Rechtskeuze in contract
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

#1: Rechtskeuze in contract Auteur: Daphne2010 BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 15:07
    —
Heeft er iemand veel ervaring met buitenlandse rechtsstelsels? Kun je akkoord gaan met Zwiters recht? of heeft dan de voorkeur toch Engels recht?

Welke rechtsstelsels lijken het meest op ons Nederlandse?

Het gaat om de rechtskeuze in een contract business-to-business.

#2:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 15:39
    —
Ik heb weinig kaas gegeten van privaatrecht/contractenrecht, maar mij lijkt dat de keuze voor een rechtsstelsel onderworpen is aan bepaalde regels van het internationale privaatrecht. Ee en ander hangt nauw samen met de inhoud van / de betrokken partijen bij de overeenkomst. Zo kan ik me voorstellen dat als ik iets in Zwitserland koop in de supermarkt, het Zwitsers recht van toepassing is. Ik kan dan hoog en laag springen, maar Engels of Nederlands recht zal me niet verder helpen.

Je vraag (eigenlijk zijn het 4 vragen) is overigens vrij breed. Het zou wellicht helpen om een casus te posten en wat je zelf tot nu toe hebt gevonden.

#3:  Auteur: Laurens02 BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2010 8:34
    —
Je kunt op de meeste vlakken een rechtskeuze maken. Het komt dan wel voor dat het recht van een derde staat wordt gekozen omdat partijen er niet uit komen wiens recht toepasselijk zou moeten zijn. Sommige dwingende regels van het 'eigenlijk' (als ware er geen rechtskeuze gedaan) toepasselijke recht kunnen dan toch van toepassing zijn.

De vraag van TS is vooral welk stelsel het meest op het Nederlandse lijkt - het antwoord daarop moet ik je schuldig blijven en is sowieso afhankelijk van op welk vakgebied de overeenkomst speelt.



Rechtenforum.nl -> Internationaal privaatrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl