 lid 1 Gw) die je niet als avv kunt aanmerken? Uit art. 89 lid 4 Gw ("andere avv's") zou je kunnen afleiden dat AMvB's altijd avv's zijn, al is er ook ruimte om dit anders te zien.

Art. 15 lid 2 Wet op de RvS maakt het mogelijk om de RvS te horen over KB's die geen AMvB zijn in de zin van de Grondwet. Zou zo'n KB onder het Groningse AMvB-begrip vallen?

In ieder geval lijkt het me veilig om te stellen dat het gros van de AMvB's inderdaad algemene verbindende voorschriften inhouden. Als mad mat een inleidend vak volgt denk ik dat hij zich met de regel "een AMvB is een avv" geen buil kan vallen, ook al is dat strikt genomen misschien iets te simpel.

aanvulling: uit Kortmann begrijp ik dat extern werkende zelfstandige AMvB's praktisch niet meer voorkomen, intern werkende echter wel. Een intern werkende AMvB lijkt mij inderdaad geen avv. (De onzelfstandige op een formeelwettelijke basis gebaseerde AMvB zal natuurlijk vaak wel een avv inhouden.) Art. 89 lid 4 Gw moet je dus niet lezen zoals ik hierboven doe.

Ah, Kortmann bevestigt op p. 356 (5e druk) expliciet dat art. 89 lid 4 Gw wel lijkt te zeggen dat een AMvB een avv inhoudt, maar dit blijkens de grondwetgeschiedenis (en art. 7 Bekendmakingswet) toch niet doet: de grondwetgever stond geen materieel AMvB-begrip voor. Kortmann stelt vervolgens vast dat ook vormvereisten niet bepalend zijn, aangezien de RvS ook over KB's die geen AMvB zijn kan worden gehoord. Conclusie: een AMvB is een KB dat de wet of dat de AMvB zelf als AMvB betitelt.

Aangezien wij in Leiden Kortmann gebruiken, lijken wij dus noch een materiaal, noch een formeel AMvB-begrip te hanteren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Plus5



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Tilburg onderscheiden we wetten en besluiten op basis van zowel formele als materiele kenmerken.
Het formeel AMvB-begrip houdt in dat de amvb door de ministerraad is gemaakt, de raad van state is gehoord en de regel is gepubliceerd in het staatsblad.
Een avv is een wet in materiele zin.
Of de AMvB een avv is hangt af van de materiele kenmerken van de amvb.
De materiele kenmerken van een avv (wet in materiele zin) zijn dat de avv algemeen en abstract is (grote groep van personen en herhaaldelijk toepasbaar). Teven externe werking heeft (betrekking op de burgers) en een wettelijke grondslag heeft (legaliteit).

Met KB's die geen AMvb zijn wordt misschien een klein KB bedoeld. Deze worden ook door de ministerraad opgesteld, maar doorloopt daarna een endere procedure als een 'normaal' KB. Blijkbaar is 1 van deze verschillen dat voor inwerkingreding van een klein KB de rvs niet hoeft te worden gehoord, maar dat kan dus wel.

Oja, overige besluiten van algemene strekking zijn volgens mij gebiedsaanwijzingen en algemene normen in een avv die door een bas geconcretiseerd wordt (bv. plaats- en tijdsaanduidingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mad mat



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de aanvullingen! Ik volg op de universiteit van Leiden bij "sociale wetenschappen" het vak Staats- en Bestuursrecht. Dus kan ik er bij deze van uitgaan dat een APV en AMvB in beginsel (ik leer het al!) een AVV is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds