Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 12:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Referaat houden, hoe aan te pakken?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 16:41    Onderwerp: Referaat houden, hoe aan te pakken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste medestudenten,

Ik moet binnenkort voor Verbintenissenrecht een referaat houden, maar ik weet eigenlijk niet wat het inhoudt, wat je moet vertellen en hoe je dit moet aanpakken. Kan iemand mij misschien globaal vertellen wat de bedoeling is van een referaat en wat er allemaal in een referaat dient te staan?

Mvg,

Richard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vertelt gewoon over wat je hebt uitgezocht, een mondeling verslag dus.

Welk onderwerp ben je mee opgezadeld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben opgezadeld met een zelf gekozen arrest. Ik heb een arrest gekozen over de niet-nakoming van een verbintenis en gevolgschade. Ik heb ook al het boekje "Oefening baart kunst" geraadpleegd voor enkele basispunten die gelden bij een mondelinge presentatie. Maar echt heel veel informatie wordt er vanuit de vakgroep niet gegeven. Zo weet ik niet wat mijn doelgroep is en voor wie ik mijn referaat moet houden. Ik ga er maar vanuit dat ik een beschrijvende presentatie moet geven, met als doelgroep mijn mede-studenten verbintenissenrecht en dat ik daarbij inga op actualiteiten omtrent mijn onderwerp en dat ik het een en ander toelicht door middel van de meest recente behandelde stof.
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tengo_Dinero schreef:
Ik ga er maar vanuit dat ik een beschrijvende presentatie moet geven, met als doelgroep mijn mede-studenten verbintenissenrecht en dat ik daarbij inga op actualiteiten omtrent mijn onderwerp en dat ik het een en ander toelicht door middel van de meest recente behandelde stof.
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat het gekozen arrest er eveneens in terug komt. Persoonlijk zou ik het aanpakken door eerst als inleiding de casus van het arrest te beschrijven, daarna de beslissing van het Hof/HR? te bespreken, en daarna de gevolgen voor het verbintenissenrecht mee te nemen als daar wat over te zeggen valt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okee, ik zal je adviezen opvolgen. Bedankt ervoor. Ik heb nu toch al iets meer houvast! Nogmaals hartstikke bedankt!
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 2:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet een referaat eigenlijk zien als een gesproken betoog of verhandeling.
Je probeert afhankelijk van je insteek, de luisteraar te overtuigen van jouw standpunt of in te lichten over een bepaalde zaak. (in jouw geval de gevolgen voor het verbintenissenrecht van het desbetreffende arrest).
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De doelgroep zal inderdaad je mede-studenten zijn. Verder bestaat een referaat vaak uit twee delen. Ten eerste vertel je over het arrest wat je gelezen hebt, een korte samenvatting dus. En ten tweede, zoals Kafka al vertelde, kies je een zienswijze en vanuit dat punt vertel je je verhaal over het arrest. Hierbij zullen eventueel kritische vragen komen die je dan nog moet kunnen beantwoorden.

Veel succes! En laat eventjes weten hoe het gegaan is!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle tips en dergelijke die ik van jullie krijg. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik rechtenforum raadpleeg met een bepaalde rechtenvraag. Ik heb me dan ook pas een week geleden ingeschreven hier.... Ik vind het in ieder geval geweldig hoe ik door jullie geholpen wordt en ik zal inderdaad aan jullie laten weten hoe het gegaan is! Nogmaals bedankt!
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2004 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk heb je je referaat al gehouden maarre ik had op Blackboard bij Belastingheffing A voor particulieren een PDF gevonden met info over een referaat. Gebruik van sheets en dergelijke wordt er ook aan de orde gebracht (Sheets leveren extra punten op).
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: ma 20 dec 2004 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@BG: Dat klopt. Maar bij Belastingheffing wordt het vaardighedentraject erg goed begeleid. Ik heb dan mn werkstuk erbij gedaan en ik had veel mailcontact, een gesprekje over de opzet en naderhand kon ik het inzien wat ik fout had gedaan en wat volgende keer dus beter kan. (ik had een 7). Maar ook bij referaat hoorde ik dat het erg duidelijk en goed begeleid werd. Veel feedback en daarna nog een persoonlijk gesprekje. Best wel raar dat er bij de verschillende vakken zoveel verschil in zit Shocked
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2005 13:01    Onderwerp: Beetje laat ... ik weet het! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil alle mensen, die mij hier op dit forum geholpen hebben met allerlei informatie over het houden van een referaat, gigantisch bedanken. Ook de tip van de sheets heb ik nog vlug meegenomen! Het resultaat was enorm goed. Overall een 8,5! Ik ben hier nog steeds (enige weken na dato) reuzeblij mee. Dus nogmaals hartstikke bedankt en als ik iemand anders nog tips betreffende referaten mag mee geven:

- Gebruik zeker sheets. Levert veel positief commentaar op! (Pluspunten dus).
- Denk ook aan je houding; houdt vooral je handen onder controle. (Ik heb dat gedaan door middel van het maken van kleine kaartjes van karton, zoiets als bij die quizmasters, met daarop globaal alle belangrijke informatie vermeld. Dat is echt een enorme hulp tijdens je referaat).
- Goed de mensen in de zaal aankijken en vooral niet angstig zijn (ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is). Houdt daarbij vooral in ogenschouw dat de mensen in de zaal ook niet allemaal begenadigd sprekers zullen zijn en ook zij zullen ooit in hetzelfde schuitje als dat van jou komen te zitten.
- Sta open voor kritiek. Het is vaak goedbedoeld en zoek er dus vooral niets achter. Het maakt je meestal alleen maar beter.
- Oefen je presentatie een paar keer voor de spiegel in de badkamer (ja, ik weet dat het gek klinkt, maar het helpt enorm).
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Robin




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): 

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 22:12    Onderwerp: Nog heel veel later..... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan het niet nalaten om nog een tip toe te voegen.
Iedereen die moeite heeft met het spreken voor een groep moet vooral eens een kijkje gaan nemen bij een pleitgezelschap of een debatvereniging. Daar leer je echt ontzettend veel van en het is waanzinnig leuk.
Okay ik ben bevooroordeeld... Ik ben nu praeses van CICERO (een pleitgezelschap in Amsterdam waar UvA en VU studenten die dit lezen van harte welkom zijn!)
Pleiten is echt super (debatteren ook trouwens) en het feit dat je met studenten onder elkaar bent maakt de drempel veel minder hoog. Geen mensen die alles over jouw onderwerp weten in de zaal, maar wel veel andere sprekers om eens gade te slaan en je krijgt hele nuttige tips.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tengo_Dinero

Tengo_Dinero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2005 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als je na al de bovenstaande tips nog niet helemaal zeker van jezelf bent en alle mogelijke voorzorgsmaatregelen wenst te nemen, dan kan ik je aanraden om het volgende boekje aan te schaffen:

Spreken in het openbaar, Klaas Wiertzema & Patricia Jansen.
Paperback | 132 Pagina's | Coutinho | 2001
ISBN: 9062839673
De prijs ligt rond de 12 euro!

Ik heb het boekje ook aangeschaft en het vrij kritisch doorgelezen. Er staan handige tips in ter voorbereiding van een referaat. Er zitten ook een hele boel stappenplannen bij, waardoor je zoveel mogelijk onzekerheden al ruim van tevoren kan elimineren.

Let wel: verwacht er ook weer niet teveel van, want uiteindelijk zul je het wel zelf moeten doen!
_________________
The future is where we spend the rest of our lives...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2005 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee ik moet binnenkort ook een referaat houden Very Happy Ga ik nog maar es even dit topic goed doorlezen Good
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2005 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beer
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds