Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 11:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ruilen of geld terug is niet mogelijk. Dank u en tot ziens.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rocketgun








Berichten: 16


BerichtGeplaatst: di 07 dec 2004 13:45    Onderwerp: Ruilen of geld terug is niet mogelijk. Dank u en tot ziens. Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Ruilen of geld terug is niet mogelijk. Dank u en tot ziens."

!?! dit trof ik vandaag aan onder een bonnetje van EUROLAND.. wat een winkel! voor de duidelijkheid: alleen maar zooi voor 1,50 of 2 euro! ideaal om cadeaus te kopen voor het domme sinterklaas-spel wat ik vandaag ga doen met mijn huisgenootjes..

Echter bleek bij het inpakken, een cadeautje 'defect' (ik had ook niet anders verwacht voor 1.50) maar nu kan ik het dus niet ruilen volgens de bon? maar dit kan toch niet? dit is toch in strijd met de wet? dit is duidelijk een geval van wanprestatie? (6:74)
Er is sprake van een tekortkoming en deze is duidelijk toerekenbaar!
Zou ik mijn geld dus kunnen terug krijgen? wat denken jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 07 dec 2004 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt helemaal gelijk! Die regeltjes over ruilen en geld terug enzo hebben betrekking op de omstandigheid dat je het produkt niet mooi vindt ofzo...

Dit wil niet zeggen dat een verkoper zich niet aan de overeenkomst moet houden. Dus: gewoon teruggaan en geld innen!!!
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 07 dec 2004 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En daarnaast: als het alleen op het bonnetje staat is het sowieso niet geldig. Dit soort dingen (algemene voorwaarden) moeten bekend zijn bij het sluiten van de ovk... niet pas na het betalen! Maar dit terzijde...
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: di 07 dec 2004 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gekochte product dient te voldoen aan de koopovereenkomst. In de wet valt jouw probleem onder het confomiteitsvereiste van artikel 7:17 BW wat inderdaad een tekortkoming oplevert wanneer daar niet aan voldaan is. Het product is blijkbaar defect en derhalve is er sprake van een tekortkoming. Als de tekortkoming ook toerekenbaar is, dan is er inderdaad sprake van wanprestatie. Even naar de winkel dus.
Wat betreft de voorwaarden op je bonnentje. Waarschijnlijk hangt er achter de kassa of bij de ingang van de winkel of ergens anders in de winkel wel een bordje met dezelfde voorwaarden. Deze voorwaarden worden vaak herhaald op de kassabon zodat mensen ook thuis kunnen zien hoe of wat. De voorwaarden moeten inderdaad voor de koop duidelijk aan de koper worden gemaakt willen ze in beginsel van kracht kunnen zijn. Jouw probleem, een defect product, valt hier inderdaad niet onder. Je hebt recht op reparatie of een andere product of je geld terug.

Succes

(Wellicht dat dit topic verplaatst kan worden naar rechtshulp?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat nou als je bij de verkoper terug komt, je geeft aan dat het kapot is en de verkoper beweerd dat het jou schuld is? Stel dat die verkoper zegt dat je het vast hebt laten vallen; of, dat het in de winkel gewoon goed werkte..

Het is jou woord tegen het zijne, wat je naar mijn idee, niet kunt bewijzen.
Hoe kun je immers laten zien dat het vóór de verkoop al defect was?
Niet.

dAAb.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nieuwe wetgeving legt de bewijslast bij de verkoper indien het deffect zich binnen 6 maanden na aankoop realiseert. Ja zelfs als je gekochte hamster binnen 6 maanden na aankoop de pijp uitgaat. Dit alles tenzij de aard van de zaak, of de aard van de afwijking zich hiertegen verzet. (nieuwe artikel 7:18 lid 2 BW). De verkoper moet dus gaan bewijzen dat het goed bij de verkoop in orde was, dat is niet altijd even makkelijk. Indien het defect reeds bij aankoop bij de koper aanwezig was of kon zijn kan de koper zich echter niet op non-conformiteit beroepen (nieuwe lid 5 van 7:17BW).
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar een winkel mag wel gewoon bepalen dat ze niet ruilen en geen geld terug geven natuurlijk. In jouw geval is het dan kapot, dat is een ander verhaal ( zie alles hierboven Cool ) maar de winkel mag dat natuurlijk wel gewoon als algemene voorwaarde hebben. Zijn we alleen bijna niet meer gewend, je mag tegenwoordig praktisch overal ruilen..maar toch. ( Bij de Hema zelfs tot 30 dagen!!! service)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nieuwe wetgeving legt de bewijslast bij de verkoper

ok ok, maar hoe ga je dat klaar maken in de winkel? Ik zie mezelf al staan bij de blokker met mijn wettenbundel en een doos kapotte kerstballen die ik graag wil ruilen voor nieuwe. Dan zeggen ze ook "dat heeft u zelf gedaan" terwijl ik zeg dat het niet zo is.
En dan? ..
Dan sta ik daar..
Met m'n doos..
En de verkoper gaat door met de volgende klant.
Ik zou de verkoper achter die balie vandaan kunnen trekken. Maar zo zijn we niet, want geweld lost niks op. Angel
Mijn advocaat bellen dan maar? Confused

In de praktijk heeft de verkoper gewoon vaak een machtspositie waar je niet tegen op kunt.

dAAb.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -


Laatst aangepast door dAAb op do 09 dec 2004 15:22, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Ja zelfs als je gekochte hamster binnen 6 maanden na aankoop de pijp uitgaat ..(..)..De verkoper moet dus gaan bewijzen dat het goed bij de verkoop in orde was, dat is niet altijd even makkelijk. Indien ..(..).


Een dierenwinkel verkoopt geen dooie hamsters naar ik aan neem, vandaar het nieuwe voorbeeld met de kerstballen. Wink
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zaterdagmiddag als de winkel helemaal vol is, heel veel herrie gaan maken en heel boos zijn op het betreffende filiaal in het algemeen, eventueel vragen naar een leidinggevende en wellicht duidelijk maken richting de rest van de wereld dat je het schandalig vind dat de betreffende winkel diens verplichtingen niet na komt ...

Het is bewezen dat dit werkt Cool

maar ik geef toe dat het heel erg lastig is als een winkelier op die manier reageert en dan trek je bij kleine dingen toch vaak een beetje aan het kortste eind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lol Yesss
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JJ



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en als ze vervelend doen wil martijn vast wel een cursus geven hoe je om 1,50 heel vervelend kan doen Smile

Maar het is wel erg leuk ja om zoiets te doen, lucht wel heel erg op. Je kan zo'n winkelier natuurlijk ook gewoon uit principe voor de rechter slepen maar ja.. wel een duur principe word het dan Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meeste winkeliers geven sowieso wel geld terug als je ergens mee teruggaat, soms heb je het bonnetje niet eens nodig Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jij komt zeker niet uit de stad? Wink
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: do 09 dec 2004 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dAAb schreef:
jij komt zeker niet uit de stad? Wink


nee uit het lieve dorpje Ermelo Good maar dat heeft er niks mee te maken Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds