Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 21:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtswinkels.
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2004 16:44    Onderwerp: Rechtswinkels. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag mensen,

Ik zit nu al iets langer dan 2 jaar bij de Stichting Rechtswinkel Bijlmermeer en heb het er nogsteeds naar mijn zin.
We, Cool , bestaan nu 25 jaar en de rechtsgebieden waar we voornamenlijk mensen in bijstaan zijn: algemeen vermogensrecht, arbeidsrecht, huurrecht, sociaal-verzekeringsrecht en bestuursrecht. de doelgroep is met name mensen met een inkomen dat ligt rond de ziekefondsgrens. We lopen 1x per 3 weken spreekuur. Het werk wat we doen is zeer verschillend, van het adviseren op spreekuur tot procederen bij sector kanton.


Zijn er hier ook mensen die bij een rechts/wetswinkel werken? Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Of naar reacties van mensen die soortgelijk werk doen.

cheers.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2004 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben pas net begonnen, maar heb wel in mijn achterhoofd om daar in de toekomst misschien een baantje te zoeken. Lijkt me erg leuk en leerzaam.
Welkom, Ramonkey, leuk dat iemand met ervaring bij een Rechtswinkel hier ook meedoet!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Janice




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2004 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk nu precies een jaar bij een wetswinkel. Ook wij zijn er voor mensen met een inkomen beneden de ziekenfondgrens. De werkwijze is als volgt:
-mensen komen naar ons inloopspreekuur
- wij geven ze advies, indien wij denken te weten wat zij het beste kunnen
doen
- wanneer het een probleem is dat niet geschikt is voor de wetswinkel,
verwijzen wij door naar de juiste instantie of naar een advocaat

Aan het eind van de avond (inloopspreekuren zijn altijd 's avonds) komt er een (nabespreek-)advocaat langs en dan nemen wij met hem/haar alle zaken van die avond door en krijgen wij te horen wat zijn/haar advies is. Verschilt dit met ons eigen eerder gegeven advies, dan bellen wij de cliënt diezelfde avond nog op.

Ik vind het heel erg nuttig om in een wetswinkel te werken. Het is gewoon echt praktijk en je komt er de meest uitlopende problemen tegen. Daarnaast leer je ook om te gaan met mensen. Je moet bedenken dat er mensen zijn die gewoon willen horen dat jij zegt dat ze gelijk hebben. Of mensen die bijna alles al hebben geprobeerd en heel erg wanhopig zijn en van jou verwachten dat je het wel op kan lossen. Maar gelukkig heb je ook wel 'normale' mensen hoor. Very Happy

Ook is het gewoon leuk om andere studenten tegen te komen die dezelfde studie doen.

Een nadeel is dat het allemaal op vrijwillige basis geschiedt. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2004 1:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet hoe dit geregeld is in andere steden maar in Tilburg was het vroeger mogelijk om voor bepaalde vakken vrijstelling te krijgen als je werkte bij de rechtswinkel.
Ik geloof dat het verplichte vak oefenrechtbank dan verviel.
Dus gewoon navragen bij je universiteit of dat je er een vak voor vrijgesteld krijgt.
En nog voor er prifteusr denken "hé da's makkelijk verdient", voor de ECTS hoef je het niet te doen hoor Wink
Rechtswinkel is véél te veel werk om het alleen voor die 3 of 4 ECTS te doen.
Ik wil zelf ook aan werken bij de rechtswinkel maar ik weet niet of dat die in Uden mensen nodig hebben.
Ik zal er morgen eens langs gaan.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2004 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hey janice,
wij werken exact hetzelfde Smile
Hebben jullie veel wetswinkeliers?
Over ect's....onze nieuwe voorzitter heeft met de decaan kortgesloten dat wij binnenkort 5 ect's krijgen en als je er nog een schriftelijk rapport van maakt 7 ect's, toch weer een opsteker en spoort het misschien wel meer mensen aan om dit soort werk te willen doen.Very Happy
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2004 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik wat meer studie ervaring heb ga ik zeker op zoek naar een baantje bij een rechtswinkel! Lijkt me heel erg leuk en daarnaast ook nuttige praktijkervaring.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Janice




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: do 04 mrt 2004 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:

onze nieuwe voorzitter heeft met de decaan kortgesloten dat wij binnenkort 5 ect's krijgen en als je er nog een schriftelijk rapport van maakt 7 ect's


Hi Ramonkey,
Wij hebben zo'n 40 winkeliers. Sommige daarvan zijn al wel senior, dus die draaien veel minder vaak. In Leiden kan je als je in een wetswinkel/rechtswinkel werkt punten toegekend krijgen in het kader van het keuzevak rechtspraktijk. Maar volgensmij moet je daar wel eerst een uitgebreid verslag voor schrijven. Krijgen jullie die 5 ect's zonder dat je er iets extra's voor hoeft te doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
taat



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 53


BerichtGeplaatst: wo 10 mrt 2004 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee allemaal!!

Even een kort vraagje; wat zijn de vereisten om bij een rechts/wets winkel te mogen komen werken?? hoeveel ervaring dien je te hebben??

Het lijkt mij heel erg leuk en leerzaam om te doen, maar weet niet of ik over genoeg ervaring beschik.

Groetjes Tatiana
_________________
Dat onze kinderen maar rijke ouders mogen krijgen! Cheers!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2004 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet precies maar ik geloof dat de eisen in Tilburg zijn dat je minimaal tweedejaars student rechten bent.
Verder zijn er niet zo heel veel vereisten, alleen dat je ook de tijd die je belooft (iets van 10 uur in de maand minimaal geloof ik) ook écht aanwezig bent.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
taat



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 53


BerichtGeplaatst: do 11 mrt 2004 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thanx kafka!
_________________
Dat onze kinderen maar rijke ouders mogen krijgen! Cheers!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2004 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtswinkelwerk kan een goede ervaring zijn. Je leert in-take gesprekken voeren, tot de kern doordringen van een verhaal, een casus juridisch plaatsen en praktisch adviseren.

Kafka, zit je intussen bij Wetswinkel Uden? Ik denk dat ze nog wel mensen kunnen gebruiken namelijk.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2004 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er morgen of anders overmorgen werk van maken.
Ik heb net tentamens achter de rug Wink
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
niels

niels

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 3:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk bij Klachtbureau Justitieoptreden Utrecht, mensen begeleiden bij klachten over politie en justite,vragen over strafrecht, art. 12 procedures voeren, klachtbrieven etc...

www.kju.nu
_________________
Het geheel is meer dan de som der delen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
y. schonmacker








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal!

Ik ben sinds twee jaar lid van Stichting Rechtswinkel Heuvelland te Gulpen. Momenteel ben ik ook bestuurslid. Ik kan het iedereen aanraden, want je doet echt veel praktijkervaring op. Bovendien is het erg gezellig.

Onze rechtswinkel zoekt momenteel nieuwe leden. Om lid te worden moet je minimaal je propedeuse Nederlands Recht hebben. Verder moet je elke maandagavond beschikbaar zijn en je moet tevens bereid zijn om een zaak thuis verder uit te zoeken.

Zoals reeds gezegd is onze rechtswinkel gevestigd te Gulpen. Dit ligt vlakbij Maastricht. Deze oproep is dus vooral bedoeld voor mensen die rechten studeren aan de Universiteit Maasticht. (Anders is de afstand veel te groot. Smile)

Interesse? Kijk dan even op onze website voor meer informatie. Je vindt daar ook het sollicitatie-adres.

http:\\www.geocities.com\srh_gulpen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bedoelde link is waarschijnlijk

http://www.geocities.com/SRH_gulpen
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds