Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 3:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Risico kopen appartement veiling?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sunlover



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De prijs is overigens wel de veilingsprijs ZONDER huurder erin, met huurder erin krijg je hier nooit meer dan 90k voor.

Ik zou misschien als ontbindende voorwaarde in het koopcontract kunnen opnemen, dat het huurbeding ingeroepen en door de rechter toegekend moet worden, dan ben ik er zeker van dat ik het geleverd krijg zonder huurder?

Eigenlijk denk ik ook dat de bank dit gewoon MOET doen, omdat ze er anders geen normale prijs op de veiling voor krijgen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FlyingDutchman



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 1:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sunlover schreef:
Even een laatste vraag,

Als er onherroepelijke notariële volmacht afgegeven is aan de bank door de eigenaar, en die is er waarschijnlijk als ze het onderhands gaan verkopen; Kan ik dan niet gewoon als ontbindende voorwaarde in het koopcontract stellen dat het vrij van huurder wordt geleverd? Mocht er dan later een huurder in zitten, kan ik de bank dan aansprakelijk stellen?




Dat lijkt mij wel, maar de bank zal weinig risico's willen nemen in de koopovereenkomst.

De ontbindende voorwaarde lijkt mij ook voorbij op het moment van levering, zeker gezien de aard van de koopovereenkomst met de bank. Ga er maar vanuit dat die redelijk rigoureus zal zijn.

Ik zou dus nog steeds de tekst van de volmacht opvragen, zodat je het zelf kunt controleren.
Ik ben zelf een poosje geleden tegengekomen dat er een onherroepelijke notariële volmacht was tot bedrag X, maar het pand vervolgens werd verkocht voor een bedrag van Y, zijnde lager dan X. De eigenaar moest daarbij uiteindelijk meewerken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FlyingDutchman



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 1:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sunlover schreef:
De prijs is overigens wel de veilingsprijs ZONDER huurder erin, met huurder erin krijg je hier nooit meer dan 90k voor.

Ik zou misschien als ontbindende voorwaarde in het koopcontract kunnen opnemen, dat het huurbeding ingeroepen en door de rechter toegekend moet worden, dan ben ik er zeker van dat ik het geleverd krijg zonder huurder?

Eigenlijk denk ik ook dat de bank dit gewoon MOET doen, omdat ze er anders geen normale prijs op de veiling voor krijgen..


Opschortende voorwaarde bedoel je toch?

Je wil toch dat er pas een geldige koopovereenkomst is nadat e.e.a. is afgerond?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunlover



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 2:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opschortende versus ontbindende - wat is het verschil hier?
Kan je me het verschil uitleggen, of zeggen wat ik moet voorstellen voor het koopcontract aan de makelaar?


FlyingDutchman schreef:
Sunlover schreef:
De prijs is overigens wel de veilingsprijs ZONDER huurder erin, met huurder erin krijg je hier nooit meer dan 90k voor.

Ik zou misschien als ontbindende voorwaarde in het koopcontract kunnen opnemen, dat het huurbeding ingeroepen en door de rechter toegekend moet worden, dan ben ik er zeker van dat ik het geleverd krijg zonder huurder?

Eigenlijk denk ik ook dat de bank dit gewoon MOET doen, omdat ze er anders geen normale prijs op de veiling voor krijgen..


Opschortende voorwaarde bedoel je toch?

Je wil toch dat er pas een geldige koopovereenkomst is nadat e.e.a. is afgerond?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunlover



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 11:30    Onderwerp: Re: Risico kopen appartement veiling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand mij vertellen of dit helemaal correct is?

Sunlover schreef:

- Volgens de hypotheekvoorwaarden dient het vrij van huur en gebruik te worden opgeleverd
- Ik heb het stadsdeel geraadpleegd en die heeft bevestigd:
- Dat er geen huisvestigingsvergunning voor het object is, wat wel vereist is (voor sociale huur). Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huisvestingsvergunning
- Er is maar 1 persoon ingeschreven op dit adres, en dat is dezelfde persoon als degene die de hypotheek heeft afgesloten en in de eigendomakte staat.
- Bevestigde dit toen ik deze naam noemde
- Ik lees verder nergens dat iemand (buiten deze persoon om) dan niet alsnog huurbescherming kan hebben, dus er zal sowieso een huurbeding ingeroepen moeten worden en toegekend worden door de rechter omdat het anders zou kunnen dat er een geldig huurcontract is afgesloten, en die gok kan ik niet nemen omdat koop huur niet breekt, en ik dus met een huurder opgescheept zit en ca. 60k te veel betaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FlyingDutchman



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sunlover schreef:
Opschortende versus ontbindende - wat is het verschil hier?
Kan je me het verschil uitleggen, of zeggen wat ik moet voorstellen voor het koopcontract aan de makelaar?


FlyingDutchman schreef:
Sunlover schreef:
De prijs is overigens wel de veilingsprijs ZONDER huurder erin, met huurder erin krijg je hier nooit meer dan 90k voor.

Ik zou misschien als ontbindende voorwaarde in het koopcontract kunnen opnemen, dat het huurbeding ingeroepen en door de rechter toegekend moet worden, dan ben ik er zeker van dat ik het geleverd krijg zonder huurder?

Eigenlijk denk ik ook dat de bank dit gewoon MOET doen, omdat ze er anders geen normale prijs op de veiling voor krijgen..


Opschortende voorwaarde bedoel je toch?

Je wil toch dat er pas een geldige koopovereenkomst is nadat e.e.a. is afgerond?


Opschortende voorwaarde Opschortende voorwaarde is een voorwaarde in een overeenkomst die bepaalt dat de overeenkomst pas in werking treedt indien een bepaalde gebeurtenis zich voordoet.

Ontbindende voorwaarden Bepalingen in een overeenkomst dat bij het zich voordoen van een bepaalde beschreven omstandigheid de overeenkomst met een beroep op deze bepaling kan worden ontbonden.

Sunlover, ik denk dat je toch het beste naar iemand toe kunt stappen met alle informatie die je hebt.

Zo gaan wij er al een pagina of anderhalf vanuit dat de onderhandse verkoop gebaseerd is op een volmacht van de verkoper. Dit is waarschijnlijk ook zo, maar er is bijvoorbeeld ook nog een kans dat de onderhandse verkoop plaatsvindt ogv een uitspraak van de voorzieningenrechter (3:268 lid 2), al gebeurt dit volgens mij minder vaak dan vroeger.

Je staart je nu wellicht een beetje blind op het huurbeding, terwijl ik mij afvraag hoe je het inroepen voorstelt als er geen zichtbare huurder/gebruiker is aan wie e.e.a. betekent kan worden. Ook heb je als executiekoper ook het gebruik van het huurbeding, wellicht dat dit ook geldt bij een onderhandse verkoop (ik vermoed van niet)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunlover



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga dat morgenochtend meteen doen, een advocaat die veel ervaring en verstand heeft van huurrecht c.q. onroerendgoedrecht lijkt me het beste?

Ik weet het niet wat betreft het huurbeding.
100% zeker wil ik ervan zijn dat er geen huurder in KAN zitten bij levering. Bij levering heb ik nog geen toegang tot de woning, moet simpelweg een expert er naar laten kijken die me alleen hoeft te bevestigen of het wel of niet kan..

Kan een huurbeding niet sowieso ingeroepen worden? Of moet dat tegen 1 persoon zijn? Opzich raar want eigenaar zou zodoende eventueel een nieuw huurcontract kunnen maken met een heel ander persoon dan tegen wie het huurbeding is ingeroepen?

FlyingDutchman schreef:
Sunlover schreef:
Opschortende versus ontbindende - wat is het verschil hier?
Kan je me het verschil uitleggen, of zeggen wat ik moet voorstellen voor het koopcontract aan de makelaar?


FlyingDutchman schreef:
Sunlover schreef:
De prijs is overigens wel de veilingsprijs ZONDER huurder erin, met huurder erin krijg je hier nooit meer dan 90k voor.

Ik zou misschien als ontbindende voorwaarde in het koopcontract kunnen opnemen, dat het huurbeding ingeroepen en door de rechter toegekend moet worden, dan ben ik er zeker van dat ik het geleverd krijg zonder huurder?

Eigenlijk denk ik ook dat de bank dit gewoon MOET doen, omdat ze er anders geen normale prijs op de veiling voor krijgen..


Opschortende voorwaarde bedoel je toch?

Je wil toch dat er pas een geldige koopovereenkomst is nadat e.e.a. is afgerond?


Opschortende voorwaarde Opschortende voorwaarde is een voorwaarde in een overeenkomst die bepaalt dat de overeenkomst pas in werking treedt indien een bepaalde gebeurtenis zich voordoet.

Ontbindende voorwaarden Bepalingen in een overeenkomst dat bij het zich voordoen van een bepaalde beschreven omstandigheid de overeenkomst met een beroep op deze bepaling kan worden ontbonden.

Sunlover, ik denk dat je toch het beste naar iemand toe kunt stappen met alle informatie die je hebt.

Zo gaan wij er al een pagina of anderhalf vanuit dat de onderhandse verkoop gebaseerd is op een volmacht van de verkoper. Dit is waarschijnlijk ook zo, maar er is bijvoorbeeld ook nog een kans dat de onderhandse verkoop plaatsvindt ogv een uitspraak van de voorzieningenrechter (3:268 lid 2), al gebeurt dit volgens mij minder vaak dan vroeger.

Je staart je nu wellicht een beetje blind op het huurbeding, terwijl ik mij afvraag hoe je het inroepen voorstelt als er geen zichtbare huurder/gebruiker is aan wie e.e.a. betekent kan worden. Ook heb je als executiekoper ook het gebruik van het huurbeding, wellicht dat dit ook geldt bij een onderhandse verkoop (ik vermoed van niet)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunlover



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens gaat het inderdaad om:
EXECUTORIALE VERKOPING EX ART. 3;268 BW

Ik vind het volgende:
"Op verzoek van de hypotheekhouder of de hypotheekgever kan de voorzieningenrechter van de rechtbank bepalen dat de verkoop ondershands zal geschieden bij een overeenkomst die hem bij het verzoek ter goedkeuring wordt voorgelegd. Indien door de hypotheekgever of door een hypotheekhouder, beslaglegger of beperkt gerechtigde, die bij een hogere opbrengst van het goed belang heeft, voor de afloop van de behandeling van het verzoek aan de voorzieningenrechter een gunstiger aanbod wordt voorgelegd, kan deze bepalen dat de verkoop overeenkomstig dit aanbod zal geschieden."

FlyingDutchman schreef:
Sunlover schreef:
Opschortende versus ontbindende - wat is het verschil hier?
Kan je me het verschil uitleggen, of zeggen wat ik moet voorstellen voor het koopcontract aan de makelaar?


FlyingDutchman schreef:
Sunlover schreef:
De prijs is overigens wel de veilingsprijs ZONDER huurder erin, met huurder erin krijg je hier nooit meer dan 90k voor.

Ik zou misschien als ontbindende voorwaarde in het koopcontract kunnen opnemen, dat het huurbeding ingeroepen en door de rechter toegekend moet worden, dan ben ik er zeker van dat ik het geleverd krijg zonder huurder?

Eigenlijk denk ik ook dat de bank dit gewoon MOET doen, omdat ze er anders geen normale prijs op de veiling voor krijgen..


Opschortende voorwaarde bedoel je toch?

Je wil toch dat er pas een geldige koopovereenkomst is nadat e.e.a. is afgerond?


Opschortende voorwaarde Opschortende voorwaarde is een voorwaarde in een overeenkomst die bepaalt dat de overeenkomst pas in werking treedt indien een bepaalde gebeurtenis zich voordoet.

Ontbindende voorwaarden Bepalingen in een overeenkomst dat bij het zich voordoen van een bepaalde beschreven omstandigheid de overeenkomst met een beroep op deze bepaling kan worden ontbonden.

Sunlover, ik denk dat je toch het beste naar iemand toe kunt stappen met alle informatie die je hebt.

Zo gaan wij er al een pagina of anderhalf vanuit dat de onderhandse verkoop gebaseerd is op een volmacht van de verkoper. Dit is waarschijnlijk ook zo, maar er is bijvoorbeeld ook nog een kans dat de onderhandse verkoop plaatsvindt ogv een uitspraak van de voorzieningenrechter (3:268 lid 2), al gebeurt dit volgens mij minder vaak dan vroeger.

Je staart je nu wellicht een beetje blind op het huurbeding, terwijl ik mij afvraag hoe je het inroepen voorstelt als er geen zichtbare huurder/gebruiker is aan wie e.e.a. betekent kan worden. Ook heb je als executiekoper ook het gebruik van het huurbeding, wellicht dat dit ook geldt bij een onderhandse verkoop (ik vermoed van niet)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sunlover



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel ik koop een appartement onderhands executoriaal (voor de veiling uit), hypotheekverstrekker vermeld bij dit appartement "in gebruik bij eigenaar". Ook de prijs waarvoor de hypotheekverstrekker het wil verkopen is de prijs "zonder huurder". Er stond (toen ik het kocht) niemand behalve de eigenaar ingeschreven en tevens is er geen huisvestigingsvergunning voor dit adres. Dit is verplicht in deze stad voor niet geliberaliseerde (onder 699,48 euro) huurwoningen.

Stel nu, ik krijg het geleverd, heb ontruimingstitel en zet proces (m.b.v.) deurwaarder in.

Uiteindelijk blijkt dat niet de voormalige eigenaar maar een (tot voor kort onbekende) huurder er reeds 7 maanden met huurcontract woont.
Hij huurt hier voor een zeer laag bedrag, stel 180 euro.

Of dit echt zo is laat ik even in het midden, de eigenaar kan natuurlijk een schijncontract opstellen om zo iemand (bijv. tegen een leuke vergoeding) huurbescherming en spotgoedkope inwoning te geven in een schaarstegebied.

Volgens het puntensysteem (heb dit al ingevuld) is de huurwoning ongeveer 650-700 euro per maand waard.

Klopt het dat ik in dit geval geen poot heb om op te staan en de huurder voor 180 euro per maand moet laten huren? (in de praktijk is het zeer lastig om te bewijzen dat het huurcontract een schijncontract is)

Alvast bedankt (de andere vragen die ik eerder had in dit topic zijn me duidelijk)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FlyingDutchman



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: di 22 apr 2014 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar zijn we weer... Very Happy

Voorzichtigheidshalve zou ik inderdaad denken; ja, je hebt geen poot om op te staan.

Het appartement wordt door de bank verkocht en verkoper heeft geen flauw benul over het verkochte en heeft vermoedelijk allerlei bepalingen opgenomen in de koopovereenkomst die de mededelingsplicht van verkoper beperken.

Jij daarentegen hebt als koper een onderzoeksplicht. Ik kan mij niet voorstellen dat je het huis gekocht - en geleverd - hebt gekregen zonder er een keer doorheen te lopen. Uitgaande dat je deze huurder tegen zou zijn gekomen bij een bezichtiging, lijkt het mij jouw onderzoeksplicht als koper om uit te vogelen of er een bewoner is, of dat nou een huurder, kraker of de eigenaar is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds